کد خبر 742788
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
فیلم/ تعطیلی صنعت فضایی و نانو

معاون سازمان فضایی ایران از برنامه ریزی برای تامین «منظومه ماهواره ناوبری مختص ایران» مشابه GPS (سامانه موقعیت‌یاب جهانی) خبر داد.

به گزارش مشرق، مجتبی سرادقی در مورد برنامه سازمان فضایی برای تامین «منظومه ماهواره ناوبری مختص ایران» گفت: طرح این پروژه بلند مدت است و امسال باید راهبرد آن به صورت دقیق تدوین و زیر پروژه های آن تعریف و اجرا شود.

معاون سازمان فضایی ایران همچنین با تاکید بر برنامه های سازمان فضایی ایران در زمینه ترویج علوم فضایی افزود: بخش بزرگی از برنامه‌های ترویج، در هفته فضا (مهرماه) صورت می گیرد البته در سال جاری، مسابقه تاسواره (cube sat) که در دنیا به شدت در حال رشد است، را در تمامی سطوح دانش آموزی تا دانشگاهی به تازگی شروع کردیم و به گردآوری ایده ها در زمینه استفاده از ماهواره های مکعبی (cube sat) در فضا می پردازیم.

وی با بیان اینکه تا کنون ایده های جالبی رسیده که می تواند تحولی در زمینه استفاده از ماهواره های کوچک و ارزان باشد، تصریح کرد : خروجی این مسابقه یک سری ایده است که در مسابقه تاسواره شرکت داده می شود ، البته باید روی ایده ها کار کرد و آن ها را به پروژه تبدیل کرد.

سرادقی هدف از این مسابقه را گردآوری ایده ها و آشنایی سطوح مختلف با توانمندی های موجود، عنوان کرد و گفت: این مسابقه طی تفاهم نامه ای با کمک دانشگاه کاشان انجام می شود.

وی با اشاره به برنامه سازمان فضایی برای تبدیل ایستگاههای فضایی غیر دائم به دائم در کشور، نیز گفت: به جز مرکز ماهدشت و قشم، برنامه ریزی جهت ایجاد مراکز دائم در شمال شرق و غرب کشور نیز در دست اجرا است.

معاون سازمان فضایی در مورد همکاری در پروژه سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برای دانش آموزان دبیرستانی اظهار داشت: اپسکو در مسابقه ای از دانش آموزان خواسته تا ایده خود نسبت به زندگی در سال های بعد توسعه علوم فضایی را در قالب آثار نقاشی، عکس و ویدیو ارائه کنند که با توجه به زمان برگزاری امتحانات پایان سال، استقبال خوبی صورت گرفت و از ایران هم ۴ اثر پذیرفته شده که قرار است دانش آموزان به چین اعزام شوند.

سرادقی افزود : در چین هم از مجموع آثار، رقابتی بین نمایندگان دانش آموزی کشورهای عضو برگزار و چند طرح برتر معرفی می شوند که تمام هزینه های این پروژه هم به عهده اپسکو است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محسن GB ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    5 59
    یک اصلی تو علم از 60 سال پیش هست که بهش میگن پیشینه علمی که از دوباره کاری جلوگیری میکنه ..وقتی تکنولوژی جی پی اس هست که میشه رایگان دانلود کرد!!!! چرا باید هزینه میلیاردی پرداخت بشه؟
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      35 0
      جی پی اس؟؟؟؟؟؟ دانلود!!!!!!!!!!! رایگان؟!؟!؟!؟!شیب:)))))))))))
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      34 0
      خداوند به آدم های بی سواد ما سواد خوندن و نوشتن لااقل بیاموزد. حداقل یه چیزی تو اینتر نت سرچ می کردی بعد کامنت می ذاشتی.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      37 0
      ما برای اصابت دقیق موشکهامون به هدف ، از ماهواره های آمریکا استفاده کنیم ؟؟
    • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      20 0
      GPS در راهبری ناوگان هوایی و جنگنده ها و پهپاد ها نقش اساسی داره اگر از سامانه GPS استفاده بشه اونها به راحتی به اطلاعات پروازی ما دسترسی خواهند داشت و همچنین اگر روزی با هر ترفندی نخواهند که به ایران سرویس ارائه بدن تمام ناوگان هوایی ما فلج خواهد شد و هیچ جنگنده و پهپادی نمیتونه عملیات انجام بده
    • hassan shahin IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      14 3
      بیا برو شتر
    • آرین IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      11 0
      عزیزم اون نرم افزار موقعیت یاب ماشینه چ ربطی داشت
  • مغزمتفکر IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    14 13
    لطفا آواکس وموشک ضدماهواره تولید کنید بطور ملی . اوجب واجبات هستن آواکس و موشک ماهراه کوب بخصوص آواکس
  • دکتر IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
    10 0
    با فشار امریکا سیستم های ناوبری در سوریه هر وقت امریکا حمله کرده خاموش شده اصولا داشتن ماهواره های نظامی بومی اولین اصل پروتکل های امنیتی هست
  • مسعود IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
    23 0
    4 ساله سازمان فضایی تو کماست حالا اقایون می خوان ماهواره موقعیت یابی فضا بفرستن؟؟ من نمی دونم این مسولین سازمان فضایی از این حرفا چه سودی می برن هر سال و 6 ماه یکبار می گن می خوایم ماهواره فضا بفرستیم می خوایم ماهواره مخابراتی بفرستیم یعنی چه؟؟؟
  • خخخخ IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
    9 2
    مشرق فکر میکنه مخاطبینش در حد اکابر سواد دارن
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    3 2
    آواكس!!آواكس اوجب واجبات است
  • ava IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
    6 4
    روسیه سی ساله داره روی گلوناس کار می کنه اروپا هم ده سال روی گالیله کار می کنه هر دو هم میلیاردها دلار تاحالا خرج کردند هنوز سامانه های موقعیت یابی شون به اندازه جی پی اس دقیق نیست بعد ما با کدوم بودجه فناوری میخوایم جی پی اس بسازیم
    • ناصر IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      2 1
      نابغه دهر نسخه ایرانی لوکال هست نه جهانی!! 5 تا ماهواره برای کل منطقه کافیه
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    100 سال دوم مثل اینترنت ملی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس