علیرضا اسدی

شکل برکناری دبیرکل فدراسیون فوتبال کشورمان از این سمت به قدری توهین آمیز بود که حضور مهدی تاج در دفتر کارش پس از این اتفاق نوعی شهامت لازم داشت.

سرویس ورزش مشرق – با قدم زدن در سطح شهر و هم صحبت شدن با اهالی کوچه و بازار به سادگی می توان به این نکته رسید که کارلوس کی روش نزد مردم و بین اقشار مختلف اجتماع از محبوبیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. البته عجیب هم نیست و این را باید به حساب موفقیت این فرد در کنار تیمی گذاشت که چکیده پرمخاطب ترین ورزش ایران یعنی فوتبال است.

اما آیا همین مردم از مناسبات درون سازمانی فدراسیون فوتبال هم اطلاع دارند؟ می دانند چه اتفاقی ظرف این سالها رخ داده که همه تیم های فوتبال کشورمان همزمان به رقابتهای جام جهانی فوتبال در رده های مختلف راه یافتند؟ آیا مردم عامی خبر دارند چه تدابیری برای فراهم سازی بستر فعلی اندیشیده شد تا همین تیم ملی در دل لیگ پرهیاهوی برتر اردوهای خود را بدون دغدغه برپا کند؟ کسی می داند نقش دبیرکل فدراسیون فوتبال در ایجاد همه این هماهنگی ها با سازمان لیگ و توفیقات چقدر است؟ کسی می داند قدرت دبیرکل فدراسیون فوتبال در فدراسیون مربوطه تا چه اندازه است که حتی می تواند سرمربی تیم ملی را در دفترش احضار کند و به او اجازه نشستن روی صندلی را ندهد؟

قطعا اکثر آنهایی بعد از راهیابی تیم ملی به جام جهانی روی پنجره اتومبیل شان نشسته و در خیابان بوق زنان شادی می کردند از خدمات پشت پرده خبر نداشته و همین الان هم ندارند، اما رییس فدراسیون که این را می دانست. نایب رییس فدراسیون که از اصل قوانین مطلع است! هیأت رییسه فدراسیون فوتبال که خود اساسنامه فدراسیون را تصویب کرده اند قطعا از ریز این مسایل مطلع هستند! پس آنها چرا خلاف قوانین عمل می کنند؟ چرا در برکناری اینچنینی دبیرکل فدراسیون "ساکت" شدن اتخاذ شد؟

*زمان زمانِ غلطی بود!

چرا بعد از انتشار خبر استعفای احتمالی و قریب الوقوع اسدی این تصمیم گرفته شد؟ همه آنهایی که فوتبال را اندکی تخصصی تر دنبال می کردند می دانستند بین اسدی و کی روش اختلافاتی وجود دارد. غیبت اسدی در دیدار با ازبکستان و جشن صعود! غیبت اسدی در مراسم تجلیل ریاست جمهوری از اعضای تیم ملی و خیلی از این قبیل مراسم گواه این ادعا بودند. اما این که بلافاصله پس از انتشار بیاینه توهین آمیز کی روش، رییس فدراسیون اسدی را کنار گذاشت غلط بود. این نمره منفی در کارنامه تاج ثبت و ضبط شد. "الله یحب الصابرین" شاید اینجا مصداق درست تر از درستی داشته باشد که چه بسا اگر 24 ساعت صبوری تدبیر می شد خود اسدی که ثابت کرده فردی مصلحت اندیش است کنار می رفت و این سربلندی برای تاج باقی می ماند که او دبیرکلش را برکنار نکرد تا حالا با این هجمه روبرو نشود که به خواست سرمربی دبیرکلش را کنار گذاشت! هر چند عجله کار شیطان است هم اینجا مصداق پیدا می کند.

*تاج ثابت کرد آب می تواند سربالا برود!

کی روش را می توان جزو 20 مربی برتر دنیا دانست. او تیم ملی ایران را در بهترین شرایط به جام جهانی برد. تیم ملی یک گل خورده هم نداشت. پس از برزیل دومین تیمی بودیم که بلیت روسیه را گرفتیم. تا به حال چنین صعود مقتدرانه ای نداشتیم. پیش از این هرگز دو دوره پشت هم راهی جام جهانی نشده بودیم، صحیح! اما آیا باید به واسطه همه یا یکی از این موارد، آب سربالا برود؟ باید زیر دست بالا دستی اش را مؤاخذه کند؟ پایینی ها به بالایی ها امر و نهی کنند؟ توهین کنند؟ آنها را بی سواد خطاب کرده و مدرک دکتری شان را به مضحکه بگیرند؟ این اوج خفت نیست که یک خارجی برای یک ایرانی که به لحاظ حقوقی بالادستش است تعیین تکلیف و حتی برکنارش کند؟ مگر وقتی گودرزی(وزیر قبلی ورزش) گفت کی روش کارگر کارفرمایش است حرف غلطی زد؟ شاید واژه کارگر در فرهنگ عام تعبیر خوبی برای شنونده نداشته باشد ولی وقتی فردی برای دیگری کار می کند آیا معنی غیر از این دارد؟ مگر کی روش کارمند فدراسیونی نیست که کارفرمایش است؟ مگر در ساختمان فدراسیون و چارت مدیریتی اش سرمربی تیم ملی زیر دست دبیرکل نیست؟ چرا کسی به این اصول توجهی نداشت؟

*ضعف های دبیرکل چه شد؟

به گزارش مشرق، کنار گذاشته شدن اسدی با این شیوه اشتباه کمی از سوی تاج نبود. مهدی تاج با این اقدام باعث شد تا بخشی از انتقادات فنی که به اسدی وارد بود هم به دست فراموشی سپرده شود. خیلی مواردی که او در دوران در دست گرفتن کمیته داوران قصد داشت به آنها رسیدگی کند و هرگز اتفاق ویژه ای در آن دوران رخ نداد و یا مشکلاتی که در مسیر راه اندازی ایفمارک و آکادمی ملی فوتبال وجود داشت همه و همه جزو مواردی بودند که باید در نقد عملکرد اسدی مورد بررسی قرار می گرفتند ولی تاج با برکناری دبیرکل فدراسیون این موضوعات را هم به نوعی با او شست و کنار گذاشت!

*ذهنیت سازان را هم ادب کنید!

یکی از موارد مغفول مانده در مدت زمانی که کی روش به ایران آمده و برای ما کار می کند بحث مشاوران اوست. آنهایی که ذهنش را نسبت به برخی مسایل، افراد و موضوعات مشوّش کرده و به نوعی اتاق فکر او محسوب می شوند. کی روش فردی دنیا دیده و قطعا کاربلد در امور اداری است ولی اینکه به یکباره علیه برخی افراد موضعگیری شدید می کند بی ارتباط با افراد نزدیک به او نمی تواند باشد. آنهایی که ذهنش را هدف قرار می دهند و شاید با هدف مشخص عده ای را از این طریق از فدراسیون دور نگه می دارند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    2 6
    ساده این اینا دارن باند اصفهانی خودشون را کامل می‌کنن و از کی روش هم سو استفاده تا تیم اصفهانی خودشون را قهرمان کنن خدا خوارتدن میکنه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    23 13
    خیلی هم خوب شد .... اگه به شماها بود که هر 20 سال یکبار میرفتیم جام جهانی ...
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    10 20
    عزیز من کیروش یعنی عزیز دل جون جون جونی راه بنفش . دیگه تا آخرشو برو
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    2 6
    آخه این چه روزگاریه گیر کردیم . تو هر مسئله داخلی اصلاح طلبان آمریکایی حق رو بجانب طرف خارجی میدن و منافع و پول کشور رو دو دستی میریزن جلوی پای اونا . یکی بگه این مردک تو دو تا قرارداد فوق نجومیش تا حالا چقدر برای بیت المال آب خورده ؟ معادل ساخت چند بیمارستان مجهز برای مناطق محروم ؟
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    6 19
    اگه من هم مثه کی روش هر کاری دوس داشتم انجام می دادم قول میدم جام جهانی برم ۱۶ تیم
  • رضا IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    2 8
    چهارتاتيم درب وداغون آسيايى روبرده فکرکردن کيروش چيه.هنرکيروش چهارم کردن ايران درجمع چهارتيمى جام جهانى بودوآسياهم که حذف شد.وقت وپول کيروش روبه مربى ايرانى بدن ببينم چطورصعودنمى کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس