اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: سپاه پاسداران ایران با مرگبارترین موشک‌ها، به آمریکا در دیرالزور هشدار داد و توانمندی خود را به رخ کشید.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان


نیویورک تایمز: موشک‌های مرگبار سپاه هشدار به آمریکا بود

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: سپاه پاسداران ایران با مرگبارترین موشک‌ها، به آمریکا در دیرالزور هشدار داد و توانمندی خود را به رخ کشید.

این روزنامه در گزارشی با اذعان به قدرت بازدارندگی ایران نوشت: نیروی نظامی ایران تا دندان به موشک مسلح است. ایران در حمله موشکی به مقر داعش در دیرالزور در سوریه در واکنش به حملات تروریستی تهران قصد ارسال یک پیام ثانوی به ایالات متحده در برابر هر گونه حمله نظامی را داشت. بازدارندگی منطقه‌ای در برابر کشورهای متخاصم دلیل اصلی تبدیل شدن ایران به بزرگترین نیروی موشکی خاورمیانه بوده است.

توان نیروی موشکی ایران را موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد سری شهاب تشکیل می‌دهد که عمدتاً از سوخت مایع استفاده می‌کند؛ شهاب 1، شهاب 2، شهاب 3.

روشن نیست ایران چه تعداد موشک شهاب 3 در اختیار دارد که با نام‌هایی مانند عماد و قدر معرفی شده است.

موشک‌های سری فاتح با سوخت جامد کار می‌کند: فاتح 110 و فاتح 331 موشک‌های کوتاه‌برد با قابلیت جابجایی جاده‌ای هستند.

به نوشته نیویورک تایمز ظهور نسل موشک‌های سری شهاب، فاتح، سجیل، خلیج فارس و شماری موشک‌های کروز نشانگر مجموعه‌ای از یکی از مرگبارترین قابلیت‌های سپاه پاسداران است.

 

ترامپ قبل از غلط زیادی از ژنرال پترائوس سؤال کند

بهانه‌جویی آمریکا برای مداخله نظامی مستقیم در سوریه در حالی است که دو دولت جمهوری‌خواه (بوش) و دموکرات (اوباما) در باتلاق عراق و افغانستان گرفتار شدند و با تحمل خسارت‌های هنگفت، این کشورها را تخلیه کردند.
برخی مقامات دولت ترامپ چند روزی است که با پیش‌بینی احتمال استفاده سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، به حمله علیه این کشور تهدید می‌کنند! این در حالی است که دولت سوریه،‌ در مقابل تروریست‌های داعش و النصره ایستاده و ترامپ قبل از انتخاب ادعا می‌کرد باید با داعش جنگید. با وجود این تبلیغات و در حالی که کمر داعش - مزدوران نیابتی آمریکا در عراق و سوریه- شکسته است، آمریکایی‌ها به سیاق چند سال اخیر و با تناقض قول و فعل، به تروریست‌ها کمک می‌کنند.

آخرین بار اوباما بود که تهدید به مداخله نظامی در سوریه کرد اما نتوانست از عهده آن برآید؛ چرا که آمریکایی‌ها بهتر از هر کس می‌دانند دوران بزن دررو گذشته است و اگر شروع جنگ و مداخله‌ای با آنها باشد؛ تعیین ابعاد آن و پایان جنگ با آنها نخواهد بود و نظامیان آمریکایی به اهداف در تیررس تبدیل می‌شوند. خود ترامپ بارها بر این مهم انگشت تأیید گذاشت- و رأی هم جمع کرد- که «با هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان می‌شد آمریکا را دوبار بازسازی کرد و آمریکا پول ساخت مدرسه و بیمارستان ندارد و پل‌ها مخروبه شده‌اند و...».

به نظر می‌رسد دولت ترامپ با تهدیدهای اخیر می‌خواهد ایران را تست بزند یا به زعم خود بترساند. اما کافی است دولتمردان جدید آمریکا گزارش مرداد ماه 1390 روزنامه گاردین را بازخوانی کنند یا ماجرا را از ژنرال پترائوس پرس‌وجو کنند. گاردین آن زمان در گزارشی ضمن اشاره به تلفات سنگین آمریکا نوشت: «ژنرال پترائوس رئیس فعلی سازمان سیا علاقمند است داستان را از زمانی بازگو کند که یک ژنرال 4 ستاره در عراق بود. اوایل سال 2008 اس‌ام‌اس یک سردار ایرانی به پترائوس داده شد... پترائوس به شدت نیاز داشت به او گوشزد شود که تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق و لبنان و سایر نقاط خاورمیانه توسط سپاه قدس زیر نظر ژنرال قاسم سلیمانی به تحلیل برده می‌شود...

به گفته صالح مطلک، مقامات عراقی سلیمانی را به شکل یک فرشته می‌بینند و با او رایزنی دارند... اما یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی می‌گوید او هراس‌انگیز است‌همه جا هست و هیچ جا نیست... او در هماهنگی همه گروه‌ها و تشکیل دولت جدید عراق نقش داشت. بسیاری از مقامات آمریکایی، چند سال اخیر را صرف توقف کار افراد وفادار به سپاه قدس کرده و مبهوت کارهای آنها هستند. یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا می‌گوید من اگر سلیمانی را ببینم، خیلی ساده از او خواهم پرسید که از ما چه می‌خواهد؟

همچنین روزنامه وال‌استریت ژورنال 17 اسفند 93 با اشاره به عملیات آزادسازی تکریت و استان صلاح‌الدین، نقش ژنرال قاسم سلیمانی را در بسیج نیروهای مردمی عراق و هماهنگی نیروها مورد تأکید قرار داد و نوشت: جمهوری اسلامی که از سال 1357 به دنبال صدور انقلاب خود بوده، به گفته دوست و دشمن، اکنون دامنه نفوذش از دریای مدیترانه تا خلیج عدن گسترش یافته است. پیشتر ایران با استفاده از نیروهای نیابتی حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین عرض‌اندام می‌کرده، اما با ظهور داعش و همین‌طور بالا گرفتن درگیری‌های داخلی در یمن، و نیز جنگ داخلی سوریه،‌خود مستقیماً وارد عمل شده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز هم در گزارشی خاطرنشان کرد: برخی به ژنرال قاسم سلیمانی لقب «سوپرمن» داده‌اند که مأموریتش خنثی کردن مداوم اهداف واشنگتن و متحدان آن ضمن تقویت شکوه انقلابی جمهوری اسلامی ایران است.

یادآور می‌شود ده‌ها نظامی آمریکایی در جریان حضور این کشور در عراق، توسط نیروهای مردمی به هلاکت رسیدند. البته آن زمان حشدالشعبی به مقیاس امروز در عراق و سوریه وجود نداشت.

 

الاهرام: داعش نابود شد /بازی در سوریه برای آمریکا تمام شده است

«موازنه قدرت در مرحله بعد از داعش به ضرر جبهه آمریکایی در منطقه در حال تغییر است. بازی به ضرر آمریکا تمام شده است.»

روزنامه مصری الاهرام در تحلیلی با اشاره به تحولات اخیر جنگ سوریه نوشت: با ویران شدن مسجد النوری توسط داعش، جایی که ابوبکر بغدادی ایجاد دولت اسلامی درعراق و شام را از آن جا اعلام کرد، تا بزرگترین و سفاک‌ترین و خشن‌ترین سازمان تروریستی شکل بگیرد، پایان کار داعش اعلام شد، به ویژه که روسیه نیز تأکید کرده که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش کشته شده است.

فروپاشی سریع داعش تحت حملات ارتش‌های عراق و سوریه و متحدانشان به ایالات متحده آمریکا وقت کافی نداد تا بتواند بر روی زمین، جایگزین‌های داعش را مسلح کند، به این ترتیب پیمان آمریکایی با مخاطرات سنگینی روبه‌رو است.

با وجود این که محموله‌های بزرگ سلاح‌های آمریکایی به پایگاه‌های نظامی در اردن و شمال سوریه منتقل شده اما کمبود نیروی زمینی سبب شده تا طرح استیلا بر مناطقی که از دست داعش گرفته می‌شود، راه به جایی نبرد. اما طرح آمریکایی‌ها با مشکلات دیگری نیز مواجه شده است از جمله دودستگی‌های شدیدی که در داخل دولت آمریکا بر سر مناطق مرزی در سوریه به وجود آمده که درگیری مستقیم میان جبهه آمریکا با پیمان روسی- ایرانی- سوری مسبب آن است.

حملات محدود و تردیدآمیز آمریکا بر پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان آنها تأثیر نگذاشته است که ناگهان به سمتی رفتند تا راه را بر تحرکات 5 هزار نیروی جنگنده‌ای که ایالات متحده آموزش داده است، ببندند. این اتفاق سبب شد تا این جنگجوها به سمت بیابان سوریه زیر پوشش مبارزه با داعش هدایت شوند. ارتش سوریه در عملیاتی مشابه راه کردها را در شمال نیز بسته و جلوی راه آنها به اطراف رقه را گرفته است. در عین حال روسیه نیز اعلام کرد که توافق خودداری از برخورد با جنگنده‌های آمریکایی را لغو کرده و نیروی دفاع هوایی را با موشک‌های جدید در شرق سوریه تقویت کرده و تأکید کرده است هر هدفی که بخواهد وارد حریم هوایی زیر نظر جنگنده‌های سوریه شود را هدف قرار خواهد داد.

از سوی دیگر ایران به روشنی پیام داده است که تصمیم دارد در صحنه مبارزه به طور مستقیم وارد شود، شلیک شش فروند موشک بالستیک از دو استان کرمانشاه و کردستان ایران به پناهگاه‌های داعش در شرق سوریه نشانه‌ای از عزم ایران در این زمینه دارد. ایران همچنین هواپیماهایی را برای تصویربرداری از اهداف قبل از شلیک موشک‌ها به آنها فرستاد که این تصاویر قدرت و دقت موشک‌های ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. موشک‌هایی که 650 کیلومتر راه پیمودند تا با عبور از آسمان عراق به اهداف تعیین شده اصابت کنند. عراق اعلام کرد که اتاق عملیات مشترک با ایران و روسیه این حملات را هماهنگ کرده است. پیش از آن نیروهای داوطلب مردمی عراق بر منطقه‌ای مرزی با سوریه مسلط شدند، تا با ارتش سوریه که به شمال شهر التنف رسید تلاقی کنند، تصاویری در آن جا گرفته شد که تجمع نیروهای عراقی و سوریه و مبارزانی از حزب‌الله لبنان در مرز سوریه و عراق را به خوبی نشان می‌داد.

موازنه قدرت در مرحله بعد از داعش به ضرر جبهه آمریکایی در حال تغییر است، این دقیقاً همان چیزی است که رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در دمشق در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در هفته گذشته به صراحت بیان کرد و گفت که دخالت مستقیم آمریکا خیلی دیر صورت گرفته است، و دیگر نمی‌تواند جلوی پیروزی در شرف وقوع پیمان روسی- ایرانی- سوری را بگیرد. بازی تمام شده است: «گیم آور».


آمریکا عوض نشده شما خود را فریب می‌دادید

مرور آخرین مواضع محمدجواد ظریف در توئیت‌هایش نشان می‌دهد که او به هر دلیل نمی‌خواهد نقض مخرب برجام را جدی بگیرد.

ظریف دیروز یک پیام توئیتری نوشت: «سازمان ملل و تمام دنیا می‌گوید ایران به طور کامل به تعهداتش (در برجام) پایبند است اما نفرت نهادینه آمریکا از ایران، آن را به انکار واقعیت، وادار می‌کند».

وی همچنین دقایقی بعد در توئیت دیگری نوشت: «دیدارهایی عالی با رهبران در برلین، رم و پاریس داشتم. به رغم دشمنی‌های آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده پایبند است.»

ظریف در توئیت سوم می‌نویسد: «ایالات متحده مادربزرگ‌های ایرانی را از دیدن نوه‌هایشان محروم می‌کند. این کار واقعاً نمایش شرم‌آور دشمنی با تمام ایرانی‌هاست».

درباره این توئیت‌ها شایان ذکر است که اولاً، توئیت و ایمیل و از این قبیل همچنان که دولت اوباما را وادار به وفای عهد نکرد، برای دولت ترامپ هم بازدارنده نیست.

ثانیاً طرف اصلی برجام، آمریکاست نه اروپا. نشان به آن نشان که آقای روحانی گفت «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و بستن و توافق با کدخدا (آمریکا) راحت‌تر است». در واقع می‌توان پرسید اگر برجام، قائم به اروپا بود، چرا آقای روحانی به مذاکره و توافق ویژه با آمریکا اصرار داشت؟ در 18 ماهه اجرای برجام نیز، شرکت‌ها و بانک‌های مهم اروپایی به خاطر تحریم‌ها و تهدیدهای جدید آمریکا، از همکاری با ایران صرف‌نظر کرده‌اند.

ثالثاً آقای ظریف، در گذشته برخلاف امروز می‌گفت «امضای کری (آمریکا) تضمین است» که تیتر اول رسانه‌های حامی دولت هم شد. اما اکنون از نفرت نهادینه آمریکا و انکار واقعیت‌ها سخن می‌گوید. در واقع آمریکا، همینی بود که امروز هم نشان می‌دهد اما دوستان نمی‌خواستند بپذیرند.

رابعاً تقلیل تحریم‌های مربوط به ویزا علیه اتباع 38 کشور در صورت مراوده با ایران، به «محروم کردن مادربزرگ‌ها از دیدار با نوه‌های خود». هیچ تفاوتی در اصل ماجرا که گسترش فزاینده تحریم‌ها در یک سال اخیر است، ایجاد نمی‌کند و بدین ترتیب خسارت‌های برجام باقی می‌ماند، بدون عایدی مورد نظر از آن.

خراسان

هشدار به مدیران درباره پرداخت "سایر" به برخی کارمندان

طبق بخشنامه روزهای اخیر یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، تاکید شده با توجه به بروز ابهاماتی در خصوص پرداخت مبالغی به برخی کارمندان قراردادی بر اساس بخشنامه بهمن سال 1390 دولت سابق، مدیران مربوطه توجه داشته باشند تمامی بندهای مربوط به این ابلاغیه که از اجزای طرح مهر آفرین محسوب می شد، طبق تصمیم مهرماه سال 1392 دولت فعلی، لغو شده و تداوم پرداخت مبالغی تحت عنوان"سایر" فاقد وجاهت قانونی است.


مجوز روحانی برای فروش ملک دولتی در شهرک غرب تهران

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای اخیر به استناد ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور ، به تایید رییس جمهور نیز رسیده، مقرر شده ملک متعلق به دولت در فاز پنجم شهرک غرب تهران، به مساحت بیش از هزار متر مربع، به فروش برسد و درآمد حاصل از آن برای تجمیع و تجهیز موسسات آموزشی یکی از وزارتخانه‌ های اقتصادی هزینه شود.

ایران

رأی دادگاه امریکایی به ضبط برج ایرانی


روز پنجشنبه دادگاهی در امریکا به مأموران فدرال این کشور اجازه داد تا یک برج بلند را که زیر نظر ایران است، در منطقه منهتن نیویورک ضبط کرده و پس از فروش عواید آن را به خانواده قربانیان تروریسم پراخت کنند. به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، این دادگاه گروه علوی را که 60 درصد مالکیت این برج 36 طبقه را در اختیار دارد، به دلیل نقض تحریم‌های ایران و پولشویی به وسیله شرکت «آسا» متهم شناخت.  شرکت آسا نیز که زیرمجموعه پنهان یک بانک دولتی ایران به شمار می‌رود، باقیمانده 40 درصد مالکیت برج مذکور را در اختیار دارد. وکلای مدافع گروه علوی اعلام کردند که از رابطه شرکت آسا با دولت ایران که پس از سال 1995 مشمول تحریم‌های امریکا می‌شود، اطلاعی نداشتند. بنیاد خیریه علوی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از حکم دادگاه ناامید شده و گزینه‌های پیش روی خود را برای مقابله با این اقدام کاخ سفید بررسی خواهد کرد. وکلای مدافع این گروه نیز اعلام کردند که نسبت به تصمیم دادگاه اعتراض خواهند کرد.

توصیه مطهری به مسئولان


نایب رئیس مجلس با اشاره به درگیری لفظی برخی مسئولان و سران قوا ازطریق شبکه‌های اجتماعی توصیه کرد: مسئولان به جای این‌که در شبکه‌های مجازی و اینستاگرام به یکدیگر پاسخ دهند، باید رودررو با یکدیگر صحبت کنند.علی مطهری به ایلنا گفت: گفت‌وگوی مستقیم و رودرروی مسئولان با یکدیگر به نفع کشور خواهد بود و بهتر است که این منازعات ادامه پیدا نکند.                            

واکنش یاشار سلطانی به قالیباف

یاشار سلطانی مدیر سایت منتشرکننده اسناد مربوط به املاک نجومی، در واکنش به این سخن محمد باقر قالیباف «صدای منتقدان را خاموش نکنید»، نوشت: امیدوارم ایشان مرداد ماه در دادگاه من شرکت کرده و این موضوع را به قاضی صلواتی اعلام کند.» شهردار تهران و برخی اعضای شورای شهر تهران از یاشار سلطانی شکایت کرده‌اند. قالیباف در واکنش به حاشیه‌های روز قدس نوشته است: «همان‌قدر که اهانت به آقای رئیس جمهوری در روز قدس اسباب تأسف و قطعاً محکوم است، تلاش برای ساکت کردن صدای منتقدان هم نادرست است.»

تکذیب ادعای بازداشت خبرنگاران خبرگزاری فارس

معاون اول قوه قضائیه ادعای بازداشت حامد طالبی و علی اکبری را تکذیب کرد. در پی انتشار خبری مبنی بر بازداشت حامد طالبی و علی اکبری که در برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری منتشر شده است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به میزان گفت: خبر بازداشت حامد طالبی و علی اکبری صحت ندارد. سخنگوی دستگاه قضا افزود:هیچ خبرنگاری وهیچ یک از نام‌های مطرح شده طی روزهای اخیر بازداشت نشده‌اند و خبر بازداشت آن‌ها تکذیب می‌شود.

آرمان

شهادت یک پلیس در خراسان رضوی

شنیده شد که در پی یک درگیری در روستای «سرمزده» از توابع استان خراسان رضوی، یک نیروی پلیس به شهادت رسید. میزان نوشت؛ «ساعت ۲۰ و ۱۷ دقیقه پنجشنبه‌شب، در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر انجام ماموریتی در روستا «سرمزده» شهرستان خلیل‌آباد از توابع استان خراسان رضوی، ماموران کلانتری مرکزی شهرستان به آدرس اعلامی اعزام می‌شوند.» در محل، ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی وارد منزل شده و با افرادی که داخل منزل بودند و ظاهرا حالت طبیعی هم نداشتند درگیر شده که در این درگیری استوار یکم «صادق یوسفی» به وسیله چوب مجروح و سپس با اسلحه وی، تعداد دو گلوله به سر او شلیک شده است. در حال حاضر هر دو عامل درگیری در این قضیه دستگیر و جهت انجام تحقیقات به مرکز پلیس انتقال داده شدند.

قطع آب منطقه 10 به‌خاطر اشتباه پیمانکار!

شنیده شد که خطوط اصلی توزیع آب در بخشی از منطقه ۱۰ تهران دچار شکستگی شده و به‌دنبال آن، آب شرب ساکنان این محدوده قطع شد. تماس‌های مردم حاکی از این است که در بخشی از منطقه 10 تهران در محدوده خیابان دامپزشکی - یادگار امام (ره) ساکنان این منطقه با قطعی آب شرب مواجه شده‌اند. این قطعی آب ناشی از آسیب‌دیدگی برخی خطوط اصلی توزیع آب در این منطقه بوده که در زمان انجام عملیات حفاری یکی از پیمانکاران شهری دچار شکستگی شده‌اند.

جمع‌آوری زباله‌ها توسط هدیه تهرانی

شنیده شد که هدیه تهرانی در یک حرکت نمادین به جمع‌آوری زباله‌ها در یکی از بوستان‌های تهران پرداخت. «هدیه تهرانی (بازیگر سینما) در ایسنتاگرام خود تصاویری از جمع‌آوری زباله و کمک به رفتگران منتشر کرده است.» هدیه تهرانی که برای انجام ورزش صبحگاهی به یکی بوستان‌های تهران رفته بود، بعد از انجام ورزش به جمع‌آوری زباله‌ها در سطح بوستان پرداخت.

مادر، پسر داعشی خود را تحویل پلیس داد

شنیده شد که یک مادر موصلی در تماس با پلیس از همکاری پسرش با گروه تروریستی داعش خبر داد و پلیس اقدام به دستگیری این پسر کرد. تسنیم به نقل از پایگاه سومریه نیوز نوشت؛ پلیس روز پنجشنبه یک جوان اهل شرق موصل را به اتهام همکاری با داعش دستگیر کرد. مادر این جوان با پلیس تماس گرفته و از همکاری پسرش با داعش خبر داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    اگه کمک روسیه نبود جلوی داعش کم آورده بودیم این یعنی باید بعضی اوقات سازش هم داشته باشیم در واقع عقل و منطق هم مهم است
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      46 9
      ما با روسیه برای منافع مشترک همکاری داریم سازش باعث پرویی دشمن میشود و او جلوتر می آید
    • روح الله IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      32 4
      ای بدبخت برده و عمله ای غرب
    • روح الله IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      16 3
      ای بدبخت برده و عمله ای غرب
    • روح الله IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      29 3
      ای بدبخت برده و عمله ای غرب
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    61 10
    ترسو جان این هم فکر کردید که اگر ایران نبود روسیه ودهها روسیه نمی توانست هیچ کاری بکند
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      53 5
      روسیه چند سال بعد وارد شد
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    42 0
    روسیه فقط برای منفعت خود به میدان آمده
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      5 31
      خب ما هم برای منفعت خودمون وارد میدان شدیم...مگه غیر اینه
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    14 2
    موشکهای شهاب ترش شد . بزنید دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس