ابراهیم حاتمی کیا

چند سالی از آغاز بحران سوریه می‌گذرد. بحرانی که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این‌قدر به طول بینجامد.

به گزارش مشرق، حالا بعد از چند سال صحنه آن‌قدر روشن شده است که برخلاف آن اوایل، کسی نمی‌تواند منکر این شود که جمهوری اسلامی بخشی از امنیت امروز خود را مدیون ایستادگی در محل اصلی فتنه تکفیری‌ها در عراق و سوریه بوده است. آن‌قدر روشن که حالا بعضی از هنرمندان هم برای دفاع از منافع ملی خودشان وارد این صحنه شده‌اند. آقای ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از همین افراد است.

 خیز به سمت تکفیری‌ها

او در این سال‌ها به انحای مختلف نشان داده بود که برای ساخت یک اثر سینمایی بی‌میل نیست حالا در این روزها درگیر ساخت این پروژه شده است. بعد از جشنواره فجر سی و چهارم بود که برخی رسانه‌ها اعلام می‌کردند احتمال زیادی دارد که حاتمی‌کیا فیلم بعدی‌اش را درباره تکفیری‌ها بسازد.
این زمزمه‌ها بعد از آن مطرح می‌شد که حاتمی‌کیا در جمع خبرنگاران بعد از نشست خبری فیلم سینمایی بادیگارد، درباره اهمیت رشادت‌های مدافعان حرم گفت و از سینمای ایران به خاطر بی‌توجهی به این موضوع مهم انتقاد
 کرد.

آقای کارگردان در میان مدافعان حرم

این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت. در کنار این موضوع، موضوعات دیگری هم شنیده می‌شد، از شهدای لشکر27 محمد رسول‌الله تا موضوعات اجتماعی. ولی چندی بعد تصویری منتشر شد که حاتمی‌کیا را در حلب سوریه نشانمی‌داد. عکسی از آقای کارگردان در جمع مدافعان حرم. تقریباً از آنجا بود که می‌شد حدس زد این سفر صرفاً به خاطر حضور در جمع مدافعان حرم اتفاق نیافتاده و احتمالاً سر آغاز قصه جدیدی از آقا ابراهیم است. هر چند که خودش تکذیب کند و بگوید هدف از این سفر، کاملاً شخصی
 بوده است.

لندینگ در دمشق

نخستین خبر رسمی از این موضوع را کانال رسمی سازمان اوج منتشر کرد: تولید فیلم سینمایی جدید ابراهیم حاتمی‌کیا به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی به‌عنوان جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج آغاز شد.

به اینها داستان یک خطی فیلم را هم اضافه کنید: داستان یک هواپیمایی باری حاوی اقلام انسان دوستانه که از مبدأ تهران راهی سوریه شده است و قصد فرود در فرودگاه دمشق را دارد ولی اسیر مشکلاتی می‌شود.

به هر حال فیلم جدید حاتمی‌کیا با نام موقت «به وقت شام» به تهیه‌کنندگی آقای محمد خزاعی نیمه دوم سال 95 آغاز شده و در زمستان سال گذشته وارد مرحله انتخاب عوامل شد.
 هرچند که به وقت شام در سکوت خبری پی گرفته می‌شد ولی عوامل پشت دوربین به مرور مشخص شدند و آقای مهرداد خوشبخت به‌عنوان طراح صحنه‌های اکشن و آقای بابک پناهی به‌عنوان طراح صحنه و لباس فیلم انتخاب شدند. از آقای محمود کلاری هم به‌عنوان مدیر تصویربرداری فیلم جدید حاتمی‌کیا نام برده می‌شد که کلاری به‌خاطر حضور در فیلم بمب آقای پیمان معادی و همزمانی تصویربرداری این دو پروژه جای خود را به مهدی جعفری داد. البته برخی رسانه‌ها از حضور خانم مریلا زارعی به‌عنوان بازی‌گردان نیز نام برده بودند که این خبر نادرست بود.

فیلم مردانه ابراهیم

جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا البته فیلمی کاملاً مردانه به حساب می‌آید و به جز دو بازیگر مرد اصلی و چند بازیگر فرعی که همگی مردند، نقش جدی دیگری ندارد. برای دو نقش اصلی کار نیز آقایان امیر جدیدی، هادی حجازی‌فر، بابک حمیدیان و میلاد کی‌مرام گزینه‌های حاتمی‌کیا بودند که از این بازیگران، امیر جدیدی و حجازی‌فر به مرحله تست گریم رسیدند اما به‌خاطر عدم توافق مالی امیر جدیدی، بابک حمیدیان جایگزین او شد و نقش‌های اصلی این فیلم را که پدر و پسرند هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازی می‌کنند.

ماکت فرودگاه در حومه تهران

«به وقت شام» ظاهراً فیلم کم دردسری نیست. چرا که به جهت روایت بخشی از داستان که مربوط به سوریه است، گروه تولید ناگزیر به ساخت ماکتی کوچک از فرودگاه دمشق در حومه تهران شدند. برخی رسانه‌ها البته هرچند که اعلام کرده‌اند که ساخت این ماکت نشان از گزاف بودن هزینه تولید دارد ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که هزینه ساخت به وقت شام بسیار کمتر از آن چیزی است که بشود به آن «فیلمِ گران» نسبت داد.

انتظار تا جشنواره

به هر حال فیلمبرداری جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا ابتدای ماه مبارک رمضان در حوالی تهران آغاز شده و این اتفاق در حالی افتاد که این اثر نخستین واکنش سینمای ایران نسبت به وقایع مهم سال‌های اخیر در منطقه است. باید ببینیم گروه تولید کاربلد به وقت شام می‌توانند اتفاق جدی‌ای در حوزه سینمای استراتژیک جمهوری اسلامی رقم بزنند یا خیر. بررسی نمودار کمی و کیفی دو اثر اخیر حاتمی‌کیا این پیش‌بینی را به ما می‌دهد که احتمالاً با فیلم مهم و جدی‌ای طرف باشیم. تا جشنواره فجر منتظر باشید. همه‌چیز آنجا معلوم می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس