نقشه عراق بعد از آزادی.jpg

بدون شک اگر فتوای تاریخی مرجعیت عراق نبود، عناصر تروریستی داعش تا عمق شهر بغداد پیشروی می کردند اما با تشکیل بسیج مردمی وضعیت میدانی در بازه زمانی ۶ ماهه تغییر کرد و از نفوذ تروریست ها جلوگیری شد.

به گزارش مشرق، شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، پس از ۳ سال اشغال به کنترل کامل نیروهای عراقی درآمد و آخرین بقایای عناصر تروریستی داعش در این شهر به هلاکت رسیدند.

در حال حاضر، فقط ۱۸ درصد مساحت عراق در اشغال عناصر تروریستی است؛ غرب و جنوب استان نینوا، شمال غرب استان الانبار، بخش هایی از غرب استان کرکوک و شمال غرب استان نینوا همچنان در اشغال تروریست هاست.
 
اوایل تابستان سال ۱۳۹۳ گروه تروریستی داعش به واسطه خلأ قدرت به وجود آمده توانست تا ۶۵ کیلومتری پایتخت عراق پیشروی کند و استان های نینوا، صلاح الدین، الانبار، کرکوک و دیاله را به اشغال خود درآورد. بخش هایی از استان های بابل، اربیل و بغداد هم در روزهای سخت سال ۲۰۱۴ به تصرف تروریست ها درآمد.

در ذیل نقشه میدانی کشور عراق را در سال ۹۳ مشاهده می کنید
**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**


 
بدون شک اگر فتوای تاریخی مرجعیت عراق نبود، عناصر تروریستی داعش تا عمق شهر بغداد پیشروی می کردند اما با تشکیل بسیج مردمی وضعیت میدانی در بازه زمانی ۶ ماهه تغییر کرد و از نفوذ تروریست ها جلوگیری شد.

نیروهای بسیج مردمی عراق در نخستین عملیات، حومه شهر بغداد که به کمربندی امنیتی پایتخت معروف بود را از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کردند و در ادامه موفق شدند مناطق راهبردی « الاسکندریه، المسیب و جرف الصخر» را در استان بابل باز پس بگیرند.

پاکسازی استان صلاح الدین در زمستان سال ۹۳ نقطه عطف عملکرد نیروهای بسیج مردمی بود و در نهایت در چند عملیات، شهرهای مهمی از جمله الدور، سامراء، بلد، الضلوعیه، یثرب، الاسحقاقی، العلم از وجود تروریست ها آزاد شدند.

اسفندماه سال ۹۳ نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق پس از درگیری های سنگین توانستند شهر تکریت، مرکز استان صلاح الدین را به طور کامل پاکسازی کنند تا مرهمی باشد بر زخم صدها مادری که فرزندان خود را در جنایت تروریست ها در پایگاه اسپایکر از دست داده بودند.
 
گروه تروریستی داعش بخش های وسیعی از استان دیاله از جمله های شهرهای السعدیه، جلولاء، العظیم، المقدادیه، المنصوریه و الخالص را هم به اشغال خود درآورد و حتی به چند ده کیلومتری مرزهای کشورمان نزدیک شد اما با تجدید قوای نیروهای ارتش و انسجام بیشتر نیروهای مردمی این شهرهای مهم در تابستان سال ۹۴ به طور کامل پاکسازی شده اند.

در ذیل نقشه میدانی عراق را در تابستان سال ۹۶ و پس از آزادی شهر موصل مشاهده می کنید:

**برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

کرکوک هم استان دیگری بود که از جنایت های تروریست ها در امان نماند و بخش های وسیعی از آن اشغال شد اما با ورود نیروهای عراقی آرامش تا حدودی به این استان بازگشت. در حال حاضر تروریست ها در بخش غربی استان کرکوک در محاصره هستند و شهر الحویجه مرکز اصلی تجمع آنان است.

استان الانبار نیز یکی دیگر از پایگاه های مستحکم گروه تروریستی داعش در عراق بود. این استان هم در سال ۹۳ به طور کامل از کنترل نیروهای عراقی خارج شد و شهر الرمادی ( مرکز استان) و شهر فلوجه اشغال شدند.

عملیات برای پاکسازی این استان به طور جدی از اواسط سال ۹۴ آغاز شد و در نهایت نیروهای عراقی پس از یک سال عملیات سنگین توانستند تروریست ها را از مناطق راهبردی از جمله شهر فلوجه، الرمادی، العامریه، الکرمه، الرطبه، هیت و النخیب عقب برانند. در حال حاضر، فقط بخش های بیابانی این استان در اشغال تروریست های داعش است.

نیروهای عراقی از شهریور سال ۹۵ نیز پاکسازی جنوب استان نینوا را در دستور کار قرار دادند تا مقدمه عملیات برای آزادسازی بخش شرقی شهر موصل آغاز شود. الشرقاط، القیاره، الحضر، القیروان، قحطانیه، البعاج و فرودگاه تلعفر در نتیجه این عملیات از لوث وجود تروریست ها آزاد شده اند.
 
از سویی دیگر نیروهای عراقی پس از ۳ سال توانستند به مرزهای مشترک با سوریه برسند و گذرگاه تل صفوک را به کنترل خود درآورند. به گزارش مشرق، نیروهای عراقی در مقطع فعلی درصدد هستند به سوی شهر محاصره شده تلعفر پیشروی کنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • متن سخنرانی بعدی رییس جمهور IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    64 13
    در این دولت ما بودیم که عراق و سوریه را نجات دادیم. اگر ما نبودیم که ابوبکر بغدادی کشته نمی شد.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
      14 63
      باز هم مشرق شر و ور گویی یک نفر رو به سرعت منتشر کرد و محبوبیت رئیس جمهور ناگهان سقوط کرد!
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
      5 2
      ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ این تربیت رو هم از بزرگانت یاد گرفتی؟
  • امیرعباس IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    51 6
    مشرق جان مثل همیشه عالی بود.
  • خوزستانی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    36 4
    سایت مشرق شما چرا مثل دولتی ها درباره بحران گرمای بی سابقه در خوزستان سکوت کردید؟دمای امسال به 54 درجه رسیده تعداد روزهای بالای 50 درجه بی سابقه رفته بالا مردم دارن دیوانه میشن رادیو خوزستان هر روز برنامه داره و کارشناسان آب و هوای این استان تا الآن چند بار گفتن با ادامه این مسر افزایش دمای جهانی و منطقه ای که از بیست سال پیش شروع شده و اوجش هم در ایران هست دمای خوزستان تا ده سال آینده 56 درجه رو هم تجربه می کنه و دما تا دو دهه دیگه به 60 درجه هم میرسه و خیلی از مناطق خاورمیانه و خوزستان اصلا خالی از سکنه میشه حالا بحث ریز گردها خشکسالی و..به کنار....آیا الآن نباید گفت شهرسازی در خوزستان و بخش زیادی از جنوب ایران نیاز به تغییر داره ما نیاز به شهرهای زیر زمینی یا شهرهایی با معماری مخصوص داریم؟؟؟
    • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
      2 1
      به اون دلیل که خوزستانی ها اعتراضشون رو به ريزگرد ها گرمی هوا و مشکلات برق توی 29 اردیبهشت به دولت بیان کردند
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
      24 4
      ما که هوا نداریم اما هواتو داریم
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      7 0
      مگه مشرق رئیس جمهوره یا رئیس محیط زیسته.... برین از خبرگزاری های بنفش این درخواست رو بکنید شما هوای اونارو داشتین اوناهم هوای شما رو خواهند داشت خوب هوا گرمه ...سرد کردن هوا که دست ما نیست بخدا سنگ هم از آسمان بیاد نباید اعتراض کنیم از ماست که برماست
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    2 6
    بدبختی یعنی به جای اینکه هر روز نقشه بیکاری رسم شود هر روز نقشه مناطق عراق و سوریه رسم می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس