اخبارویژه

وزارت نفت از دوگانگی رفتاری بیرون نمی‌آید و ضمن بهانه‌تراشی برای شرکت‌های ایرانی، در حال ذوب شدن در شرکت‌های خارجی است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

سناتور آمریکایی: براندازی جواب نمی‌دهد به دنبال برجام‌های جدید باشیم


یک سناتور دموکرات می‌گوید سیاست تغییر رژیم ایران، امکان موفقیت‌ پایینی دارد و باید به دنبال توافق بعدی بر مبنای برجام باشیم(!)
سناتور کریس کنز در نشست سنای موسسه خاورمیانه با موضوع «چالش‌های پیش رو در روابط تهران و واشنگتن» درباره سیاست تغییر رژیم ایران گفت: آمریکا به جای پاره‌ کردن برجام باید با همکاری دیگر کشورها روی توافق دیگری بر مبنای ساختار بازرسی کنونی (در این توافق) کار کند.
به گزارش تارنمای سنای آمریکا، کنز با تاکید بر اینکه «آمریکا حق استفاده از نیروی نظامی را برای خود محفوظ می‌دارد» گفت: از آنهایی که سیاست تغییر رژیم را پیشنهاد می‌دهند، می‌خواهم که با توجه به سوابق ما در افغانستان، عراق و لیبی، احتیاط بیشتری به خرج دهند.
کنز ادامه داد: تغییر رژیم ایران امکان موفقیت پایینی دارد. رئیس‌جمهور ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، سیاست تغییر رژیم را خطرناک و بی‌فایده توصیف کرده بود.
کنز افزود: اگر تجربه‌های اخیر چیزی به ما یاد داده باشد، این است که باید پیامدهای استفاده از نیروی نظامی در خاورمیانه را در نظر بگیریم.
وی با حمایت از ادامه اجرای توافق هسته‌ای گفت: آمریکا به جای پاره کردن برجام باید با همکاری دیگر کشورها روی توافق دیگری بر مبنای ساختار بازرسی کنونی (در این توافق) کار کند. برخی محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران هشت سال دیگر برچیده خواهد شد و باید از امروز به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم پس از آن روی این فعالیت‌ها نظارت داشته باشیم.
این سناتور دمکرات ادامه داد: امیدوارم که کانال‌های ارتباطی به وجود آمده در نتیجه برجام بتواند به تنهایی موجب پیشرفت‌های دیپلماتیک شود؛ با این حال وجود آنها برای جلوگیری از سوءتفاهم بین تهران و واشنگتن ضروری است.
وی افزود: ما همچنین باید از این کانال‌های ارتباطی برای فشار به ایران برای آزادسازی اتباع زندانی و مفقود شده آمریکایی مانند رابرت لوینسون و سیامک و باقر نمازی استفاده کنیم.

سلب استقلال سیاسی با منطق قفل شدگی اقتصادی به غرب


«منطق قفل شدن با اقتصاد غرب، استقلال سیاسی را از کشور سلب می‌کند.»
روزنامه جوان در تحلیلی درباره قرارداد با توتال نوشت: اولاً شرکت توتال بدون دریافت اذن و موافقت وزارت خزانه‌داری آمریکا (ولو به شکل محرمانه) اجازه عقد چنین قراردادی را نداشته و ثانیاً به محض بازگشت تحریم‌ها، این قرارداد نیز (اصطلاحاً) در کسر دقیقه ملغی و «کان‌لم‌یکن» شده و دقیقاً مانند برجام تمام خسارات صرفاً متوجه ایران شده و دست مان کوتاه و خرما بر نخیل.
این قراردادها از مدل و استراتژی خاصی در روابط اقتصادی به منظور نابود کردن استقلال اقتصادی کشورها تحت عنوان «استراتژی قفل شوندگی اقتصادی برای مهار رویکردهای سیاسی (Luck-in)» تبعیت می‌کند. اساس این استراتژی استعماری غربی که توسط محمود سریع‌القلم (استراتژیست سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم) بومی‌سازی و تجویز شده و در دستور کار دولت قرار گرفته بر دو پایه اصلی قرار گرفته است.
1- دادن امتیازات بسیار زیاد و خطرناک به یک شرکت چند ملیتی نظیر توتال، شل و... با هدف ساده‌لوحانه دور زدن آمریکا در تحریم‌های پسابرجام به طوری که آمریکا عملاً نتواند بر این قرارداد تأثیر منفی گذاشته یا آن را ملغی نماید که مفهومی جز فروش استقلال کشور برای دور زدن تحریم‌ها ندارد.
2- تعقیب «استراتژی قفل شوندگی اقتصادی» از طریق «پناه بردن به دشمن به منظور مصون ماندن از شر دشمن» که بی‌تردید استقلال اقتصادی ایران را نشانه خواهد رفت.
سریع‌القلم در دفاع از برجام و ضرورت تبعیت از استراتژی قفل شوندگی گفته است: «از گذشته، اصلی را در اقتصاد سیاسی داشتیم که اگر کشورها به لحاظ اقتصادی با هم قفل شوند، به لحاظ سیاسی خیلی عاقلانه‌تر رفتار می‌کنند. در ماجرای «برجام» برخی حامیان توافق هسته‌ای تأکید داشتند آنچه ادامه آن را تضمین می‌کند، نه این تعهدات بلکه فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است. منطق اتحادیه اروپا هم همین بود؛ یعنی کشورها وقتی به هم قفل می‌شوند در حوزه‌های سیاسی نمی‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند و مجبور به تعامل می‌شوند.» دولت در مهمترین حوزه نفت و گاز که در واقع مادر اقتصاد ایران محسوب می‌شود، در حال قفل کردن اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی است تا با این اهرم هر دولتی در آینده سیاسی ایران «مجبور» باشد که اولویت‌های طرف قرارداد را بر هر اولویت قانونی، ملی، ارزشی، اعتقادی و ایدئولوژیک دیگری ترجیح دهد. همچنان که ملاحظه می‌شود بحث بر سر مدت قرارداد و سهم ایران و تأثیر این قرارداد بر اقتصاد مقاومتی و به طور کلی خوب یا بد بدون آن از حیث شکلی و محتوایی نیست که اگرچه هر کدام در جای خود مهم هستند بلکه بحث اصلی بر سر این است که با چنین قراردادهایی آیا استقلال اقتصادی کشور تضمین می‌شود؟

دانستن حق مردم و نخبگان است به ویژه درباره قراردادهای مهم


پرهیز از شفافیت و محرمانه کردن امور اجرایی سبب خسارت‌های بزرگ به کشور می‌شود.
روزنامه فرهیختگان در سرمقاله خود نوشت: عقد قراردادهای محرمانه، عدم اعلام صریح اموال شخصی و غیرعلنی کردن مصوبات حساس و اثرگذار در ریل‌گذاری آینده کشور و مثال‌هایی از این قبیل، ذهن قشر نخبه را با این علامت سؤال مواجه می‌کند که چرا مسئولان در انجام یک رویداد مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... نظرات و راهنمایی‌های دلسوزانه را نمی‌خواهند بشنوند؟ اگر محرمانه کردن به مثابه یک سنت در سیستم مدیریتی رواج پیدا کند صدمات جبران‌ناپذیری را به کشور وارد می‌کند.
اولین صدمه عدم شفاف‌سازی ضربه به همان محصولی است که محرمانه شده است. وقتی یک قرارداد به طور مثال در حوزه نفت و گاز کشور در شرایط غیرشفاف منعقد می‌شود و جزئیات قرارداد برای مطالعه به کارشناسان داده نمی‌شود، رسیدن به نقطه مطلوب برای آن قرارداد بسیار دشوار است چرا که در بستر کنترل و نظارت جمعی بر مؤلفه‌ها و داده‌هاست که اشکالات قرارداد تدوین شده گرفته می‌شود و در درازمدت اثرات تخریبی در حوزه‌های مختلف به جا نمی‌گذارد.
صدمه دیگری که انحصار و محرمانه کردن ایجاد می‌کند افزایش گسل اجتماعی بین مردم و مسئولان است. نگفتن از جزئیات یک رویداد همیشه بار منفی روانی دارد و این عدم اطمینان وقتی اوج می‌گیرد که میزان قراردادهای محرمانه افزایش می‌یابد و مردم از آنچه حق‌شان است برای شنیدن جزئیات منع می‌شوند. صحیح است که بسیاری از جزئیات بنا به دلایلی نظیر منافع و امنیت ملی، حفظ حریم خصوصی افراد و شرکت‌ها و حفظ اطلاعات مهم در تصمیم‌گیری‌های کلان نباید در معرض دید عموم قرار گیرد اما سؤال اینجاست که متر و معیاری که تصمیم می‌گیرد چه مواردی ذیل این خط قرمزها تعریف می‌شوند و چه مواردی تعریف نمی‌شوند، خود دست‌اندرکاران هستند؟ مثل این است که فردی با حفظ سمت هم داور بازی باشد و هم بازیکن! آخرین ضرری که محرمانه کردن و نبود گردش آزاد اطلاعات ایجاد می‌کند عدم درج موفقیت یا عدم موفقیت یک تصمیم مهم است. اگر میزان سود و ضرر یک تصمیم مشخص شود و افراد منتقد با گرایشات مختلف به تحلیل آن بپردازند در آینده نیز برای گرفتن تصمیمی شبیه به نمونه تاریخی، افراد با تأمل بیشتری پای قرارداد می‌روند چرا که می‌دانند این قرارداد چه اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مهمی برایشان خواهد داشت.

بدگویی علیه شرکت‌های ایرانی پاداش به هم‌تیمی‌های وزیر نفت!


وزارت نفت از دوگانگی رفتاری بیرون نمی‌آید و ضمن بهانه‌تراشی برای شرکت‌های ایرانی، در حال ذوب شدن در شرکت‌های خارجی است.
روزنامه جوان در گزارشی نوشت: وزیر نفت می‌گوید: ایرانی‌ها در کار خود ضعیف هستند و خارجی‌ها بهترین انتخاب برای ادامه همکاری می‌باشند.
زنگنه طی چهار سال گذشته یا با شدت به شرکت‌های ایرانی حمله کرده یا آنها را مدح کرده است که هر یک از این دو رویکرد، در شرایط خاص و موقعیت خاص خود به ظهور رسیده است. مثلاً وقتی پروژه‌های پارس جنوبی به افتتاح می‌رسند به تعریف و تمجید از شرکت‌های ایرانی می‌پردازد و زمانی که می‌خواهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با سرعت دنبال کند به عقب‌ماندگی شرکت‌های ایرانی مشغول می‌شود.
همزمان با امضای قرارداد توتال، یک فضاسازی رسانه‌ای با بازیگردانی وزیر نفت صورت گرفت، جایی که وی با حمله به عملکرد شرکت‌های ایرانی در پارس جنوبی، روی هزینه و اجرای پروژه تکیه و عنوان کرد شرکت‌های ایرانی دو برابر زمان و هزینه شرکت‌های خارجی پروژه را به پایان برده یا هنوز درگیر آن هستند.
وزیر نفت اما دوست ندارد به این مهم اشاره داشته باشد که اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت پروژه‌ها در زمان تحریم‌ها و اواسط دهه 80 افزایش جهانی عوامل تأثیرگذار در پروژه مانند بهای اجاره دکل حفاری، فولاد، دستمزد، مهندسی و... است و این افزایش قیمت تنها مختص به ایران نبود و در همه جای جهان تأثیرگذار بود. حتی شرکت‌های خارجی صاحب قرارداد در ایران هم در همان ایام قیمت‌های خود را دو برابر و بیشتر کردند چرا که قیمت جهانی بسیاری از پارامترهای مؤثر بر قیمت پروژه افزایش پیدا کرده بودند.
وزیر نفت هفته گذشته وقتی به مجلس رفت تا درباره قرارداد توتال با نمایندگان صحبت کند به عملکرد ایرانی‌ها در پارس جنوبی پرداخت و با اعداد و ارقامی که بیان کرد نتیجه گرفت شرکت‌های ایرانی ضعیف هستند و باید از ظرفیت‌ شرکت‌های خارجی استفاده کرد. او روی فاز 12 دست گذاشت و اعلام کرد که این پروژه 12 میلیارد دلار تمام شده و چهار سال تأخیر در بهره‌برداری داشته است.
فاز 12 توسط شرکت پتروپارس اجرا شده است که مدیرعاملش در بخشی از اجرای این پروژه غلامرضا منوچهری، مجری آن در این شرکت حمید اکبری و سرپرست این پروژه در شرکت کارفرما رسول فلاح‌نژاد بوده است. این فاز یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه‌های تاریخ نفت کشور است که از قضا منوچهری با ترفیع جایگاه، تمامی امور توسعه و قراردادی شرکت ملی نفت را با نظر وزیر نفت برعهده گرفته است. همچنین اکبری مجری پروژه فاز 12 هم ارتقا یافت و به مدیر عاملی شرکت پتروپارس منصوب شد و فلاح‌نژاد هم به سرعت به مقام‌های بالاتر رسید و مسئولیت فاز 11 پارس جنوبی نیز به آن واگذار شد.
این بدان معناست تمام افرادی که باید درباره افزایش دو برابری زمان و هزینه فاز 12 پارس جنوبی پاسخگو باشند با نگاه ویژه وزیر نفت نه‌تنها بازخواست نشدند بلکه ارتقا نیز یافتند تا مشخص نشود وزیر نفت اگر به اتفاقات فاز 12 انتقاد دارد چرا چهره‌های اصلی و مقصر در فاز 12 را به سمت‌های بزرگتر و حساس‌تر ارتقا داده است؟ شاید اینجا یکی از همان نقاطی است که می‌شود به دوگانگی رفتاری وزیر نفت در برخورد با مسائل پی‌برد.

خراسان

اخطار جدید دولت برای مقابله با دریاخواری
پس از درخواست های برخی مسئولان اجرایی از مدیران ارشد دولتی مبنی بر ضرورت مقابله جدی تر با تملک و ساخت و ساز غیرمجاز در پهنه نوار ساحلی دریاها، بر اساس بخشنامه جدید یک نهاد مسئول به تعدادی از سازمان ها و نهادهای دولتی، از آن ها خواسته شده است با توجه به ساختارهای مختلف اجرایی موجود در مناطق نزدیک به دریاها در کشور، حسب مورد با همکاری ضابطان قضایی، استانداری ها، سازمان های مناطق آزاد و یگان های حفاظتی سازمان کشتیرانی نسبت به پیشگیری و برخورد با این تخلف اقدام کنند.


درخواست از اصناف تهران درباره حوادث تروریستی
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد مسئول به تعدادی از اتحادیه ها و اصناف مختلف پایتخت، به آنها تاکید شده است با توجه به ضرورت و اهمیت جلوگیری از وقوع حوادث تروریستی توسط گروهک های تکفیری و دشمنان جمهوری اسلامی ایران در مناطقی چون تهران بزرگ، مخاطبان این ابلاغیه باید ضمن مراقبت و هوشیاری در خصوص هرگونه اقدام مشکوک، مراتب را در اسرع وقت به سامانه های اطلاع رسانی نهادهای انتظامی و امنیتی اعلام کنند.

ایران

نیویورک تایمز : ایران بر عراق حکمرانی می‌کند
روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی مدعی شد بعد از آنکه دولت امریکا و نیروهایش کشور عراق را ترک کردند، اکنون ایران بر آن حکمرانی می‌کند. به گزارش فارس، در این یادداشت با اشاره به اجناس و کالاهای ایرانی که در هر بازار و فروشگاهی در عراق به وفور یافت می‌شود، ادعا شده است: «فقط این نیست. گروه‌های تحت حمایت ایران بسختی در تلاش هستند تا گذرگاهی برای انتقال تسلیحات و نیروی انسانی به سوریه و لبنان ایجاد کنند.» این روزنامه در ادامه مدعی است ایران در حال ایجاد جاده‌ای 24 کیلومتری و خاکی در استان مرزی «دیاله» برای اتصال به خاک سوریه است.

«تیلرسون» به ظریف زنگ بزند
رئیس شورای ایرانیان امریکا (نایاک) در یادداشتی با اشاره به بحران بازداشت ملوانان امریکایی در آب‌های سرزمینی ایران نوشت: در این بحران جان کری وزیرخارجه وقت امریکا پنج بار به همتای ایرانی خود زنگ زد و همین مسأله از تشدید بحران جلوگیری کرد. اگر تیلرسون فرد بالغی باشد، باید به ظریف زنگ بزند. به گزارش ایلنا، «تریتا پارسی»  با بیان اینکه امروز بحران‌های پیش‌بینی نشده زیادی بین ایران و امریکا ایجاد شده که می‌تواند به رویارویی مستقیم بینجامد، نوشت: امریکا و ایران در مورد شکست داعش منافع مشترک دارند اما بعد از آزادسازی موصل تعادل منافع دو کشور به هم خورده است.
تحولات مشابهی در سوریه نیز در جریان است. جایی که امریکا پهپادهای ایرانی را سرنگون می‌کند و گروه‌های تحت حمایت ایران را بمباران. از این گذشته تنش‌ها در خلیج فارس با بحران قطر افزایش یافته و چراغ سبزی از سوی ترامپ برای تشدید رویارویی‌ها و قلدری‌ها علیه ایران صادر شده است. رئیس نایاک افزود: اگر تیلرسون فرد بالغی باشد باید اقداماتی را از جانب خودش آغاز کند.  قبل از اینکه مشکلات با ایران به گونه‌ای تشدید شود که راه برگشتی نداشته باشیم باید دیپلماسی را مجدداً فعال کرد. این وظیفه تیلرسون است.  مدیرعامل سابق شرکت نفتی «اکسون موبیل» شماره ظریف را دارد. وقت آن رسیده که به ظریف زنگ بزند.

ادعای تلاش ترامپ برای توافق هسته‌ای جدید
نشریه ویکلی استاندارد با استناد به اظهارات یک منبع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که ‌دولت ترامپ خواهان حصول یک توافق هسته‌ای با ایران است که غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را کاملاً متوقف می‌کند، هر چند که دستیابی به چنین توافقی تقریباً غیرممکن است. به گزارش ایسنا، به نوشته نشریه ویکلی استاندارد، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که وی چندین گفت‌وگو با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه داشته و هدف تیلرسون دستیابی به یک توافق متفاوت در گذر زمان است که ایرانی‌ها را به طور کامل از غنی‌سازی (اورانیوم) باز می‌دارد. یک منبع آگاه در کاخ سفید، خواسته ایده‌آل دولت را اینگونه توصیف کرد که نه توافق را نابود می‌کند و نه آن را اصلاح می‌کند. در ازا، دولت به‌دنبال یک توافق ثانوی با حمایت متحدان اروپایی است که دو سال پیش در وین برجام را امضا کردند. جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و قرار است در جریان بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران که تحت رهبری اعضای ارشد شورای امنیت ملی قرار دارد، تعیین شود.

 

آرمان

نهایی شدن پیش‌نویس طرح مقابله با اقدامات آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از نهایی شدن پیش‌نویس طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه برای ارائه به صحن علنی مجلس خبر داد. علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی‌اش با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه بررسی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه با حضور نمایندگان سه فراکسیون‌ مجلس گفت: مفاد این پیش‌نویس نهایی شد و این پیش‌نویس با تایید رئیس مجلس آماده ارائه به صحن خواهد بود. وی همچنین گفت: در صورتی که کنگره آمریکا طرح تحریم‌های ایران را نهایی کند، این پیش‌نویس در قالب طرح دوفوریتی در صحن مطرح و رسیدگی خواهد شد. به گفته رحیمی، براساس اصل ۹۷ قانون اساسی، رسیدگی به طرح‌های دوفوریتی در صحن علنی با حضور اعضای شورای نگهبان خواهد بود تا در همان جلسه، نظرات خود را اظهار کنند. فلسفه حضور شورای نگهبان در طرح‌های دوفوریتی اولویت بالا و ضرورت تصویب طرح است.

 

نشست فراکسیون امید با وزیردفاع

سخنگوی فراکسیون امید مجلس، از جلسه صبح یکشنبه این فراکسیون با سردار دهقان، وزیر دفاع و معاون پارلمانی وی، خبر داد. بهرام پارسایی اظهار کرد: در جلسه صبح یکشنبه فراکسیون امید مجلس با وزیر دفاع و معاون پارلمانی وی بحث و گفت‌وگوهایی درباره بودجه دفاعی، فعالیت‌های اقتصادی در حوزه نیروهای مسلح و هماهنگی نیروهای مسلح از طریق وزارت دفاع با ریاست‌جمهوری صورت گرفت و نمایندگان نیز برخی سوالات و ابهامات خود را در این زمینه مطرح کردند و آقای وزیر هم توضیحاتی در این رابطه ارائه دادند. به گفته پارسایی، این جلسه در راستای جلسات پیشین فراکسیون امید با وزرای کابینه صورت گرفته است.

 

برجام بهترین گزینه برای جامعه جهانی

وزیرخارجه انگلیس، به ‌مناسبت دومین سالروز امضای برجام، ضمن تاکید بر کارآمدی برجام، اعلام کرد این توافق بهترین گزینه برای جامعه‌ جهانی است. وزیر امورخارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالروز امضای برجام، گفت: انگلیس به همراه سایر اعضای جامعه جهانی به تلاش ادامه خواهد داد تا تضمین کند اجرای توافق به موفقیت منجر خواهد شد و دستاوردهای واقعی برای امنیت جهانی و منع گسترش هسته‌ای در کنار منافع ملموس برای ایرانیان خواهد داشت. در ادامه‌ این بیانیه آمده است: تصور کنید مقامات ایران تنها چند هفته یا چند ماه با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشتند، در آن صورت یک مشکل جدید به بحران‌های خاورمیانه اضافه می‌شد. به نظر ما برجام موثر بوده است و بهترین گزینه برای جامعه جهانی است.

 

درخواست اعطای تابعیت ایرانی به فرزند مریم میرزاخانی

بیش از ۶۰نماینده مجلس در نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس، خواستار انجام اقدامات لازم برای اعطای تابعیت به فرزند مریم میرزاخانی شدند. در نامه نمایندگان خطاب به هیات‌رئیسه مجلس آمده است: «خبر ضایعه تاسفبار درگذشت مریم میرزاخانی، نخبه بین‌المللی کشور عزیزمان، موجی از ناراحتی و تاثر در میان فرهیختگان، دلسوزان و عموم مردم جامعه را در پی داشت. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شما تقاضا داریم با همفکری و رایزنی با سایر قوا هرچه سریع‌تر در مقابل پدیده شوم فرار مغزها و نخبگان ایستادگی و آن را مهار کنید. ضمنا به پاسداشت افتخارآفرینی مرحومه میرزاخانی تقاضا داریم تلاش‌های لازم برای اهدای تابعیت ایرانی به فرزند گرامی ایشان انجام پذیرد. به امید آنکه شاهد مهاجرت میرزاخانی‌ها از میهن پرافتخارمان نباشیم.»

 

تشکر دبیرکل سازمان ملل از ایران

دبیرکل سازمان ملل به مناسبت دومین سال حصول توافق هسته‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا به حمایت خود از این توافق تاریخی در آینده ادامه دهند. آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به مناسبت دوساله شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: گروه 3+3، اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران، دو سال پیش به یک توافق تاریخی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند که در قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز به تایید رسید. برجام یک دستاورد بزرگ در حوزه منع اشاعه هسته‌ای بود که به ما این امیدواری را می‌دهد که پیچیده‌ترین موضوعات در این زمینه می‌تواند از طریق گفت‌وگو، درک مشترک و همکاری حل شود. من اطمینان دارم برجام بهترین راه برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

 

تغییر نظام ایران خطرناک است

مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری، جیمی کارتر، در یک گفت‌وگو با انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ تصریح کرد: برخی افراد در دولت ترامپ خواهان تغییر نظام در ایران هستند و این بسیار خطرناک است. گری سیک در دوران جیمی کارتر، رئیس‌جمهور این کشور در سال‌های 1977 تا 1981 در گفت‌وگو با نشریه «ایرانیست» به تشریح دیدگاه‌های خود درباره برخی نظریه‌ها درخصوص جمهوری اسلامی و سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران پرداخت. گری سیک در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه دولت کارتر از امام خمینی(ره) حمایت می‌کرده است، آن را یک نظریه احمقانه و تمسخرآمیز توصیف کرد و گفت: هیچ‌کس در آن زمان نمی‌گفت و پیش‌بینی نمی‌کرد که قرار است انقلابی به وقوع بپیوندد. همه می‌دانستند محمدرضا پهلوی، شاه ایران، دارای حمایت، سازماندهی، قدرت و پول است، اما همه ما اشتباه می‌کردیم.

 

استقرار هیات بازرسی در بخشی از شهرداری

هیات بازرسی سازمان بازرسی کل کشور، در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مستقر شده است. هیات بازرسی امور وزارت کشور و شهرداری‌ها (گروه شوراها و مدیریت امور شهری) از تاریخ 3تیر تا 4مهر در معاونت مالی و اقتصاد شهری واقع در خیابان بهشت طبقه اول اتاق VIP با موضوع «شهرداری تهران در بازپرداخت مطالبات بانک شهر» مستقر است. چنانچه کارکنان و شهروندان درخصوص عملکرد و اقدامات این دستگاه اجرایی شکایت یا اعلاماتی دارند، می‌توانند به هیات بازرسی مستقر مراجعه یا با شماره تلفن گویای 136 و یا با شماره تلفن 96066057 تماس بگیرند. ضمنا سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به‌ نشانی اینترنتی http://shekayat.bazresi.ir آماده دریافت شکایات و اعلامات شهروندان در این زمینه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس