محمد صادق کوشکی

پرسش اساسی مردم ایران و زائرانی که با اعتماد به مسئولان بعثه و سازمان حج، در سال جاری قصد تشرف به حج را دارند از مقامات بعثه و دولت این است که تضمین سلامت جان و ناموس حجاج ایرانی در حج سال جاری چیست؟

سرویس سیاست مشرق - الف) بعثه و سازمان حج و زیارت از ابتدای سال جاری تلاشهایی را برای برگزاری مراسم حج تمتع در ماههای پیش رو انجام داده و طی توافقاتی با طرفهای سعودی با سرعت و اصرار فراوان پیگیر اعزام حدود هشتاد هزار زائر ایرانی به مناسک حج تمتع شده و در همین مسیر ضمن نهایی کردن ثبت نام حجاج ایرانی و انجام تشریفات مربوطه، اعلام نموده اند که تا سیزدهم تیرماه مجموعه پزشکی حج را برای تهیه مقدمات لازم به عربستان اعزام خواهند نمود.

ب)  در این میان تغییرات در فضای سیاسی داخل و خارج عربستان در چند ماهه اخیر به گونه ای سریع و شدید بوده که ابهاماتی جدی را در مسیر مشارکت حجاج ایرانی در مراسم حج امسال ایجاد نموده و روز به روز افزایش داده و می دهد. اولین و جدی ترین ابهام  در این مسیر، وقوع تغییرات جدی در ساختار قدرت درونی خاندان حاکم بر عربستان است. در چند روز گذشته شاهد حذف "محمد بن نایف" از تمامی مناصبش بودیم. او که از قدرتمند ترین چهره های امنیتی و با نفوذ بالا در عربستان (عهده دار مناصبی چون ولی عهد، وزیر کشور،معاون اول نخست وزیر و ...بود) و از نزدیک ترین افراد  خاندان آل سعود به سازمانها و مجموعه های امنیتی اروپایی و آمریکایی به شمار می رفت به ناگاه از همه مناصبش عزل و جای خود را به "محمد بن سلمان" داد. محمد بن سلمان که بسیاری از او به عنوان پادشاه حقیقی و سکاندار پشت پرده این روزها در عربستان یاد می کنند بدون اغراق از ضد ایرانی ترین چهره هایی است که نظام سعودی تا کنون به خود دیده  و به عنوان نمونه  همانی است که مدتی پیش از کشاندن جنگ به داخل ایران سخن گفته بود. جالب این جاست که تقریبا همه مسئولان عالی نظام جمهوری اسلامی این شخص را فردی بی تجربه ، جاهل به سیاست و مسائل بین المللی، خشن و جنگ طلب می دانند! زمانی که مسئولان ایرانی با سعودیها بر سر مسائل حج امسال توافق کردند "محمد بن سلمان" در موقعیت کنونی قرار نداشت حال آن که این روزها او به حاکم بلا منازع عربستان تبدیل شده و ممکن است کار در این کشور به جنگ قدرت درونی و تسویه حسابهای خانواگی نیز برسد. در این حالت این سوال مطرح می شود که "محمد بن سلمان" تا چه میزان به توافقات انجام شده میان مسئولان ایرانی و مقامات سابق سعودی وفادار خواهد بود و اصولا چه ارزشی برای این توافقات قائل است؟ 

ج)  احتمالا پاسخ مسئولان ایرانی حج این است که ما با حاکمیت عربستان (و نه اشخاص) توافق کرده ایم و در عرف بین الملل تغییر افراد تاثیری بر توافقات بین المللی نخواهد گذاشت. البته این سخن در مورد کشورها و نظامهای سیاسی معقول و منطقی تا حدود بسیاری صادق است اما هیچ کارشناس و فرد خبره ای ، وضعیت این روزهای نظام  دیکتاتور و  به شدت مستبدی مانند عربستان را در پایبندی به توافقات بین المللی تایید نمی کند و مسئولان ایرانی حج پاسخی به این سوال ندارند که اگر مقامات سعودی در هر مرحله از مراسم حج امسال به توافقات مذکور عمل نکردند ابزار مسئولان ایرانی برای وادار کردن سعودیها به پایبندی به توافقات انجام شده چیست؟ مگر مقامات سعودی در حج سال 94 به توافقات بین المللی پایبند ماندند؟ 

د)  فرض کنیم در مراسم امسال نیروهای امنیتی سعودی با یورش به محلهای اقامت حجاج ایرانی تعدادی از مردان و زنان زائر  را به اتهامات واهی (مانند تلاش برای ایجاد فتنه مذهبی و یا انجام اقدامات تروریستی و...)دستگیر و به زندان منتقل کنند. در چنین فرضی که در شرایط فعلی عجیب و دور از ذهن نیست واکنش مسئولان بعثه و سازمان حج چیست؟ جز این که اولویت را به اتمام مراسم حج و تلاش برای بازگشت سایر حجاج بدهند؟ اگر مقامات سعودی از طریق اعمال شکنجه و فشار تعدادی از هموطنان زائر را وادار پذیرش اتهامات وارده در برابر دوربینها و رسانه های بین المللی کنند واکنش مسئولان ایرانی چه خواهد بود؟  و اگر خدای ناکرده بر مبنای همان اعترافات اجباری ،تصمیم به اعدام هموطنان ما بگیرند مقامات سازمان حج با کدام ابزار مانع اجرای این تصمیم سعودیها خواهند شد؟ آن هم در وضعیت کنونی که ریاض روابط  خود با کشورمان را قطع نموده و هیچ سازوکاری برای  ارتباط میان دو کشور در شرایط اضطراری موجود نمی باشد! 

و) اگر مقامات سعودی تصمیم به ربودن تعدادی از زائران ایرانی بگیرند ( خصوصا زائرانی مانند شهید رکن آبادی که در موارد علمی و سیاسی و یا امنیتی چهره هایی شاخص به شمار می آیند) و پس از ناپدید شدن این زائران هیچ مسئولیتی را نپذیرند ، دست  مقامات بعثه و سازمان حج به کجا بند خواهد بود و دقیقا چه خواهند کرد؟ آیا این عزیزان تضمین خواهند کرد که  در فرضهای محتمل فوق ،نیروهای امنیتی سعودی حرمت زائران ایرانی به ویژه نوامیس شیعه را حفظ کنند؟ 

ز) وضعیت فعلی حاکم بر روابط  تهران و ریاض با واژه هایی نظیر مخاصمه و جنگ سرد توصیف می شود. در چنین موردی که روابط دو کشور کاملا قطع بوده و حاکمان جدید سعودی سرمست از حمایت آمریکا حتی به متحد دیروز خود( قطر) رحم نکرده اند عقل و تجربه حکم می کند جان و ناموس هزاران نفر از هموطنانمان را به دست دشمن نسپاریم چرا که عمق کینه و حقد مقامات سعودی ( خصوصا محمد بن سلمان) نسبت به جمهوری اسلامی و شهروندان آن بر همگان آشکار شده و اگر با این وجود زائران ایرانی به حج اعزام شده و با مشکلاتی مانند موارد پیش گفته روبه رو شوند هیچ عقل سلیمی حق را به مسئولان حج ایران نخواهد داد  بلکه ایشان را به دلیل ساده دلی مفرط و عدم شناخت موقعیت و زمان مورد انتقاد قرار خواهند داد!

ح) در صورت عزیمت زائران ایرانی به حج تمتع در سال جاری و بروز هر مشکلی برای هموطنان زائر ( از دستگیری و ربایش گرفته تا کشتار و قتل فردی و جمعی) واکنش مقامات بعثه و سازمان حج همانی خواهد بود که پس از کشتار دوسال پیش حجاج ایرانی در " منی" شاهد آن بودیم. محکومیت جنایت در رسانه های داخلی و چند مصاحبه از سوی مسئولان بعثه و سازمان حج و تاکید بر این که مقامات سعودی لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و تشییع پیکرهای احتمالی زائران شهید و پس از چند روز و سرد شدن ماجرا ،فراموشی همه چیز و تمام!! در این حالت پرونده زائران ربوده یا دستگیر شده هم مشمول مرور زمان می شود و می مانند خانواده هایی که میان سازمان حج و وزارت امور خارجه پاسکاری می شوند تا از پای درآمده و بی خیال سرنوشت عزیزانشان شوند! البته حداکثر اقدام وزارت امور خارجه ما هم در چنین مواردی جز نامه نگاری به دبیر کل سازمان ملل چه بوده و خواهد بود؟

ط) پرسش اساسی مردم ایران و زائرانی که با اعتماد به مسئولان بعثه و سازمان حج ، در سال جاری  قصد تشرف به حج را دارند (و البته خانواده های آنان) از مقامات بعثه و دولت جمهوری اسلامی این است که تضمین سلامت جان و ناموس و آبروی حجاج ایرانی در حج سال جاری چیست؟ آیا حاکمان ریاض و وعده های آنها ضمانت معقول و معتبری به شمار می آیند؟ آیا می توان به قول حکومتی که محمد بن سلمان و پدرش در راس آن قرار دارند ،اعتماد کرد؟ آیا این دو به تصمیمات و تعهدات درون تشکیلات و قبیله و خانواده خود پایبند بوده اند که بخواهند به توافقات خود با دولت ایران متعهد باقی بمانند؟ آیا سازمان ملل که با دریافت پول نام رژیم سعودی را از فهرست جنایت کاران علیه بشریت  و کودکان پاک کرد و این رژیم را به عضویت و ریاست کمیته های تخصصی حقوق بشر منصوب کرده است ،ضامن سلامتی جان و ناموس زائران ایرانی در حج امسال خواهد بود؟

ی) تقریبا تمامی مسئولان سیاسی و امنیتی و نظامی کشورمان حاکمان ریاض را مسئول و پشتیبان اصلی مجموعه عملیاتهای تروریستی موفق و ناموفق علیه شهروندان و منافع جمهوری اسلامی در یکی دو سال اخیر (از جمله حملات تروریستی در نیمه خرداد سال جاری در حرم امام و مجلس ) معرفی کرده اند. در چنین وضعیتی آیا بعید است که رژیم آل سعود برای ورود چند فرد یا حتی خودرو انتحاری به هتلها و اماکن اقامتی حجاج ایرانی زمینه سازی کند و البته گناه آن را هم به گردن تروریستها بیاندازد و بدون هیچ مسئولیتی، کینه خود نسبت به مردم ایران راعملی کند؟ آیا عاملی وجود دارد که مانع پشتیبانی و حمایت آل سعود از چنین اقداماتی شود؟ وقتی آل سعود برای عملیات تروریستی علیه مردم ایران در تهران زمینه چینی می کند چرا برای انجام چنین عملیاتهایی علیه جان زائران ایرانی در خاک عربستان زمینه سازی و همکاری نکند؟ آیا برای حاکمان سعودی که از صدها عملیات تروریستی علیه اتوبوسهای حامل زائران ایرانی در عراق حمایت مالی و فنی و ...کرده اند ، طراحی و زمینه سازی برای چند عملیات مشابه علیه اتوبوسهای زائران ایرانی در مسیر مدینه به مکه و ....مشکل خواهد بود؟ در صورت بروز چنین عملیاتهایی واکنش مسئولان سازمان حج و بعثه چه خواهد بود؟ و آیا واکنش آنها قربانیان بی گناه چنین عملیاتهایی را زنده خواهد کرد؟

ک) در طول یک سال اخیر شاهد اقدامات خصمانه نظامیان سعودی علیه جان و اموال شهروندان کشورمان در آبهای خلیج فارس بوده ایم (از جمله حملات اخیر به قایقهای صیادان بوشهری در میانه خلیج فارس که منجر به کشته و زخمی شدن دونفر و دستگیری سه نفر از هموطنانمان گردید) و البته در تمامی این موارد پاسخ دولت و دستگاه دیپلماسی  ایران به این جنایتها سکوت و نادیده گرفتن و حداکثر صدور چند بیانیه بوده است.( و بماند پرونده گردن زدن چند ایرانی توسط آل سعود در دو سال گذشته که آن هم با سکوت کامل دولت ایران به خیر و خوشی بسته شد!) با توجه به این موارد و همچنین سابقه سیاه آل سعود در کشتار زائران ایرانی در سالهای  1366 و  1394  این سوال جدی مطرح است که آیا آل سعود برای تکرار چنین کشتارهایی در سال جاری از دولت ایران واهمه دارد؟ و آیا قاطعیتی از دولت ایران سراغ دارد که دست به چنین کشتارهایی در مراسم حج امسال نزند؟ علاوه بر این دلائل فراوانی وجود دارد که نشان می دهد محمد بن سلمان امروز شباهتهای فراوانی به صدام در سال 1980 دارد و عربستان نیز از نظر  ذخیره سلاح و تجهیزات جنگی و جایگاه و موقعیت سیاسی وضعیتی مشابه عراق در مقطع آغاز جنگ تحمیلی پیدا کرده و با تحریک و هدایت آمریکا و رژیم صهیونیستی به جنگی تمام عیار با جمهوری اسلامی می اندیشد و اقدامات تحریک آمیز سعودیها علیه جمهوری اسلامی در یک سال اخیر را می توان در همین راستا ارزیابی کرد. در چنین فضایی اعزام بیش از هشتاد هزار زائر ایرانی به عربستان تا چه میزان با منطق سازگار خواهد بود نکته ای است که دست اندرکاران حج در جمهوری اسلامی باید پاسخ گوی آن باشند!

ل) به جز موارد فوق نکته قابل تامل دیگری نیز در اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال وجود دارد و آن حفظ شان و جایگاه و حرمت زائران ایرانی در عربستان است. بدون شک عوامل و ماموران رژیم سعودی و شیوخ وهابی و پیروانشان در سال جاری بیش از سنوات گذشته در توهین و هتک حرمت زائران ایرانی  ، آن هم به صورت سازمان یافته تلاش خواهند کرد و حداقل دلیل این مدعا افزایش شدید توهین و افترا به جمهوری اسلامی و اتباع آن در رسانه های وابسته به آل سعود در دو سال اخیر است ( توصیف جمهوری اسلامی با عنوان "صفوی" و کافر و مرتد خواندن شیعیان اهل بیت و خصوصا ملت مومن و انقلابی ایران)  و طبیعی است که این تبلیغات مخرب و پر حجم ،تاثیرات جدی بر رفتار ماموران و مزدوران آل سعود و پیروان شیوخ تکفیری –وهابی با زائران ایرانی خواهد داشت و موجب گسترش اهانت و توهین به حجاج ایرانی و افزایش رفتار تحقیر آمیز با آنان خواهد شد و این مهم امری نیست که برای پیروان مکتب "هیهات منا الذله" تحمل پذیر باشد!

م) در چنین شرایطی تصمیم گیری در خصوص اعزام و یا عدم اعزام هموطنانمان به حج تمتع ، بیش از آن که رویدادی اداری و مربوط به سازمان حج و بعثه باشد ، تصمیمی تخصصی در حوزه امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی و سلسله مراتب ناظر به آن ( از مقام ولایت فقیه و فرماندهی کل نیروهای مسلح گرفته تا شورای عالی امنیت ملی و ..) محسوب می شود و شایسته است با این نگرش به آن نگریسته شود تا خدای نکرده شرکت در مراسم حج امسال زیانهای جانی و حیثیتی برای نظام جمهوری اسلامی و هموطنان زائرمان به دنبال نداشته باشد و کلام آخر این که وظیفه مجتهدین و مراجع عظام تبیین احکام و افتا در مورد مسائل فقهی است و کشف و تعیین مصادیق از جمله وظایف مکلفین و مقلدین است لذا رجوع این مسئله (اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال و یا عدم آن) به مجتهدین و مراجع ، امری غیر منطبق با رویه حاکم بر فقه شیعه محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 52
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    بهتر است به دلیل شرایط نامناسب روابط دو کشور حداقل امسال نیز از اعزام حجاج پرهیز می شد . عربستان در برابر حوادث قبلی نیزپاسخگو نبود . لازم است برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود و از حوادث احتمالی که ممکن است عربستان برای هموطنانمان ایجاد کند پیشگیری شود.
    • کاظم IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      12 5
      خواهشمندم این نظر رو منتشر کنه مشرق : با وجود این همه وحشی گری های سعودی و وقتی که در نماز جمعه مسجد الحرام شیعه را حرام زاده میخوانند و قتل او را واجب ؛با این پیشینه کثیف باید به حج رفت ؟؟؟؟!! نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت : این پول ها به جیب آل سعود نمیره و شرکت های خصوصی خدمات ارائه میدهند ؛ ایشون باید بدونه بعد نفت مهم ترین و عظیم ترین منبع مالی عربستان حج است و همه اون شرکت های خصوصی ماله شاهزاده هاست .
    • AE ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      10 20
      حج امسال مسئله ای نگران کننده است ولی از آنجایی که حج یک واجب عبادی و سیاسی است، فقط مراجع تقلید و حاکم شرع میتوانند درباره رفتن یا نرفتن به آن اظهار نظر کنند. اگر آنان مصلحت را در رفتن بدانند، باید مراقب اظهار نظر هامان باشیم.
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      9 23
      هر کس مستطیع باشد و از رفتن به حج خودداری بکند مطابق روایات اهل بیت علیهم السلام یهودی یا نصرانی خواهد مرد. تمام کسانی هم که مردم را از حج منصرف می کنند در این گناه بزرگ ترک حج سهمیند. بهانه های واهی و مسخره وجود خطر هم غیر قابل پذیرش است. چون 14 قرن است که حجاج با خطراتی مانند وجود راهزانان و حرامیان و قرمطیان و صلیبیان همه ساله صدها شهید در راه حج دادند اما هرگز این فریضه را ترک نکردند. اصلا حج توریسم و گردشگری نیست که با این بهانه ها ترک شود. ادعای نرفتن به حج برای کمک نکردن به سعودیها هم یک دروغ بزرگ است چون کل درآمدی سعودی تمام برنامه حج و عمره آنهم از همه کشورهای اسلامی تنها 6 درصد تولید ناخالص آن کشور است که این درآمد هم نه به جیب دولت سعود که عمدتا به کیسه بازار و کسبه آن می ریزد. تازه خود امام خمینی در اوج زمان جنگ نه تنها هیچ حرفی از قطع حج نزد که هر سال برای حج پیام هم می داد با آنکه سعودیها در آن زمان رسما اسپانسر مالی صدام در جنگ مستقیم با ایران بودند. این خود سعودیها بودند که حاجیان ایران را کشتند و سه سال راه حج را بر ما بستند. اما چرا؟ چون اتفاقا نرفتن ایرانیان به حج و بسته شدن در بعثه رهبری در حرمین از مهمترین برنامه های وهابیون است. چه بهتر اینکه این برنامه توسط ادیادی خودشان در داخل ایران پیگیری شود و بتوانند فریاد بزنند که این هم سندی دیگر بر کافر بودن شیعه و مخصوصا ایرانیان. لعنت خدا بر ایادی ایرانی و به ظاهر شیعه آل سعود و آتئیستهای ایرانی که از دیدن هر پارچه نوشته خیرمقدم حجاج مانند مارگزیده به خود می پیچند و تعطیلی قدم به قدم و سنگر به سگر همه شعائر اسلامی را برنامه اصلی خود قرار داده اند. آنهم در زمانی که تورهای مسافرتی وان و آنتالیا و دوبی و تایلند و ارمنستان و گرجستان با چنان ازدحامی مواجه هستند که شهرداری وان رسما از دولت و بخش خصوصی ترکیه کمک خواست چرا که هتلهای این شهر بیش از این جا برای ایرانیان ندارند!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      7 3
      اقای دانشمند استطاعت فقط مالی نیست که استطاعت شامل امنیت هم میشه اینو از حجت الاسلام پناهیان شنیدم
  • امیر IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    سلام رفتن به حج با توجه به شرایط کنونی صلاح نیست
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      10 39
      خواهید دید که امسال هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. فقط شما در گناه بزرگ ترک حج سهیم خواهید شد و یقینا یهودی از دنیا خواهید رفت.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      23 7
      یهودی چیه؟ چی میگی برا خودت
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      15 3
      الان فرق این بابا که مارو یهود خطاب میکنه با مفتی افراطی سعودی چیه؟؟
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      0 0
      تارک حج را هنگام مرگ می گویند یهودی یا نصرانی یا مجوسی بمیر.
    • حجت US ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      1 0
      شيخ صدوق در كتاب «الفقيه» با اسناد خود از امام صادق عليه السّلام از اجدادشان روايت مى‌كند: رسول خدا(ص) در ضمن وصيّتى به أميرالمؤمنين عليه السّلام مى‌ فرمايد: يَا عَلِىُّ! كَفَرَ بِاللَهِ الْعَظِيمِ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ عَشَرَةٌ: ... وَ مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَمَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ ... يَا عَلِىُّ! تَارِكُ الْحَجِّ وَ هُوَ مُسْتَطِيعٌ كَافِرٌ؛ يَقُولُ اللَهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعلَمِينَ.» (سوره آل عمران آيه ۹۷) يَا عَلِىُّ! مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّى يَمُوتَ، بَعَثَهُ اللَهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ يَهُودِيًّا أَوْ نَصْرَانِيًّا. (من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۷۵). «يا علىّ! ده گروه از اين امّت به خداى عزّوجلّ كافر شدند: (آنگاه يك يك آنها را بر مى‌شمرند تا مى‌رسند به تارك حجّ)؛ و از جمله آنان كسى است كه خداوند به او مكنت و قدرت بر اداء حجّ را اعطاء نموده ولى از انجام آن سر باز زده و از دنيا رفته است. اى علىّ! كسي كه حجّ را ترك كند درحالي كه استطاعت بر اتيان آن داشته باشد او كافر است. خداى متعال مى‌فرمايد: «از جانب خداوند بر عهده افراد مستطيع‌ فرض و واجب است كه حجّ خانه او را بجاى آورند. و كسي كه كفران نموده سر باز زند، پس بدرستى كه خداوند از چنين افرادى بى‌نياز خواهد بود.» يا علىّ! كسي كه حجّ را به تأخير اندازد تا اينكه مرگ او را فرا گيرد، خداوند او را در روز قيامت، يهودى يا نصرانى مبعوث خواهد نمود.»
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    71 18
    خداوکیلی با این اوضاع منطقه و عربستان و وزارت خارجه منفعل و ناکارآمد ما ، با چه تضمینی حجاج اعزام میشوند ؟؟
  • محسن IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    64 15
    یحتمل آنان را گروگان بگیرند و درخواست های غیر منطقی داشته باشند
  • فقر IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    54 3
    از ماست ک بر ماست ،
  • رضا IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    67 11
    حج امسال باشكست هاي آل سعود بوي خون ميدهد وحتي ممكن است باتحريك ايادي اسرائيل وامريكا ووهابيت وبرخورد بازائران ايراني باعث جنگ مستقيم ايران شيعه با اعراب سني گردد،حتي دولت عربستان نميتواند مردم متعصب وهابي وسلفي راكنترل كند لذا مسئولين وعلما بايدازاين خطرجلوگيري كنند
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    74 15
    هیچ تضمینی وجود ندارد که ناموس مردم در امان باشد. این دفعه سال 67 نیست. ناموس همه 85000 نفر در خطر است.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    46 15
    به نظر من سازمان حج و زیارت برای اینکه بگه ما هم داریم کار میکنیم همه مردم رو میفرسته حج و هیچ مسئولیتی هم نداره این وسط عقل مردم باید به کمکشون بیاد اگه خواستن برن اگه نخواستن پولش رو برای مردم فقیر شخصا خرج کنن و یه سری به زندگینامه آیت الله بروجردی در مورد حج بزنن
  • ایرانی CA ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    28 30
    برای اولین بار یک حرف حساب از این آقا شنیدیم. خدا رو شکر.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
      39 30
      شما مگه گوش شنوایی هم داشتید تا بحال ؟
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      13 7
      پس خدا را شکر برای اولین بار تو عمرت یک حرف را تا آخر گوش دادی و هوچی بازی نکردی
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    12 72
    اعتقادات از همه چیز مهمتره.اگر قراره بریم بهشت بهتره زودتر بریم.
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
      23 5
      وهابی ساکت
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      7 4
      اول فکر کن بعد تایپ کن
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      4 1
      نه اول تایپ کن بعد فکر کن
    • ایرانی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      6 3
      عقل که در بدن نباشه جان در عذابه!!!!!!!!!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    44 4
    در فاجعه کشتار منا موذی گری بن سلمان ملعون و عبور خودرو وی از آن مسیر و فاجعه ای که کاملا" عمدی ببار آمد عبرت آموز نبود . حالا که این حرومزاده بتازگی دستور عملیات تروریستی در مجلس و حرم حضرت امام رو داده و اخیرا" هم ایران رو تهدید بجنگ کرده فرستادن دهها هزار زائر به سرزمین سعودی چیزی بالاتر از ریسکه . یعنی جون این هموطنها مهمتره یا ده دوازده میلیونی که میریزن حساب ؟ مشرق نیوز منتشر کن
  • سورنا IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    21 6
    درود بر شما.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    21 7
    موشک
  • محسن IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    37 12
    واقعا خدا پدر مادرت رو بیامرزه حرف دل ما را زدی از شما هم تشکر میکنم بابت انتشار این خبر.اگر مسئولین به فکر جان و ناموس مردم نیستند لطفا علما فتوا بدهند.
  • برایان IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    66 10
    نرید مکه خواهشا نرید سعودی به همراه صهیونیست ها نابود خواهند شد
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    42 4
    بخدا من دلواپسم. دشمن شرف نداره یادمون نره
    • رضا شیرین IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      7 4
      بخدا قسم به هیچ عنوان به وزارت خارجه اعتماد و اعتقاد ندارم ، اگر خدای نخواسته فاجعه ی دیگری رُخ دهد از این وزارت خارجه ، جز دیپلماسی لبخند و التماسی چیز دیگری نمی بینیم و خون حجاج ما به هدر خواهد رفت ، من با رفتن حجاج به حج کاملاً موافقم ، امّا نه با این وزارت خارجه منفعل خودمان ، که نمی تونه حقوق مردم ایران رو از سیاه دلان تاریخ بگیره.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    39 4
    هیچ تضمینی وجود نداره . سعودی ها اثبات کردند نه دین دارند نه شرف با دست خودمون هموطنانمون به مسلخ نفرستیم امسال که دیگه شمشیر را از رو بسته اند .
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    41 3
    از سعودی ها هر کاری بر می آید.
  • محمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    38 4
    جانا سخن از دل ما مي گويي در اين شرايط امنيتي كه سران خبيث سعودي عليه بشريت ، مسلمانان ، اعراب و بخصوص شيعيان در پيش گرفته اند بعيد است امنيت جاني مالي وناموسي ايرانيان در انجا تامين گردد. عقل سالم و منطق عدم اعزام را مي طلبد تا اين كشتي پرتلاطم با سرنگوني يا تعويض اين نابخردان به ساحل امن تري دست يابد.
  • احمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    31 11
    شما رو به خدا اگر دسترسی به مسئولین دارید این مساله را به شدت پیگیری کنید و پیگیر باشید امسال کسی حج نرود نتیجه اش می تواند یک فاجعه باشد
  • احمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    27 10
    شما رو به خدا اگر دسترسی به مسئولین دارید این مساله را به شدت پیگیری کنید و پیگیر باشید امسال کسی حج نرود نتیجه اش می تواند یک فاجعه باشد
  • علی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    39 3
    مردم باید خودشون شعور داشته باشن
  • ی روستایی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    34 4
    با این شرایط چه لزومی که مردم به حج برند چرا همش باید از اونا ضربه بخوریم بعد دست رو دست بزاریم نگاه کنیم،امسال هم چند نفری رو به اتهام تروریست دستگیر میکنند.
  • محسن IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    32 4
    یحتمل که حالا امریکا در منطقه آرایش نظامی به خود گرفته و احتمال رویارویی نطامی بین عربستان و ایران دور از ذهن نیست و عربستان میتواند ۸۰ هزار زائر ایرانی را گروگان بگیرد و امتیازاتی اعم از خروج نیروهای ایرانی را از سوریه خواسنار شود چه باید کرد.فتنه ای عظیم در راه است و باید اعزام زائران متوقف شود والا نظام باید تصمیمات سختی بگیرد
  • ایرانی IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    26 11
    آخه من واقعا" نمیدونم توی این موقعیت چه کاریه رفتن حج...میخواین حج به جا بیارید هزینه اش بدید خیریه یا کسائی که به نون شبشون نیازمندند از چند بار حج رفتن هم ثوابش بیشتره...!!!!!!!
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    28 4
    دقیقا چه تضمینی وجود داره؟ مخصوصا در این شرایطی که بن سلمان ملعون داره میشه همه کاره! خواهشا مسئولین و علما یه چیزی بگن من امسال با اصرار مانع از رفتن پدر و مادرم که 10-12 سال پیش اسم نوشتن شدم (بنده های خدا تازه امسال بعد از اونهمه انتظار اسمشون در اومده) ولی هم من و هم پدر و مادرم عذاب وجدان داریم که نکنه چیزی گردنمون بیاد آیا درسته که جان و ناموسمون رو بدیم دست این وهابی های بی همه چیز؟
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    28 3
    پيامبر اكرم فرمودند ابروي مومن از شرافت كعبه بالا تر است.جان و مال و ناموس مومنين را نبايد بازيچه دست ال صعود قرار داد.من نميدانم مسئولين ما چه فكري ميكنند؟و چرا بزرگ تر ها هم سكوت كرده اند؟وقتي اتفاق ناگواري افتاد تقصير را به گردن يكديگر مي اندازند . ور نهايت مي گويند متاسفم!!!
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    14 18
    دقیقا هیچی ! برید بمیرید به جهنم
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      4 3
      ادب مرد به زدولت اوست
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    32 3
    مقاله بسیار عالی و جالب و به دور از حب و بغض سیاسی بود و منتظر جواب مسئولین هستیم.
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    33 7
    عقل و تجربه حکم می کند جان و ناموس هزاران نفر از هموطنانمان را به دست دشمن نسپاریم
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    21 8
    مثل همیشه منطقی
  • بهروز IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    10 0
    f با سلام من خدمه حج هستم از فبل از کشتار سال 66 تا کنون کشتار بی احترامی و از حال رفتن و فوت به دلیل کرمای هوای را دیدام نمی خواهم مطلبی بنویسم که فردا خدای نکرده کسی بگوید راهنمای و راه را نشان سعودی ها داد در یک جمله اینها به راهنمای امریکا می خواهند هزاران زایر ایرانی را بکشند و ما جز انتقام کاری نمی توانی بکنیم و این یعنی جنک اسلام و برد امریکا وفقط در این زمان مراجعه تقلید با ید وارد شوند وحکم بدهند
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    5 13
    اگردوستانی که اینقدربدبین اند100سال قبل بودندوخطرات مسافرت راه دور وحج رامیدانستندبعیدمیدانم کسی ازایشان پایش را ازشهرخودش بیرون میگذاشت.الان توایران چندهزارنفرسالانه توحوادث ترافیکی کشته میشن ولی تا دوتاتعطیلی پیش میادمیزنن به جاده وشمال و...کسی هم نگران نیست اونوقت برای حج چقدرخطر رو هی مطرح میکنن وآب وتاب میدن.
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      10 4
      دوست عزيز مسئله جان مطرح نيست وگرنه سامرا و كاظمين نا امن تر از مكه هست مسئله تحقير كردن و بردن ناموس به كنيزى رو كه درك ميكنى؟
  • یحیی ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    11 4
    واقعا جای تاسف داره دهها هزار نفر از هموطنانمان را بویژه خواهرانمان را با دست خود به وادی کفار بی دین وایمان وشرابخواران عیاش و زنباره یزیدی وسفیانی می فرستیم .
  • دامغانی IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    11 3
    باید مسئولینی که موافق سفر حجاج ایرانی به عربستان هستند.بپذیرند که هربلایی که بسر حجاج ایرانی خدای ناکرده امد درداخل ایران مردم بسر مسئولین موافق بیاورند
  • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    8 5
    کاملا درسته.واقعا بهترین راه حل حفظ جان حجاج ایرانیه.ملت به فکر جان خودتون باشید دولت عربستان دولت خونخواره.
  • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    8 2
    هیچ تضمینی وجود ندارد مگر تا بحال که شرایط دو طرف تا حدودی خوب بود این همه حجاج ما اسیب ندیده اند چه برسد که اکنون وضعیت شکراب است
  • رضا IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    9 2
    خدا وکیلی اگه همین مسولین حج کسی از خانواده خودشون قراربود امسال اعزام بشه احساس خطر نمی کردن؟آیا مانع رفتنش نمی شدن؟بابا یکم برا ی مردم ارزش قایل بشین! به دشمن اعتمادی نیست .نمی دونم چرا خیلی از مسولین ما نمی خوان اینو بفمن!
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    11 3
    اعتقاد به قطع نشدن حج و وحدت مسلمانان مساله ای قدیمی هست، در حال حاضر با وجود ابزار ارتباطی بین مسلمانان همه از درد همدیگر خبردارند و رفتن به حج فقط یک نماد هست. حجاج محترم باید توجه کنند بدون تعارف پولشان را می دهند به السعود که بدهد به امریکا و اسراعیل و داعش که انها هم جوانان مملکت ما را بکشند
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    10 2
    كاملا درسته وظيفه مجتهدين سنگينه
  • رضا IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    13 2
    هیچی تضمینی نیست. مقصر خود مردم هستند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    6 0
    جای تشکر داره که بصورت منطقی و با استدلال مشکلات و خطرات احتمالی برای زائران محترم حج امسال بیان شده است. از مسولان محترم هم انتظار داریم که بصورت مستدل مردم را مطمئن کنند که خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. نه اینکه فقط بصورت کلی گویی اعلام کنند که موارد و موضوعات مطرح شده است!
  • حمید IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    9 2
    به هرحال احتیاط شرط عقل است وبه جاهلان وهابی سعودی که خون وناموس ماراحلال می شمارندوآمریکاوصهیونیستهانیزحامیان این مشرکان هستنداعتمادی نیست.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    13 3
    من احساس می کنم سعودی ها می خواهند 85000ایرانی را گروگان بگیرند ،بعد خواسته هایی مانند این که نیروهایتان را از عراق و سوریه خارج کنید تا گروگان ها را آزاد کنیم را مطرح کنند.که طبیعتا ایران این کار رو نمی کنه و می خواد با استفاده از نیروهای نظامی گروگان ها رو آزاد کنه که این یعنی جنگ تمام عیار بین دو کشور.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    9 5
    یک بار در حادثه منا تجربه کردیم جربزه و پیگیری دولت تدبیر رو. زانو زدن پیش امیر کویت این بار جواب نمیدهد.
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    12 3
    مردم خواهشاً نرید واقعا صلاح نیست کاش جلوش بگیرن و مراجع فتوا بدن که جایز نیست واقعا دیوانگی محض هست در این شرایط رفتن به عربستان
  • آریا IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    6 9
    آمریکایی ها چپ و راست اموالمان را مصادره می‌کنند و سعودیها مردم و حجاجمون را می کشند ، و ما دلمون خوشه که تو راهپیمایی هامون فحششون میدیم !!! متاسفانه از مسئولان کشورمان کاری برنمیاد ، این بارها ثابت شده ، ولی چرا مردم نمی فهمند ؟ هر کشوری پانصد ششصد شهروندش را در کشوری دیگر می کشتند ، تا بیست سی سال بعد رفتن به آنجا ممنوع میشد ... واقعا سر ما ایرانیان چه آمده که اجازه میدهیم تا این حد غرور و شخصیت ملی مان لگد مال شود و بروی خود هم نمی آوریم !!! اگر واقعا معتقدیم اسلام ما بر حق است ، آیا خداوند ، رسول خدا و حضرت علی به این همه حقارت و آسیب های جبران ناپذیر مومنانشان راضیند ؟!!!
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    8 6
    حتما دولت جناب روحانی تکلیفی از این بابت ندارند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    13 7
    بزرگ ترین مشکل نویسنده این است که اطلاعات دینی کمی دارد و به همین کم هم اعتقادی ندارد .
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    2 2
    پس میتونه حرفهای قشنگ هم بزنه این آقا.
  • یاکان US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    5 0
    ترا خدا نروید. هیچ واجب نیست. آل سعود خیلی بی شرف تر از این حرفها ست. آنها دشمن ایران و شیعه وآل محمد (ص)هستن. مرگ بر آمریکا و اسرائیل و انگلیس و ال سعود انشالله
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    8 0
    واقعا جای تاسفه یه عده میگن الکی اظهار نظر نکنید بعد خودشون خلق مسلمان رو یهودی خطاب میکنن ... حالا این هیچی یعنی شما از امام خمینی دانا ترید که پس از قتل حاجی ها تا زمان فوتش حج رو تعلیق کرد و گفت اگر روزی از صدام بگذریم از ال سعود نمیگذریم و بعد از فوت ایشان یاااار دیییییرییین هاشمی رفت نه تنها حج رو بر قرار کرد بلکه با ملک عبدالله رابطه خانوادگی هم ایجاد کرد... مشرق پخش کن
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    4 0
    دستت درد نکنه بخدا حرف دل همه مردم را زدین ممنون مشرق
  • یک زائر IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    1 0
    ممنون چرا این مطلب را در صفحه اول قرار نمی دهید و بازتاب نداشته است، حرف دل مردم ایران را زده است و بسیار درست است چرا مشرق این مطلب را به گوش ایرانی ها نمی رسانی ما نگران زائر ها هستیم
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    1 0
    این مطلب چرا در صفحه اول و تیتر یک مشرق نیست !!!!! این مطلب را باید به گوش همه رساند مشرق عزیز دست به کارشوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس