سریال نفس

مخاطب ۱۳ قسمت سلام بمبئی تماشا می کندکه به جای محمدرضا و گلزار و بنیامین، فرهادی و فریدون فروغی و ویگن دارند برای مخاطب آواز عاشقانه می‌خوانند، آن هم در مدح عشق یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در نقد وضعیت سریال سازی، چه کسی یا چه کسانی مسئولیت جدی به عهده دارند؟ سئوال دوم این است که  کسانی که مسئولیت جدی بر تولید سریال‌های تلویزیونی را بر عهده دارند، مسئولیت نظارت بر تولید و محتوا را به چه کسانی سپرده‌اند؟ به عبارت دیگر  برای ضعیف بودن سریال‌هاdی که با هزینه های میلیاردی ساخته می‌شوند نمی‌توان یکنفر را به عنوان مقصر پیدا کرد و او را ملامت کرد که چرا چنین سریال‌های ضعیف و نازلی ساخته شده است!

اساس و بنیان تولید موفق، یک معضل بسیار بزرگ است. به محض یک تجربه موفق، شش دانگ اعتماد، به مولفان تجربه موفق اول و دوم واگذار می‌شود و بحث نظارت بر محتوا رنگ خواهد باخت. اما منظور از نظارت، اشاره به ممیزی و سانسور نیست. بلکه غنای محتوایی، تحت نظارت سیستم مشخصی فنی، اما تصویرگری در بخش محتواست. اگر افراد متفکر کاربلد در حوزه نظارت، نقشی ارزنده ایفا می کردند، طبیعتا بازار تولید سریال، از قالب کنونی نجات پیدا می‌کرد. اما در حوزه ارزیابی و تحلیل محتوا افراد کاربلدی که محتوا شناس باشند، قطعا در پروسه تولید سریال نقش اصلی را ایفا نمی‌کنند. این موضوع را به صورت مصداقی می توان در مورد سریال نفس که اخیرا از شبکه سوم سیما پخش می شود به اثبات رساند.  

حوادث و رویدادهای سریال نفس در بستری تاریخی، در دوران پیش از انقلاب می گذرد. نیمه اول  کشدار سریال، درباره شخصیتی به نام روزبه است که تلاش می کند با دختری به نام «ناهید امینی» ازدواج کند و پدر ناهید با این ازدواج مخالف است و علاقه مند که است که دخترش با پسر همکارش ازدواج کند. دلیل مخالفت پدر فعالیت‌های سیاسی روزبه است. از سوی دیگر داریوش مدیر آژانسی که ناهید در آن مشغول کار است و به ساواک متصل است، ضلع دیگر این مثلث عشقی را تشکیل می‌دهد.

سال گذشته فیلمی در ایران اکران شد با عنوان «سلام بمبئی». فیلمی که توسط منتقدان سینمایی به دلیل محتوا و روایت فیلم، یک عقبگرد فیلمفارسی وار هندی برای سینمای ایران تلقی می‌شد. داستان سلام بمبئی درباره پسری ایرانی است که عاشق دختری هندی می‌شود و خانواده دخترک مخالف این ازدواج هستند و نامزد ایرانی دختر هندی یک رقیب عشقی پولدار هم دارد.  

اگر سلام بمبئی چنین روایت کلیشه و تکراری را در ۱۰۰ دقیقه مطرح می‌کند و از منظر خیلی‌ها محتوای نازلی است؛ سریال نفس ۵۰۰ دقیقه زمان خود را اختصاص به چنین موضوعی داده است با این تفاوت که بستر روایت سلام بمبئی در کشور هند است و رویدادها در زمان معاصر می‌گذرد اما روایت سریال نفس در دوران ملتهب پیش از انقلاب. نقطه عطف‌های فیلمنامه سلام بمبئی، آشنایی‌های جوانانه و عاشقانه است و نقطه عطف‌های سریال نفس، نحوه آشنایی دو زوج  مبتنی بر بده بستان های شبه سیاسی یکطرفه.  چالش اصلی هر دو روایت مخالفت خانواده‌  است. مثلث علی، مرد هندی و دخترک هندی مثلث عشقی سلام بمبئی و داریوش( مدیر آژانس مسافرتی) ، روزبه ( چریک) و ناهید امینی مثلث سریال نفس را در برمی‌گیرد.

 اگر یک منتقد پیرنگ‌شناس حضور موثر و جدی داشت با یک فعالیت جدی در مورد کلیشه‌های مندرج در فیلمنامه سریال، نحوه تغییر مسیر تکنیکالی را به مولفان پیشنهاد می داد تا روش‌های قصه‌گویی خود را تغییر دهند و چهارچوب‌های روایی را از ساده نگری خلق یک کلیشه رهایی بخشند.دامنه تعقیب و تمنای عشقی ، عبور از رقیب و اخذ روایت خانواده دخترک، ۱۳ قسمت سریال را در بر می‌گیرد.  اگر پیرنگ ۱۳ قسمت اول را ساده کنیم به چه چیزی خواهیم رسید؟ یعنی مخاطب ۱۳ قسمت سلام بمبئی تماشا می‌کند که به جای محمدرضا گلزار و بنیامین، فرهاد و فریدون فروغی و ویگن دارند برای مخاطب آواز عاشقانه می‌خوانند، آن هم در مدح عشق یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق برای دختری که پس از ازدواج همدست او می شود.

نویسنده و کارگردان جسارت در اثرش دیده نمی شود و حتی وابستگی شخصیت اصلی یعنی روزبه عاشق پیشه را به سازمان تروریستی با نوعی هراس دراماتیک لاپوشانی می‌کند. اگر یکی از متولدان دهه هفتاد که با تاریخ انقلاب به واسطه کم کاری رسانه ملی آشنایی کمتری دارد، ۵۰۰ دقیقه ابتدایی سریال را تماشا کند چه دریافتی از تاریخ ( یا تاریخ انقلاب) خواهد داشت؟ نه تنها تاریخ، بلکه عصاره  تاریخ را نخواهیم چشید. آنچه از  تاریخ نمایش داده شده در سریال نفس، درک خواهیم کرد این است که اعضای وابسته و مبارز سازمان مجاهدین خلق دنبال نامزد بازی و ازدواج با دخترکان  چشمانی رنگی خاصی می گشتند که  به هیچ عنوان عقبه سیاسی نداشتند و توسط ازدواج با اعضای این سازمان صاحب شور انقلابی شدند.

اما نکته جالب این است که در کنار تجلی اخلاق عاشقانه از جنس «خلق قهرمانی» که سازنده به مخاطب ارائه  و افراد وابسته به سازمان مجاهدین خلق را به عنوان کنشگران اصلی انقلاب معرفی می کندف در کنار مبارزان مذهبی مثل مریم (بهناز جعفری)، روحانی مسئول کانون قرآن (هدایت هاشمی)، حمید ( هادی حجازی فر) را  افراد منفعل روایت سریال نفس را در برمی‌گیرند.

منتقد پیشکسوت و محترمی که از داوران جشنواره فیلم فجر بود در نقد فیلم متفاوت ماجرای نیمروز گفته بود که این فیلم تبلیغی اساسی برای سازمان مجاهدین خلق است، سئوال مهم این است اگر ماجرای نیمروز با همه انتقادات غیر گل درشتی که نسبت به رفتارهای تروریستی نسبت به سازمان مجاهدین دارد، تبلیغ برای این سازمان به شمار می رود سریال بیست و اندی قسمتی نفس را باید یک پروپاگاندای اساسی برای عاشق‌ پیشه هایی به سبک و سیاق رجوی محسوب کنیم. کاراکتر کنشگر محوری یعنی روزبه قبلا یکبار ازدواج کرده و از همسر اولش یک فرزند دارد که کیلومترها دورتر از او زندگی می کند و حالا دوباره عاشق چشمان رنگی دختری شده که بی شباهت به جوانی مریم رجوی نیست و اغلب کسانی که به عنوان خروجی نمایشی در سریال‌های جلیل سامان می‌بینیم مردان عاشق پیشه ای هستند که در عشق ورزیدن به زنان با سرکرده خویش رقابت دارد.

غنای دانش کافی نسبت به مقوله نمایش آنچنان در هیاهوی سیاست زدگی گم شده است که هر سال  باید منتظر باشیم ، یکی دیگر از اعضای عاشق پیشه و زن دوست سازمان تروریستی را در سریال‌هایش رو کند. اگر روزبه و تمام شخصیت‌های مبارز سازمان مجاهدین خلق اینقدر عاشق پیشه هستند، پس خشونت برآمده از دل این سازمان ،نتیجه چه رفتارهایی می تواند باشد؟!

اگر سازنده به دنبال نمایش ابعاد انسانی برخی از اعضای این سازمان تروریستی،  پیش از انقلاب بود باید نگاهی به فیلم ماندگار و جسورانه سیانور می‌انداخت. نفس در نسبت با مفاهیم فیلم مولف و ماندگار سیانور یک شوخی تمام عیار است. ساواکی فیلم سیانور با بازی مهدی هاشمی کجا و ساواکی که در نفس می‌بینیم کجا؟! عشق ریشه داری  که در سیانور نمایش داده می‌شود کجا و نامزدبازی تصعنی که  ۵۰۰ دقیقه سریال نفس کجا؟! 

یادش بخیر فرهاد مهراد با عنوان مستعار ابوبکر اربابی متونی را منتشر می کرد که لرزه به اندام امثال ابراهیم نبوی می‌انداخت.  آثار فرهاد پیش از انقلاب نشان از اعتراضی انقلابی بود و اگر زنده بود و می دید که کارگردان نفس با عاشقانه‌هایش برای اعضای سازمان ترور کلیپ می‌سازد حتما نامه ای را با عنوان ابوبکر اربابی خطاب به سازنده این سریال منتشر می‌کرد. شاید در نامه اش را چنین آغاز می کرد که  ترور و ترانه باهم جور نیستند.... .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 20
  • رضا ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    53 14
    کلا سریالهای ماه رمضان امسال چنگی به دل نمی زنه نیمه اولش که فقط هم والیبال می دیدن همه... بعدش هم مجبوریم سریالهای تکراری و بی هدف ببینیم.کلا کارگردانها رفتن به دنبال فیلم پول در اااااار در سینماها نه کار خوب و پر محتوا در تلویزیون که بیننده میلیونی داره.
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      13 7
      منافق کسیه که میداند حق چیست اما بطور مخفیانه دشمنی میکند وابراز دینداری دارد در حالی که تا اینجای سریال شخصیت روزبه اینجوری نبوده
  • جواد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    52 7
    خیلی وقته یه سریال خوب تو این تلویزیون ندیدیم...
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      30 19
      دیگه فیلمی مثل مختارنامه نمیاد...یادش بخیر عجب فیلمی بود..
    • هدیه IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
      7 4
      منظورت سریاله و اشتباه نوشتی؟!یا فرق بین فیلم و سریالو نمیدونی؟!
  • هادی موحد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    24 4
    سلام بین منافقین و مابقی گروهکها در اصل تفاوتی نیست همه شان مزدور و منافق و بی وجدان ولی داستان این سریال مربوط به سازمان چریکهای باصطلاح فدایی بود
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    33 19
    واقعا سریال مزخرفی هست
  • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    18 14
    نمونه ی عالی از روایت عالی از مسائل تاریخی و سیاسی در کنار داستان کششی در فیلم، فقط مدار صفر درجه
  • محسن IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    35 12
    شما هم که هرچه دستتون میاد رو منتشر می کنید. این چه حرف های بیخودی است که شما میزنید؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    22 5
    الان تز سینما و سریال ها شده عشق و عاشقی منافقان تو دهه 50 و 60
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
      3 0
      گمونم سريالو نديديد...
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    35 3
    یه مدتیه همه رفتن تو کار مجاهدین خلق...
  • US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    24 4
    فقط در چشم باد..
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    3 0
    این سه تا کاری که آقای سامان ساخته یک روایت عاشقانه در زمان انقلاب بوده فکر میکنم قضاوت برای فیلم یکمی زوده چون تا حالا هرکدوم از شخصیت ها بخصوص روزبه هر روز که میگذره بعد جدیدی از شخصیتشون رو نشون میدن ممکنه او هم مثل دوستش منصور به راه های غلط سازمان برای رسیدن به اهدافش پی ببره باوجود اینکه اهدافشون و روش هاشون قبل انقلاب تا سال 54 واقعا تحسین برانگیزه
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    29 19
    سریال خیلی خوبیه...درود به آقای جلیل سامان
  • عاشق IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    29 19
    سریال خیلی خوبیه...درود به آقای جلیل سامان
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    5 26
    ولی سریال زیر پای مادر رو خوب ساختن
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      3 2
      زرشک زرین
  • ايمان IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    26 12
    اين نقد بسيار عجولانه و ناعادلانه است
    • ف IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      9 0
      کلا مشرق استاد این مدل نقداس
  • SINA IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    2 17
    انصافا سریال مریضی است! مجاهدین خلقی که با اجتهاد خودشان، چه قبل از انقلاب و بویژه پس از انقلاب، عین آب خوردن آدم می کشتند، در این سریال، وقتی روزبه سراغ خبرچین ساواک میرود (که به قول خودش عامل مرگ دهها نفر شده) و او از ترس اشک می ریزد، دلش «رحم»(؟!) می آید و از قتل او صرف نظر میکند؟!!! مجاهدینی که دهها کودک و زن را در کردستان عراق، فقط به جرم مخالف صدام بودنشان کشتند، با دیدن اشک یک ساواکی دل رحم میشوند؟! اگر سعید کریمیان درجم می خواست درباره سازمان فیلمی بسازد، بهترین از این می توانست بسازد!
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    16 5
    به نظرم محدود کردن کلمه ی منافق به اعضای سازمان مجاهدین خلق , خود نشانه ی نفاق است .
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    24 16
    صدا و سیما دیگه شور همه چیا در آورده بابا چهل سال از پیروزی انقلاب گذشته ولمون کن ما که از ابتدایی تا لیسانس همه چیا راجع به این نظام و انقلاب یاد میگیریم پس دیگه چتونه؟ اگه میخواین جنایات منافقین را نشون بدین میشه با ساخت مستند این کار را انجام داد نه این که هر فیلمی آخرش موضوع سیاسی داشته باشه گند همه چیا در آوردین
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    28 22
    به نظر من که سریال قشنگیه
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    23 30
    توهم زدی مشرق جان. نفس بهترین سریال ماه مبارک ه
  • کاوه IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    11 0
    نباید این نقد اشتباه رو اینقدر با عجله منتشر می‌کردین باید صبر میکردین سریال نفس تموم شه بعد، خیلی‌ها این سریال رو دوست دارن، دلیلش هم فقط جنبه عاشقانه اش نیست، این سریال راوی بخشی از تاریخ معاصر ماست که تا حالا کمتر بهش پرداخته شده و اگر تم عاشقانه نداشت کسی رو نمیتونست از اول با خودش همراه کنه مثل داروی تلخی که برای اینکه قابل خوردن باشه باید بهش طعم و اسانس اضافه کرد.
  • مرتضی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    12 21
    از سازنده ی سریال زیبای ارمغان تاریکی که واقعا یک داستان متفاوت و زیبا داشت. و بازی عالی بازیگرانی مثل آرش مجیدی، ساختن سریال ضعیف و بی محتوایی مثل نفس بعید بود
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
      18 0
      خيلي قوي تر از اون دوتاي ديگه هست تو اونا اينقدر فضاها واقعي و باور پذير نبود
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    26 8
    سریالهای متهم گریخت، زیرزمین، اغما، او یک فرشته بود خیلی سرگرم کننده بودند!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
      1 0
      خب معلومه اين يك سريال سرگرم كننده صرف نيست يه كار جديه كه نياز به تفكر و تأمل داره البته نه اينطور كه منتقد محترم مشرق نيوز تأمل فرمودند..شايد اشكال كار اينه كه اون رو توي ماه رمضان پخش كردند و اين با ذائقه و عادت مردم جور نيست
  • مریم سادات IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    0 0
    این سریال بدیه... اما شما خیلی زود قضاوت کردید... قضاوتتون هم منطقی نیست... شما باید شخصیتها رو در بستر تاریخی خودشون قضاوت کنید... اون زمان هنوز چهره واقعی اینا که خودشو نشون نداده بود... سیانور رو باهاش مقایسه کردید که به نظرم سیانور از نفس خیلی بدتره... نفس سریال کش دار منفعلیه، اما سیانور اصلا منطق نداره... عشق دختره و ساواکیه هم توش خیلی بی مزه و آبکیه.... حداقل در نفس ما از همون اوایل فهمیدیم این برزو یه چیزیش میشه. شخصیت پردازی برزو خوب دراومده. اما تو سیانور اصلا شخصیت پردازی ها خوب نیست و آدم نمی تونه باورشون کنه.... فراموش هم نکنیم که جلیل سامان دو تا سریال قبلیش خیلی خوب بود...
    • سنا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
      0 0
      روزبه منظورتونه؟
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    1 0
    مخالفم،درسته نقدهایی وارده اما بهتره منتظر جلو رفتن سریال باشیم اتفاقا بنظرم خوب داره به مخاطبی که هیچ شناخت و حوصله برای مطالعه نداره اروم اروم حقیقت رو القا میکنه.هرچند به اینکه چرا تضاد قبل از انقلاب مجاهدین با مسلمان ها و نقش اصلی امام و مذهبیون تو انقلاب اشاره نشده نقد جدی دارم.حتی قسمتی که شاه رفته یه صحنه ای پخش میشه که مردم دارن میکوبن و میرقصن! اما در کل مطلب تون بی انصافی بود.
  • امین IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    13 0
    شما اصلا متوجه پیرنگ؛ شخصیت پردازی نشدی و این مثلا نقد رو نوشتی! هر بیننده ساده ای از ابتدا متوجه این هست که روزبه عاشق نیست و فقط ادا درمیاره.. عشق پوچی که آخرش قطعا به خشونت می رسه.. کاش حداقل اسمتون رو پای نوشته تون میذاشتین تا می دونستیم با کدوم منتقد باسواد پیرنگ شناسی ! طرف هستیم!
  • فاطمه IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    7 0
    من یک دهه هفتادی هستم و اصلنم اون طور ک مشرق گفت درمورد این سریال فکر نمیکنم...اتفاقا این سریال خیل خوب تونسته کثیف بودن و مرموز بودن مجاهدین رو به نمایش بزاره ضمن اینکه سریال های قبلی این کارگردان هم کاملا نشون دهنده آلوده بودن این سازمان بود و همچین برداشته غیر عادلانه و ساده ای رو فقط مشرق میتونه ازین فیلم داشته باشه:))
  • ناشناس IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    1 3
    تلویزیون اگر بخواد راجع به شهدا سریال بسازه، با کمبود شدید بودجه مواجهه. اما برای هر موضوع دیگه ای بودجه به اندازه کافی هست، حتی اگه سریالی ساخته بشه که نهایت توهین رو به شعور مخاطب می کنه.
  • عین اله IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    1 5
    یک سریال مزخرف که نه اولش معلوم است نه آخرش. بهترین کار برای فیلم سازان ساختن سریالهایی با چاشنی طنز است.
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
      3 1
      مگه آخرش رو نشون داده؟!
  • غولی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
    1 0
    نون خشک بیار نمک ببر،پلاستیک کهنه،دمپایی کهنه میخریم
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    7 2
    از نظر من سریال نفس بی نهایت سریال قشنگیه .من خودم تو همون شلوغی های قبل انقلاب به دنیا اومدم وتا حالا هم فقط شنیده بودم منافق . ولی الان با این فیلم فهمیدم منافقین از اون اول منافق نبودن وبلکه در بیرون کردن شاه وپیروزی انقلاب سهیم بودند وبعد از اون به خاطر مسایل دیگر مخالف انقلاب شدندودست به خلافکاری زدند
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    2 5
    شستشوی منافقین کوردل و خونخوار از پلیدی با هزینه بیت المال در این سریال به اوج خود رسیده است
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
      9 0
      متاسفا برا فهم سطحي تون از يه سريال درجه يك و عميق شما بهتره بشينيد بقيه سريال هاي فست فودي و درپيت تلويزيون رو ببينيد
  • مهدی IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    1 0
    فکر کنم باید قسمت آخر سریال پخش بشه،آن وقت بهتر میشه نظر بدیم.اما در مجموع موضوع سریال با ماه رمضان چه ارتباطی دارده یک سوال اساسی هست؟
  • میثم IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    2 0
    به نظر من تو شبهای ماه رمضان باید از سریالهای خنده دار و شاد پخش بشه یاد سریال متهم گریخت خانه بدوش بخیر هنوز که هنوزه وقتی پخش میشه لذت بخشه مردم بغید با این سریالها انرژی بگیرند نه این سریالهای بی روح و اعصاب خرد من
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    1 1
    صدا و سیما باید با عطاران آشتی کنه باید با سلام و صلوات برش گردونن ..
  • Mhs IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    8 0
    این نقد خیلی عجولانه نوشته شده...وقتی خوندمش احساس کردم فقط دو سه قسمت این سریال رو دیدید و اینجوری راجبش نقد نوشتید...
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    4 1
    متاسفم برای نگاه سطحیتون...چه مقایسه بدی...سریال جذابیه با بازی های خوب..یه کم منصف باشید..عجولانه و زود قضاوت نکنید..
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    5 1
    به نظرم زود قضاوت کردید باید تا پایان سریال صبر کرد بعد نقد کرد
  • حنا IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    4 1
    نقد خنده داریه واقعا
  • mina IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    5 1
    لطفا تا وقتی که سریال رو تا آخر ندیدین قضاوت نکنین، آقای جلیل سامان کارگردان قابل و کاربلدی هستن،نقدی که کردین اصلا درست نیست، صبر کردن چیزه خوبیه پس تا قسمت آخر صبر کنین و درباره ی فیلمنامه و محتوای سریال قضاوت نکنین و نظر ندین
  • mina IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    5 1
    از نقدی که کردین واقعا ناراحت شدم، واقعا جای تاسف داره
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
    1 0
    خیلی نامردی مشرق از هر نظر ک خوشت نمیاد درج نمیکنی!!!! بابا بزار همه راحت نظرشون رو بگن
  • رضا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    5 2
    نفس خوبه عالیه
  • مریم IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    2 0
    بنظرم سریال خوبی بود اما مناسب دهه فجر بود تا ماه مبارک رمضان
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    2 0
    سریال خوبی بود عشق همیشه دیدنی است آفتاب عاشقان تابنده باد ولی خیانت و دل شکستن نفرت انگیزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس