حجت الاسلام رفیعی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه دوم سوره انفال گفت: براساس این آیه، مؤمن واقعی کسی است که هنگامی‌که نام خدا برده می‌شود دلش بلرزد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در سخنرانی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، بابیان اینکه ایمان دارای دو رکن باور و عمل است، اظهار داشت: اگر کسی تنها علم داشته باشد و عمل نداشته باشد کافی نیست و دارای مشکلاتی است، علم به‌تنهایی ممکن است که با کفر جمع شود و عمل بدون علم نیز با نفاق جمع می‌شود.

وی بابیان اینکه خود کلمه ایمان نه بار مثبت و نه بار منفی دارد، گفت: اینکه ایمان به چه چیزی داشته باشیم دارای اهمیت است درنتیجه باید هردوی عمل و علم باهم باشند تا انسان مؤمن از دنیا برود.

استاد حوزه و دانشگاه ایمان را دو گونه ملکی و عاریه‌ای دانست و افزود: دین عاریه‌ای در یک امتحان از دست می‌رود و حوادث روزگار، شبهات و موارد دیگر ایمان انسانی که عاریه‌ای است را مورد تهدید قرار می‌دهد، ازاین‌رو باید همواره از خداوند بخواهیم که دین ما عاریه‌ای نباشد و اعتقاد و باور خود را حفظ کنیم.

رفیعی بابیان اینکه ایمان دارای درجات مختلف است، خاطرنشان کرد: تعلق نداشتن به دنیا، زود بیدار شدن در نیمه‌های شب، تمایل به روزه گرفتن در روزهای گرم، دیدن باطن افراد و دیدن چهره جهنمی اشخاص، 5 نشانه مؤمن از دیدگاه حارثه بن مالک یکی از صحابه پیامبر اکرم(ص) بود که در جنگ موته به درجه رفیع شهادت دست‌یافت.

وی با اشاره به آیه دوم سوره انفال اظهار داشت: براساس این آیه، مؤمن واقعی کسی است که هنگامی‌که نام خدا برده می‌شود دلش بلرزد، مؤمن واقعی اگر جایی صحنه گناه برایش پیش آمد طبق این آیه کنار می‌گذارد و از آن دوری می‌کند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی بابیان اینکه مؤمن واقعی زمانی که قرآن می‌خواند ایمانش زیاد می‌شود، ادامه داد: آیا می‌شود انسان این‌همه آیات خدا را بخواند و از آن تأثیرپذیری نداشته باشد؟ برای نمونه تنها یک آیه فضیل را به راه راست هدایت کرد.

رفیعی با اشاره به گفته شهید بهشتی که بهشت را به بها دهند و به بهانه ندهند، تصریح کرد: رسول خدا یک متدین امین بود که مردم را به راه راست هدایت می‌کرد، باید انسان بداند که همه‌کارهای ما در جهان هستی بازتاب دارد و نتیجه اعمال خود را خواهیم دید.

استاد حوزه و دانشگاه سومین نشانه مؤمن را توکل بر خداوند بیان کرد و گفت: انسان ابتدا اثرپذیری از خود خدا، سپس از کلام خدا دارد و نتیجه این اثرپذیری توکل بر خداوند است، همچنین عمل به آنچه خداوند دستور داده و انفاق در راه خدا نشانه‌های بیرونی ایمان هستند.

وی با اشاره به پاداش انسان مؤمن ابراز کرد: انسان‌های مؤمن در پیشگاه خداوند دارای درجاتی هستند و این درجات معنویات هستند که در دنیا به آن‌ها داده می‌شود، برای نمونه خداوند به امام خمینی(ره) اعتبار و آبرو داد و توانست حکومت پهلوی را از هم بپاشاند و انقلاب اسلامی را به وجود آورد، دومین پاداش انسان‌های مؤمن آمرزیده شدن و سومین پاداش آن‌ها رزق کریم است.

رفیعی تأکید کرد: ایمان با علم و عمل تقویت می‌شود، البته مؤمن دارای ویژگی‌های اخلاقی، اجتماعی، عبادی، فردی، خانوادگی و سیاسی است، این ویژگی‌ها همچون پازل و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها به هم مرتبط است، همچنین حسادت، کذب و ظلم نبایدهایی است که انسان مؤمن ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس