مظفری

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در تعداد قابل توجهی از شعب انتخابات رأس ساعت ۸ شروع نشد و بعضا‍ً نیم ساعت تا ۴ یا ۵ ساعت تأخیر در شروع رأی‌گیری داشتیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علی مظفری ظهر امروز در نشستی خبری همزمان با بزرگداشت هفته قوه قضاییه که در اتاق جلسات اداره‌کل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، درباره عملکرد سال گذشته دستگاه قضایی استان اظهار داشت: در سال 95 یک‌میلیون و 164 هزار و 438 فقره پرونده در دادگستری استان خراسان رضوی ورودی داشتیم. شورای حل اختلاف که در قانون جدید مرجع قضایی است نیز 264 هزار و 294 مورد ورودی پرونده داشته که قریب به یک‌میلیون و 500 مورد می‌رسد.

مظفری با تأکید بر اینکه کمیته‌های بسیاری شکل گرفته که موضوعات به‌شکل مدیریتی و اداری رسیدگی شود، ادامه داد: اگر قرار بود برای موضوع پدیده مورد به مورد پرونده تشکیل شود باید قریب به یک‌میلیون پرونده تشکیل می‌شد که به‌اندازه یک سال کاری دستگاه قضایی است اما با پیگیری دادستان در قالب ستاد تدبیر با محوریت دستگاه قضایی مردم به حقوق‌شان رسیدند و 80 تا 90 درصد حل‌وفصل شد و گرفتاری‌های قضایی برای مردم ایجاد نشد.

وی ادامه داد: کارگران چند مرکز تولیدی که در حال تعطیلی بود، برای مطالبات خود راهی دادگستری شدند که کمیته 5نفره زیرمجموعه معاونت پیشگیری تشکیل داده شد و از طریق همین کمیته موضوع مدیریت شده و‌ مانع از تعطیلی 10 واحد تولیدی و بیکاری 400 ــ 300 نفر از کارگران هرکدام از این واحدها شد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: معاونت پیشگیری و شورای حفظ حقوق بیت‌المال توانسته اراضی بسیاری را رفع تصرف کند که 25هزار میلیارد تومان ارزش ریالی آن است و بدون تشکیل پرونده برای یک متر آن حل و فصل شده است.

مظفری با بیان اینکه یک‌دهم پرونده‌های کل کشور در این استان رسیدگی شده تصریح کرد: این در حالی است که ما از نظر منابع انسانی و فیزیکی به‌اندازه یک‌دهم کشور امکانات نداریم.

وی با بیان اینکه 200 شعبه‌ به مجموعه اضافه و 200 قاضی جذب شده است، گفت: دغدغه‌های اجتماعی در یک ردیف نیستند و موضوعاتی در دستگاه قضایی اولویت دارد که یکی از آنها ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری است.‌ یک‌دهم این کار در برخی استان‌ها مطرح شده است اما با این کیفیت انجام نشده است.

مظفری با اشاره به اینکه تأمین امنیت جامعه منوط به برخورد با جرایم خاص نظیر سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، تجاوز به‌عنف وغیره است، گفت: وقوع یک مورد از این جرایم هم اضافی است که در این راستا در سال قبل بالای 60 درصد کاهش جرایم خاص در استان داشتیم که با وجود اسکان و اقامت گروه‌های مختلف با مذاهب و ادیان مختلف و وجود حاشیه شهر که یک آسیب بسیار جدی و خاستگاه جرایم خاص است، اما با مدیریت قضایی، اجرایی، امنیتی و نظارتی در استان کمترین آسیب را در این زمینه داشتیم. ‌  

وی با بیان اینکه "امسال رسیدگی به موضوعات جرایم خاص را در تک تک آیتم‌ها در برنامه داریم"، گفت: پرونده‌ای سال گذشته داشتیم که کمتر از 15 روز از وقوع حادثه تا اجرای آن زمان برد که بی‌سابقه بود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اعلام اینکه 99 درصد جرایم خاص با پیشدستی دادسراهای عمومی و انقلاب دادگستری کشف و شناسایی شده ادامه داد: برای بسیاری از جرایم خاص شاکی خصوصی مراجعه نکرده و دستگاه قضایی خودش وارد عمل می‌شود و در حداقل‌‌های زمان‌بندی قانونی رسیدگی می‌شود.

وی با ابراز اینکه شعار استقلال قوه قضاییه در پرونده‌ها اجرا می‌شود، تصریح کرد: در بحث کنسرت‌ها محوریت دستگاه قضایی بود و طبق تشخیص خود با این عنوان که در قالب کنسرت جرم و فساد انجام می‌شد با آن برخورد می‌کرد بنابراین اگر تضمین حاصل شود که ارتکاب جرم وغیره در آن وجود ندارد، مشکلی نیست.

رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: اینکه گفته شد دستگاه قضایی خراسان‌رضوی با کنسرت مخالف است افترا و توهین بود چراکه سال‌های گذشته مواردی با تضمین‌های ایجادشده انجام شد و دستگاه قضایی در این باره از هیچ‌کس دستور نگرفته و کار اصلی قوه قضاییه با ضوابط و قانون انجام می‌شود‌.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی برای برگزاری انتخابات در سه محور فعالیت داشت، گفت: شورای پیشگیری دستگاه قضایی از مؤثرترین نهادها در انتخابات بود و هیچ نهادی به‌اندازه این شورا در سراسر کشور مؤثر نبود که هم مانع از تخلفات شد و هم درصورت وقوع تخلف برای صدور گزارش کمک کرد.

رئیس دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: شخص رئیس دادگستری و دادستان شهرستان‌ها عضو هیئت اجرایی بوده و از نزدیک نظارت و مدیریت قضایی و حقوقی نیز داشتند. علاوه بر رئیس دادگستری و دادستان نیز در هر حوزه یک نفر به‌عنوان عضو هیئت نظارت حضور داشت.

وی با اشاره به وجود دو مشکل در انتخابات گذشته، تصریح کرد: به‌عنوان هیئت نظارت این موارد را جمع‌بندی کردیم و به هیئت مرکزی شورای نگهبان گزارش دادیم که از جنبه جزایی و قضایی در حال پیگیری است.

رئیس دادگستری خراسان رضوی درباره مشکلات انتخابات ادامه داد: در تعداد قابل توجهی از شعب ما انتخابات رأس ساعت 8 شروع نشد و بعضا‍ً نیم ساعت تا 4 یا 5 ساعت تأخیر در شروع رأی‌گیری داشتیم و از نخستین لحظه به هیئت اجرایی اطلاع دادیم که هیئت نظارت پذیرفتند و هیئت اجرایی امضا کردند.

مظفری خاطرنشان کرد: درباره توزیع تعرفه‌ها این حجمی که در رسانه‌ها مطرح و شایع شد صحیح نبوده و تکذیب می‌کنیم اما بر اثر سوءمدیریت مسئولان اجرایی انتخابات در 3-2 مورد تعرفه تمام شد اما به‌جای اینکه بلافاصله اقدام کنند تمام‌شدن تعرفه را انکار کردند و سبب توقف رأی‌گیری برای مدت زمان قابل توجه شد که در همه کشور این مشکل وجود داشت.

وی افزود: هنوز به نتیجه نرسیدیم که با سوءنیت بوده یا خیر اما کار نادرستی بود و سبب سلب حقوقی از همشهریان و هم‌استانی‌های ما که قانون اساسی برای آنها در نظر گرفته است، شد. امسال پرونده‌های مربوط به انتخابات در دستگاه قضایی بررسی می‌شود و به آنهایی که جرم شناخته شود بدون توجه به جایگاه اجرایی افراد رسیدگی می‌شود. 

مظفری با ابراز اینکه بیشترین آمار پرونده‌های نظارتی را سازمان بازرسی در سال 95 تشکیل داده است، تصریح کرد: مجموعه حفاظت اطلاعات، نظارت ارزشیابی قوه قضاییه و هیئت نظارتی استانی سه هیئتی هستند که مرتب به عملکرد قوه قضاییه از درون نظارت می‌کنند و به هرگونه انحراف از قانون سهوی و عمدی رسیدگی می‌شود که تعداد آن بسیار ناچیز بود.

رئیس دادگستری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: به مردم ایران اطمینان می‌دهم پاک‌دست‌ترین، متدین‌ترین و باارزش‌ترین افراد در این نهاد فعالیت دارند که علاوه‌ بر ورودی خاص دستگاه قضایی، سه نهاد مذکور نیز بر عملکرد آنان از درون نظارت دارند‌. امسال 25 هزار پرونده از پرونده‌های رسوبی سال گذشته را مختومه کردیم درحالی که به‌اندازه 25 هزار پرونده نیرو وارد نکردیم و این مهم با کار جهادی نیروهای دستگاه قضا محقق شده است.

وی با اشاره به تعیین تکلیف پرونده‌های مُسن تصریح کرد: هرچه پرونده از سال 94 بوده رسیدگی شده و تعداد معدودی باقی مانده است. پرونده‌‌های خشن به‌جز قصاص که در اختیار اولیای دم است، دست مقام قضایی است و گاه زمانش به ساعت رسیده و بدون کوچکترین وقفه رسیدگی شده و ما در جرایم خاص پرونده معطل نداریم مگر موضوع قصاص که جلب رضایت اولیای دم مطرح است.

وی درباره نظارت بر زندان و جمعیت کیفری گفت: در طول 3 سال اخیر با نظارت دادستان‌ها در مجموع افزایش جمعیت کیفری نداشتیم و از قریب 22 هزار زندانی در سال 93 اکنون به حدود 19 هزار رسیده و تقریباً 4 هزار نفر کاهش داشتیم درحالی که در سطح کشور این‌گونه نیست‌.

رئیس دادگستری خراسان رضوی افزود: یکی از برنامه‌های دستگاه قضایی استان این است زندان را از محکومین مالی که به‌دلایلی نظیر مهریه، تصادف و عدم توانایی پرداخت تعهدات مالی خود در معاملات در زندان هستند خالی کنیم چون این مسئله از نظر شرعی و حقوقی با مشکل روبه‌رو است چرا که زندان جای مجرم است‌.

مظفری خطاب به عموم مردم ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه درباره اکثر قراردادهای مالی الزام شده که در دفترخانه‌ها ثبت شود و دستگاه قضایی براساس مقررات جدید اگر قرارداد رسمی نباشد و در دفترخانه تنظیم نشده باشد نمی‌تواند از آن حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی در سال گذشته موفق شد دادگاه خانواده خاص را ایجاد کند و اکنون امور مربوط به خانواده در دادگاه خانواده خاص براساس قانون خانواده جدید انجام می‌شود که در آن علاوه‌بر قاضی مرد یک قاضی و مشاور زن حضور دارد و اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس