کد خبر 740079
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مراسم کیسه دوزی دامغان

بانوان دامغانی بر اساس سنتی ۵۰۰ ساله،برای برآورده شدن حاجات،آیین کیسه دوزی رادر مسجد قدیمی ایران واقع در دامغان،به نام مسجد تاریخانه برگزار میکنند.

به گزارش مشرق؛ بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با کشته شدن قاتل ملعون حضرت علی (ع) و در باوری دیگر از لیالی قدر است و زنان دامغانی در این روز این کیسه را که معروف به"کیسه مراد"است،میدوزند.

بانوان دامغانی بر اساس سنتی ۵۰۰ ساله،برای برآورده شدن حاجات،آیین کیسه دوزی رادر مسجد قدیمی ایران واقع در دامغان،به نام مسجد تاریخانه برگزار میکنند. در این مراسم بانوان،کیسه های کوچک رنگی می دوزند و درون آن تعدادی سکه یا برنج قرار می دهند و این کیسه را تا ۲۷ ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه میدارند تا سال بعد پول را خرج نمی کنند و پس از برگزاری مراسم جدید،از پول داخل کیسه استفاده میکنند. بانوانی که حاجت سال پیش آن ها برآورده شده،سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می کنند تا هنگام افطار استفاده کنند یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می کنند.

برخی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین(ع) هزینه می کنند.

زنان دامغانی باور دارند دوخت کیسه،حاجت معنوی آنها را برآورده و پول داخل آن نیز تا سال بعد از بی پولی و بروز مشکلات مالی آنها جلوگیری می کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس