سلاح ذوالفقار

این سلاح می تواند با تغییر لوله در سه کالیبر ۵۱*۷.۶۲ ، ۳۹*۷.۶۲ و ۵.۵۶ میلی متری مورد استفاده قرار بگیرد. وزن ذوالفقار بین ۳.۵ الی ۳.۸ کیلوگرم است که به نسبت ژ-۳ کاهش چشمگیری را شاهد هستیم.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توسعه سلاح های هجومی برای نیروهای پیاده چندین سال است که به صورت جدی و هدفمند در جمهوری اسلامی ایران دنبال و طرح های گوناگونی در سالهای اخیر به این منظور معرفی شده است. پروژه سلاح های خیبر و سما از جمله نمونه های قدیمی تر و پروژه های مصاف، فاتح و فجر ۲۲۴ از جمله طرح های جدیدتر در این بخش محسوب می شوند. در ادامه این روند، طی روزهای اخیر از یک قبضه اسلحه انفرادی که توسط یک موسسه غیرنظامی طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد؛ سلاحی هجومی به اسم ذوالفقار که در نگاه اول سلاحی پیشرفته و طراحی شده با توجه به نیازهای نبرد در قرن بیست و یکم خود را نشان می دهد.

هرچند این ابهام که یک موسسه غیرنظامی و بدون وابستگی رسمی به نیروهای مسلح، وارد پروسه طراحی و رونمایی رسمی از یک سلاح شود، همچنان جاری است و به نظر می رسد تداوم چنین رویه ای منطقی و صحیح نباشد، در این مطالب نگاهی به این سلاح بر اساس اطلاعات منتشره و نکات مختلف درباره آن خواهیم داشت.

ذوالفقار با کالیبر ژ-۳ وارد می شود

یکی از نکات جالب درباره سلاح مورد نظر، بحث قابلیت تغییر لوله و در نتیجه کالیبر در این سلاح است که بر اساس اطلاعات اعلام شده بین ۵.۵۶ و ۷.۶۲ میلی متری متغیر است. امروزه در بسیاری از ارتش های پیشرفته دنیا کالیبر ۵.۵۶ به عنوان کالیبر استاندارد برای تسلیحات پیاده نظام انتخاب شده است. در سالهای اخیر و خصوصا پس از درگیری هایی که در منطقه خاورمیانه رخ داده شاهد استفاده گسترده از جلیقه های ضد گلوله توسط نیروهای پیاده هستیم که کار را برای فشنگی مثل ۵.۵۶ میلی متری بسیار سخت می کند.

یکی از دلایلی که امروزه سلاح های کالیبر ۷.۶۲ مثل ژ-۳ یا FN FAL  امروزه در جریان نبردهای خاورمیانه همچنان دیده می شود همین مسئله قدرت بیشتر گلوله های کالیبر ۵۱*۷.۶۲ میلی متر است. بحث قابل تغییر بودن لوله و کالیبر سلاح از جمله مشخصات بسیار مثبت ذوالفقار است که به این سلاح کمک می کند بسته به شرایط مختلف با تغییر کالیبر خود را به نیاز کاربر نزدیک کند.

اسلحه ذوالفقار

در عین حال طراحان این سلاح امکان تعویض لوله برای استفاده از گلوله های کالیبر ۳۹*۷.۶۲ اسلحه کلاش را نیز فراهم کردند و تقریبا به این ترتیب می توان گفت ذوالفقار توان تیراندازی با تمام گونه های مهمات سلاح انفرادی موجود را دارد که خود نکته ای بسیار مثبت و کمک کننده نه فقط در بخش ارتقا توان رزمی و بلکه در بخش آسان سازی مسئله تدارکات و پشتیبانی یگان های عمل کنند مجهز به این سلاح است.

سلاحی شبیه به یک خوش نام بلژیکی

با نگاه اولیه به این سلاح به صورت ناخودآگاه به یاد یک سلاح معروف ساخت بلژیک می افتیم. SCAR-H  ساخت بلژیک که سلاحی است با چندین کالیبر از جمله ۷.۶۲ و ۵.۵۶ میلی متری که برای پاسخ به نیازمندی فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا طراحی و ساخته شده است. از نظر ظاهری می توان ذوالفقار را تا حد زیادی الگو برداشته از این سلاح دانست.

اسلحه SCAR-H ساخت بلژیک

اما یک نکته جالب دیگر در این سلاح به کارگیری یک مکانیزم بسیار جدید و در عین حال مناسب برای سیستم گلندگن این سلاح است که مکانیزم فشار گاز غیر مستقیم گاز باروت نام دارد و اولین بار توسط مهندسان شرکت آلمانی هکلر اند کوخ توسعه داده شده است. آمریکا برای مقابله با مشکل گیر کردن سلاح های ام ۴ خود به دنبال راه حلی بودند و این مسئله توسط آلمان ها حل شد. آما آنچه که آلمان ها برای ام ۴ آمریکایی انجام دادند، نصب سیستم فشار غیر مستقیم گاز باروت بود که آنها این مدل را توسعه دادند. این سیستم پیش از این بر روی سلاح G-۳۶ ساخت همین شرکت نصب شده بود.

در این سیستم بخش زیادی از گاز حاصل از احتراق باروت درون فشنگ که با آن مکانیزم سلاح فعالیت می کند از سلاح خارج می شود. هر چه این گاز کمتر باشد احتمال گیر کردن سلاح کمتر بوده و قطعات داخلی آن نیز کمتر گرم می شود. لازم به ذکر است که این حرارت زیاد در سلاح هایی با مکانیزم فشار مستقیم مثل ام ۴ باعث از بین رفتن مواد چرب مثل گریس که برای کار کردن بهتر قطعات بر روی آنها مالیده می شود، شده و در نهایت باعث گیر کردن سلاح می شود. این مکانیزم در سلاح ایرانی مصاف نیز پیش از این به کار رفته است.

مشخصات فنی سلاح ذوالفقار

همان طور که در بالا توضیح داده شد این سلاح می تواند با تغییر لوله در سه کالیبر ۵۱*۷.۶۲ ، ۳۹*۷.۶۲ و ۵.۵۶ میلی متری مورد استفاده قرار بگیرد. طول سلاح در بیشترین حالت ۸۵۰ میلی متر است و از قنداق تنظیم شونده و تاشو بهره می برد. وزن این سلاح بین ۳.۵ الی ۳.۸ کیلوگرم است که به نسبت ژ-۳ که بیش از ۴ کیلو وزن دارد کاهش چشمگیری محسوب می شود. سرعت نواخت تیر در این سلاح بین ۵۵۰ الی ۶۵۰ گلوله در دقیقه بوده و سرعت دهانه آن ۷۰۹ متر بر ثانیه است. این سلاح با خشاب های ۲۰ تیری مجهز می شود.

اسلحه ذوالفقار

در بخش تجهیزات اپتیکی نیز این سلاح به صورت استاندارد به یک "رد دات" برای هدف گیری بهتر مجهز شده است و در عین حال سایت هدفگیری فلزی بعد از یک چرخش ۴۵ درجه سلاح توسط کاربر، برای تیراندازی در اختیار کاربر قرار می گیرد. در بخش جلویی سلاح نیز یک دستگیره نصب شده است که در پایین آن دو پایه کوچکی برای استقرار سلاح بر روی زمین نصب شده است.

در مجموع و از نظر ظاهری می توان ذوالفقار را یکی از بهترین طرح های معرفی شده در بخش سلاح های سبک در کشور به حساب آورد اما با توجه به اینکه ساختار و جزییات ساخت چنین سلاحی هنوز مشخص نیست، نمی توان این گزینه را به طور جدی مطرح کرد که یگان های نظامی به سمت سفارش و یا خرید آن خواهند رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    140 7
    جان هر کسی که دوست دارید این اسلحه ها رو وارد خدمت کنید. نمی گم دروغه و نساختید. اما واقعاً تا زمانی که این اسلحه ها در درست سربازان ما دیده نشه ساختن یا نساختنش فرقی نمی کنه. بالاخره وقتش هست که ما یه اسلحه حرفه ای داشته باشیم که دنیا اون اسلحه رو به نام و برند ایران بشناسه تا حدی که حتی افرادی که بازی های کامپیوتری می کنند با اون اسلحه آشنا باشند! باید در این حد پیش بریم که تبدیل به یک برند بشیم تا دنیا با توانایی های ما آشنا بشه.
    • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      13 3
      دوست عزیز نه تنها این سلاح بلکه تمامی سلاح ها باید در میدان تیر بررسی شوند در صورتی که نسبت به مدل های قدیمی تر بهتر و عالی تر و پیشرفته تر باشه تولید انبوه میشه یک دلیل اینکه ما سلاح های انفرادی زیادی رونمایی می کنیم شاید به این دلیل باشه البته من اطلاعات نظامی ندارم و فقط نظرمو گفتم
    • ناشناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      20 4
      گویا برای نیروهای مسلح تفنگ کلاشنیکف 103 را در نظر گرفته اند
    • ناشناس IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      0 8
      آنچه که امروز برای نیروهای تفنگدار ایران لازم است تفنگ 12.7 میلیمتری بولپاپ است.این تفنگ تک تیرانداز نیست و میشود از آن در کنار دیگر نیروها استفاده کرد
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      20 5
      دیروز این اسلحه رو در یکی از نهاد های نظامی دست گرفتم فوق العاده بود باور کردنی نیست این کار یک موسسه فرهنگی رائفی شاهکار کرده این نشون میده مملکت مدیر انقلابی میخاد صنعت خودرو رو بدیم بهش درست کنه بعد از 19 سال که فرمایش آقا رو زمین بود رائفی جمعش کرد
  • محمد IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    51 6
    ههههه ..... مشرق ناقلا چرا صورتشو نشون ندادی؟ولی برای من جای سواله این موسسه ی فرهنگی چطوری طراحی سلاح می کنه؟ نیرو های مسلح باید از ظرفیت این ها استفاده کنه تا خودشون انفرادی رونمایی نکنن
    • عبداله IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      25 4
      برادر الان در دنیا خیلی از شرکتهای غیردولتی عهده دار طراحی ساخت انواع سلاح رو دارند! چرا ما علاوه بر وزارت دفاع این مهم رو به این شرکتهای غیر دولتی که از متن جامعه بیرون میان و نخبه های گمنامی هستند که فرصت عملی کردن ایده های ناب خودشون رو خواهند داشت!
    • عبداله IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      43 7
      وقتی یک موسسه کاملا مردمی با بودجه های بسیار کم و جذب نخبه های گمنام میتونند پروژه به این بزرگی رو آغاز و به سرانجام برسونند : اولا: تلنگری برای مدیریتهای دولتی و صنایع دفاعی کشورمیشه که با امکانات و بودجه های بزرگتر باید جرات ورود به پروژه های خیلی بزرگتررو داشته باشند. ثانیا : میتونه محملی بشه برای شناخت نخبه ها و جذبشون ثالثا:وقتی صنایع پیشرفته توزیع شده باشه امکان طی مسیر بسیار بیشتری به کشور میده با این شرط که بجای سنگ انذازی جلوی جوانان نخبه حمایتشون هم بکنیم بنظرم اگه صد تا از این استادهایی که هم حرف میزنند و هم اهل عمل هستند داشتیم کشور رو متحول میکردیم
    • محمدرضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      90 6
      متاسفانه هر دو جناح اصلاح طلب و اصول گرا به استاد رائفی پور آلرژی دارن به خاطر اون تصویر صورت رو نشون ندادند.
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      12 4
      آقای دکتر راِئفی بود که رونماییش کرد
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      13 3
      آقای دکتر راِئفی بود که رونماییش کرد
  • امیر GB ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    18 1
    با سلام وقتیکه نیاز کشور هست که اسلحه جدید و کاربردی طراحی بشه، استاد رائفی پور از موسسه مصاف، به خاطر احساس مسئولیت شان این کار را کردند. چرا اسم مصاف و اشیون را درمقاله خود نیاوردید؟ آیا این از نظر نویسنده مقاله ایرادی در طراحی اسلحه به نفع کشور وجود دارد؟ آیا باید بی تفاوت رد شد تا ارگان مسئول به فکر بیفته؟ اگر ایرادی در این کار می بینید، از دستگاههای نظامی بخواهید بهترش را طراحی کنند. حداقل حرفهای ایشان در رابطه با پروسه طراحی این اسلحه را کامل گوش کنید و منصف باشید. بجای این حرفها باید دست این چنین آدمها را هم باید بوسید
  • مهیار IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    46 2
    ظاهرش که حرف نداره من تو مرزبانی خدمت کردم لب مرز قصر شیرین یه پاسگاهی بودیم نزدیک شهر خانقین عراق یعنی با چشم غیر مسلح ماشیناشون مشخص بود. امیدوارم سلاح های ساخت داخل جای کلاش های قدیمیو تو دست سربازایی بگیره که تو نقطه صفر مرزی درحال پست دادن هستند.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      2 2
      ماشینشون؟ماشین کی؟براشون بای بای می کردی
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      3 1
      خیلی جیگر میخواد ها
  • تدبیر AE ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    پاینده باد دولت کبیر تدبیر و امید
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      54 10
      یک کلمه از مادر عروس خانم
    • محمدرضا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      53 3
      عزیز دل فکر کنم درست مطلب رو مطالعه نفرمودید، این صلاح رو موسسه مصاف(مربوط به استاد رائفی پور) پروسه طراحی و ساختشرو انجام داده و به هیچ وجه ربطی به دولت محترم نداره.
    • مرتضی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      48 5
      اگر دست دولت تدبیر بود اساسا تولید نمی شد. چون تو ادبیات این دولت دشمن معنی نداره که براش اسلحه بسازن. این کار همونایی که روحانی تخریبشون می کنه.
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    اسباب بازی رائف و. رفقا
    • محمدرضا IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      36 3
      دوست عزیز بنده و شما که عرضه این کارارو نداریم، پس چرا بجای تشفیق، تخریب انجام میدید. شما چطور با یه نگاه به عکس اسلحه فهمیدید اسباببازیه؟؟؟؟ این خیلی خیلی عادت مزخرفی هستش که چشم پیشرفت صنایع بومی رو ندارید
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      3 10
      ((:
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      27 4
      برای شما آرزوعه برای اونا خاطره و "اسباب بازی" عزیزم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      17 9
      چرا فکر میکنی همه مثل خودت بی عرضن؟
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      9 1
      به فرض محال اسباب بازیم باشه بهتر از اسباب بازیای چینیه
  • مرتضی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    27 8
    "هرچند این ابهام که یک موسسه غیرنظامی و بدون وابستگی رسمی به نیروهای مسلح، وارد پروسه طراحی و رونمایی رسمی از یک سلاح شود، همچنان جاری است و به نظر می رسد تداوم چنین رویه ای منطقی و صحیح نباشد..." همه می‌دونیم پروژه این سلاح رو موسسه مصاف شروع و تکمیل کرده که شاخ دراوردم وقتی میگید ابهام وجود داره اونم شما که خودتون رو از همینا می‌دونید! بعدشم شما به جا اینکه راحت دست به قلم بشید و بخوایید نسخه بپیچید که منطقی نیست ادامه داشته باشه لطف کن خبرات رو درست منتشر کن و الکی شبه تو ذهن مردم ننداز پیام دادم که فقط خودت بخونیش و منتشر هم نکردی نکن!
    • محمدرضا IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      17 3
      واقعا بنده هم به این نکته میخواستم اشاره کنم، ما که از اصلاحات به هیچ وجه خیری ندیدیم یا بهتر بگم فقط شر دیدیم ولی از شماها که ادعای انقلابیگری دارید این نوع برخوردا بعید هستش. هرچه بگندد نمکش میزنند - وای بحالی که بگندد نمک
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    66 10
    زنده باد مصاف و بچه های انقلابی و علی الخصوص استاد رائفی پور عزیز دست همگیتون درد نکنه خداقوت
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    51 6
    زنده باد مصاف!
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    50 6
    سلاح مصاف همون ذوالفقاره که توسط موسسه مصاف که یه موسسه فرهنگی تحت نظر آقای رائفی پور هست ، ساخته شده واسمش به ذوالفقار تغییر کرده... قابل توجه آقایون آبگوشت زباش
  • محمدرضا IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    49 7
    درود بر استاد راعفی پور عزیز
  • پویا IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    56 7
    مشرق خیلی واست سخته که از استاد راعفی پور و موسسه ی مصاف تشکر کنی؟انصاف هم خوب چیزیه
    • محمدرضا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      17 5
      همون بهتر که استاد عزیز جناهی نشن و واسه همه ملت ایران بمونن،
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      10 2
      صتح صواد کاربران مشرغ بی نزیره
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    12 12
    آواكس!!آواكس اوجب واجبات است!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      20 5
      موسسه مصاف طراحی و ساخت اواکس هم در نوبت دارد . اندکی صبر
    • مغز متفکر IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      3 2
      جعلی رو خوب اومدی .
    • ناشناس US ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      9 5
      عزیزم ما آواکس داریم ، Beriev A-100 که توان رهگیری تا فاصله 600 کیلومتری را دارد.
  • حسین IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    18 2
    خدا کنه هرچه سریعتر تصمیمی برای نیروهای زمینی و پیاده گرفته بشه شرایط منطقه شوخی بردار نیست ما هرچی موشک هم داشته باشیم اخر سر سربازه که میجنگه
  • ا IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    30 5
    چقد آبکی و احمقانه بود تحلیلت مشرق بازم دم موسسه ی مصاف گرم
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    44 9
    درود بر شرفت استاد رائفی‌پور حرف زدی و در کنارش هم عمل کردی... بچاپ مشرق
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    42 3
    واقعا مشكل شما خبرگزاری ها با استاد رائقی پور چیه كه عكسش رو كامل نمیذارید؟ میترسید بیشتر از اینا معروف شه؟ شك نكنید عزت دست خداس حالا هم نظر منو رد كن مهم نیس
    • محمدرضا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      24 3
      مشکل اینجاست که استاد خریدنی نیست، مشکل اینجاست که همیشه واقعیت رو بیان میکنه و براش مهم نیست به ضرر کدام فرد یا جناه تموم بشه.
  • مجيد IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    30 2
    رائفي پور ميگه. من ي عده نخبه رو جمع کردم تو مجموعه مصاف اين سلاح رو طراحي کردم با مبلغ 50 ميليون تومان طراحي کردن و ساختنش. و فروختن به صنايع دفاع
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    33 4
    ""هرچند این ابهام که یک موسسه غیرنظامی و بدون وابستگی رسمی به نیروهای مسلح، وارد پروسه طراحی و رونمایی رسمی از یک سلاح شود، همچنان جاری است و به نظر می رسد تداوم چنین رویه ای منطقی و صحیح نباشد"" عجب حرف مفتی! اگه امثال شماها میساختین لازم نبود موئسسه فرهنگی مصاف وقتشو برای چنین پروژه هایی هدر بده... واقعا که....
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      17 0
      آخ گل گفتی، به قول خوده استاد تو این مملکت واسه کاری که به درستی انجام میدی هم باید جواب پس بدی و فهش بخوری،این بده کار کسای که دارن بابت این کاراها حقوق و مزایا دریافت میکنند و رو رایگان و در جهت رضای خداوند انجام میده .
  • ناشناس IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    5 27
    خهخخخ بزا هنوز آزمایش بشه بعدش بزرگش کن
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      22 2
      دوست عزیز شما هم بزار آزمایش بشه بعد مسخرش کن
  • مسعود US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    3 36
    من خيلي اميدي به اين سلاح ندارم اينو از جنس متريالش ميشه فهميد بيشتر شبيه اسباب بازيه من نميدونم چرا نميرن از كشور هاي ديگه اسلحه بگيرن اگه خودتون نميتونيد كه مشكلي نيست انتظار نداريم. اسلحه ي مصاف به نظرم اگر كاليبر ژ٣ رو براش درست كنند خيلي عالي ميشه البته بگم اگه واقعا اسلحه خوبي باشه نه تعريف الكي،زياد حرف زدم تو دلم مونده بود بگم ي اسلحه هم قبلنا ساخته بودن زرد رنگ و سياه رنگ بود تو نمايشگاه ايپاس شبيه كلاش به نظرم خيلي زيبا بود اما اطلاعاتي ازش درز نشد.
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      12 3
      شما فقط تو کار خوشکی و رنگ سلاح هستید؟ مشکلی نداره به استاد رائفی پور میگم یه زردشو برا شما بسازه. آخه چرا تخیلی نظر میدید، مگه شما اسلح رو از نزدیک دیدید یا تستش کردید؟ طرف برا ساخت این سلاح از کلی نخبه استفاده کرده، یعنی شعور به این نمیرسه که برای ساخت یه سلاح از چه موادی استفاده کنه.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      20 7
      بیگانه پرستی تا چه حد؟ اسلحه ساختن در حد هکلر اند کوخ آلمان حتی بهتر اونوقت میگی بریم واردات کنیم؟!!!!
  • هدایت IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    32 4
    من هم با شما در مورد اینکه یک موسسه غیر نظامی نباید به سمت تولید یا طراحی سلاح برود هم نظرم اما متاسفانه ارگان های دولتی آنقدر کند ، پر هزینه و بی کیفیت و سنگین کار میکنند که یه موسسه فرهنگی برای نشون دادن توان داخلی دست به همچین کاری میزنه تا ثابت کنه که میشه و ما میتوانیم
    • محمدرضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      13 1
      لپ مطلب رو بیان کردید، گلی به گوشه جمالتون
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    12 1
    چرا نباید ارگان های غیر نظامی وارد این چرخه بشن؟قرار نیست که هر سلاحی ساخته شد فرداش تولید انبوه بشه اتفاقا فرصت خوبیه تا استعداد ها فرصت رشد و شکوفایی داشته باشن هر کس یا گروهی که تواناییش را داشته باشه یه طرح ارائه میده یا میسازه در نهایت وزارت دفاع مهر تأیید را رد میزنه
  • ناشناس IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    9 2
    فراموش نکنیم که آمریکا و ناتو در حال استفاده از گلوله 6.8*43 هستند
  • احمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    10 1
    اینکه در بخش خصوصی و بچه های متدین فرهنگی اصلا به چنین کارهایی فکر شده رشد بالای فکر واندیشه ی اونها رو نشان می دهد و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در نظامی گری هم هیچ مشکلی ندارد البته هر محصول نظامی وقتی تکمیل می شود که عملیاتی شده باشد
  • نجمه IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    27 2
    دم آقای رایفی پور مثل همیشه گرم. واقعا چرا هیچ نامی از ایشون و موسسه اش نبردید؟! نکنه می ترسید تبلیغ بشه؟
    • نجمه IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      11 2
      ببخشید از موسسه نام بردید
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    14 41
    رد دات!!! یا نقطعه سرخ؟؟؟ تغییر کالیبر؟؟ مگه فیلم هندیه؟ ایران توان ساخت تفنگ کالیپر ثابت رو نداره چون فناوری آلیاژ مورد نیاز رو نداره اون وقت کالیپر چندگانه بسازه؟؟ باز هم یک خالی بندی دیگه باز هم یک رونمایی از یک سلاح خیالی که شما هرگز در سازمان رزم و آموزش نیروهای مسلح نخواهید دید!! یعنی وجود خارجی ندارد!
    • محمدرضا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      18 4
      فکر کنم نویسنده متن بالا در حاله سجده به آمریکا و غرب اون متن رو نوشته. قبلا که این اراجیف رو در مورد موشکی میگفتید،دیدید که ایران شش فروند موشک رو از فاصله 700 کیلومتری شلیک کنه و دقیقا به هدف اصابت کنه، و تازه رادارهای آمریکا که در شمال کشور سوریه هم مستقر هستند نتونستن حتی یکی از موشکهارو رهگیری و مشاهده کنن. بله ایران توانای ساخت اینچنین موشکهارو اونهم در مقیاس انبوه داره ، دیگه سلاح انفرادی پیش کش. تاکور شود هر آنکه تنواند دید.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      16 5
      مگه تو صنایع دفاعی جاسوسی میکردی که جیک و پوکو میدونی ؟ یا آروقهای اصلاحاتیه داری ول میدی کوچولو ؟
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      13 6
      زر زر نکن بابا گالیور
  • پویا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    16 1
    اینکه میگید منطقی و صحیح نیست، ببخشید. چون برای شماها قابل درک نیست. ایشون توسط دانشجوهای جوان این کشور و اعتماد به آنها توانسته این سلاح را بدون بودجه دولتی بسازد. اما من با اطمینان این را میگویم. وقتی یک نهادی به طور 100٪ به احزاب سیاسی اصولگرا یا اصلاح طلب وصل بوده و از بودجه دولتی مصرف کند، مثل سازمان بسیج دانشجویی و امثالهم ، اینها کار خودشان را نمیتوانند به درستی انجام دهند. چه برسد چه اینکه بخواهند در کارشان پیشرفت داشته باشند.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    9 13
    هر وقت به تولید انبوه رسد اونوقت بگید ساخت ایرانه وگرنه وارد کردن یک یا دو مدل اسلحه به عنوان نمونه که کار سختی نیست
    • محمدرضا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      13 2
      انشاالله به تولید انبوح هم میرسه
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      5 14
      انبوح؟راعفی پور؟جناه؟ صتح صواد کاربران مشرغ در هد نحذت صوادآموذی حم نیثت
  • محمد حسن IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    24 2
    مشرق واقعا چه مشکلی داره که یه موسسه فرهنگی اینو طراحی کرده؟ اگه سلاح مشکلی داره، بگید دیگه این بهونه آوردن ها چیه؟ واقعا هم متاسفم که بدون نام بردن از موسسه مصاف و رائفی پور این مطلب رو نوشتید!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    12 4
    اسلحه ی مصاف هم کار همین موسسه ست . درود بر مصافی ها
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    8 19
    ایران در تجهیزات مزیت ندارد . ایران در منطق و دین و ائمه اطهار مزیت دارد . ایران باید صلح طلب ترین کشور دنیا باشد . مشغول شدن ایران به جنگ دام امریکا و اسرائیل است
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      4 0
      به به به به به به احسنتم تبارک الله آوررین
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      2 0
      مگه میشه چی میگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    21 1
    مشرق بجا حسادت ، نخبه هاتو جمع کن ی اسلحه بساز اسمشو بزار :‌ مشرق!
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      2 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ فرض کن مشرق اسلحه بزنه شونصد تا مقاله میده که این اسلحه رو بابای هلکر کخ هم نمیتونه بسازه
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    16 0
    علت منطقی نبودن رو میشه توضیح بدید؟ خیلی ممنون
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      6 1
      هیچ وقت از یه مشرقی توضیح نخواه هیچ وقت از یه مشرقی توضیح نخواه هیچ وقت از یه مشرقی توضیح نخواه هیچ وقت از یه مشرقی توضیح نخواه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    10 0
    مشرق مطمئنی اولین سلاح هجومی ایران است؟؟!! مصاف و خیبر و فجر و سما و... که خیلی قبل از این ساخته شده بودند.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      2 8
      من شک دارم همین هم اولیش باشه
  • محمود IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    9 1
    دو تا پیام داره: 1.برای دوستانی که دل سرد شدن و میگن نمیشه و نمی تونیم، "شد و ما توانستیم" 2.برای خارجی ها، اینکه وقتی یک موسسه فرهنگی می تونه چنین سلاح کاربردی رو طراحی کنه، ببینید نظامی هامون چه چیزهایی می سازن و خواهند ساخت.
  • میزبان IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    13 1
    خداییش ای ول.
  • مثبت IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    13 1
    با خوندن این مطلب جان دوباره ای گرفتم و واقعا به این رسیدم که چرا من تلاش نکنم! چرا من نتونم در زمینه های مختلف پیش برم! واقعا امیدواری عجیبی بود. خدا خیرتون بده.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    4 15
    یک سوال اساسا وظیفه و اولویت یک نهاد فرهنگی ساخت سلاح می باشد؟ در خصوص ساخت سلاح که در کشور مشکلی نداریم ولی در حوزه ی فرهنگ مساله داریم ! اینکه رهبر می گویند نهاد های فرهنگی در تشخیص اولویت ها ناتوانند گویا خیلی جدی است
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      14 1
      داداش این موسسه فرهنگی خیلی وقته داره کارای فرهنگی خفن انجام میده، خیلی از آگاهیهای امروز من و شما به خاطر آقای رائفی پوره
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      3 0
      این خودش یه کار فرهنگیه
  • صالح IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    15 1
    مرسی مصا، خدانه انبوه سازی بشه.... اسرائیل سال 2040 را نخواهد دید
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    11 2
    اسم ذوالفقار و صیاد و فجر رو روی همه چی گذاشتیم
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      6 3
      رو بچه ها تون هم میگذارید !
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    3 23
    روحانی مچکریم
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      6 0
      مچکریم از اینکه یه نهاد فرهنگی مجبور شده به همچین کاری
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    6 1
    مشرق اگه از استاد رائفی پور دفاع کنم باید کامنت من رو سانسور کنی؟؟
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    10 1
    زنده باد مصاف
  • حسین IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    7 0
    کاش این نکته هم در مطلب نوشته میشد: اقای رائفی پور قبلا در یکی از سخنرانی هاش گفت یک جوان نخبه ادعا داشت میتونه اسلحه طراحی کنه و این گروه فرهنگی ازش حمایت کردن! و نتیجه این شد! اولش هم قرار بود اسمش مصاف باشه. خلاصه این گروه فرهنگی فقط حمایت کرده از یک گروه نخبه که حای تقدیر داره! همه طرح ها هم از ابتدا بی‌مشکل نیستن و باید به تدریج اصلاح بشه! حتما تاریخ تولید اف پنج رو بخونید! ابتدا طرح تک موتوره بود و ....!
  • رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    6 1
    شک ندارم تمام سلاح های ساخت وزارت دفاع روزی برند مشهور می شوند همین چند وقت اخیر یک کارشناش نظامی آمریکایی از ساخت سامانه باور 373 و سامانه تلاش ابراز نگرانی و نا امیدی کرده بود و گفته بود ایرانی ها این دوسامانه دفاعی را روزی بفروش می رسانند .
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 1
    سرعت دهانه ژ3 800 متر بر ثانیه است.
  • رضا IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 1
    مگه مسخره بازیه هر کسی اسلحه طراحی کنه هر شخصی که ذره ای سواد نظامی داشته باشه می‌فهمه این فقط مسخره بازیه و تا تست گرم انجام نشه اصلا نباید چیزی گفت بزرگترین مشکل کشور ما اینه که هر کس بدون هیچ سواد و اطلاعاتی وارد مباحثی میشه که بهش مربوط نیست و سردسته این ماجرا رایفی پور هستش
  • عبدالرحمن NO ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    من منهیث یک طراح اسلحه از افغانستان که در ایران هستم تایید میکنم اسلحه های را که ایران تولید کرده اما باید اسلحه های بساز که خیلی سنگین نباشد
  • فدائی رهبر معظم جهان اسلام امام خامنه ای IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر بیشتر برای رهبر معظم جهان اسلام امام خامنه ای ، بعنوان یک مدافع کشور آرزو دارم یک قبضه سلاح کلت زعاف و یک قبضه سلاح شاهر و یک قبضه سلاح مصاف داشته باشم . درود بر شهدا، زنده باد رهبر ، درود بر سپاه پاسداران و سربازان گمنام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس