کد خبر 741977
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
پلارک

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: صحن حضرت صاحب‌الزمان (عج) در طرح توسعه کاظمین با متراژ ۶۰ هزار متر مربع آغاز شده و در سامرا هم در حال خرید زمین برای توسعه حرم عسکریین هستیم.

به گزارش مشرق، حسن پلارک در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در جمع خبرنگاران گفت: به همت حضرت آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با ورود جهادگران در عرصه بازسازی هموار شده است.

وی افزود: جهادگران عزیز با یک تفاهم‌نامه کلی و 3 توافق‌نامه جزیی در امر بازسازی و توسعه عتبات مشارکت خواهند کرد که ارزش ریالی این تفاهم‌نامه‌ها 13 میلیارد تومان است که عمده آن مربوط به مشارکت جهاد در پروژه توسعه حرم مطهر سیدالشهدا و اولین فاز آن یعنی صحن عقیله بنی‌هاشم است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: خاکبرداری این پروژه با توجه به امکانات خوب وزارت جهاد کشاورزی برعهده آنان قرار گرفته ضمن اینکه دو باب اصلی در صحن حضرت زهرا (س) در توسعه حرم مطهر امیرالمؤمنین (ع) هم این جهادگران پذیرفته‌اند.

وی اظهار داشت: اینگونه نباید تلقی شود که هزینه‌های این تفاهم‌نامه و توافق براساس اعتبارات دولتی و وزارتی است چرا که این موضوع خدماتی است و هزینه‌های آن توسط اشخاص و کارمندان تأمین خواهد شد و می‌توان در مجموع گفت که این هزینه‌ها کاملاً داوطلبانه است.

پلارک خاطرنشان کرد: از اربعین سال گذشته تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی برای برطرف کردن نقاط ضعف و اشکالات خدمات‌رسانی به زائران میلیونی اربعین سال 95 انجام شده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: عمده خدمات‌رسانی به زائرین اربعین به بحث تغذیه و اسکان بازمی‌گردد. اما امسال ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان متولی کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه زائرین اربعین تدبیر لازم را انجام داده به طوری که تمامی موکب‌های شخصی، سازمانی و ارگانی که به دنبال خدمت‌رسانی و موکب‌داری هستند در قالب موکب‌های رسمی و ثبت شده قرار است فعالیت آنها سازماندهی شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان متولی کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه به دنبال پروانه‌دار کردن تمامی موکب‌های اربعین است. لذا خواهشمندیم تمامی افراد، سازمان‌ها و ارگان‌ها که به دنبال خدمت‌رسانی به زائرین هستند به دفاتر استانی و شهرستانی ستاد بازسازی عتبات عالیات مراجعه و ثبت‌نام کرده و پروانه‌ موکب‌داری دریافت کنند. برهمین اساس می‌کوشیم تا موکب‌ها را در نقاط مورد نیازی و ضروری سازماندهی کنیم. در حالی که در سال‌های گذشته در برخی نقاط شاهد تراکم موکب و در برخی نقاط خدمات موکب‌ها کمتر بود که باید این روند اصلاح شود.

پلارک تصریح کرد: در سال جاری برای انسجام بیشتر به دنبال اعزام‌های شبهه کاروانی در اربعین هستیم تا زائران از رفاه بیشتری با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده برخوردار شوند.

وی افزود: آمار سال گذشته موکب‌های ایرانی در راهپیمایی اربعین 680 عدد بود که البته حدود 200 موکب هم در آمارهای ما وجود نداشت اما با طرح جدید ساماندهی و صدور پروانه موکب‌داری این آمار به حدود 900 موکب خواهد رسید.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: سال گذشته سالانه 1.5 میلیون پرس غذا در هر وعده و جمعاً حدود 4.5 میلیون غذا به زائران اربعین تقدیم می‌کردیم ضمن اینکه ظرفیت 800 هزار نفری هم در بخش اسکان داشتیم. اما اگر امسال این آمار بیشتر شود آماده ذخیره مواد غذایی و افزایش خدمات به زائران خواهیم کرد.

پلارک افزود: هم‌اکنون پس از پایان مرحله بازسازی در عتبات عالیات طرح‌های توسعه‌ای اجرا شده است که می‌توان به 3 طرح توسعه‌ای در عراق شامل طرح توسعه حرم امیرالمؤمنین علی (ع) تحت عنوان صحن و شبستان حضرت زهرا (س) اشاره کرد که تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. به طوری که فضای حرم به 20 برابر وضعیت فعلی خواهد رسید که حرکتی تاریخی و ارزشمند در طول عمر عتبات به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد:‌ فاز اول توسعه حرم مطهری سیدالشهدا (ع) به نام صحن عقیله بنی‌هاشم بعد از تملک زمین‌های آن با 160 هزار متر مربع آغاز کردیم که فضای حرم فعلی 18 برابر توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پایان گفت: صحن حضرت صاحب‌الزمان (عج) در طرح توسعه کاظمین با متراژ 60 هزار متر مربع آغاز شده و در سامرا هم در حال خرید زمین برای توسعه حرم عسکریین هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس