کد خبر 740397
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
عباسی

برنامه تلویزیونی و گفت‌وگو محور «جهان‌آرا» دوشنبه ۲۹ خرداد با موضوع بررسی ابعاد مختلف حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش در سوریه از شبکه افق سیما پخش شد.

به گزارش مشرق، برنامه تلویزیونی جهان‌آرا با حضور حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیست و رئیس اندیشکده یقین ارتباط با رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو و مجری و کارشناس، وحید یامین‌پور با موضوع «سیلی موشکی به داعش» روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

عباسی در ابتدای گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد که ریشه امنیت بنیادین و اساسی ایمان است و خاطرنشان ساخت خداوند در قرآن می‌فرماید کسانی که ایمان می‌آورند و ایمانشان را ملبس به ظلم نمی‌کنند در امنیت هستند. قرآن در جای دیگر راجع به دفاع می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا»(1) خداوند از کسانی که ایمان دارند دفاع می‌کند. ساختار دفاعی اساسی در یک جامعه دینی مبتنی بر ساختار ایمانی است. امیدوارم خداوند ضریب ایمان را در جامعه ما تقویت کند و بر ایمان مستقر در مقابل ایمان مستودع بیفزاید.

وی با اشاره به سانحه تروریستی 17 خرداد سال جاری و شایعه کرد بودن تروریست‌ها خاطرنشان ساخت تاریخ انقلاب اسلامی کردستان را به شیرمردان و شیرزنان پیشمرگان کرد مسلمان می‌شناسد. قضاوت ما در باره کردستان و مردم شریف این استان قضاوت در باره پیشمرگان کرد مسلمان و یاران شهید محمد بروجردی و شهید آب‌شناسان است. اهل سنتی که می‌شناسیم ماموستای عزیز نظیر شهید شیخ‌الاسلام، نماینده خبرگان رهبری از استان کردستان است. همچنین انسان‌های بزرگی از علما و مردم شریف اهل سنت سیستان و بلوچستان، گلستان و کرمانشاه که در این سال‌ها در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند. لذا اینکه چند نفر تروریست از کردستان عبور کنند و به محل جنایت بیایند مبنای هیچ‌ کسی برای قضاوت مردم کردستان و اهل سنت ما نیست. به مردم کردستان و اهل سنت در مناطق مختلف کشور افتخار می‌کنیم و اینها پاره تن ایران اسلامی هستند.

کارشناس مسائل استراتژیست گفت سازمان منافقین (سازمان مسعود رجوی) که اهل سنت نبود، بلکه سازمانی با ادعای شیعی بود که 17 هزار شهید از ما گرفت. باید در جامعه ما جا بیفتد تروریسم چه ادعای شیعی‌گری کند و چه سنی‌گری ربطی به تشیع و اهل سنت و اصلاً دین ندارد.

وی از چهار پنج نوع موشکی که در دفاع مقدس علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شد و ضرباتی به ما وارد ساخت یاد کرد و افزود یکی از آنها موشک «فراگ‌ـ‌7» روسی بود که بیش از 200، 300 فروند از آنها توسط عراق در شهر دزفول که ـ معروف به عنصر مقاومت و ایستادگی در برابر حملات موشکی بود ـ فرود آمد. مردم تهران بیش از 200 فروند موشک بالستیک روسی و بهینه‌سازی شده «اسکاد بی» و «اسکاد سی» را که از سمت خانقین شلیک می‌شد تحمل کردند. هواپیمای A6 امریکایی با شلیک موشک «هارپون» ناو سهند را در تنگه هرمز هدف قرار داد. از دیگر موشک‌هایی که در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد موشک هوا به سطح بود. عراق موشک‌هایی را بر ضد شناورهای ما به کار می‌گرفت و بعضی از سکوهای ما را می‌زد. رژیم بعث با موشک کروز ناو پیکان قهرمان ما را منهدم کرد. البته این ناو با موشک کروز هارپون خود تعدادی از ناوهای آنها را زده بود.

رئیس اندیشکده یقین از توان دفاعی ایران در مقابل نه‌تنها چهار نوع موشکی که در زمان جنگ تحمیلی ایران را هدف حملات خود قرار داده بودند، بلکه در برابر بسیاری از انواع موشک‌های دیگر خبر داد و تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران زنجیره تسلیحاتی 50، 60 موردی از انواع سلاح‌های بالستیک و کروز را در اختیار دارد.

وی در توضیح مختصر موشک‌های بالستیک و کروز عنوان کرد موشک بالستیک منحنی‌زن است و در زاویه 45 درجه شلیک می‌شود و طبق قاعده بالستیک در فیزیک از جایی که شلیک می‌شود اوج می‌گیرد و سپس در نقطه هدف فرود می‌آید. موشک‌هایی که سپاه در عملیات اخیر علیه مواضع داعش به کار برد از نوع بالستیک بودند. نوع دیگر موشک‌ها کروز است که کروز واحد سنجش سرعت در سطح دریاست. اینها پس از شلیک جاذبه را خنثی می‌کنند و برمی‌گردند و در سطح زمین یا دریا پرواز می‌کنند.

این کارشناس سیاست غرب در خصوص جایگاه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موشکی اظهار کرد کشور ما از نظر هر دو نوع موشک بالستیک و کروز جزو شش کشور اول دنیاست. ما تعداد زیادی موشک کروز در انواع گوناگون در وزارت دفاع تولید می‌کنیم که نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه و نیروی هوایی ارتش از آنها استفاده می‌کنند. این موشک‌ها از ناوها، هواپیماها و سکوهای ساحلی پرتاب می‌شوند. ما تعداد قابل توجهی موشک بالستیک داریم که در تکنولوژی این نوع موشک به خودکفایی جدی رسیده‌ایم.

وی در خصوص تبلیغاتی مبنی بر کپی‌برداری از موشک‌های روسی و نودونگ کره‌شمالی یادآور شد این تبلیغات سندیت ندارند و شهید تهرانی‌مقدم و همکارانش در خصوص سوخت جامد یا مایع موشک‌ها به خودکفایی رسیده بودند.

رئیس اندیشکده یقین در خصوص موشک‌های بالستیک به این نکته پرداخت که اینها حجم زیادی دارند و جهت باد و فاصله‌ای که طی می‌کند روی دقت موشک‌ها تأثیر می‌گذارند. در زمان جنگ تحمیلی وقتی اینها مراکز نظامی ما را در تهران هدف می‌گرفتند موشک‌های منحنی‌زنشان معمولاً دو سه کیلومتر بالاتر یا پایین‌تر یا شرق یا غرب هدف اصابت می‌کرد. دقت برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده و به دقت مورد نظرش هم رسیده است.

وی به نکته جالبی پرداخت که در هیچ‌ جای دنیا از موشک‌های بالستیک علیه ناو استفاده نمی‌کنند. دلیل اینکه موشک‌هایی همچون فاتح 110، ذوالفقار و... را در مانورهای نیروی دریایی استفاده می‌کنند این است که بتوان از اینها علیه ناوهای هواپیمابر و کروزرها یعنی رزم‌ناوهای اصلی دشمن استفاده کرد، چون اینها دقیقاً نقطه هدف را می‌زنند. اگر از موشک کروز علیه شناورهای دشمن استفاده کنیم، آنها توپ‌هایی به اسم ضد موشک فالانکس دارند که حجم زیادی گلوله شلیک می‌کند و می‌توانند موشک‌های ضد موشک‌های ایران را بزنند. در مانور آخر نیروی دریایی این موشک‌ها به کار گرفته شدند. علت نقطه‌زنی‌ها این است که حداقل تعداد شلیک حداکثر بهره‌وری را به همراه داشته باشند. این پیشرفت بسیار جدی است.

این کارشناس مسائل سیاسی به تسلیحات موشکی کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود پنج کشور منطقه و رژیم جعلی صهیونیستی موشک‌های بالستیک عمده دارند. رژیم جعلی صهیونیستی از موشک جریکوی 1، 2 و 3 استفاده می‌کند که تقریباً هم تیپ شهاب ما و با برد بالای 1500 تا 2 الی 3 هزار کیلومتر است. عربستان موشک برد بلندی با 2، 3 هزار کیلومتر دارد که از غربی‌ها خریده است. پاکستان موشک هاتف را دارد که کلاهک اتمی حمل می‌کند. هندی‌ها هم موشک‌های برد بلند بالستیکی دارند.

وی بیان داشت ما تنها کشوری در منطقه هستیم که تکنولوژی موشک‌هایمان بومی و ساخته خودمان است. ما موشک‌های کوتاه فجر 333 میلی‌متری را داریم که تک ستاره جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه غزه سال 1387، جنگ 51 روزه سال 1393 و جنگ 8 روزه سال‌های 1390 و 1391 بودند. مجموعاً در 114 روزی که بین رژیم صهیونیستی با حماس و جهاد اسلامی و این رژیم با حزب‌الله لبنان جنگ در گرفت، سلاح تک‌خال و برگ برنده رزمندگان مقاومت لبنان و فلسطین موشک فجر 333 میلی‌متری بوده است که 70 کیلومتر برد دارد. حزب‌الله در جنگ 33 روزه 2400 فروندش را شلیک کرد که ستون فقرات رژیم صهیونیستی را در این زمینه در هم شکست.

عباسی افزود حماس و جهاد اسلامی در نبرد 51 روزه شاهکاری از این راکت را به نمایش گذاشت که مصداق آیه «وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لَکِنَّ اللَّهَ رَمَی»(2) بود. آنها با سیستم ضد موشکی آرو و پاتریوت گنبد آهنینی بالای شهر تل‌آویو و هیفا ایجاد کرده‌اند که همان پروژه STA (ابتکار دفاع استراتژیک) یا جنگ ستارگان ریگان است تا هیچ موشک و مرمی نتواند وارد آن شود. در تابستان سال 1393 از مجموع 4 هزار فروند راکت فجر 333 میلی‌متری شلیک‌شده از غزه از هر هفت فروندی که به تل‌آویو خورد ضد موشک‌های آرو و پاتریوت توانستند یک فروندش را بگیرند. کاریکاتورهای زیادی در دنیا کشیده شد که این گنبد آهنین سوراخ سوراخ شده است و نتانیاهو را مسخره کرده بودند. در واقع پروژه عظیم چند ده میلیاردی پاتریوت و آرو نتوانستند این موشک‌ها را بگیرند و دیگر کسی ادعای سپر و گنبد آهنین را باور نداشت.

وی تصریح کرد علت نگرانی رژیم صهیونیستی پس از شلیک موشک توسط ایران به مواضع داعش این است که تست راکت‌های 333 میلی‌متری را در فلسطین دیده بود. حالا با ذوالفقار و تیپ‌های بالاتر در میان‌بردها روبرو شده و نگران است اگر این اقدام با نوع بالاتر موشک‌ها مثل سجیل، قیام، عماد و به‌خصوص انواع شهاب‌ها علیه تل‌آویو یا هیفا انجام شود قطعاً برای اینها دردسرساز خواهد شد. در عملیات حزب‌الله لبنان تا سال 1385 به هیفا زده شده و به تل‌آویو راکتی شلیک نشده بود، اما در ماجرای جنگ 51 روزه سال 1393 هدف اصلی تل‌‌آویو بود و بیشترین حجم راکت هم آنجا فرود آمد.

این تحلیلگر مسائل استراتژیست اظهار خرسندی کرد که تیپ اول راکت‌هایمان در جنگ‌های نیابتی موفق بوده‌اند. در ادامه یادآور شد قبلاً یک بار این عملیات را علیه سازمان منافقین در عراق انجام دادیم. زمانی که گروهک منافقین اقداماتی را از جمله شهادت شهید صیاد شیرازی در ایران انجام داد، شهید احمد کاظمی، شهید حسن تهرانی‌مقدم و دوستان دیگر با سیستم موشکی سپاه عملیاتی را علیه پایگاه اشرف انجام داد و ضربه شدیدی به منافقین وارد کرد. قبلاً در مقابل حجم عملیات ترقه‌بازی سازمان منافقین موازین وحشت را در سطح بالاتر اجرا کرده و با راکت جوابشان را داده بودیم.

وی اظهار کرد در عملیات اخیر از موشک‌های برد بلندتر نه در خاک عراق، بلکه یکی دو کشور آن طرف‌تر با هماهنگی دولت سوریه مرکز تجمع نیروهای تروریستی داعش در دیرالزور هدف گرفته شد. پایتخت اصلی داعش در رقّه است، ولی باور نمی‌کردند به عقبه لجستیکی و پشتیبانی تدارکاتیشان در دیرالزور این‌گونه حمله شود. این عملیات برای رژیم صهیونیستی ـ که اصلاً کشور نیست، دولت عربستان و ایالات متحده ـ به‌خصوص با تحریم‌هایی که ایجاد کرده است ـ پیام داشت.

رئیس اندیشکده یقین با طرح این پرسش که چرا هیچ‌وقت علیه گروه‌های تروریستی عملیات کماندویی انجام نداده‌ایم، بیان کرد در چهار تیپ عملیات تاکتیکی یعنی اقدام مستقیم، عمل تقویت، عمل کلی تقویت و عمل کلی، نظام همیشه از عمل کلی استفاده کرده است و از خاک ایران عقبه لجستیکی دشمن را هدف می‌گیرد. این پیام را دارد که در هر سطحی عمل کنید ما در سطح بالاتر مقابله می‌کنیم. اگر در سطح تکنیکی عمل کنید در سطح تاکتیکی جواب می‌دهیم، اگر در سطح تاکتیکی عمل کنید در سطح عملیاتی جواب خواهیم داد و اگر در سطح عملیاتی باشد در سطح استراتژیکی پاسخ ما را دریافت می‌کنید.

وی به یکی از مؤلفه‌های هشت‌گانه ساختار جنگ علیه ایران اشاره کرد که بر مبنای آن ابتکار عمل در سطوح منازعه باید در دست فرمانده غربی حفظ شود. در حالی که از سال 1379 که مقام معظم رهبری دکترین اقدام نامتقارن را برای نیروهای مسلح تصویب کردند قرار بر این شد که هر کس در هر سطحی به جمهوری اسلامی ضربه بزند باید در سطح بالاتر و با شدت سنگین‌تر پاسخ دریافت کند. جمهوری اسلامی ایران این توان را داشت که واحدهای کماندویی ارتش و سپاه پاسداران را برای عملیات مستقیم بفرستد. ما از حیث توان عملیات ویژه جزو سه چهار کشور اول دنیا هستیم.

کارشناس سیاست غرب تصریح کرد تیپولوژی موشک‌هایمان در کروز و بالستیک به خودکفایی و اشباع رسیده است. نیروهای دریایی، هوایی و زمینی ارتش و سپاه از انواع این موشک‌ها بهره‌مندند. منتهی در نیروی هوافضای سپاه موشک‌های بالستیک برد بلند بالای دو سه هزار کیلومتر مستقر است و پدافند هوایی برد بلند ما در ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد. تاکنون بیش از 60 نوع موشک داریم که در حوزه بالستیک فجر، زلزال، فاتح، قیام، عماد، شهاب و سجیل و از نوع کروز یاور و... هستند. موشک زیردریایی حوت پدیده کاملاً انحصاری جمهوری اسلامی و تکنولوژی بومی شده است که نه اژدر است و نه موشک و بینابین اینهاست. از زیر آب نه مثل اژدر، بلکه مثل موشک کروز زیر سطحی عمل می‌کند و علیه ناوها و زیردریایی‌ها به کار می‌رود.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز اظهار کرد: کشور ما به استقلال از حیث تکنولوژی‌های پایه و بومی در این زمینه رسیده‌ است. موشک‌های ما از اگزوست فرانسوی و هارپون امریکایی در بسیاری از مراحل پیشرفته‌ترند. سیستم اژدری که در دو نیروی دریایی ما استفاده می‌شود از اژدرهای امریکایی و روسی بهینه‌تر است، به‌خصوص حوت که کاملاً متفاوت است.

وی به سه برتری سیستم موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران پرداخت و افزود اولین امتیاز آنها تنوع سوخت جامد و مایع حساب‌شده و برنامه‌ریزی شده‌شان است. ویژگی دیگر در برخورد به هدف است که اینها نقطه‌زن هستند و میزان انحرافشان کم و زیاد نمی‌شود. در حال حاضر هدف بیشتر برای جنگ‌های دریایی است و تهدید اصلی ما، امریکا در دریا به ما پهلو و جناح می‌دهد و باید می‌توانستیم ناوهایش را بزنیم. موشک‌های بالستیک ما می‌توانند در نقطه محدودی در ناو فرود بیایند. برتری سوم کلاهک‌های چند پیکانه است. این تنوع که به صورت بارانی وقتی سر جنگی سیستم دفاعیمان وارد محدوده دشمن شد باز شود و گسترده عمل کند یا چند پیکانه امتحان شده است و عمده موشک‌های ما چند منظوره محسوب می‌شوند.

این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در مقابله با دشمن چهار مرحله را تعریف کرده‌اند. نظر حضرت امام(ره) در دهه اول ضربه دوم بود، چون توان دفاعی جمهوری اسلامی ضعیف بود بحث مقابله به مثل را مطرح می‌کردند. در دهه دوم که مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا را عهده‌دار شدند دکترین دفاعی را از ضربه دوم به بازدارندگی بردند. تسلیحات بومی ما و توان نیروهای ارتش و سپاه پاسداران این امکان را داد که در دهه سوم نیروهای مسلح به سمت ضربه اول بروند. پنج شش کشور بیشتر نیستند که می‌توانند ضربه اول را اعمال کنند.

وی خبر از عبور ایران از مرحله بازدارندگی و ورود به مرحله (Preemptive) ناتوانندگی، پیشدستی یا پیشگیرانه داد و تصریح کرد در این مرحله دشمن را طوری ناتوان و توانش را فرسوده و او را مهار می‌کنیم تا هیچ‌وقت نتواند به ما حمله کند. امریکا برای این مرحله دو اصطلاح دارد یکی جنگ عادلانه و مصداقش حمله به عراق است. امریکایی‌ها می‌گویند اگر به عراق حمله نکنیم صدام سلاح اتمی می‌سازد. ما با کشتن 1 میلیون نفر جلوی کشته شدن 2 میلیون نفر با سلاح هسته‌ای را می‌گیریم پس جنگ عادلانه است. اصطلاح دوم (preemption) یا پیشدستی است که امریکایی‌ها بعد از 11 سپتامبر به سمت ضربه پیشدستی رفتند. در دهه چهارم عمر انقلاب اسلامی تمامی سیاست‌گزاری‌های ما این بوده است که ضربه پیشدستانه را دنبال کنیم و هر تهدیدی که قرار است روزی علیه ما عملی شود پیشاپیش خنثی کنیم.

عباسی یکی از دلایل حضور ایران در سوریه و عراق در پنج سال گذشته را ورود به مرحله پیشگیرانه دانست و خاطرنشان ساخت به‌جای اینکه با داعش در خیابان‌های ایران بجنگیم در شهرهایی چون دیرالزور، رقّه، حلب، حمص، موصل و درعا با آنها می‌جنگیم. با ارتقای توان موشکی، تسلیحات دریایی و هوایی و افزایش ظرفیت ساختار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانست سه مرحله اول از مراحل چهارگانه را بگذراند و وارد مرحله چهارم شود.

وی به عملکرد به‌موقع نیروی هوایی ارتش و سپاه اشاره کرد و گفت در مراحل اولیه‌ای که داعش وارد خاک عراق شده و تا پشت بغداد آمده بود، نیروی هوافضای سپاه با هواپیمای A10 و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با بمب‌افکن‌هایش از پایگاه‌های همدان بلند شدند و ضربات جبران‌ناپذیری را به تروریست‌ها زدند. اگر در مرحله‌ای که داعش در استان دیاله و تا 20 کیلومتری مرز ما رسیده بود و عراق هیچ امکانی نداشت اینها را خنثی کند، نیروی هوافضای سپاه با هواپیماهای برد کوتاه A10  و نیروی هوایی ارتش با هواپیماهای F4 و به‌خصوص سوخوی 24 خود آنها را بمباران نمی‌کردند قطعاً هم بغداد سقوط می‌کرد و هم در استان دیاله اینها به مرز کرمانشاه می‌رسیدند.

رئیس اندیشکده یقین واکنش اقشار مختلف مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را پس از حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور ناشی از ذوق هنری و شعف عمومی مردم دانست و از روحیه سلحشوری ایجاد شده در سطح جامعه ابراز خوشحالی کرد.

وی در تبیین فرمایش رهبری که «دوران بزن و در رو تمام شده است» اظهار کرد این بیان ساده‌فهمی از دستیابی ما به ضربه اول است. دوره‌ای که شما بزنید و بروید و ما ضربه دوم را بزنیم گذشته است. چون به ضربه اول رسیده‌ایم و توانایی بازدارندگیمان به این سطح رسیده است که هر کسی که فکر کند می‌تواند بزند و برود ما قبلش می‌زنیم. نکته دیگر اینکه اظهار سیلی اول و سیلی دوم و اصطلاحاً سیلی نقد برمی‌گردد به اینکه در مرحله پیشدستی هستیم. جامعه ما باید این قضیه را قدر بداند.

این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک نرخ سرمایه امنیتی کشور را 42 تریلیون دلار اعلام کرد و تصریح کرد: در واقع این رقم قیمت ارزش افزوده و سرمایه امنیت موجود در کشور ماست که اگر الان امنیت ما مثل سوریه، عراق، انگلیس، فرانسه و یمن از دست برود و بخواهیم آن را به وضعیت فعلی برگردانیم باید 42 هزار میلیارد دلار هزینه کنیم.

وی افزود: امنیت موجود در کشور ما جزو هفت امنیت اصلی است و دارد به زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی ما سوبسید می‌دهد و این زمینه‌ها بر مبنای سوبسیدی که امنیت و دفاع به آنها می‌دهند به کشور خدمات نمی‌رسانند. امنیت و دفاع ما کاملاً بومی و غیر وابسته است، ولی اقتصاد برای حل مشکلات جامعه به سمت وابستگی می‌رود. مردم ما قدردان امنیت عظیمی هستند که خداوند به آنها ارزانی داشته است و حاصل حضور همه‌روزه آنها در صحنه‌های مختلف انتخابات‌ها، راه‌پیمایی‌ها، شب‌های قدر و...، ایمان مردم، وجود شخص رهبری به عنوان ستون و پایه ساختار سیاسی نظام و زحمات ارتش و سپاه و وجود یک ساختار پرقدرت دفاعی است.

ارتباط تصویری با رجب صفراوف مدیر مطالعات ایران معاصر در مسکو بخش دیگری از برنامه شب گذشته جهان‌آرا بود.

صفراوف در پاسخ به این سئوال که آیا دولت روسیه عملیات موشکی ایران علیه داعش را موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کند یا خیر اظهارداشت: دیروز جمهوری اسلامی ایران برای خودش یک جایگاه جدیدی تعیین کرد و در سرنوشت مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی صفحه‌ای ایجاد کرد که واقعاً در نقش یک بازیگر اصلی به صحنه آمد. روسیه مطمئناً از این موضوع راضی است، چون به یک متحد بسیار قوی در منطقه نیاز دارد و چنین متحدی را در چهره ایران می‌بیند. توانمندی ایران دیروز مشخص کرد که می‌تواند در اولین فرصت جلوی تهدیدها را بگیرد.

وی ادامه داد: ایران به یک متحد مستقل، صاحب‌نظر، توانمند و ارزشمند تبدیل شد که هر کشور دنیا با همکاری و سازش با این کشور نیاز پیدا می‌کند.

صفراوف به مهم‌ترین نتیجه اقدامی که توسط سپاه ایران انجام شد اشاره کرد و گفت: روسیه با توجه به نقش ایران تصمیم جسورانه‌ای گرفت. امروز روسیه بعد از انهدام هواپیمای سوری توسط ایالات متحده از همکاری با آمریکا در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی خارج شد و تصمیم گرفت تمام هدف‌هایی را که در فضای سوریه پرواز می‌کنند مورد هدف قرار دهد.

مدیر مطالعات ایران معاصر در مسکو با بیان اینکه اگر تا دیروز آمریکا برای حضور در سوریه بهانه‌هایی می‌آورد که در حال دفاع از خودم هستم، ولی امروز به فکر عقب‌نشینی افتاده است اظهار داشت: اگر جمهوری اسلامی این کار را انجام نمی‌داد و روسیه هم این تصمیم را نمی‌گرفت آمریکا باز به خودش اجازه تعرض می‌داد.

وی گفت: اتفاقی که افتاد این بود که جمهوری اسلامی می‌تواند از این به بعد به هر تهدید در هر نقطه از جهان بدون اجازه از کسی پاسخ دهد و برنامه‌های دشمنان خود را خنثی کند. به نظر می‌رسد این ایران است که از این به بعد به‌عنوان اصلی‌ترین بازیگر منطقه شناخته می‌شود و می‌تواند نتیجه جنگ سوریه را رقم بزند که اگر این‌گونه نباشد برنامه‌های دیگر کشورها هم ناقص خواهد بود، هم منطقی نیست و هم نتیجه‌بخش نخواهد بود.

صفراوف با اشاره به حادثه تروریستی 17 خرداد اظهار داشت: بعد از این حادثه در یکی از شبکه‌های تلویزیونی روسیه اعلام کردم که ایران کشوری نیست که وقتی کسی به صورت او ضربه بزند، طرف دیگر صورت خود را نشان دهد و قطعاً در آینده‌ای نزدیک ضربه‌ای دندان‌شکن به تروریست‌ها خواهد زد.

مدیر مطالعات ایران معاصر در مسکو در پاسخ به این سئوال که دولت روسیه چه برآوردی از موفقیت‌آمیز بودن عملیات شب گذشته دارد اظهار داشت: برای ما خیلی جالب بود که مقامات نظامی روسیه این اقدام را چگونه توصیف می‌کنند که سخنگوی وزارت دفاع روسیه عملیات ایران را موفق اعلام کرد و گفت در آینده‌ای نزدیک، جمهوری اسلامی و روسیه می‌توانند برنامه‌های مشترک بسیاری داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه در غرب و رسانه‌های آنها می‌گویند عملیات موشکی ایران ناموفق بود اشتباه است و با این موضوع با غرض‌ورزی رفتار می‌کنند و نمی‌خواهند واقعیت را بگویند. وزارت دفاع روسیه تصاویری از آنجا پخش کرد که نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن عملیات موشکی ایران بود.

صفراوف با توجه به امکانات نظامی جمهوری ایران خاطرنشان کرد: این توانمندی ایران می‌تواند به برنامه‌های روسیه نه‌تنها در منطقه بلکه در جامعه جهانی کمک بسیاری کند.

در ادامه عباسی ضمن اشاره به این مطلب که موشک‌های میان‌برد جمهوری اسلامی ایران که در سطح بالاتری از موشک ذوالفقار قرار دارند و به اسرائیل می‌رسند در پاسخ به این سئوال که عربستان و دولت جدید امریکا باید چه واکنشی نسبت به این اقدام سپاه داشته باشند تصریح کرد: اولین پیام این اقدام به ناتوی عربی بود که به‌سان جنینی است که ناقص متولد می‌شود و ما قطعاً در برابر تهدید ناتوی عربی نباید سرسری گذر کنیم.

وی نکته دوم این اقدام سپاه را در ایجاد مرکز مأموریت ایران در سازمان CIA دانست و خاطرنشان کرد: در این مرکز که سطح میز ایران را به یک مرکز ارتقا دادند و تهدید ایران را در حد روسیه و چین قرار دادند، این اقدام موشکی یک پاسخی به ارتقای سطح امنیتی آن حوزه بود که قصد داشتند عملیات گسترده‌ای ضد ایران انجام دهند.

رئیس اندیشکده یقین نکته سوم را اقدامات عربستان در دو سال اخیر در جنگ با یمن عنوان کرد و اظهار داشت: عربستانی که تا شش سال گذشته به‌عنوان یک عنصر پشت پرده فعالیت می‌کرد، الان مجبور شده فعالیت آشکار انجام دهد و تهدید علنی می‌کند. آمریکا در ماجرای ناتوی عربی به عربستان مأموریت ژاندارمی منطقی را داد و از مصر و ترکیه خواست که پشتیبانی کنند و ارتباطش را با رژیم صهیونیستی علنی کند.

وی تأکید کرد: عربستان در قد و قواره ژاندارمی منطقه نیست؛ نه محیط جغرافیایی آن، نه ساختار ژئوپلتیک آن، نه وضعیت ژئواستراتژیک آن و نه منابع و نیروی انسانی آن به ژاندارمی منطقه نمی‌خورد. لذا اگر تصور کرده که می‌تواند فعالیتی انجام دهد، اقدام دیروزی هوافضا که واکنشی به عملیات تروریست‌ها بود می‌تواند آن را خنثی کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه همین بحث موضوع تیلرسون را مطرح کرد که گفته بود روی گروهی از افراد داخل ایران جهت تغییر حکومت به‌صورت مسالمت‌آمیز حساب باز کرده و با طرح این سئوال از مسئولین وزارت اطلاعات که این افراد چه کسانی هستند که هر از چندگاهی مسئولین عالی‌رتبه ایالات متحده با آنها عکس یادگاری می‌گیرند گفت: یک پاسخ به تیلرسون این بود که ما بیرون از مرزها به استراتژی‌های شما به‌سان همین اقدام موشکی حمله می‌کنیم. در مورد ایران هم رهبری قبلاً گفته که اینجا گرجستان نیست که چهار نفر مثل ساکاشویلی را در صحنه بیاورید و انقلاب رنگی راه بیندازید. از روزی که تیلرسون این حرف را زده هم ضد انقلاب ما در خارج از کشور و هم در داخل بلافاصله بعد از اینکه فهمیدند منظور خودشان بودند به دست و پا افتادند.

عباسی نکته دیگر تأثیرات این اقدام موشکی ایران را در راستای واکنش‌های احتمالی ترامپ و کنگره تعریف کرد و در همین باره افزود: سناتورکروکر رسماً گفت که ما برجام را ندیده می‌گیریم، چون مثل پیمان پاریس نیست که نیازی به نقض آن داشته باشیم، کافی است از کنار آن بی‌سروصدا بگذریم.

وی ادامه داد: پاسخی که ایالات متحده از قدرت سخت در بخش موشکی ایران در موضوع تصویب تحریم‌های جدیدی که در سنا انجام شد دیده این است که اگر تصور کردند می‌توانند ایران را پای میز مذاکره بنشانند و امتیازاتی بگیرند و بعد به تعهدات خود پایبند نباشند و در صدد تغییر رژیم بر بیایند، یک سیلی آن‌طرفی در بخش قدرت نرم دارد که هم تکلیف جریان سیاسی داخل ایران که حاضر نشده هیچ‌وقت نسبت به تعامل غرب رابطه خود را مشخص کند و خط قرمزهای مورد نظر نظام و قانون اساسی را رعایت کند، شفاف می‌کند و هم اینکه ما در این هیاهویی که به‌خاطر این سیستم و درگیری موشکی آغاز شده نمی‌گذاریم موضوع تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران فراموش شود.

این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک با بیان اینکه مردم ایران منتظر هستند رئیس‌جمهور ایران نسبت به تحریم‌های صورت‌گرفته موضع خود را شفاف کند اظهار داشت: هنوز در طول چند روزی که از تصویب این تحریم‌ها در سنا می‌گذرد از رئیس‌جمهور که بارها گفته من مسئول اصلی مذاکره هستم و مسئولیت را برعهده می‌گیرم با توجه به شکستی که در برجام صورت گرفته، هیچ موضعی نشنیدیم.

عباسی در جمع‌بندی پیام‌های اقدام موشکی ایران علیه داعش این‌طور توضیح داد که این پیام اولاً برای عربستان بود که در حد ژاندارمی منطقه نیست، بزرگ آنها که ایالات متحده است دیروز در خاک سوریه، هواپیمای سوری را در حالی زد که علیه مواضع تروریست‌ها اقدام می‌کرد و وقتی با هواپیماهای خود قدرت‌نمایی می‌کرد اقدام ایران چند ساعت بعد از این قضیه کل این موضوع را از لحاظ روانی برگرداند.

وی با تأکید بر این مطلب که این اقدام موشکی پیامی هم برای رژیم صهیونیستی داشت گفت: پیام این اقدام برای این رژیم این بود که حد خود را در چهارچوب منطقه بداند و قطعاً 25 سال آینده را نخواهد دید.

رئیس اندیشکده یقین پیام دیگر این اقدام را  خطاب به ایالات متحده دانست و با طرح این موضوع که ترامپ می‌خواهد این منطقه را با فروش تسلیحات جنگی بدوشد و قصد دارد منطقه را انبار اسلحه کند و درصدد راه‌انداختن «موازنه وحشت» است توضیح داد: ما از مرحله بازدارندگی در سطح موازنه وحشت گذشتیم و به مرحله پیش‌دستی رسیدیم که در این مرحله جمهوری اسلامی نسبت به ناتوی عربی و ایجاد مرکز مأموریت ایران در CIA بیکار نمی‌نشیند.

وی در همین‌باره افزود: از این منظر هم رژیم سعودی، هم رژیم صهیونیستی و هم ایالات متحده حواس‌شان باشد ایران به‌عنوان بازیگر جهانی در قضیه خط قرمز خود یعنی «امنیت ملی» با هیچ‌کس شوخی ندارد. جمهوری اسلامی دعوای خود را با لیبرال دموکراسی از سطح ایدئولوژیک به سطح استراتژیک و بر سر چند سانتریفیوژ پایین نمی‌آورد. تقابل ما با غرب ایدئولوژیک است.

عباسی تصریح کرد: آمریکا بداند اگر در ایران آغوشی برای او باز شد و نتوانست از این فرصت استفاده کند که جریان غرب‌گرا را در ایران پوشش دهد، امروز اگر برخوردهای این‌چنینی کند نه‌تنها در برخورد قدرت سخت این واکنش را داریم، در قدرت نرم و قدرت نیمه‌سخت هم امکان این را داریم که این تهدیدها را خنثی کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که ملتی که با شلیک این چند موشک روحیه حماسی گرفتند و 39 سال پای انقلاب و آرمان‌های خود ایستاده و در این راه شهید داده‌اند از جنگ نمی‌ترسند تأکید کرد: اگر قاسم سلیمانی برای جامعه ما محبوبیت و جذابیت دارد به‌خاطر یال و کوپال نظامی او نبوده، بلکه برای تفکر مقاومت او بوده است.

وی افزود: باید باور کنیم مردم روحیه حماسی دارند و مؤمن هستند و در مقابل استکبار ایستادگی می‌کنند و باور کنیم که تیلرسون و ترامپ مانند سلف خود به نتیجه نخواهند رسید و باور کنیم جمهوری اسلامی می‌تواند با استقلال اقتصادی رو پای خود بایستد.

رئیس اندیشکده یقین با نقل قولی از رهبرانقلاب که فرموده بودند «چطور می‌شود که کشور ما می‌تواند موشک تولید کند، ولی نمی‌تواند خودرو تولید کند» اضافه کرد: این اقدام موشکی باید به ما نشان بدهد که عنصر «ما می‌توانیم» یک عنصر شدنی و عملیاتی و جدی است.

وی در پایان با بیان این مطلب که جریانات سیاسی داخلی باید الگویی را که در حوزه توان دفاعی و موشکی به‌کار گرفته شده در الگوی اقتصادی جلو ببرند ابراز امیدواری کرد: مسئولین باید انسان‌هایی مثل حسن تهرانی‌مقدم را در بخش صنعتی و اقتصادی کشور بگمارند که اینها با «خودباوری» نگاه به بیرون از مرزها نداشته باشند تا استقلال امنیتی و دفاعی ما به استقلال اقتصادی تسری پیدا کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    6 3
    ما A10 نداشتیم درستش Su-25 است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس