دهقان

جعفر دهقان گفت: به کیفیت و محتوای فیلم‌های نمایش خانگی دقت داشته باشید که به شدت وارد فضاهای کاملاً غربی شده‌اند و شخصیت‌هایی که در این آثار حضور دارند همه کروات‌ زده و ظاهر غربی دارند.

به گزارش مشرق، جعفر دهقان در ارتباط با فعالیت‌های اخیرش در عرصه سینما، گفت: بعد از فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» در هیچ فیلم سینمایی حضور نداشتم و تنها مشغول بازی در یک سریال تلویزیونی هستم که هم اکنون در یزد مشغول به فیلمبرداری آن هستم. تقریباً یک ماه قبل از عید به اینجا آمدیم و تا به این لحظه مشغول به فیلمبرداری هستیم. 

دهقان در ارتباط با این پرسش که آیا به دلیل اینکه فیلمنامه‌های سینمایی محتوایشان بیشتر به موضوعات مرتبط با جوانان است و دیگر کمتر شاهد این هستیم که فیلمی با نگرش به افراد پیشکسوت و مسن ساخته شود که منجر به کم‌کاری برخی از بازیگران شده است،‌گفت: در این مورد ابتدا باید سیاست‌گذاران عرصه سینما تصمیم بگیرند و برنامه‌ریزی داشته باشند و در واقع باید برای برخی از بخش‌ها در سینما خط و خطوطی مشخص شود تا همه طبق یک جریانی پیش بروند واقعا چه کسی مشخص می‌کند که سینما به چه سمت رود. ما با آثاری که می‌سازیم روی ذائقه مخاطب تأثیر می‌گذاریم و اگر اینطور شود ما نیز با ذائقه نامطلوبی مواجه خواهیم بود. 

وی در ادامه افزود: یکی از نکات مهم این است که در واقع چه جَوی حاکم بر شرایط موجود جامعه و سینما است این جَو حاکم است که مشخص می‌کند تم فیلم‌ها به چه سمتی رود و چه طیفی در سینما پرکار شوند.گاهی اوقات نگاه به سمت جشنواره می‌رود و فیلم‌های جشنواره‌ای ساخته می‌شود و برخی از مواقع دغدغه‌های جوانان مطرح می‌شود و همین طور که هم شاهد هستید گاهی آثار مربوط به خانواده و بحث خیانت مطرح می‌شود.

این بازیگر پیشکسوت در ادامه انتقاداتش عنوان کرد: اصلا منظورم به کار کردن جوان‌ها نیست اتفاقا آنها باید بیشتر از گذشته وارد این عرصه شوند و فعالیت داشته باشند.اما باید در این بین عدالت رعایت شود و سیاست‌‌گذاری‌های کلان به این صورت پیش نرود که بازیگران پیشکسوت و آنهایی که پا به سن گذاشته‌اند به یکباره حذف شوند. به نظرم حداقل به دلیل کثرتی که این افراد دارند باید برایشان برنامه‌ریزی کرد تا بتوانند در عرصه سینما حضور مفید و پررنگی داشته باشند و نباید به این راحتی‌ها آنها را کنار گذاشت. بازیگران پیشکسوت و همچنین جوان در کنار هم می‌توانند به کیفیت یک اثر کمک کنند. 

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» عنوان کرد: بنده در سن 58 سالگی هستم و باید باور داشته باشم که نمی‌توانم برخی از نقش‌ها را ایفا کنم و در انتخاب‌هایم به این مورد دقت می‌کنم، به همین دلیل حتماً جوان‌ترها باید جای ما را در سینما بگیرند. اما شرایطم را در نظرم می‌گیرم و در انتخاب‌هایم حساسیت بیشتری به خرج می‌دهم. 

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» در ادامه در انتقاد به شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: در ارتباط با کیفیت آثار شبکه نمایش خانگی و تأثیرگذاری آن در بستر جامعه اظهار کرد: در واقع باید اینطور رو به این رسانه بگویم که «قربان نمایش خانگی هم می‌روم که به سینمای ما خط هم می‌دهد»، به فیلم‌هایی که ساخته شده است نگاه کنید به کیفیت و محتوای آنها دقت داشته باشید که به شدت وارد فضاهای کاملاً غربی شده‌اند و افراد و شخصیت‌هایی که در این آثار حضور دارند همه بلا استثناء کروات‌ زده و موهای آنچنانی و ظاهر غربی دارند.

وی گفت: همه خانواده‌هایی که در آثار نمایشنامه خانگی به تصویر کشیده می‌شوند به نوعی دارای خانه‌های آنچنانی و ماشین‌های بسیار لوکس هستند که من گاهی باور نمی‌کنم آنها در ایران فیلمبرداری شده باشد باید بدانیم که ما در ایران زندگی می‌کنیم و تولید ملی ما پژو و پراید است نه آن ماشین‌های آنچنانی که به مخاطب در فیلم‌هایمان معرفی می‌کنیم و نشان می‌دهیم.در چنین وضعی چطور می‌توانیم از تولید ملی حمایت کنیم. این در حالی است که در آثار فرهنگی ما به هیچ عنوان حمایتی از تولید ملی نمی‌شود بلکه تبلیغ آثار غربی نیز وجود دارد. حتی از نکته‌هایی که مربوط به فرهنگ ماست و باید آنها را به جوان‌ترها آموزش دهیم و منتقل کنیم چیزی وجود ندارد.متأسفانه با این آثار تنها فرهنگ غرب را اشاعه می‌دهیم. 

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ما چیزی به عنوان رسانه ملی داریم چرا نمی‌آیند کارهایی را تولید کنند که اصالتمان حفظ شود در کنار رسانه ملی جایی درست شده است به عنوان رسانه خانگی که هر کاری دلمان می‌خواهد آنجا صورت می‌گیرد، به کجا داریم می‌رویم خدا می‌داند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس