کد خبر 744557
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۰
شبکه‌های اجتماعی نمایه

چند روزی است که فصل تابستان آغاز شده است و میلیون‌ها دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی از درس و مدارس فارغ شده‌اند.

به گزارش مشرق، چند روزی است که فصل تابستان آغاز شده است و میلیون‌ها دانش‌‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی از درس و مدارس فارغ شده‌اند و باید برای اوقات فراغت آنان برنامه‌ریزی مناسب و پرمحتوایی صورت گیرد، اما دستگاه‌های متولی امسال، برنامه‌ریزی راهبردی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را به دست فراموشی سپرده‌اند.

متأسفانه این بی‌برنامگی سبب شده است تا بسیاری از قشر جوان و نوجوان نیز نتوانستند از امکانات و فضاهای آموزشی، تفریحی، ورزشی و حتی خدماتی استفاده کنند. اتلاف وقت این قشر پر انرژی در شرایطی است که به دلیل گسترش شبکه‌های مجازی، بسیاری از جوانان و نوجوانان به گوشی‌های همراه خود روی آورده‌اند و ساعت‌ها وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی طی می‌کنند.

شبکه‌های مجازی و اجتماعی همانند تیغ دو لبه است که اگر درست مدیریت و هدایت نشود می‌تواند اثرات مخرب بسیاری را در لایه‌های جامعه برجا بگذارد و تبعات آن نیز به سایر حوزه‌های اجتماع کشیده شود. نبود چشم‌انداز مناسب در حوزه فراغت همچنین سبب شده است تا برنامه‌های خانواده‌محور که می‌تواند به رشد و شکوفایی شخصیت نوجوان و جوانان بعد دهد نیز نادیده گرفته و حتی حذف شود.

در حقیقت دولت و دستگاه‌های دولتی و سایر بخش‌ها که در این زمینه متولی هستند نتوانسته‌اند پس از سال‌ها برنامه‌های منسجم و حساب‌شده‌ای ارائه کنند، بر این اساس بسیاری از دستگاه‌ها فقط به دنبال برنامه‌های نمادین هستند تا اعلام کنند که کاری در حوزه جوانان و نوجوانان و فراغت آنان انجام داده‌اند. بسیاری از دستگاه‌های متولی در حوزه اوقات فراغت فقط نامی را در این زمینه به یدک می‌کشند و عملاً بودجه‌های مصوبه را با موازی‌‌کاری و برنامه‌های سطحی و بدون محتوا به هدر می‌دهند.

هستند دستگاه‌ها و بخش‌هایی هم که با اندک بودجه و برنامه‌ریزی‌های صحیح و اصولی و استفاده از اساتید صاحبنام و کارشناس بیشترین بهره را برای گروه‌های سنی درگیر  فراهم کنند.

در حقیقت تفریحات سالم و آموزش‌های مهارت زندگی در استفاده از اوقات فراغت زمینه مناسب ر شد و تعالی فرد و خانواده را می‌تواند فراهم کند و این تحول سبک زندگی در شرایط حاضر را  به دنبال خواهد داشت تا آینده‌سازان کشور، تجربه‌های بسیاری کسب کنند.

شناخت تهدید و فرصت در ایام اوقات فراغت خود لازمه شناخت صحیح از شرایط حاضر جامعه است که برنامه‌ریزان باید برای آن نقشه راهبردی ارائه دهند و اگر غفلتی در این بخش صورت گیرد، لطمات بسیاری ناخواسته به سرمایه‌های کشور که در سنین نوجوانی و جوانی هستند، وارد خواهد شد که جبران آن تقریباً غیرممکن خواهد بود. کم‌کاری و ناکارآمدی در این بحث اوقات فراغت سبب خواهد شد تا عوامل آسیب‌زایی بیشتر در لایه‌ها و طبقات جامعه رشد کند و جامعه جوان کنونی از مسیر اصلی زاویه پیدا کند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس