واعظ آشتیانی

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال می‌گوید که شفاف نبودن حسابرسی این باشگاه و باشگاه پرسپولیس، به دلیل عدم قانون‌مداری وزارت ورزش و جوانان است.

به گزارش مشرق، امیررضا واعظ آشتیانی در خصوص عدم شفاف‌سازی درآمدهای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سامانه‌های هواداری اظهار داشت: برای اینکه واقعی بودن شرایط مدیریتی و مالی باشگاه‌ها و و انضباط حاکم بر آنها نشان داده شود، به خصوص در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید دستگاه نظارتی منظم باشد. وزارت ورزش و جوانان برای اینکه بتواند نظارتی روی این دو باشگاه داشته باشد، ابتدا باید هیئت مدیره را بر اساس رأی مجمع انتخاب کند و در جلسه مجمع حسابرس مالی و بازرس قانونی مشخص شود.

وی ادامه داد: پس از انتخاب هیئت مدیره در مجمع، باید از داخل یا بیرون هیئت مدیره فردی به عنوان مدیرعامل انتخاب شود و اسناد انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل به ثبت شرکت‌ها برود. حسابرسی مالی هم باید در سال مالی انجام شود و در نشست مجمع که در تاریخی مشخص شده است، مورد بررسی قرار بگیرد. این کار مشخص می‌کند که استقلال و پرسپولیس عملکرد مالی‌شان بر اساس استانداردها بوده یا نه! پس از آن مجمع با متر و معیاری که از حسابرس مالی به دستش رسیده، می‌تواند بررسی کند که باشگاه بر اساس استانداردها هزینه کرده یا نه و سیاست‌هایی که وزارت ورزش تعیین کرده انجام شده است یا نه. چون این اتفاق رخ نمی‌دهد، مجمعی نیست و حسابرس مالی و بازرس قانونی در مجمع تعیین نمی‌شود، همه چیز مبهم و تار است.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص دولتی بودن استقلال و پرسپولیس می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد می‌گویند استقلال و پرسپولیس دولتی هستند، اگر اینطور است چرا بازرسی کل کشور به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و روی تخلف‌هایی که صورت می‌گیرد، دست نمی‌گذارد؟ اینها همه تخلف آشکار است و وقتی می‌بینید پرسپولیس و استقلال در چند سال نزدیک 80 تا 100 میلیارد بدهی بالا می‌آورند، به همین دلیل است. بدهی به بار می‌آید و کسی هم نیست که آن را به عهده بگیرد، چون مجمعی نیست که کسی پاسخ بدهد. مدیرانی هم که بدهی مالی چند میلیاردی به جا گذاشته‌اند، ادعا می‌کنند فرشته نجات باشگاه هستند و بدهی‌ها را هم هر سال افزایش می‌دهند.

واعظ آشتیانی به لزوم اداره شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بر اساس قانون تجارت تأکید کرد و گفت: وزیر ورزش باید پاسخ بدهد چرا مجمع این دو باشگاه بر اساس قانون تجارت برگزار نمی‌شود و این دو باشگاه حق و حقوق خود را بر اساس قراردادهایی که بسته‌اند، به دست نمی‌آورند. چرا قوانین و مقراراتی که تعیین شده کارآمد نیست؟ ضعف مدیریتی یکی از مشکلات است، اما اصل ماجرا عدم قانون‌مداری از سوی وزارت ورزش است. از سال‌ها قبل که سازمان تربیت بدنی داشتیم تا الان که وزارت ورزش و جوانان عهده‌دار استقلال و پرسپولیس است، عدم اجرای قانون تجارت باعث این مدیریت‌ها و عدم شفاف‌سازی شده است.

وی یادآور شد: ورودی و خروجی یک باشگاه به لحاظ مالی باید تعریف مشخصی داشته باشد تا هزینه و درآمدها مشخص شود. وقتی حسابرسی سالانه باشد، حسابرس تعیین می‌کند که ورودی و خروجی مالی باشگاه برای چیست و آیا استانداردها رعایت شده یا نه! اگر ورودی و خروجی یکی نباشد و با هم نخواند، اداره مالیات و دارایی آن را علی الرأس می‌کند و به همین دلیل مالیات کلانی به باشگاه‌ها تحمیل می‌شود. اگر هم ورودی و خروجی یکی باشد، حسابرس می‌تواند ادعا کند ورودی و خروجی با یک سری موجود مستطیع بوده و با این حال مدارک می‌گوید چه عواملی باعث سود و چه عواملی باعث زیان شده است. همه اتفاقاتی که می‌بینید و مفسده‌های اقتصادی به دلیل همین فرآیند است که قانون تجارت رعایت نمی‌شود. تحت هیچ شرایطی نمی‌توان شفاف‌سازی این دو باشگاه را بدون توجه به فرآیند قانون تجارت پیگیری کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    0 0
    باز پرسپولیس اگر هفتاد میلیارد بدهی داره باز نتیجه گرفت یک تیمی مثل استقلال با 70 میلیارد بدهی نتیجه هم نگرفته..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس