زعفران

مستند «عروس وامنان» به موضوع کشت زعفران در یکی از روستاهای استان گلستان و رونق کار و فعالیت در میان اهالی روستا می‌پردازد.

به گزارش مشرق، فاطمه مرزبان کارگردان مستند «عروس وامنان»  درباره اثرش که در قالب بسته «فرزندان رمضان» جشنواره عمار ویژه اقتصاد مقاومتی در شبکه اکران مردمی این جشنواره در حال نمایش است، گفت: زمانی که متوجه شدم یک روحانی در روستای «وامنان» استان گلستان اقدام به تولید و کشت زعفران می‌کند، برایم بسیار جالب و در عین حال عجیب بود؛ به همین علت هم به آنجا سفر کردم تا از نزدیک با آن فرد آشنا شده و در جریان فعالیت‌های او قرار بگیرم.

وی افزود: داستان به این صورت بود که روحانی این روستا برای نخستین بار گیاه زعفران را در اطراف روستا مشاهده می‌کند و به ذهنش می‌رسد که بذر آن را کشت کند و زمانی که می‌بیند اقدام او نتیجه داده است، بذرهای زعفران را به روستا آورده و از مردم درخواست می‌کند اگر تمایل دارند آن را در زمین‌های کشاورزی خود کشت کنند.

این کارگردان ادامه داد: حاصل کشت زعفران در روستای «وامنان» و نتیجه دادن انجام این کار موجب می‌شود بسیاری از افرادی که روستا را ترک کرده بودند، مجددا به آن بازگشته و شروع به کشت زعفران در زمین‌های کشاورزی خود کنند.

مرزبان خاطرنشان کرد: مسائل زیادی وجود دارد که انسان فکر می‌کند نمی‌تواند آنها را انجام بدهد ولی زمانی که حرکت می‌کند متوجه می‌شود انجام آنها امکان پذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مراحل ساخت این مستند بیان کرد: مستند «عروس وامنان» در سال 1393 ساخته شده و برای اینکه بتوانم لحظات کشت زعفران را هم در مستند خود داشته باشم، در چند مرحله و در روزهای مختلف به روستای «وامنان» سفر کردم؛ البته در کنار تصویربرداری از کشت زعفران به دنبال آموزش نحوه کاشت آن هم بودم تا اگر فردی علاقمند به این کار است بتواند با نحوه کشت آن آشنا شود.

این مستندساز یادآور شد: تمامی مراحل و بخش‌های مختلف کار را خودم به تنهایی انجام می‌دادم و از طرفی شرایط مالی و دوری راه، ساخت این مستند را برای من به عنوان یک فیلمساز خانم، قدری دشوار کرده بود.

مرزبان تصریح کرد: یکی از جوانان روستا که به عنوان سوژه نخست مستند انتخاب کردم در حال آمده شدن برای ازدواج است و قصه انتخاب زعفران برای کشت در این روستا از زبان این جوان بیان می‌شود، به همین دلیل، عنوان مستند را «عروس وامنان» انتخاب کردم. البته در اصل نام مستند «عروس وامنان» از ترکیب واژه های عروس به معنای زعفران و «وامنان» به عنوان اسم روستا تعیین شده است.

کارگردان مستند «عروس وامنان» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: به عنوان یک مستندساز، چندان اطلاعی ندارم که چرا مستندسازان کمتر به سراغ موضوعاتی مثل اقتصاد مقاومتی می‌روند، ولی می‌توانم به این نکته اشاره کنم که معمولا ساخت مستند و تولیدات تصویری با چنین موضوعاتی سلیقه‌ای است.

وی در همین زمینه اضافه کرد: البته وضعیت سینمای کشور در پرداختن به موضوعات و سوژه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در دوره زمانی اخیر، بسیار خوب شده و جشنواره‌ای هم به همین عنوان برگزار شده است و در بیشتر جشنواره‌های دیگر هم با ایجاد فضا در فراخوان آنها شاهد حضور فیلم‌هایی با این موضوع هستیم.

مرزبان با بیان اینکه فیلمسازان و مستندسازان به میزان بسیار زیادی می‌توانند در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نقش مفیدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: من مستند «عروس وامنان» را برای تلویزیون تولید کردم و با توجه به اینکه که مطمئن بودم این مستند همانند اثر قبلی‌ام با اقبال خوبی روبرو می‌شود به دنبال این موضوع بودم که دیدن آن برای مخاطبان جنبه آموزشی داشته باشد.

این مستندساز در ادامه سخنانش یادآور شد: در حال حاضر، مستند دیگری هم دارم که هنوز نمایش داده نشده و درباره مردی است که در جزیره «آشوراده» به تنهایی زندگی می‌کند و به کار پرورش اسب مشغول است.

علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عماربه نشانیEkran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس