یدیعوت

با شلیک موشک های سطح به سطح با برد ۷۰۰ کیلومتر به سوریه، ایران هم انتقام حملات تروریستی در تهران را گرفت و هم شان و اعتبار یک قدرت نظامی، منطقه ای و حتی جهانی را به دست اورد.

سرویس جهان مشرق- متن زیر به قلم «ران بن ییشای»Ron Ben-yishai، تحلیل گر پیشکسوت امنیتی و نظامی روزنامه یدیعوت آخارونوت است که در وبسایت انگلیسی زبان این روزنامه «ynetnews.com» منتشر شد.

با شلیک موشک های سطح به سطح با برد ۷۰۰ کیلومتر به سوریه، ایران هم انتقام حملات تروریستی در تهران را گرفت و هم شان و اعتبار یک قدرت نظامی، منطقه ای و حتی جهانی را به دست اورد. این باید نه تنها زنگ هشدار را برای اسراییل، که برای کشورهای خلیج فارس و ایالات متحده هم به صدا در بیاورد.

حمله ایران به سوریه در شامگاه یکشنبه، زنگ خطر را نه فقط برای اسراییل، که برای کشورهای خلیج فارس و حتی ایالات متحده به صدا درآورد. حمله موشکی، علامت تشدید نقش‌آفرینی ایران در سوریه است، و اگر موشک ها-۶۰۰کیلومتر آن سوتر- به هدف خورده اند، این یعنی ایران ابزارهای دیگری برای مقابله با اسراییل، به جز به کارگیری حزب الله، در اختیار دارد.

ایران با این حمله موشکی سعی کرد چند هدف را محقّق کند. هدف اصلی، بهبود وجهه رژیم ایران بعد از ضربه حملات تروریستی علیه نمادهای ایرانی ها در تهران بود که به کشته شدن ۱۷ نفر و زخمی شدن ۵۰ نفر منجر شد.

حملات تهران می توانست حس امنیت شهروندان و تصویر غیرقابل تخریب رژیم جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را خدشه دار کند. بنا براین، پاسخ ایرانی ها پیچیده، مستمر و شامل سطوح مختلف است.....

ایران به دنبال ضربه زدن به خود داعش بود؛ حمله موشک های سطح به سطح که کشته شدن جنگجویان داعش را در دژهای اصلی آن به دنبال داشت و این واقعیت را به آن ها نشان می داد که از برد سلاح های ایرانی گریزی ندارند. این ضربه به تاسیسات داعش در شهرهای سوری دیرالزور و پالمیرا، به دولت سوریه و روس ها هم کمک می کند.

سوری‌ها، روس ها و ایرانی ها در اتحاد با هم قصد بازپس گیری پالمیرا، دیرالزور و مناطق اطراف را برای چندمین بار دارند. این دو شهر و تاسیسات نظامی اطراف آن ها تاکنون چندین بار دست به دست شده اند و اکنون عملیات مشترک نیروهای سوری-روسی  برای این دو شهر در جریان است.

علاوه بر این، اثبات توانایی هدف گرفتن دقیق و شلیک موشک در فواصل ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری، یک نمایش قدرت برای ایران است و هدف اصلی ان کسب وجهه و بازدارندگی یک قدرت نظامی، منطقه ای یا حتی جهانی است. تاکنون این تنها ایالات متحده و روسیه بودند که در خاورمیانه موشک های دقیق در این فواصل شلیک کرده اند.

ایرانی ها می گویند که ۶ موشک با برد حداکثر ۷۰۰ کیلومتری شلیک کرده اند و نتیجه را «موفق» گرچه همچنان آن را یک پاسخ «محدود» خوانده اند. ما هنوز اطلاع نداریم که موشک های مورد استفاده ایران کروز یا بالیستیک بوده اند. موشک های بالیستیک نه تنها سرجنگی بزرگ با قابلیت حمل صدها کیلوگرم مواد منفجره دارند، که از مکانیزم هدف زنی دقیق هم برخوردار هستند.

ما همچنین سطح دقت موشک ها را هم  نمی دانیم. ایران احتمالا انواع مختلفی از هر دو نوع بالیستیک و کروز را شلیک کرده تا از این فرصت برای آزمایش دقت و قابلیت اتکاء تسلیحات دوربرد خود حداکثر بهره را ببرد. تا زمانی که ایران نتایج این آزمایش را نداند، نوع موشک های به کاررفته و همچنین دقت و میزان کُشندگی آن ها را فاش نمی کند.

همه‌ی این اطلاعات با دغدغه و علاقه مندی بالا در اسراییل دنبال می شود، چون هر کسی که قادر به زدن اهداف در شرق و شمال شرق سوریه از کرمانشاه و کردستان در غرب و شمال غرب ایران باشد، می تواند همان موشک ها را برای زدن ارتفاعات جولان و سایر نقاط در اسراییل هم به کار بگیرد.

این حرف نهایی ایران(در زمینه برد موشک) نبود و ان ها کتمان نمی کنند که موشک های شهاب-۳ با برد تا ۱۴۰۰ کیلومتر در اختیار دارند. به علاوه موشک های بالای ۲۰۰۰ کیلومتر هم هستند که البته دقت آن ها پایین است.

این واقعیت هم اکنون عیان شده که ایران موشک های کروز ساخت خود را دارد، ولی تاکنون عملکرد آن ها را مخفی نگه داشته است. بنا بر این، حمله موشکی ایران به اهداف داعش در شرق سوریه، موضوعی است که اسراییل باید در سطح دیپلماتیک هم پیگیر آن باشد، به عنوان بخشی از کارزار مشترک اسراییل با کمک دولت ترامپ برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران.

به همین دلیل، این حمله باید هشداری برای کشورهای عرب خلیج فارس هم باشد که بخشی از اردوگاه کشورهای سنّی میانه رو و متحد آمریکا هستند. میادین نفتی و تاسیسات نظامی آن ها در ۴۰۰ کیلومتری قلمرو ایران است و از این رو آسیب پذیر هستند. آمریکا هم باید نگران باشد، چرا که پایگاه های هوایی، دریایی و فرماندهی آن در قطر و بحرین، در محدوده برد موشک های ایران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • هموطن IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    با تمام توان پشت سر سربازان دلیر ایران ایستاده ایم. و اگر مصلحت باشد مسلح خواهیم شد.
    • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
      48 4
      احسنت
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
      29 5
      جو گیر نشو نظامی هامون کارشون رو خوب بلدن
  • ali IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    48 6
    تیم سپاه پاسداران 6 تیم داعش 0 ششتایی شدن رفت
    • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
      28 2
      نه عزیزم فعلا ایران یه لول کرد تا چوبله شدن داعش پیش میریم!
  • مجتبی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    46 5
    شیر خفته ایران بیدار شده . ای کفتاران پست سریعا خودتونو جمع و جور کنید.
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    12 4
    این طور نوشتن توسط یک فردی هست که می خواهد تمام کشور ها و گروهک های تروریستی را بر ضد ایران کند در گزارش نوشته شده موشک های شلیک شده برای امریکا اسراییل و اعراب خلیج فارس و تمام جهان ضرر دارد
  • فدائیه IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    38 13
    این سایه جنگ را از سر ملت برداشته است نه فشارهای ایمیلی اقای ظریف.افرین بر فرزندان این مرز و بوم .خدا قوت فرماندهان رزمندگان .بوجوتان افتخار می کنیم
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    36 11
    این شاهکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منافقان نفوذی در بدنه حکومت را وحشت زده کرده به طوری که هنوز موضع ‌شفافی نگرفته اندبه خصوص آقای x
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    23 8
    حالا نوبت عربستان است
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    27 5
    نگران باشید و از این نگرانی بدرک واصل بشید
  • DE ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    30 4
    تا چشم دشمنان ايران كور شود.
  • روح الله IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    23 9
    تمام اهداف امریکا و و حتی اطاق ترامپ بوزینه و اوبامای شغال و بوش حرامزاده در تیررس است
    • آتش به اختیار IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      6 1
      خدایا منو ببخش عجله کردم اشتباه مثبت زدم فقط به خاطر اینکه به بوش تهمت حرامزادگی زد. داداش از خدا بترس و به دشمنت هم تهمت نزن!
  • روح الله IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    19 11
    تمام اهداف امریکا و و حتی اطاق ترامپ بوزینه و اوبامای شغال و بوش حرامزاده در تیررس است
  • روح الله IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    15 12
    تمام اهداف امریکا و و حتی اطاق ترامپ بوزینه و اوبامای شغال و بوش حرامزاده در تیررس است
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    2 2
    وقتی دشمن از ان طرف دنیا امده سمت ما باید موشک های ما در تیررس دشمن باشد که احساس امن نکند
  • بیسیمچی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    4 2
    شکر خدا ایران هم در عرصه سیاسی و هم نظامی داره خوب با مهره هاش بازی می کنه...
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    7 8
    پاینده و جاوید باد دولت مقدس تدبیر و امید که چنینی مشروعیتی به ایران داد.خواب شلیک موشک رزمی رو هم نمیدیدید
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      1 7
      واقعا حالت خوبه؟؟؟؟
    • ASF IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      4 0
      حرف شما منطقیه.دولت باید قدرت دیپلماسی و سپاه و ارتش باید قدرت موشکی و نظامی ایران را نشان دهند تا مانند دو بال برای پرواز ایران عمل کنند.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    9 0
    این خوبه که اقتدار داریم ولی ای کاش تو بحث رشد اقتصاد و صنعت و عم و غیره هم پیشرفت داشتیم تا همدیگر را تکمیل می کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس