کمیته ملی لمپیک

کمیته ملی المپیک در حالی گذران روزگار می‌کند که فدراسیون‌ها هنوز نتوانسته‌اند پولی از این نهاد دریافت کنند.

به گزارش مشرق، نزدیک به 110 روز از آغاز سال 96 می‌گذرد و هنوز کمیته ملی المپیک هیچ مبلغی را به فدراسیون‌ها پرداخت نکرده است. این موضوع پس از آن رسانه‌ای شد که برخی از فدراسیون نسبت به عدم دریافت پول از سوی این نهاد گلایه کردند و البته وزارت ورزش و جوانان نیز واکنش نشان داد. علی آقازاده سرپرست معاونت توسعه مالی و منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان روز جمعه 16 تیر ماه در حاشیه مراسم اختتامیه رقابت‌های شطرنج قهرمانی غرب آسیا در این باره گفت: «ما تاکنون یک سوم از بودجه امسال فدراسیون‌ها را به طور میانگین پرداخت کرده‌ایم، اما کمیته ملی تا امروز نتوانسته اعتباراتش را بگیرد، که البته خودش باید همچون ما برای گرفتن این اعتبارات تلاش کند.»

با توجه به برگزاری دو رویداد مهم در سال 96 یعنی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در جمهوری آذربایجان و همچنین بازی‌های داخل سالن و رزمی آسیا در ترکمنستان، فدراسیون‌ها بیش از همیشه به پول کمیته ملی المپیک نیاز دارند تا بتوانند با آمادگی کامل راهی میادین مختلف شوند.

* پول کمیته در دو ردیف بودجه‌ای
بودجه کمیته ملی المپیک در دو ردیف پرداخت می‌شود؛ ردیف اصلی و ردیف فرعی. ردیف اصلی مربوط به پرداخت حقوق کارکنان، مزایا، آب و برق و مواردی این‌چنینی می‌شود و معمولا به صورت کامل در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد. ردیف فرعی نیز برای فعالیت‌های فدراسیون‌ها و مسائل مربوط به اعزام‌ها است. بودجه ردیف اصلی در سال 95 مبلغ 36 میلیارد تومان و ردیف فرعی 35 میلیارد تومان بود که البته فقط 25 میلیارد تومان به دست مسئولان کمیته ملی رسید.

* سهم پارالمپیک در بودجه
همان‌طور که عنوان شد، سال 95 که بازی‌های المپیک ریو نیز در آن برگزار شد، از مجموع 35 میلیارد تومان ردیف فرعی فقط 25 میلیارد، یعنی 71 درصد از مبلغ مصوب به کمیته ملی المپیک پرداخت شد که 10 میلیارد تومان از آن به کمیته پارالمپیک اختصاص یافت. حالا برای سال 96 که دو رویداد بزرگ در آن قرار دارد، مقرر شده فقط 25 میلیارد تومان در ردیف فرعی پرداخت شود که سهمیه کمیته المپیک 14 میلیارد و کمیته پارالمپیک 11 میلیارد تومان است. در واقع به نظر می‌رسد باز هم این مبلغ به طور کامل پرداخت نشود و این مسئله در فعالیت‌های ورزش تاثیرگذار خواهد بود. باید به یک نکته مهم در این بخش اشاره کرد. کمیته پارالمپیک پیش از این هیچ سهمی در ردیف فرعی نداشت، اما برای سال 96 با رایزنی‌هایی که پس از قانون انتزاع این دو نهاد داشت، توانست 11 میلیارد را به خود اختصاص بدهد. این در حالی است که فدراسیون‌های کمی زیر مجموعه کمیته پارالمپیک هستند و این نهاد برخلاف کمیته المپیک هیچ رویداد آسیایی یا پاراآسیایی نیز ندارد.

* باکو گذشت، اما عشق‌آباد پیش‌روی ورزش ایران است
همان طور که عنوان شد، تامین منابع مالی برای اعزام به بازی‌ها در ردیف فرعی دیده شده و این ردیف برای کمیته المپیک در سال جاری 14 میلیارد در نظر گرفته شده است. در اردیبهشت ماه بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار شد که کاروان ایران با نزدیک به 280 نفر راهی باکو شد. حالا هم قرار است تا 70 روز دیگر بازی‌های داخل سالن و رزمی آسیا در عشق‌آباد برگزار شود و نزدیک به 400 نفر اعم از ورزشکار، مربی، سرپرست و ... در کاروان حضور خواهند داشت. با توجه به اینکه مبلغ مصوب شده در ردیف فرعی به طور یک‌جا پرداخت نمی‌شود و این موضوع کار را دشوار می‌کند.

* مقصر کیست؟
مسئولان کمیته هنوز نتوانسته‌اند بودجه مربوط به ردیف فرعی را دریافت کنند. از سوی دیگر وزارت ورزش نیز معتقد است که این نهاد باید خودش برای دریافت آن تلاش کند. تلاش مسئولان کمیته جای خود دارد، اما سایر نهادهای دولتی نیز باید همراهی بیشتری در این بخش داشته باشند تا فدراسیون‌ها به پول خود برسند و بتوانند با شرایط بهتری برنامه خود را به پیش ببرند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس