ماهواره

معاون سازمان فضایی ایران از تلاش برای دستیابی به دانش موقعیت یابی مکانی از طریق ماهواره های سنجش از دور خبر داد و گفت: این سیستم را روی ۵ ماهواره داخلی آزمایش خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، محمدهمایون صدر با اشاره به برنامه های سازمان فضایی ایران برای کاربردی کردن فناوری فضایی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۲ ماموریت را به صورت موازی دنبال می کنیم که ماموریت نخست، مربوط به ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی برای کشور به صورت بومی است که این مسیر در حال پیش روی است؛ از سوی دیگر ماموریتی برای تامین ماهواره های سنجشی و مخابراتی از طریق خرید خارجی داریم تا از بهره گیری از تکنولوژیهای روز دنیا عقب نمانیم و تا زمانی که بتوانیم نیاز خود را تامین کنیم فعلا از طریق خرید خارجی این نیاز تامین می شود.

وی با تاکید براینکه فضا تنها به این دو موضوع محدود نمی شود و زمینه های مختلف دیگری نیز درگیر آن است گفت: یکی از موضوعات این است که ما بتوانیم در مورد ابزار موقعیت یابی مکانی، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

صدر در مورد اخبار مبنی بر راه اندازی سیستمی مشابه سیستم موقعیت یابی مکانی جهانی GPS در کشور، توضیح داد: ما وقتی که می گوییم می خواهیم ماهواره بومی بسازیم به فکر این نیستیم که جای شرکت تالس (شرکت هوافضای فرانسوی- ایتالیایی و بزرگترین تولید کننده ماهواره مخابراتی در اروپا ) و یا شرکت ایرباس دیفنس ( شرکت فناوری هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری اروپایی) را بگیریم بلکه قصد داریم این مسیر را شروع کنیم تا این توانمندی در کشور ایجاد شود.

وی افزود: به طور قطع مسیری که ما طی خواهیم کرد نمی تواند جایگزین ماهواره تالس شود چرا که آن ماهواره به کل دنیا در حال سرویس دهی است؛ در مورد موضوع موقعیت یابی فضایی نیز همینطور است و اگر نام آن را GPS بگذاریم یک اشتباه لفظی است و حتی گفتن آنکه این سیستم مشابه GPS است نیز اشتباه است.

معاون سازمان فضایی ایران با توضیح اینکه بزرگترین سیستم های ناوبری بین المللی در اختیار امریکا، روسیه ، چین و اروپا قرار دارد، گفت: سیستم موقعیت یاب جهانی در آمریکا به نام  GPS، در اروپا به نام گالیله و در چین با نام بایدو شناخته می شود و یک زمینه از فناوری فضایی است که یکی از پروژه های مدنظر ما نیز هست تا بتوانیم هدایت و ناوبری فضایی انجام داده و موقعیت یابی کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت این طرح خاطرنشان کرد: سازمان فضایی ایران در حال دریافت ایده ها و طرح هایی در زمینه پروژه موقعیت یابی فضایی است و قصد داریم به صورت آزمایشی این سیستم را روی ماهواره هایی که در توانمان است و به صورت راحت می توان به آنها دسترسی داشت امتحان کنیم.

صدر با بیان اینکه در این زمینه سیستم موقعیت یابی مکانی را با ۵ ماهواره برای کسب دانش این تکنولوژی فعال کرده و پرتاب خواهیم کرد، افزود: هر کدام از این ماهواره های داخلی، طراحی خاصی دارند و می توانند ما را برای دستیابی به تکنولوژی موقعیت یابی مکانی از طریق ناوبری فضایی آماده کنند.

وی با تاکید براینکه نباید این پروژه تعریف شده را با GPS و گالیله مقایسه کرد، ادامه داد: در حال طراحی سامانه موقعیت یابی مکانی هستیم و زمانی که به این پروژه اعتبار مالی تعلق گیرد، آن را شروع می کنیم.

معاون سازمان فضایی ایران گفت: مسیر توسعه تکنولوژی را در بخش ناوبری فضایی دنبال می کنیم تا درصورت دستیابی به این دانش، بتوان از این سیستم در بخش های مختلف استفاده کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سامانتا IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    8 8
    دوستان دقت کنید این یه سیستم موقعیت یاب منطقه ای یا لوکال هست نه جهانی که 5 تا نهایتا 7 ماهواره برای پوشش کل خاورمیانه کافی هست البته ماهواره ها چند منظوره هستن هم مخابراتی هم سنجشی
  • امیر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    6 0
    با این همتی که در سازمان فضایی سراغ داریم ایشالله 40 سال دیگه رونمایی میشه بعدشم میفرستنش موزه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس