علی دایی و کریمی

باید دید علی کریمی چه کارنامه ای را در نخستین فصل سرمربی گری اش رقم خواهد زد؟ آیا جادوگر دیروز مستطیل سبز خواهد توانست از روی نیمکت هم دستورهای جادو ایی اش را به شاگردانش در نفت منتقل کند؟

سرویس ورزش مشرق - علی کریمی هم به جمع ملی پوشانی پیوست که نخستین تجربه سرمربیگری خود را روی نیمکت یک تیم لیگ برتری پشت سر می گذارند.

پیش از کریمی، مردان سرشناسی چون علی دایی، خداداد عزیزی، علیرضا منصوریان، یحیی گل محمدی، افشین پیروانی و محمد خاکپور این تجربه را پشت سر گذاشته بودند و حالا در لیگ هفدهم علی کریمی در ایستگاه نخست رقابت‌ها در سمت سرمربی نفت برابر سپیدرود تازه وارد از تفکراتش برای پیروزی نفتی ها بهره خواهد برد.

علی کریمی گاهاً احساساتی، هر چند که در برخی مسائل چندان با علی دایی هم نظر نیست، اما تلاش خواهد کرد تا راهی را برود که پیش تر شهریار - در لیگ ششم - با سایپا رفت. لیگی که در اولین تجربه سرمربیگری علی دایی منجر به قهرمانی خودروسازان شد.

پرسپولیسی ها شاگرد اول، منصوریان شاگرد آخر

 بررسی کارنامه فصل اول مربیگری ملی پوشان سرشناس فوتبال ایران روی نیمکت سرمربیگری تیم های لیگ برتری نشان می دهد که در میان آنها افشین پیروانی با معدل کسب ۶۴ درصد کل امتیازات ممکن، حتی بالاتر از علی دایی صدرنشین جدول است.

در واقع پیروانی بدشانس بود که در پرسپولیس لیگ هشتم بیشتر از ۱۱ هفته فرصت نشستن روی نیمکت را به عنوان سرمربی بدست نیاورد.

و البته باید اشاره داشت به شاهکار علی دایی همراه با سایپا در لیگ ششم. در فصل یاد شده سایپا تحت نظر ورنر لورانت آلمانی کار را آغاز کرد و البته که با این مربی شروعی خیره کننده داشت. سایپا با لورانت طی ۵ هفته ابتدایی به ۳ پیروزی و ۲ تساوی رسید تا تیمی که تحویل دایی شد از نظر روحی روانی در بهترین شرایط باشد.

اما پس از آن بی تردید دایی جوان و شایسته در نقش یک مربی- بازیکن به خوبی نارنجی پوشان را هدایت کرد تا هم اولین شخصی باشد که به عنوان بازیکن- مربی لیگ برتر فوتبال ایران را فتح کرده و هم نشان دهد در مربیگری روزهای روشنی را پیش روی دارد.

در مقابل علیرضا منصوریان مربی موفق فصل اخیر لیگ برتر و باشگاه استقلال در لیگ نهم با پاس همدان شروعی کاملا ناامید کننده داشت. آن سال علی منصور در ایستگاه نخست رقابتها به استیل آذین ۰-۲ باخت و پس از آن طی ۹ هفته دیگر، ۵ شکست دیگر را هم به کارنامه اش افزود.

به این ترتیب کسب تنها یک پیروزی برابر استقلال اهواز در ایستگاه پنجم مسابقات و ثبت سه تساوی عاملی شد تا درصد دریافت امتیازات منصوریان با پاس به عدد ۲۰ برسد و این غیر قابل قبول می نمود.

حال باید دید علی کریمی چه کارنامه ای را در نخستین فصل سرمربی گری اش – آن هم در لیگ برتر- رقم خواهد زد؟ آیا جادوگر دیروز مستطیل سبز خواهد توانست از روی نیمکت هم دستورهای جادو ایی اش را به شاگردانش در نفت منتقل کند؟ و یا اینکه او هم به جرگه ستاره های سرشناسی خواهد پیوست که بازیکنان خوبی بوده اند، اما روی نیمکت مردان موفقی به مانند روزهای بازی شان نبوده اند.

جدول عملکرد ملی پوشانی که در نخستین تجربه سرمربیگری خود روی نیمکت یک تیم لیگ برتری نشستند

مربی

سن آن زمان

تیم

لیگ

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

درصد کسب امتیاز

نکته

افشین پیروانی

۳۸

پرسپولیس

هشتم

۱۱

۶

۳

۲

۶۴

هفته ۲۵ پیکان را برد و برکنار شد

علی دایی

۳۶

سایپا

ششم

۲۵

۱۲

۹

۴

۶۰

قهرمان شد

خداداد عزیزی

۳۵

ابومسلم

ششم

۱۵

۶

۵

۴

۵۱

پرویز مظلومی جای او را گرفت و ابومسلم بهترین تیم شهرستانی شد

یحیی گل محمدی

۳۶

صبا باتری

هفتم

۱۰

۳

۴

۳

۴۳

بازیکن صبا بود که در هفته های پایانی فصل جایگزین ضیایی شد

محمد خاکپور

۴۱

ستیل آذین

دهم

۹

۱

۳

۵

۲۲

اولین و آخرین هفته مربی گری اش با قبول شکست برابر شهرداری و تراکتورسازی تبریز همراه بود

علیرضا منصوریان

۳۷

پاس همدان

نهم

۱۰

۱

۳

۶

۲۰

هفته اول به استیل آذین باخت و هفته دهم به راه آهن تا کنار گذاشته شود

علی کریمی

۳۸

نفت تهران

هفدهم

؟

؟

؟

؟

؟

-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    0 0
    فوتبال ایران سخت افزار نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس