جهانگیری روحانی

روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: دست‌اندرکاران بازار گوشت قرمز می‌گویند با وجود بالا بودن حجم واردات و تولید گوشت قرمز، قیمت‌ها کاهش نیافته و به همین دلیل مردم گوشت نمی‌خرند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** پست جدید مهدی طارمی در ستاد پیگیری برجام

سیاست خارجی هر کشوری ارتباطی تنگاتنگ با عزت ملی و منافع آن کشور دارد. ازاین‌رو رفتار دستگاه دیپلماسی همواره زیر ذره‌بین رسانه‌ها و مردم قرار دارد.

در سال‌های اخیر، مذاکرات هسته‌ای و برجام در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشته است. متأسفانه رفتار دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در موضوع برجام با اشتباهات فراوانی همراه شد و در نهایت به اذعان کارشناسان و مقامات ارشد دولت، تقریباً هیچ دستاوردی برای کشورمان در پی نداشت.

در میان اعضای دستگاه دیپلماسی، عباس عراقچی مسئولیت ویژه‌ای بر عهده دارد. وی رئیس ستاد پیگیری برجام است. پس از امضا و اجرای برجام، آمریکا به دفعات به صورت فاحش برجام را نقض کرده است. این عهدشکنی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. در ماه‌های اخیر و علی‌الخصوص در مقاطعی که مقامات آمریکایی با گستاخی برجام را لگدمال می‌کردند، رسانه‌ها پیگیر بودند تا مواضع مبتنی بر عزت و منافع ملی آقای عراقچی را منعکس کنند و متأسفانه در اکثر مواقع عراقچی در دسترس نبود و در میان رسانه‌ها حاضر نمی‌شد؛ اما در هیاهوی سونامی عهدشکنی آمریکا در اجرای برجام، خبر عجیبی منتشر شد؛ «عراقچی از طارمی خواهش کرده است تا در پرسپولیس بماند». هیچ‌کس منکر این موضوع نیست که یک مقام دولتی هم می‌تواند علایق ورزشی داشته باشد اما غیبت عراقچی پس از عهدشکنی‌های آمریکا-که ظاهراً به یک‌روال تبدیل‌شده است- و پیگیری مسائل ورزشی در همین برهه، به‌نوعی توهین به شعور مردم و با عرض معذرت، کوتاهی در پیگیری حقوق کشورمان است.

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «طارمی خیال عراقچی را راحت کرد» نوشت: «نکته بعدی که باید بدان اشاره کرد علاقه سیاسیون به ورزش است. چند روز قبل که هنوز حضور طارمی در پرسپولیس قطعی نشده بود عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و البته عضو تیم مذاکره کننده ایران ابراز تمایل کرده بود آقای گل لیگ در پرسپولیس بماند! تمام چهره‌های سیاسی به یکی از تیم‌های استقلال یا پرسپولیس علاقه دارند اما برخی آن را بیان می‌کنند و برخی هم نه. حالا حتماً آقای عراقچی با پرسپولیسی ماندن طارمی یک نفس راحت کشیده تا با نیروی بیشتری به دنبال برجام باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که پست جدیدی در ستاد پیگیری برجام برای طارمی در نظر گرفته شود، بلکه آقای عراقچی با نیروی بیشتری، برجام را پیگیری کند!

** شهریه‌های دانشجویان را حیف‌ومیل کردید، در زنگ حساب، جیغ نکشید!

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «تکمیل هاشمی زدایی یا دهن کجی به رأی مردم؟» نوشت: «با توجه به نگاه و سوابق سیاسی فرهاد رهبر و البته همراهی نزدیکش با رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب او به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به‌نوعی به دهن کجی به آرای مردم در ادامه سیاست هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد تعبیر شده است».

روزنامه‌های اصلاح طلب به گونه‌ای معترض تغییرات در دانشگاه آزاد – از جمله برکناری یاسر هاشمی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد- شده‌اند که گویی دانشگاه آزاد ارث پدری کسی است که بخواهد مادام‌العمر در آن باشد.

حسابرسی مالی و عزل برخی مدیران دانشگاه آزاد صدای روزنامه‌های زنجیره‌ای را درآورده است. آن‌هایی که واهمه دارند جزئیات بیشتر حیف‌ومیل چند ده ساله‌شان با شهریه‌های گزاف دریافتی از دانشجویان بیشتر ازاین‌رو شود، به فرافکنی روی آورده‌اند.

نحوه مواجهه دولت مدعی پذیرش نقد و رسانه‌های حامی آن با منتقدین تداعی کننده شعار مضحک دوران دولت اصلاحات است که «زنده باد مخالف من» البته به شرط آنکه دهانش بسته باشد!

** تکمیل مسکن مهر و پرداخت یارانه به اقشار ضعیف، به ضرر مردم است!

«مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری اخیر در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «در ایام تبلیغات، نامزدهای طیف اصولگرا و به طور مشخص آقایان رئیسی و قالیباف وعده‌های متعددی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم مطرح کردند؛ شعارهایی از جمله پرداخت کارانه به بیکارها، چند برابر کردن یارانه، ایجاد چند میلیون شغل، اتمام مسکن مهر تا پایان سال و امثالهم. باوجود اینکه مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی در تنگنا هستند، اما این وعده‌ها را پس زدند. چرا این وعده‌ها خریداری نداشت؟ برای اینکه مشخص شد این حرف‌ها غیرعملی است و حتی در صورت اجرا به ضرر مردم تمام می‌شود».

هاشمی‌طبا افزود: «با یارانه‌ها، محرومین، محروم‌تر شدند».

در انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای رقیب روحانی تاکید کردند که طبق قانون می‌بایست هر سال یک میلیون شغل ایجاد کرد. از سوی دیگر یکی از کاندیداها، سایت کارانه را برای سامان دادن به وضعیت بیکاران طراحی و پیاده سازی کرد. پس از این اقدامات، روحانی، جهانگیری و رسانه‌های حامی دولت با هجمه گسترده تاکید کردند که این قبیل اقدامات صرفاً عوامفریبی است و قابلیت اجرایی ندارد.

اما پس‌ازآن، ستاد انتخاباتی روحانی در اقدامی تأمل‌برانگیز، سایت کارانه را فیلتر و سایت کارورزی را راه اندازی کرد. همچنین ستاد انتخاباتی دولت اعلام کرد که روحانی در سال جاری 970 هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این، درحالی‌که طی سال‌های گذشته مسئولان دولت یازدهم و رسانه‌های حامی دولت، پرداخت یارانه نقدی را با القابی چون «مصیبت عظما» و «عذاب الیم» مورد تفقد قرار داده و بر حذف یارانه ثروتمندان تأکید می‌کردند، اما پس از اقدام مجلس شورای اسلامی در حذف یارانه ثروتمندان-در زمستان 95- دولت را از انجام این کار منع کردند.

گفتنی است «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم-مرداد 92- در جلسهٔ رأی اعتماد مجلس گفت: «شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعدازآن، این مسئله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دورهٔ مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد». بعدها وی مسکن مهر را مزخرف نامید.

این قبیل تناقض‌گویی‌ها در کارنامه دولت یازدهم و اظهارات حامیان دولت به وفور قابل مشاهده است.

** پدرخوانده‌های اصلاحات، یک شورای شهر بی‌اراده می‌خواهند

سایت جماران در مطلبی نوشت: «محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر ضرورت انتخاب شهردار تهران از بین منتخبان شورای شهر پنجم تهران، اظهار کرد: بهتر است بعضی‌ها نقش پدرخواندگی خود را کنار بگذارند و اجازه دهند منتخبان شورا در زمینه انتخاب شهردار تصمیم گیر باشند».

صادقی افزود: «ما نباید کار تشکیلاتی خود را فراموش کنیم. به‌هرحال تشکیلاتی وجود داشته و برنامه‌ریزی در آن انجام‌شده و بر این اساس تلاش‌ها و زحمات زیادی صورت گرفته و وقت زیادی صرف این موضوع شده است. همچنین مردم به این لیست شورای شهر رأی دادند و میثاقی هم‌بسته شده که درنتیجه آن انتظاراتی ایجادشده است».

پیش‌ازاین، «محمود علیزاده طباطبایی» عضو شورای شهر اول (منحله) تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «برخلاف اینکه برخی از آقایان عنوان می‌کنند انتخاب اعضای لیست اصلاح‌طلبان [لیست امید برای شورای شهر تهران[به صورت دموکراتیک صورت گرفته اصلاً چنین نبوده است. به نظر می‌رسد در پشت پرده برای انتخاب اعضای جدید شورا زد و بند سیاسی صورت گرفته است».

علیزاده طباطبایی افزود: «در شرایط کنونی نیز به نظر می‌رسد برخی تلاش می‌کنند در پستوها و در پشت پرده شهردار تهران را انتخاب کنند که این رویکرد صحیح نیست و شهردار تهران نباید در پستوها انتخاب شود».

** مردم به دلیل گرانی گوشت نمی‌خرند

روزنامه اعتماد در گزارشی اقتصادی نوشت: «دست‌اندرکاران بازار گوشت قرمز می‌گویند با وجود بالا بودن حجم واردات و تولید گوشت قرمز، قیمت‌ها کاهش نیافته و به همین دلیل مردم گوشت نمی‌خرند که این مشکل از نبود شبکه مویرگی توزیع و تخلفات در بازار ناشی می‌شود».

لازم به ذکر است، روحانی- ۸ اسفند ماه ۹۵- در مجمع ملی سلامت گفت: «دو روزی گوشت گران می‌شود، در برنامه اخبار تلویزیون، خبر یک می‌شود و می‌رود قصابی! دیدم که خبر یک بخش اخبار رسمی تلویزیون، قصابی است و اینکه گوشت چقدر گران شده است. اگر ارزان شود، خبر آخر می‌شود، البته اگر یادشان بماند». بر اساس آمار بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در مرداد سال ۹۲ یعنی ابتدای دولت یازدهم ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان بود، اما نرخ این ماده غذایی طبق یکی از آخرین گزارش‌های بانک مرکزی در هفته اول اسفند ۹۵ به ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده، یعنی ۴۲ درصد گران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    28 10
    الحق که دانشگاه آزاد طی این سالها منبع خوبی برای تامین مالی فتنه گران و اصلاحاتی ها و زنجیره ای ها بود، مخصوصا در دوران هایی که دستشون از دولت و منابعش کوتاه بود...باید هم از این اقدامات و تحولات در دانشگاه آزاد ناراحت باشند.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    3 0
    اشکنه آقا ! اشکنه !! چطور امروز کاربرد ندارد ؟ کله جوش اشکنه نون خالی !!!!! گوشت قرمز خیلی بده ! اخه !!! یادتون رفته ؟؟!!!
  • NO ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    2 0
    از غارتها و رشوه ها خبر بریزید مشرق عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس