پرچم عربستان

تغییر نظام در عربستان سعودی دور از ذهن نیست ولی بن سلمان می‌داند که اگر میلیاردها دلار برای صنایع نظامی آمریکا خرج کند، فعلا در امان خواهد بود.

 به گزارش مشرق، جان استپلینگ تحلیلگر و مفسر ارشد سیاسی آمریکایی که در نروژ مستقر است، تاکید کرد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی یک بیمار روانی است و اقدامات عربستان سعودی در هدف قراردادن قطر، چیزی جز جنون حکام ریاض نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: ریاکاری ریاض در هدف قراردادن قطر و متهم کردن این کشور به حمایت از تروریسم، تنها نوعی جنون است.

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به سئوالی درباره علل اصلی رویکرد عربستان سعودی در قبال قطر و متهم کردن این کشور به حمایت از تروریسم گفت: دو عامل می تواند وجود داشته باشد. نخست آنکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بیش از حد بی تجربه و تحریک پذیر است. او یک بیمار روانی است که می خواهد هر چه زودتر اثر قدرت خود را در نظام سلطنتی عربستان سعودی نشان دهد. بنابر این تلاش می کند تا به خانواده ترامپ و به طور کلی آمریکا کمک کند. عامل دوم این است که ترامپ از ماتیس و مک مستر و ارتش آمریکا تبعیت می کند. ماتیس و ارتش آمریکا، ستیزه جویان ضد ایرانی هستند. به نظر من سیا بیشتر به روسیه علاقه‌مند بود. ارتش و سیا اهداف مشترک ولی راهبردهای متفاوتی دارند. تامین مالی تروریست ها و داعش اقدام کلاسیک سیا به شمار می رود ولی اعزام نیروی نظامی و بمباران بیشتر، هدف ارتش آمریکا است. بن سلمان خطر را احساس کرده است. تغییر نظام در عربستان سعودی دور از ذهن نیست ولی بن سلمان می داند که اگر میلیاردها دلار برای صنایع نظامی آمریکا خرج کند، فعلا در امان خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات کشورهای عربی علیه قطر و واکنش دوحه به این اقدامات و اینکه آیا قطر می تواند همراه با برخی کشورها از جمله ترکیه ائتلافی را علیه عربستان سعودی تشکیل دهد، گفت: چهار کشور عربی که علیه قطر صف آرایی کرده اند، بیشتر کارهایی را انحام می دهند که آمریکا به آنها گفته است یا حداقل آن کاری را انجام می دهند که اعتقاد دارند آمریکا می خواهد. قطر همواره نسبت به طرز تفکر عربستان سعودی، مستقل عمل کرده است. علاوه بر این قطر میدان گازی پارس جنوبی را با ایران به طور مشترک در اختیار دارد. شاید آنها می خواهند گاز طبیعی خود را با ارزهای غیر دلار آمریکا بفروشند. هرگونه تهدید علیه دلار نفتی می تواند یک حمله علیه خود آمریکا باشد. منظور من این است که آمریکا در بحران قرار دارد. اقتصاد این کشور به تجاوزات نظامی وابسته است و نابرابری درآمدی به شدت رو به افزایش است. از سوی دیگر به نظر می رسد نفوذ اسرائیل با ترامپ بسیار بیشتر از دوره اوباما خواهد بود.

استپلینگ در ادامه در پاسخ به این سئوال که "آیا سیاست های عربستان سعودی کمکی به ثبات منطقه می کند و آیا ممکن است محاصره و تحریم قطر منجر به درگیری نظامی شود"، تاکید کرد: سعودی ها دقیقا بر خلاف برقراری ثبات در منطقه فعالیت می کنند. ریاکاری ریاض در هدف قراردادن قطر و متهم کردن این کشور به حمایت از تروریسم، تنها نوعی جنون است. تصور نمی کنم تقابل نظامی در منطقه به وقوع بپیوندد مگر اینکه جیمز ماتیس یا هر کس دیگری در پنتاگون تصور کند این یک ایده خوب خواهد بود. هدف ایران است. این مساله موجب تجاوز عربستان سعودی علیه یمن شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس