صبحگاهی

اگر دوست دارید دم نوش، غذا و نوشیدنی‌های مختلفی را با تنوع بالا نوش جان کنید تماشای این آیتم را از دست ندهید.

به گزارش مشرق، امروز با گزارشی از پشت صحنه برنامه تلویزیونی «صبحی دیگر» به عنوان یک برنامه موفق صبحگاهی همراه هستیم:

اگر کارمند نباشید و صبح‌های خود را در خانه سپری کنید بعد از انجام کارهای خانه قطعا حوصله‌تان سر می‌رود و کنترل تلویزیون را برداشته و دوست دارید در کنار خوردن صبحانه یکی از شبکه‌های تلویزیون را رصد کنید. حالا اینکه نمی‌دانید کدام برنامه بهتر است چراکه از میان چند برنامه‌ صبحگاهی تلویزیون باید بهترین را برای تماشا کردن انتخاب کنید. خیلی از مخاطبان به هدف برنامه و طرح موضوعات توجه دارند و بسیاری نیز آموزش‌هایی که در خلال برنامه ارائه می‌شوند را دوست داشته و هر برنامه‌ای که آموزه‌های خوب و کاربردی داشته باشد را انتخاب می‌کنند و برخی نیز صمیمیت مجری با مخاطب برایشان اهمیت دارد. برنامه «صبحی دیگر» اولین برنامه صبحگاهی شبکه آموزش سیما است که از سال 90 به تهیه کنندگی رامین موسوی و اجرای نیما کرمی و علی نیکزاد از این شبکه پخش می‌شود. برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه‌ای که حالا وارد ششمین سال از حضورش در تلویزیون شده است، راهی خیابان الوند شدیم.

** صبحی دیگر برنامه پرمخاطب صبحگاهی

«صبح بخیر ایران»، «مردم ایران سلام»، «ویتامین 3»، «فرمول یک»،‌ «حالا خورشید»،‌ «طلوع»، «سلام تهران» لیستی از برنامه‌های صبحگاهی سیما هستند که برخی از آنها پرمخاطب و برخی دیگر با اقبالی مواجه نشدند و به همین دلیل از آنتن تلویزیون کنار گذاشته شدند. اما «صبحی دیگر» یکی از برنامه‌هایی است که در این 6 سال که از زمان شروع تولید و پخش آن می‌گذرد، همچنان روی آنتن شبکه آموزش است.

** نوستالژی نقاشی کودکان و خیابان الوند 

استودیوی پخش شبکه دو سیما آدرسی معروف دارد که همه کودکان دهه شصتی آن را به خوبی در خاطر دارند. انتهای خیابان الوند، ساختمان تولید آدرسی است که همه ما شاید برای یکبار هم که شده آن را در برنامه کودک شبکه دو و برای ارسال نقاشی‌هایمان شنیده باشیم. حالا ساختمان پخش شبکه آموزش هم در این مجموعه قرار دارد و برای حضور در برنامه «صبحی دیگر» بخشی از خاطرات کودکی مرور می‌شود.

** کرمی مجری خوش قول «صبحی دیگر»

انتهای یکی از راهروهای ساختمان شیشه‌ای شبکه دو سیما، اتاق رژی مربوط به برنامه «صبحی دیگر» دیده می‌شود. عوامل به طور پراکنده در خارج و داخل این اتاق رفت‌ و آمد دارند تا در دقایق پیش از شروع برنامه مشکلات موجود را مرتفع کنند. نیما کرمی مدتی است رسیده و طی صحبت‌هایش با عوامل مشخص است که هر روز به موقع به ساختمان پخش برنامه می‌رسد تا سر فرصت گریم شده و در استودیو حاضر شود.

** صبحانه دورهمی به روش «صبحی دیگر»

از آنجایی که عوامل برای حضور در برنامه‌های صبحگاهی باید قبل از ساعت 9 در محل حاضر باشند، اغلب آنها فرصت نمی‌کنند تا صبحانه خود را در منزل سرو کرده و بعد به محل کار بیایند، به همین جهت تعدادی از بچه‌های پشت صحنه و جلوی دوربین میز صبحانه‌ای را فراهم کرده و صبحانه را دورهمی می‌خورند.  بعد از اینکه تعدادی از عوامل دور هم جمع می‌شوند، صبحانه سرو می‌شود.

** ثابت بودن عوامل پشت صحنه

برخلاف بسیاری از برنامه‌های اینچنینی که بعد از گذشت چند سال عوامل جلوی دوربین و پشت صحنه را تغییر می‌دهند، اما این اتفاق در «صبحی دیگر» نیفتاده است و اغلب عوامل اصلی این برنامه همان‌هایی هستند که در سالهای ابتدایی تولید، همراه برنامه صبحگاهی شبکه آموزش بودند.

** سردبیر برنامه،‌ کنداکتور را با مجری بررسی می‌کند

حسینی سردبیر «صبحی دیگر» کنداکتور برنامه را با مجری‌ها بررسی می‌کند تا چیزی از قلم نیفتد. او درباره آیتم «دیگه چه خبر» که اخبار مهم روز قبل در ایران و سایر نقاط جهان را بازگو می‌کند،‌ با مجری‌ها حرف می‌زند. 

وی پیرامون طراحی محتوای این برنامه گفت: برنامه‌های صبحگاهی در تمام دنیا از یک سری مولفه‌های خاص پیروی می‌کنند که به نوعی به استاندارد این سبک از برنامه‌ها بدل شده است. این برنامه هم تلاش کرده به لحاظ محتوایی بر اساس آن مولفه‌ها و استانداردها عمل کند.

حسینی ادامه داد: «صبحی دیگر» یک برنامه دیر پا صبحگاهی است که در طول سالها توانسته نبض مخاطبانش را به دست بگیرد. لذا ایجاد تغییر سبک در این برنامه ممکن است به مذاق مخاطبان خوش نیاید. به همین دلیل تلاش می‌شود تغییراتی که در این برنامه ایجاد می‌شود با حفظ استایل باشد تا تغییر چندانی در ذائقه مخاطب ایجاد نشود.

** تلویزیون،‌ میز و چند صندلی وسایل اتاق مهمان

در این راهرو دو اتاق وجود دارد یکی اتاق رژی و دیگری اتاقی برای استراحت عوامل. در اتاق مهمان‌ها و استراحت گروه، چند مبل و صندلی،‌ تلویزیون به همراه یک میز که وسایل پذیرایی روی آن چیده شده، دیده می‌شود و هر کدام از افراد به فراخور حالشان از خود پذیرایی می‌کنند. نگار حسینی سردبیر این برنامه تلویزیونی مشغول نوشتن آیتم‌های برنامه است.

** استودیو در طبقه پایینی

تا دقایقی دیگر برنامه شروع می‌شود، علی نیکزاد تازه از راه رسیده و به سرعت به اتاق گریم می‌رود. در این فاصله کرمی صحبت‌های ابتدایی برنامه را با خود مرور می‌کند و از پله‌ها به سمت استودیو که در طبقه پایین است می‌رود. او پشت میز خود نشسته و منتظر اعلام سه دو یک توسط مدیر صحنه می‌شود.

** دکوری با رنگ‌های صبحگاهی

دکور «صبحی دیگر» را رنگ‌های صبحگاهی تشکیل دادند، زرد، قرمز، نارنجی و سفید که شاید رنگ صبحانه و غذاهای رنگارنگ داخل سفره را برای هر فردی تداعی کنند،‌ رنگ‌های اصلی این دکور هستند. دو میز بلند که یکی از آنها صندلی قرمز رنگی دارد، در دو طرف دکور روبروی هم قرار دارد که کرمی و نیکزاد هر کدام برای اجرای آیتم‌های مشخصی از آنها استفاده می‌کنند. علاوه بر اینها دو مبل سفید به همراه میزی که بین آنها قرار دارد در سمت چپ دکور دیده می‌شود. چراغ گرد سوز، کوزه، چندین شمع و تعدادی وسایل تزئینی در گوشه و اطراف دکور این برنامه دیده می‌شود که با سلیقه خوبی در کنار یکدیگر چیده شده است.

** کرمی: «صبحی دیگر» از بهترین اجراهایم است

«نیما کرمی» مجری برنامه «صبحی دیگر» با اشاره به تولد 6 سالگی این برنامه گفت: دلیل ماندگاری این برنامه در این 6 سال این است که تهیه کننده برنامه حواسش به شدت ذهن و حواسش معطوف به برنامه است و سعی می‌کند طوری آیتم‌های برنامه را بچیند که تازگی در آن موج بزند. همچنین اینکه در این سالها چهار مدیر در شبکه آموزش دیدیم، اما همچنان «صبحی دیگر» روی آنتن است به این دلیل است که این برنامه مجزا از مدیریت است. مدیریت در این برنامه صبحگاهی ایده‌هایش را می‌دهد، اما فردی که برنامه ساز است باید بتواند با استفاده از راه صحیح و بدون حواشی برنامه را پیش ببرد و از گزینه‌های موفق برنامه سازی به درستی استفاده کند تا به تداوم برنامه کمک کند و ما در صبحی دیگر شاهد این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: پرمخاطب بودن ما در این مدت به صورت سینوسی است. «مردم ایران سلام» قبل از برنامه ما پرمخاطب ترین بود و بعد از آن برنامه ما در اوج بود و در مقطعی هم «حالا خورشید» پربیننده بود. در حال حاضر هم اگر تلویزیون دو برنامه پرمخاطب داشته باشد یکی ما و دیگری «فرمول یک» است. اگر در این مدت برنامه‌ای روی آنتن رفته به صورت مقطعی پرمخاطب بوده و ما همچنان مخاطبمانمان را داریم.

این مجری درباره اینکه چرا در این مدت مجری‌های اصلی این برنامه تغییری نکردند، گفت: اگر بخواهم خارج از تعارف بگویم باز هم به تهیه کننده برمی‌گردد، او خواسته که مجری‌ها ماندند. معتقدم اگر مجری در برنامه‌ای موفق است، پس دلیلی برای تغییرش وجود ندارد و تغییر مجری موفق در یک برنامه اشتباهی استراتژیک است. حالا در این میان آقای موسوی معتقد بودند که «صبحی دیگر» با ما جواب داده و این همان مدیریت صحیح است که شما به ترکیب گروهت دست نمی‌زنی و در رسیدن به نتیجه اصلی که رسیدن به رضایت مخاطب است موفق عمل می‌کنی. در کل باید بگویم ثبات در این نوع برنامه‌ها تاثیر مثبت دارد.

کرمی با بیان آیتم مورد علاقه‌اش در این برنامه نیز بیان داشت: کلیپ‌هایی که در برنامه پخش می‌شود را دوست داشتم و همینطور آیتم «جایی دیگر» به این خاطر که آیتمی پویا است و به همه نقاط ایران سر می‌زند.

این مجری درباره جایگاه این برنامه بین برنامه‌های دیگری که تا به حال اجرا کرده است گفت: «صبحی دیگر» جایگاه همیشگی و ثابتی را برایم دارد و بقیه برنامه‌ها مقطعی بوده و به دلیل خواسته اسپانسر و شبکه اجرایشان کردم. نوع اجرایم در «صبحی دیگر» با سایر برنامه‌هایی که تا به حال اجرا کردم، فرق دارد و در این سالها یکی از بهترین اجراهایم در برنامه «صبحی دیگر» بوده است.

مجری برنامه «دعوت» در ادامه بیان داشت: قطعا از زمانی که برنامه کلید خورد، تا الان افت داشتیم، اما سعی کردیم از آن رد شویم و به نحوی ایده جدیدی را به برنامه اضافه کنیم تا به تکرار نیفتیم.

وی با بیان اینکه دوست دارم زمانی از این برنامه بروم که تمام شده باشد،‌گفت: فضای برنامه را دوست دارم و امیدوارم زمانی از این برنامه بروم که برنامه تمام شده باشد و یا اینکه دیگر هیچ جذابیتی برایم نداشته باشد و دوست ندارم بر اثر اتفاقی از این برنامه خداحافظی کنم.

** شوخی‌های دو مجری حین اجرای برنامه

برنامه شروع می‌شود، تیتراژ ابتدایی با نام «صبحی دیگر» در سالن می‌پیچد و صدای آشنای محمد علیزاده  شنیده می‌شود. در همین حین تصاویری از پشت صحنه عوامل و آماده شدن آنها برای رسیدن به پخش زنده روی ال سی دی داخل استودیو دیده می‌شود که مخاطبان هم آن را می‌بینند. دو مجری از پله‌هایی که توسط دکوراتور تعبیه شده پایین می‌آیند و در استودیو قرار می‌گیرند و در کنار حرف‌هایی که با مخاطبین می‌زنند، شوخی‌هایی نیز با یکدیگر دارند که برای مردم هم جذابیت دارد. آیتم‌ «دیگه چه خبر؟» که اخبار مهم روز گذشته را بررسی می‌کند،‌ اولین بخش برنامه امروز «صبحی دیگر» است. بعد از پخش دقایقی وله، عکس‌ها و اسمس‌های ارسالی مخاطبان روی صفحه برنامه نمایش داده می‌شود. موضوع این عکس‌ها آزاد است و مخاطبان بنا به فراخور حالشان عکاسی کرده و آنها را در اختیار برنامه قرار می‌دهند و هر روز از صفحه نمایشگری که در دکور تعبیه شده است، نمایش داده می‌شود. «جایی دیگر»، «دیگ سنگی»، «دیگ رنگی»،‌«سکانس‌های ماندگار»،‌«میز خبر» از دیگر بخش‌های این برنامه صبحگاهی هستند.

** اگر طرفدار خوراکی‌ها هستید، آشپزی نیمایی را از دست ندهید!

«آشپزی نیمایی» یکی دیگر از آیتم‌های پرمخاطب این برنامه تلویزیونی است که کرمی در آن با استفاده از روش بدون متریال آشپزی ذهنی خود را به مخاطبان یاد می‌دهد. البته روش ذهنی بودن یادگیری آنهم برای آشپزی گویا زیاد جواب نداده و به همین خاطر او مدتی است که با بهره‌گیری از مواد اولیه که عموما ساده هستند، آشپزی می‌کند، اگر دوست دارید دم نوش، غذا و نوشیدنی‌های مختلفی را با تنوع بالا نوش جان کنید تماشای این آیتم را از دست ندهید.

** درمیان گذاشتن مشکلات پزشکی با کارشناس برنامه

یکی از بخش‌های پرطرفدار برنامه‌های ترکیبی، حضور کارشناس پزشکی و صحبت‌هایش با پزشک مربوطه است. بارها دیده شده که بسیاری از خانم‌های خانه‌دار از طریق این آیتم از برنامه‌های صبحگاهی که بخش جدانشدنی این سبک برنامه‌ها است، مشکلات پزشکی خود را با آنها در میان گذاشته و برای آنها راه حلی پیدا کردند. برخی‌ها هم آنقدر از صحبت‌های دکتر مربوطه راضی بودند که تا مدت‌ها به دنبال شماره تماسی از مطب او بودند تا به صورت حضوری مداوا شوند. جالب است که حضور این دکتر و کارشناس حتی برای عوامل برنامه هم کارگشا است، چراکه بلافاصله بعد از پخش آیتم پزشکی، دقایقی با دکتر و کارشناس درباره مشکلات پزشکی‌شان صحبت کرده و از آنها راهکار می‌خواهند. 

** نیکزاد: نبض مخاطب را بدست آوردیم

«علی نیکزاد» مجری این برنامه با اشاره به دلیل ماندگاری این برنامه در شبکه آموزش گفت:‌ دلایل متعددی دخیل است اولین آنها این است که این برنامه توانسته علیرغم زمانی که از آن گذشته نبض مخاطب را بدست آورد و این نبض مخاطب در هر برهه از زمان شرایط خاص خودش را داشته و از همه مهمتر اینکه برنامه به دل مخاطب نشسته است.

وی ادامه داد: اگر نبض مخاطب را بدست آورید، آنچه به مخاطب می‌دهید به راحتی به دلش می‌نشیند. صداقت، فضای مثبت و دور شدن از هر موضوع منفی یکی از اهداف برنامه‌ ما است.

این مجری درباره دوستی خود با نیما کرمی بیان داشت: من و نیما کرمی خارج از فضای برنامه با یکدیگر دوست هستیم و این رفاقت را به جلوی دوربین منتقل و تکرار می‌کنیم چراکه مخاطبان واقعی بودن این رابطه را به خوبی متوجه می‌شوند.

** صدای خود را به حداقل برسانید!

در فاصله بین آیتم‌ها بهترین فرصت برای گفت‌وگو با عوامل است. به همین خاطر انتخاب اتاق مهمان در طبقه بالایی استودیو که در زیر زمین این ساختمان است، بهترین گزینه موجود است چراکه نه سر و صدایی شنیده می‌شود و نه مجبورید برای رعایت شرایط ضبط، صدای خود را به حداقل برسانید!

** پنکه‌ای که خیلی‌ها را خواننده کرد!

اواخر برنامه عکس‌های منتخب مخاطبان روی ال سی دی به نمایش درمی‌آید که لابه لای آنها پنکه‌ای قدیمی دیده می‌شود. کرمی به محض دیدن پنکه یاد دوران کودکی‌اش می‌افتد و می‌گوید: همین پنکه خیلی‌ها را خواننده کرد. نیکزاد هم در ادامه می‌گوید: این پنکه سرگرمی بچه‌های زمان ما بود. بعد از پایان این بخش و در فاصله زمانی که میان برنامه پخش می‌شود، مجری‌ها فرصت را غنیمت شمرده و مشغول چک کردن تلفن‌های همراهشان هستند.

** موسوی: لزومی ندارد مجری‌هایمان را تغییر بدهیم

«رامین موسوی» تهیه کننده برنامه «صبحی دیگر» در ابتدای صحبت‌های خود گفت:‌ در این سالها سعی کردیم به موضوعاتی بپردازیم که دغدغه مخاطب است و آنها را دوست دارد. دلیل ماندگاری این برنامه فقط مخاطبانمان هستند اگر مردم این برنامه را دوست داشته باشند ما هم هستیم. مجری‌های این برنامه با مردم صمیمی هستند و جلوی دوربین خودشان هستند و بازی نمی‌کنند. هیچ گاه خودشان را برتر از یکدیگر نمی‌دانند و همین فضا باعث می‌شود تا مخاطبان ارتباط بهتری با ما داشته باشند.

وی از بخش‌های جذاب برنامه برای مخاطبان نیز گفت:‌ ما در این برنامه کارشناسان مختلفی داریم که این بخش را مردم خیلی دوست دارند. در کنار این سعی کردیم تا برنامه نشاط خود را حفظ کند.

موسوی درباره ارتباط مجری با مردم که یکی از دلایل پرمخاطب شدن «صبحی دیگر» است، نیز بیان داشت: زمانیکه مردم با یک مجری انس می‌گیرند لزومی ندارد که ما آن را تغییر دهیم. ما هم مجری‌های مختلفی داریم و نیما کرمی و علی نیکزاد مجریان اصلی برنامه هستند و در کنار آنها مجریان دیگر بخش‌های پزشکی، خانواده و ... را اجرا می‌کنند.

این تهیه کننده با اشاره به تغییرات برنامه نیز گفت: در این سالها تغییرات کوچکی در برنامه داشتیم که برخی‌ به چشم آمده است. برای مثال تغییر برخی کارشناسان از جمله تغییراتی است که انجام دادیم. همچنین در پایان هر سال نظرسنجی برگزار کرده و از مردم می‌خواهیم که در آن مشارکت کنند و آن را واقعا اعمال می‌کنیم. در حال حاضر هم 5 ماه از تغییر گروه سردبیری برنامه می‌گذرد و افراد مختلفی در این گروه هستند که هر کدام ایده‌ و نظرات خودشان را دارند که در جهت بهبود برنامه به ما کمک می‌کنند.  

** خداحافظی مجریان هنگام بالا رفتن از پله‌ها

مجری‌ها در میانه دکور و روی خط قرمز دکور ایستاده‌اند و درباره زندگی و موفقیت در آن با یکدیگر و مخاطبان صحبت می‌کنند. زمان برنامه به پایان رسیده و از اتاق فرمان اشاره می‌کنند که وقت خداحافظی است. کرمی و نیکزاد بعد از خداحافظی از پله‌های دکور بالا می‌روند و از استودیو خارج می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس