کد خبر 745063
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
افتتاح باغ کتاب تهران

مجموعه باغ کتاب تهران عصر روز گذشته با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، دانشگاهی و هنری در عباس‌آباد تهران افتتاح شد.

به گزارش مشرق،‌ آقایان عماد افروغ(استاد دانشگاه)، دکتر سیدعلیرضا مرندی، مهدی چمران(رئیس شورای شهر تهران)، الیاس حضرتی(فعال سیاسی)، نورالدین عافی(راوی کتاب نورالدین پسر ایران)، رسول نجفیان(بازیگر و خواننده)، محمود دولت‌آبادی(نویسنده)، ساعد باقری(شاعر)، اصغر همت(بازیگر تئاتر)، غلامعلی حداد عادل و حسین اسرافیلی(شاعر) از جمله چهره‌های فرهنگی حاضر در این رویداد بودند. حضور بعضی مهمانان و سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران هم از دیگر حاشیه‌های این مراسم بود.

نیامدن وزیر ارشاد و معاون فرهنگی‌اش
نکته جالب توجه نیامدن آقایان سیدرضا صالحی امیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وی در این مراسم بود. به گفته مسوولان باغ کتاب، قرار بوده است وزیر ارشاد هم از سخنرانان حاضر در افتتاحیه باشد. افتتاحیه این مراسم برخلاف دیگر مراسم مشابه در حالی که صورت گرفت که کل مجموعه، کامل و آماده شده و بدون نقص برای شروع خود تحویل مدیریت اجرایی شده است. هرچند محدودیت فضای در نظر گرفته شده برای برگزاری افتتاحیه و استقبال زیادی که از آن شده بود، موجب ازدحام افرادی شد که برای حضور در مراسم افتتاحیه در باغ کتاب حضور پیدا کرده بودند. مراسم افتتاحیه این مجموعه مستقیم از شبکه سوم سیما پخش شد.

توصیه رئیس مجلس به وزیر آموزش‌وپروش
آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش از سخنرانی افتتاحیه به‌همراه شهردار تهران بازدید کاملی از مجموعه باغ کتاب انجام داده بود، در بخش‌هایی از سخنان خود در مراسم افتتاحیه با دعوت از وزیر آموزش و پرورش گفت: «از وزیر آموزش‌و‌پرورش می‌خواهم که معلمانشان را ارشاد و با این مجموعه باغ کتاب آشنا کند و در کنار کلاس‌های متعارف، دانش‌آموزان را به اینجا بیاورند. استقبال آموزش‌وپرورش از این مکان (باغ کتاب تهران) می‌تواند به آموزش فرزندان ما کمک کند.» این اشاره لاریجانی به بخش کودک و نوجوان باغ کتاب اشاره دارد که اداره آن طی مزایده به شرکت توزیع کتاب و محصولات فرهنگی «ماه‌پیشونی» متشکل از تعدادی از ناشران واگذار شده است.

با سلیقه عمل شده است
لاریجانی در بخش‌های دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام گرفته برای به ثمر رسیدن مجموعه باغ کتاب افزود: «طبق گفته دکتر قالیباف برای راه‌اندازی اینجا 60 میلیارد تومان هزینه شده است. یک ساعت به همراه ایشان از مجموعه بازدید کردم. ایشان برای این مجموعه از نظر معماری باسلیقه عمل کرده‌اند. البته ایشان به این نکته مهم هم توجه کردند که مساله اصلی در کشور ما کتاب است. عزیزانی که در طراحی این باغ کتاب بودند توجه به این موضوع داشتند. باید یک نوع بیداری و درکی که از درون افراد می‌جوشد ایجاد شود. در بخش‌های مختلف فهم این روش نمود دارد و با روش‌های جذاب تمهیداتی را فراهم کردند.»

قرار بود باغ فلسفه هم ایجاد شود
 رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با مزاح خطاب به شهردار گفت: «من گلایه‌ای هم داشته باشم که قرار بود اینجا باغ فلسفه هم ایجاد شود. فلسفه مهم است چون مادر علم‌ها و حکمت‌هاست. البته جانمایی هم شده بود اما فراموش شد. خوب است باغ فلسفه هم پایه‌ریزی شود.»

تشکر از قالیباف
لاریجانی در بخش‌های دیگری از سخنان خود از زحمات آقای محمدباقر قالیباف برای راه‌اندازی مجموعه باغ کتاب تشکر کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «برادر ما گفتند در روزهای پایانی کار خود افتتاحیه باغ را انجام دادند. از ایشان در نظام جمهوری اسلامی استفاده خواهد شد. ایشان در دوران دفاع مقدس فرد مجاهدی بودند. پس از دفاع مقدس و در شهرداری تهران با تلاش‌های بهنگام، سنجیده و خلاق، کارها به خوبی پیش رفت؛ اتوبان‌هایی ساختند که در افتتاحیه برخی از  آنها حضور داشتم و در کارهای فرهنگی و هنری هم ذهن فعالی دارند.»

در کنار فرهیختگان در آخرین روزهای خدمت
دکترمحمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در بخش‌های دیگری از این مراسم گفت: «این باغ کتاب فقط یک نمونه است؛ در آینده منتظر باغ کتاب‌های بیشتری خواهیم بود. ما نباید اجازه بدهیم که فرصت‌های این نسل به حسرت آنها تبدیل شود. هرچند بضاعت ما کم بود، ولی در این 12 سال خدمتم در شهرداری تهران کم اتفاق می‌افتاد که اذان صبح در خانه باشم. خدای بزرگ را شاکرم که در آخرین روزهای خدمتم در کنار فرهیختگان هستم. این زنجیره مربوط به آموزش و تربیت و مراکز رشد شکل گرفته است تا این مجتمع بزرگ هنری علمی را تحویل شهر دهیم. این مرکز مال شماست این شما و این کودکان و نوجوانان این شهر. مجدداً به همه خیر مقدم می‌گویم و سپاسگزارم که دعوت ما را پذیرفتید.»
شهردار تهران در بخش‌های دیگر ی از سخنان خود با اشار به کارنامه فرهنگی شهرداری تهران در طول مدت مسئولیت‌اش گفت: «تعداد کتابخانه‌ها را  از 73 به 400 باب رساندیم. مسجد ،‌حسینیه، حوزه‌ علمیه، فرهنگ‌سرا و سینماهای زیادی ساخته شد. تعداد سینما و صندلی‌های سینما از کل تاریخ بلدیه تهران بیشتر شده است.»
قالیباف در ادامه افزود: «خیلی‌ها فکر می‌کردند ما در تهران فقط سازه می‌سازیم اما اشتباه می‌کردند. ما داشتیم برای ایده‌های توسعه فرهنگی واجتماعی و کاهش مشکلات مردم و آگاهی‌سازی شهروندان، پیوست عمرانی ایده‌های اجتماعی و فرهنگی‌مان را محقق می‌کردیم. در این دهه تهران معاصر پایه‌گذاری شد.»
منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس