کد خبر 742375
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
وزیر خارجه قطر

وزیر خارجه آمریکا قصد دارد امروز سه شنبه با همتای قطری خود در واشنگتن دیدار و گفتگو کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا سردرگمی خود را نسبت به ادامه تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای عربی علیه قطر اعلام کرد، رکس تیلرسون وزیر حارجه آمریکا قصد دارد امروز سه شنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر دیدار و گفتگو کند.

بر اساس این گزارش، دیدار وزرای خارجه آمریکا و قطر چند روز پس از آن انجام خواهد شد که دوحه درخواست های مطرح شده از سوی بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را رد کرده است.

وزیر خارجه آمریکا بر این باور است که قطر ارزیابی درخواست های مطرح شده از سوی کشورهای عربی را آغاز کرده ولی تامین برخی از این درخواست ها مشکل خواهد بود.

روز جمعه کشورهای عربی اولتیماتوم 13 ماده ای را به قطر ارسال کرده اند. این اولتیماتوم شامل درخواست های کشورهای عربی است که قطر باید با انجام آنها زمینه لازم برای عادی شدن روابط با کشورهای عربی را آماده کند.

این اولتیماتوم از قطر خواسته است تا روابط خود با ایران را قطع کند، پایگاه نظامی ترکیه را تعطیل کند و فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره را نیز متوقف نماید.

این اولتیماتوم از قطر می خواهد تا علنا هرگونه ارتباط با گروه های اسلامگرا را محکوم کند و به تامین مالی تروریسم نیز پایان دهد و افرادی را که از سوی این 4 کشور عربی، تروریست خوانده می شوند، تحویل دهد. همچنین از قطر خواسته شده است تا به کشورهای عربی غرامت بپردازد.

قطر در واکنش به این اقدام، درخواست های مطرح شده را غیر واقع بینانه و غیر قانونی ارزیابی کرده است. کشورهای عربی به قطر 10 روز فرصت داده اند تا به مفاد این اولتیماتوم عمل کند.

تیلرسون از یک راهکار دیپلماتیک برای حل و فصل این بحران حمایت کرده و واشنگتن نیز خواستار ارائه فهرست روشنی از درخواست های "منطقی و عملی" از سوی کشورهای عربی شده است.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا ضمن ابراز تاسف و ناامیدی نسبت به این بحران، از همه طرف ها خواسته است تا اختلافات خود را حل و فصل کنند.

وی خواسته است تا این مساله روشن شود که آیا علت اصلی این بحران، حمایت قطر از تروریسم بوده یا این بحران تنها یک مناقشه سیاسی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس