نمایش ایلیا

میخائیل با بازی محمد مختاری یک خاخام یهودی است که در جمع یهودیان از احترام بالایی برخوردار است اما رایا مشکلاتی را برای او ایجاد می کند و در نهایت بی اجازه از میخائیل راهی کوفه می شود تا...

گروه فرهنگ و هنر مشرق - این شب ها نمایشی با نام «ایلیا» در تالار وحدت تهران بر روی صحنه است که چندین گام از کارهای مشابهش در ژانر مذهبی جلوتر است. سید جواد هاشمی و گروهش نزدیک به 25 سال است که نمایشی را نذر مولایشان علی علیه السلام بر روی صحنه می برند و بلیط های آن را به طور رایگان بین مردم توزیع می کنند.

گروه تئاتر «یتیمان کوفه» بیست و پنجمین سال نمایش خود را با اجرای نمایش‌های نذری پشت سر می‌گذارد و در هفتمین سالی که قرار است نمایشی را در تالار وحدت به صحنه ببرد نمایش «ایلیا» را در ارتباط با ساحت حضرت علی (ع) برای اجرا در شب های قدر آماده کرده است.

نمایش، با حرکات موزونی که طراحی اش را کمال رضوی بر عهده داشته شروع می شود. حرکاتی کاملا برنامه ریزی شده با اجرایی قوی که برگرفته شده از عبادات یهودیان است.

اما بیشتر از هر کسی، مرجان قمری در نقش رایا، در این نمایش خوش درخشیده است. دختری یهودی که از دیدن صحنه قتل مادرش مجنون شده و حالا در تمام صحنه های نمایش حضور دارد و نقش پر حرکت و پر دیالوگش را به خوبی اجرا می کند و در صحنه های آخر به خوبی روضه خوانِ جمع می شود و از حاضران اشک می گیرد.

میخائیل با بازی محمد مختاری یک خاخام یهودی است که در جمع یهودیان از احترام بالایی برخوردار است اما رایا مشکلاتی را برای او ایجاد می کند و در نهایت بی اجازه از میخائیل راهی کوفه می شود تا قاتل مادر را پیدا کند. میخائیل به دروغ، حضرت علی را قاتل مادر او معرفی کرده است.

رایا در سفر دور و درازش به کوفه با مسائل مختلفی مواجه می شود که گاهی خنده را بر لب تماشاگر می نشاند و گاهی اشکش را در می آورد.

«ایلیا» دیالوگ محور است و حتی دکور عظیمش هم آنقدر که باید به کمک اجرای آن نمی آید اما دیالوگ هایش به خوبی نوشته شده و در برخی موارد سعی شده تا به زبان محاوره و تکیه کلام های امروزی نزدیک شده و با مخاطب، ارتباط راحت تری برقرار کند.

شخصیت ها به خوبی در «ایلیا» شناخته نمی شوند و برخی از نقش ها بود و نبودشان در جریان اجرا اثرگذار نیست.

با این همه «ایلیا» حرکت رو به رشدی است که با نگاهی به آثار این ژانر می توان به آینده آن امیدوار بود.

سید جواد هاشمی قبل از اجرا به روی صحنه می آید و توضیحاتی را می دهد که حاشیه های اجراست و به قول خودش از متن هم مهم تر است. او از موسسه ای یاد می کند که در لابیِ تالار، کمک های مردمی را جمع می کند تا سهمیه نان برای خانواده های بی بضاعت آماده کند. به قول سید جواد، مکانیزه شده ی همان کاری که حضرت مولا در کوچه پس کوچه های کوفه می کرد. این اقدام سید جواد هاشمی را هم می شود یک آتش به اختیار فرهنگی و اقتصادی دانست که مشابهش را پیش از این لااقل در این سالن کسی ندیده است.

اجرای این نمایش از یکشنبه 21 خرداد در ساعت 18 و در تالار وحدت آغاز شده و تا آخر خردادماه ادامه دارد. علاقمندان برای تماشای این نمایش می توانند با شماره ۰۹۱۲۳۱۳۷۰۰۶ برای رزرو بلیط تماس حاصل کنند.

سید جواد هاشمی می گوید: اصل ماجرا درباره یک یهودی مسلمان شده است که محبت های حضرت علی (ع) زندگی او را متحول ساخته است. این یهودی که تحت پرورش پدرش که خاخام بزرگ یهودی است قرار داشته، در جنگ خیبر در مقابل علی (ع) جنگیده و خوی تندروی را از پدرش به ارث برده و به همین علت هم با علی (ع) به آزار و اذیت برمی خیزد اما بعد متوجه می شود که باید مثل علی(ع) و برخوردهای نرم و مهربان او دست از تندروی بردارد و بنابراین زندگی اش تغییر می کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع این نمایش بخشی برگرفته از یک واقعیت تاریخی زمان حضرت علی(ع) است، تصریح می کند: اما اینطور نیست که صد در صد ماجرا واقعیت داشته باشد.

هاشمی می افزاید: امروز ما با جریانی از افراطی گری در ادیان رو به رو هستیم، داعش از یک طرف و صهیونیسم از طرف دیگر، ما در این نمایش که البته یک نمایش کاملا مذهبی است و وارد سیاست نمی شویم، یک تلنگری خواهیم داشت به اصولی که ادیان الهی بر آن استوار هستند و البته به طور مستقیم به زندگی امیرالمومنین علی (ع) نیز خواهیم پرداخت.

هاشمی در پایان تصریح می کند: اجرای ما نذری است یعنی نه مخاطب هزینه ای می پردازد و نه ما دستمزدی می گیریم. همه برای خود آقا امیرالمومنین و رضای خدا روی صحنه می‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس