ظریف و ماکرون

محمد جواد ظریف بعد از دیدار با سران کشورهای اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا پایبند برجام است اما عصر همان روز اتحادیه اروپا لیست تحریم‌های جدید خود علیه ایران را منتشر کرد.

سرویس سیاست مشرق - روز جمعه در حالی که ظریف در اروپا و در دیدارهای خارجی با سران سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه بود، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد.

ظریف تمامی‌ دیدارهایی که با سران این کشورها که دو کشور آلمان و فرانسه عضو 1+5 هستند را درسطح مناسبی توصیف کرد و در پیام توئیتری که به مناسبت این سفر دیپلماتیک به قاره سبز نوشت، گفت: « دیدارهایی عالی با رهبران در برلین، رم و پاریس داشتم. برغم دشمنی نابخردانه آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده پایبند است.»

اما هنوز جوهر این تقدیر ظریف از اتحادیه اروپا به سبب  آنچه وی همکاری در برجام می‌خواند، خشک نشده بود که اتحادیه اروپا در عصر همان روز لیست تحریم‌های جدید خود علیه برنامه هسته‌ای و نظامی ایران را منتشر کرد.

با این اوصاف باید از وزیر خارجه کشورمان این سئوال جدی را پرسید که رهاورد و نتیجه سفرش به اروپا چه بوده است که با تحریم‌های شخصیت‌های درجه یک کشورمان از جمله سردار قاسم سلیمانی همراه شده است. آنهم از طرف اتحادیه اروپایی که ظریف آنرا پایبند به برجام می‌داند؟!

جالب اینجاست که هنوز محمد جواد ظریف واکنشی به این دهن ‌کجی دیپلماتیک اروپایی‌ها بعد از سفرش به قاره سبز نشان نداده و تنها در پیامی به مناسبت سی امین سالگرد کاربرد سلاح‌های شیمیائی از سوی رژیم صدام علیه مردم مظلوم و بی دفاع سردشت، یاد و خاطره قربانیان این جنایت ضدبشری را زنده نگه داشته است.[1]

پیش از این کارشناسان با زمینه‌چینی آمریکا برای خروج از تعهداتش درباره برجام که هیچ‌گاه آنرا اجرا نکرد، مطرح می‌کردند که برجام از ۱+ ۵ تا ۱ + ۴ تقلیل یافته است اما با این اوصاف به نظر می‌رسد که کم کم دیگر از شش کشور قدرتمند که طرف حساب ایران در برجام هستند، کشوری نخواهد ماند و برجام بیش از پیش استحاله می‌شود.

هنوز از سوی محمد جواد ظریف واکنشی نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا که از سوی دولت یازدهم به عنوان جایگزین آمریکا به عنوان برجام و پایبند به این سند توافق یاد می‌شد، دیده نشده است و باید دید در آینده ظریف چه واکنشی به این مسئله چالش‌برانگیز نشان می‌دهد.


[1] http://www.isna.ir/news/96041003998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    16 67
    درود بر شما بنظر تحریم سردار بزرگ اسلام ، لطمه ای به هیچ وجه برای کشور نخواهد داشت ، چون به یقین سردار رشید اسلام چیزی در خارج از کشور نداشته و اصلا سرمایه ای ندارد که به واسطه تحریم ها بخواهد از دست برود و البته در رابطه با دیگر سردارهای رشید اسلام نیز به سبک زندگی به دور از اشراف همین حکم می نماید. پیروز باشید
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      48 7
      یارو می گفت ما چون زبان و فرهنگمون با داعش فرق داره نمی خواهد بریم سوریه دفاع کنیم فرداش تو تهران عملیات تروریستی داده با احترام نظر ساده انگارانه شما موجی از شادی و شعف در دل ما ایجاد کرد امیدوارم دوستان هم فکر اطلاح طلبتان که همیشه از این نگرش ابوموسی منشانه امثال شما حداکثر سواستفاده را کردند از خوشحالی نمرده باشند که مردشون هم خطرناکه
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    68 29
    مجلس نباید بهش رای اعتماد بده تحقیر از این بالاتر بری کشورهای اروپایی از این بابت ابراز خوشحالی کنی بعدش تحریمت کنن دیپلماسی چماق و هویج خیلی رو این وزارت خارجه حواب میده اونا خوب فهمیدن این سفرها چیزی جز نشان دادن ضعف نیست رفته اونجا خواهش کنه برجام رو نگه دارن!
  • الهی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    80 21
    سلام آقای ظریف! من اگر صنعت خودروسازی فرانسه و.. را از ورشکستگی و بیکاری بیشتر کارگرانش نجات میدادم انتظار داشتم «مکرون» پای هواپیما دست بوس می آمد نه در الیزه منت دیدار بگذارد! #برجام #فرانسه #بدعهدی #تحریم #رکود #بیکاری
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    65 19
    چه توقعاتی از ظریف دارید!
  • کامران IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    60 21
    تحریمهای اخیر هزینه سازش با استکبار است .
  • ناشناس IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    79 16
    تا سال 1400 با تحریم !
  • مهرداد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    49 17
    تحریمها ایران را پای میز مذاکره کشید چرا حربه ای که جواب داده را کنار بگذارند ؟!
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      36 7
      وادادگی یه عده ...............
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    47 17
    لیبرال بودن و آمریکا پرستی و غرب زدگی چشم آنها را کور کرده متاسفانه نظرات ساده انگارانه ای می گوید رای اعتماد به ظریف اشتباه است اما همیشه در شعبده بازی ها به دستی که فعال است نگاه نکن بلکه به دست ثابت نگاه کن...... آقای اژه ای نکته ای را فاش ساختند اون هم فتنه جدید پیش روست لعنت خدا و پاکان زمین از گذشته و آینده بر
  • حسین IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    35 14
    خستس... فراموش کرد جواب بده!!!!
  • حسین IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    14 12
    یا یک پست رو نذار یا تمام نظرات رو منتشر کن چرا کامنت من که حقیقت مطلب بود سانسور شد ؟ رابطه ی تحریم عناصر سپاه و حملات اخیر دولت به این نهاد آیا نمیتونه در یک راستای فکری و توافقی باشه؟ همین این سوال رو وقتی شما سانسور میکنی دیگه سایت نامه یا خبرآنلاین منتشر میکنه؟ فقر شعور در مجموعه سایت مشرق وجود داره
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      7 14
      نظر دادن نو سایت مشرق حرام است
    • محمدتبریزی ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      7 1
      اگر در مشرق نظر دادن حرام است لطفا رجوع کنید به مغرب و شمال و جنوب
  • مهرداد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    34 10
    این دولت با اعضای فعلی اش (البته نه همه) مثل حرکت خودرو خاموش در سرازیری است. منظورم اینست که با توان خودش حرکت نمی کند به علت شیب زمین است. دولت هم ظاهرا" توان ندارد و شرایط جامعه او را می کشاند.
  • رامین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    41 11
    برای انسان یه سوال پیش میاد آقای ظریف تو این چند سال وزارتشون چه خدمتی برای ایران و ایرانیان کردند؟؟ غیر از شکست و التماس و زاری به اروپاییان ما از اشون چیری ندیدیم؟ صنعت خودروسازی فرانسه و غیره مدیون تجارت با ایران هستند، پس مسولین ما چرا التماس کنند؟
  • AE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    9 18
    هیچ وقت ایرانه پولدار خوب نمی شود چون ما ایرانیها همه چیز را برای خودمان میخواهیم مگر می شود صادرگنید وارد نگنید بیاد ایران سرمیگذاری گنید با ما شریک باشید وخیلی چیزهای دیکر کی این کار را می گنند ما سیاسد در کار نداریم به همین خاطر با دنیا مشکل داریم نه طریف ونه کس دیگر
  • مرتضیsk IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    27 9
    به رای دادگاه آمریکا در مصادره برج ۳۶ طبقه و ۵۰۰ میلیون دلاری متعلق به بنیاد علوی، هنوز هم موفق به تولید توئیت نشده‌اند !
  • شریف زاده IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    26 8
    هردم از این باغ بری می رسد. تازه تری تازه تری می رسد. سبزه بود به گل نیز آراسته شد. تحریم های یکی پس از دیگری . پس کجاست دیوار تحریم ها ترک برداشته و ُاختمان تحریم ها فرو ریخته . میشه آوار این ساختمان را نشان ملت داد. رگ کردن ورم کرده ها !!!!!!؟؟؟؟؟؟
  • دانیال IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    31 7
    دیپلماسی ظریف از نوع خنده بده تحریم و خفت و ذلت بگیره این همه سفر یکی نیست بگه آخه کدومه این سفرها ذره ای از مشکل این مردم رو دوا کرده جز اینکه مثل پهلوی برای چاپلوسی و تملقه و احیانا معامله بر سر حق این ملت.
  • محروم IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    35 4
    بعضی از این افراد مثل دارودسته شاه می مانند اخمشان رابرای ملت پاچه خواری شان رابرای خارجی ها مبرند
  • حسین IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    19 3
    آقای ظریف در پس کوچه های کشورهای غربی دنبال چه میگردی دقیقا" همان دقایقی که شما با وزیر امور خارجه فرانسه خوش و بش میگردی نماینده این کشور در سازمان ملل ایران را متهم میکرد. برگرد به میهنت و در کنار سیل عظیم ملت ،تا بیش از این تحقیرت نکنند.
  • داریوش IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    30 4
    سرمایه سردار رشید اسلام سردار سلیمانی غیرت و شهامت و شجاعت است که هیچ کشوری و هیچ قدرتی نمی تواند تحریمش کنند درود بر این مرد دلاور
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      3 20
      چرت نگو
  • حسین IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    33 3
    آقای ظریف مردم احساس می کنند که بیش از حد در مواجه با غرب کوتاه می آیی. مطمئن باش آنها در امتیاز گرفتن هیچ حدو مرزی نمی شناسند . برای یکبار هم شده در رویه فعلی تجدید نظر کن.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    15 1
    سربه زیری و سکوت... فکر کنم دیگه برای جامعه بین الملل جا افتاده باشه که کی به تعهداتش پایبند نبوده و نیست (البته شک دارم!) ولی به نظرم همین مدت که کامل به تعهداتمون پایبند بودیم بسه! نمیدونم چرا شکایتی، اعتراضی(غیر توئیتری!) از طرف ما صورت نمیگیره! بهتره سرداران! دیپلماسی کشور یادشون باشه که هر چی عقب بکشی، جلو میاد!
  • ناصر IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    0 8
    شماهم كمي صبر و تحمل داشته باشيد .زود قضاوت نكنيد. ان شاالله هيج غلطي نمي توانند بكنند.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    4 20
    چراناراحتین؟اولا مگه سلیمانی کاراقتصادی میکنه؟دوما ایشان که کارش ازهمون اول مخفیانه بوده وهست،مثلااگه تحریم نباشه به اروپادوامریکا میرفت اونم علنا؟جناب مشرق ما گوشمون درازه؟
  • mohamad ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    8 1
    درضمن سردار سليماني اسطوره ي نسل ماست ،من تا همين پارسال هم ايشونو نميشناختم ولي وقتي مصاحبه ها ،رفتارشون با بقيه وکارايي ک کردنو متوجه شدم خدايي بد رقم باش حال کردم ايشالا يه روز از نزديک ببينمش......امريکا هم بايد بدونه وقتي اونا به قهرماناي الکيشون مث ارنلدو راکي و... اونم فقط تو فيلما افتخار ميکنن ما به قهرماناي واقعي مث حاج قاسم ک تو دنياي واقعي تونسته داعشو از پا دربياره افتخار ميکنيم و پشتشيم هميشه!
  • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    2 0
    خواستم در چند جمله بابت تیتر عجیب اون از شما انتقاد کنم دیدم جز اتلاف وقت و انرژی ام سود دیگه ای نداره فقط خواهشا خودتون رو از تفکرات قانون جنگل نجات بدید
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    8 0
    خوب برای چی رفت مذاکره که چی بشه بی خود خودشو سبک کرد اینها که تحزیم کردند نمی رفت هم تحریم می کردند ....
  • mohamad ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 0
    اقا اين چه وضشه،چرا کامنت اول من نيست ولي کامنت دومم هست؟!؟!؟آقا نخاستيم دومي رو هم پاک کن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس