جنوب عراق و سوریه.jpg

دیرالزور کلید مرزهای شرقی سوریه برای داعش به شمار می‌آید و با وجود قطع ارتباط شهر با نیروهای محاصره شده در فرودگاه، زندگی ده‌ها هزار تن از شهروندان ادامه دارد.

به گزارش مشرق؛ تاریخ جنگ ۶ ساله علیه ملت و دولت سوریه اثبات کرده، وقتی نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت نخواهند منطقه ای سقوط کند این اتفاق رخ نمی‌دهد حتی اگر جنگنده های ائتلاف غربی دخالت کنند یا تروریست‌ها به مدرن‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مجهز شده باشند.

زمانی که نیروهای ارتش سوریه در فرودگاه کویرس، زندان مرکزی حلب، شهرک های نبل و الزهرا محاصره بودند در عمل نشان دادند هیچ عاملی نمی‌تواند منجر به تسلیم آنان شود و حالا این روند پس از ۵ سال در شهر محاصره شده دیرالزور با مقاومتی کم نظیر نیروهای سوری در مقابل تروریست های داعش همچنان ادامه دارد.
 
مردم، نیروهای گارد ریاست جمهوری و عشایر دیرالزور در ۵ سال گذشته به شیوه ای باور نکردنی در مقابل تروریست های داعش مقاومت کرده اند و موفق به دفع تمامی حملات شده اند؛ موضوعی که به فیلم های تخیلی سینمایی شباهت دارد اما در این مورد باید گفت این مقاومت یک واقعیت است.

** برای دیدن اندازه اصلی و جزییات بیشتر روی نقشه کلیک کنید**

دیرالزور کلید مرزهای شرقی سوریه برای داعش به شمار می آید و با وجود قطع ارتباط شهر با نیروهای محاصره شده در فرودگاه، زندگی دهها هزار تن از شهروندان ادامه دارد.

با ورود نیروهای دموکراتیک کرد به شهر رقه، گروه تروریستی داعش بیشتر نیروها و تجهیزات نظامی را از این شهر به استان دیرالزور از جمله شهرهای بوکمال و المیادین منتقل کرده است.

تروریست ها در یک ماه گذشته حملات سنگینی را برای اشغال شهر دیرالزور انجام داده اند که با واکنش قاطع نیروهای سوری ناکام مانده اند. آنان درصدد هستند به هر طریق ممکن وارد مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی شوند اما با مقاومت نیروهای ارتش، یگان گارد ریاست جمهوری و عشایر منطقه با شکست روبه رو شده اند.

** برای دیدن اندازه اصلی و جزییات بیشتر روی نقشه کلیک کنید**

حومه منطقه گورستان در حد فاصل فرودگاه و شهر، مناطق پاناروما، الصنوف و لواء التامین، مهم ترین نقاط فشار گروه تروریستی داعش برای ورود به شهر محاصره شده دیرالزور است. در این محور بهترین دفاع برای نیروهای سوری حملات پیشگیرانه به مواضع تروریست ها است که با حمایت جنگنده های سوری و روسی قابل تحقق است.

انتقال تمامی تجهیزات و تجمع تعدادی زیادی از عناصر تروریستی داعش در حومه شهر دیرالزور نشان داد با گذشت زمان احتمال سقوط برخی از مناطق تحت کنترل نیروهای سوری وجود دارد و همین مسئله باعث شد اتاق عملیات جبهه مقاومت شکست حصر شهر دیرالزور را از محورهای مختلف در دستور کار قرار داد دهد.

** برای دیدن اندازه اصلی و جزییات بیشتر روی نقشه کلیک کنید**

تصمیم جبهه مقاومت برای پاکسازی استان و شکست حصر شهر دیرالزور باعث شد بخشی از توان تروریست های برای حفظ مناطق اشغالی استان دیرالزور از حومه شهر دیرالزور به سایرمناطق اختصاص داده شود و اندکی از فشار به نیروهای سوری محاصره شده در شهر بکاهد.

گروه تروریستی داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت بخشی از نیروها و تجهیزات خود را به منطقه راهبردی السخنه منتقل کرده چرا که به خوبی می دانند اگر این منطقه هم مانند « آراک» سقوط کند پیشروی ها با تمام سرعت به سمت شهر دیرالزور صورت می گیرد.

در حال حاضر، نیروهای جبهه مقاومت در شرق استان حمص با منطقه راهبردی السخنه ۲۸ کیلومتر فاصله دارند و وجود صدها تله انفجاری باعث کند شدن عملیات در این محور شده است. مهارت تروریست های داعش در جنگ های نامنظم و صحرایی نیز یکی از دیگر از عوامل کاهش سرعت پیشروی ها در این محور است.

اگرچه تروریست های داعش در محور شرقی استان حمص به شدت از مواضع خود دفاع می کنند اما آنان در صحرای سوریه متحمل شکست های سنگینی شده اند. پیشروی بی سابقه های نیروهای ارتش و رزمندگان حزب الله در این محور همه تحلیل گران نظامی را تعجب زده کرده است.

در یک ماه گذشته بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در این محور از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی شده و نیروهای سوری و مقاومت توانستند در مرحله نخست خود را به مرزهای مشترک با عراق برسانند و در ادامه با عقب راندن تروریست ها از محور جنوب وارد مرزهای اداری استان دیرالزور شوند.

پیشروی ها در جنوب غرب استان رقه، شرق و جنوب استان حلب هم تروریست های داعش را به چالش کشیده است؛ موضوعی که باعث شد نیروهای ائتلاف غربی به آن واکنش نشان دهند و جنگنده نیروی هوایی سوریه را در این منطقه ساقط کنند.

با ورود نیروهای ارتش سوریه به استان رقه و پیشروی آنان به سمت جنوب برای محاصره تروریست ها و مسدود کردن مسیر اشغالگری نیروهای دموکراتیک کرد، نگرانی های آمریکایی در این محور افزایش یافته است.

اگر چه حرکت از جنوب غرب استان رقه به سمت شهر رقه یکی دیگر از اولویت های مهم در این محور به شمار می آید اما ادامه پیشروی های نیروهای جبهه مقاومت در جنوب غرب استان رقه، همزمان دو مسیر عملیاتی را برای حرکت به سوی غرب استان دیرالزور و شرق استان حمص ( منطقه راهبردی السخنه ) که در نهایت منجر به شکست حصر شهر دیرالزور می شود، باز کرده است.

از سویی دیگر، با پیشروی نیروها از این محور به سمت روستاهای حاشیه جنوبی رود فرات، راهبرد داعش برای نبرد فرسایشی در حد فاصل شرق استان حمص تا منطقه راهبردی السخنه با شکست روبه رو خواهد شد و در نهایت آنان مجبور به عقب نشینی از السخنه می شوند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    23 6
    سرتیپ عصام شبیه کاپیتان پرایسه
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    18 7
    سرتیپ عصام شبیه کاپیتان پرایسه
    • ابوفاضل IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      0 0
      حرامى اگه ده بارهم شكست بخوريم ازان عبرت ميگيريم پس شكست وشهادت هم مباركه تو غصه مارو نخور معلومه كه مزد بگير اربابان تكفيرى هستى دستمزدت مباركه برو ماشين خوب بخر لباس خوب بخربپوش اقلا ازعقده وتحقير خلاص بشى امثال تو كه خوب واردن تا دستگيرميشن بجرم خيانت گريه سرميديد كه فريب خورديد بازم گذشت پيش مدافعين حرمه همسنگرات ديدى چه جانورانى هستن همه چيزبلدند غيراعمال انسانى ماتجربه همزيستى با شماها رو چهل ساله داريم جديدنيست
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    5 83
    شکست قطعی است. شهادت مبارک
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      29 5
      برو بمیر بابا
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      15 5
      و الله غالب علی امره
    • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      1 1
      شکست کی شهادت کی
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      4 1
      بفرموده خداوند تبرک و تعالی پیروزی قطعی است. فان حزب الله هم الغالبون چون راه ماه حق است چه بکشیم و چه کشته شویم پیروزیم و راه آنها و شما باطل است چه بکشی و چه کشته شوی به همراه تکفیری ها در قعر جهنم و در اسفل السافلین جاودانه خواهی شد قل هل تربصون بنا الا اهدی الحسنییین و نحن نتربص بکم ایصیبکم الله بعذاب من هنده او بایدینا فتربصوا انا معکم متربصون
    • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      0 1
      خداقوت هموطن داعشی
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    6 36
    کاش به حرف هاشمی گوش میکردن
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      10 4
      کدام حرف ؟ چی می گی ؟
    • US ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
      0 1
      مگه او چه گفته بود
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    23 4
    پیروزی مقاومت حتمی است ترورویست ها در سرتاسر سوریه عاقبت نابود می شوند اوضاع مقاومت در سوریه امروز بسیار مطلوب است و روز به روز هم مطلوب تر میشود تا شکست حصر دیرالزور که بزودی زود تمام جهانیان خواهند دید
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    24 4
    سرتیپ عصام خدایی تا حالا خوب جنگیده است برای سوریه باید از وی قدردانی شود.
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    5 1
    خدا مدافعین دیرالزور رو حفظ کنه.و ایضا سرتیپ ستاد عصام زهرالدین رو که بسیار جانانه جنگیده.درود بهش
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    2 0
    با این اوضاع خیلی طول میکشه
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    4 0
    خبری از سرتیپ سهیل حسن نیست. کسی از او خبری دارد؟
  • رزمنده جنگ تحمیلی 8ساله ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
    2 1
    وعده خدا مبنی بر پیروزی نیروهای با اخلاص حزب الله نزدیک است اگر با خدا باشید وبه خدا توکل کنید پیروزی با شماست .ضمنا ما را از فوز عظیم شهادت می ترسانی امامان شیعه همه شهید شدند .امام غایب از نظر نیز به روایتی فوز عظیم شهادت را می چشد .ما آغوش خود را برای شهادت باز نگه داشته ایم به گفته امام راحلمان مهم انجام وظیفه وانجام تکلیف است ونتیجه با خداست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس