کد خبر 73905
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۲

متخصصان توانمند کشورمان با درک نیازهای آینده و بهره گیری از تجریبات فراوان 8 سال جنگ تحمیلی در زمینه کارکرد، قابلیت ها و سایر مسائل سلاح های تهاجمی اقدام به طراحی و ساخت یک نمونه تفنگ تهاجمی با کالیبر 5.56 نموده اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، آنچه امروز در دستان هر سربازی در میادین نبرد سخت دیده می شود سلاح انفرادی نام دارد. پرتعدادترین نوع از این سلاح ها همان تفنگ های تهاجمی هستند و معروف ترین سلاح هجومی نیز کلاشنیکف است. امروزه چند نمونه سلاح هجومی در کشور موجود بوده و تولید می شود.
سابقه ساخت این نوع سلاح ها در کشور به حدود 81 سال گذشته یعنی 1309می رسد. تولید اسلحه گرم در کشور در این سال به صورت انبوه با ساخت تفنگ های های ZB آغاز شده و بعدها در جنگ جهانی دوم دولت ایران طی قراردادی تولید مسلسل های PPSH M1941 محصول شوروی را که در ایران به نام «په په شه» معروف شد را برای اتحاد جماهیر شوروی آغاز کرد و پس از آن نیز تولید این اسلحه را برای ارتش ایران ادامه داد.
یک نمونه «په په شه» ساخت ایران با خشاب 31 تیر

په په شه مسلسل خودکاری با کالیبر 7.62 میلیمتر(قطر داخلی لوله یا قطر خارجی گلوله) و عملکرد فشار مستقیم گاز باروت بود. جرم آن با خشاب 4.19 کیلوگرم بوده و دو نوع خشاب 31 و 71 تیر داشت. طول آن 84.2 و طول لوله سلاح 27 سانتیمتر و سرعت خروج گلوله از لوله حدود 499 متر بر ثانیه بود.
 
ژ-3
در سالهای بعد انواع وارداتی سلاح که عموماً دست دوم بودند در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار گرفت و تا قبل از انقلاب تفنگ های معرف ام-1 آمریکایی و ژ-3 آلمانی در ایران ساخته می شدند. ژ-3 که در راستای برنامه ریزی های انجام شده برای کشورهای منطقه به همراه ایران به ترکیه و پاکستان(اعضای پیمان سنتو) داده شده بود به سلاح سازمانی ارتش این کشورها تبدیل شد. البته تعدادی سلاح کلاشنیکف هم در کشور موجود بود که چندان مورد استفاده در نیروهای نظامی نبوده است.
ژ-3 در دقت و قدرت زبانزد است و محصول کمپانی هکلر و کخ آلمان است. این سلاح پس از جنگ جهانی دوم به بازیابی وجه آلمان در زمینه تسلیحات بسیار کمک کرد. بعد ها نمونه های مسلسل دستی و تیربار نیز از این سلاح ساخته شده و در کشورهای بسیاری به همراه نمونه اصلی ژ-3 به کار گرفته شد. بیش از 60 کشور جهان از ژ-3 در کشور خود استفاده کرده و چندین کشور از جمله برزیل، اسپانیا، پاکستان و ایران آن را در کشور خود ساخته اند.

به گزارش مشرق، نمونه استاندارد ژ-3 تفنگی با کالیبر 7.62 میلیمتر، جرم بیش از 4 کیلوگرم، طول کلی 1020 میلیمتر و طول لوله 450 میلیمتر است. این سلاح قوی گلوله خود را با سرعت 780 ت 800 متر بر ثانیه شلیک کرده و برد مؤثر 400 و برد نهایی 3750 متر را پدید می آورد. ژ-3 علاوه بر کسب شهرت به عنوان یک سلاح قوی همواره نیاز به نگهداری و نظافت منظم را نیز به کاربران خود تحمیل کرده است مثلاً در صورت استفاده از آن در محیط آب حتماً بایستی تحت روغنکاری و نظافت کامل قرار بگیرد تا ایراداتی چون گیر کردن بروز نکند.
ژ-3 با نرخ آتش بین 500 تا 600 تیر بر دقیقه و انرژی بالای گلوله های خود اسلحه ای مرگبار به شمار می رود. انرژی بالای فشنگ های مورد استفاده کمک می کند تا برای پرتاب نارنجک معروف به نارنجک سرتفنگی بدون تغییری بتوان ژ-3 را به کار گرفت. این سلاح از دو نوع قنداق ثابت و جمع شونده در داخل بدنه برخوردار است. دقت بالای این سلاح که مدیون طراحی دقیق اجزای آن است باعث شده تا تنها با نصب یک دوربین در بالای سلاح و دو پایه به عنوان اسلحه تک تیرانداز نیز استفاده شود.

از ادوات قابل نصب روی ژ-3 می توان علاوه بر سرنیزه، نارنجک سرتفنگی و دوربین معمولی و دید در شب را نام برد که با استفاده از دوربین و در نتیجه هدفگیری بهتر برد مؤثر این اسلحه نیز بهبود می یابد. با فراغت از جنگ تحمیلی صنایع دفاع کشورمان که متولی تولید این سلاح است ضمن تلاش برای افزایش کیفیت تولید، اقدام به ایجاد تغییراتی در این سلاح نیز نمود. متخصصان مبتکر کشورمان با علم به برخی ضعف های این سلاح از جمله وزن زیاد نوع بولپاپ آن را تولید کردند که منجر به کاهش 400 تا 500 گرمی جرم آن شد. در اسلحه های بولپاپ، خشاب به پشت قبضه منتقل شده که به این تریب ضمن حفظ یا افزایش طول لوله سلاح، از طول کلی اسلحه کم می شود. هر چند که به نظر در توسعه این نمونه از ژ-3 کوتاه شدن طول سلاح چندان مد نظر نبوده است.
نمونه بولپاپ ژ-3 ساخت ایران

کلاشنیکف
پس از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی و نیاز به تأمین تعداد زیادی سلاح هجومی برای تجهیز رزمندگان به خرید تعداد زیادی اسلحه کلاشنیکف AK-47 اقدام و بعدها نیز خط تولید این سلاح و نمونه های مشتق شده از آن از جمله نمونه تک تیرانداز و تیربار راه اندازی شد. این سلاح که پر تعداد ترین اسلحه ساخته شده در تاریخ بشر است با ویژگی هایی چون وزن کم، نرخ آتش و ظرفیت خشاب مناسب، حساسیت کم به نظافت و نگهداری آسان و برد قابل قبول به سلاح مطلوب بسیاری از نیروهای نظامی و شبه نظامی در سراسر دنیا تبدیل شده و تا امروز چندین نمونه بهسازی شده از آن توسط روسیه معرفی شده است.
کلاشنیکف سلاحی با کالیبر 7.62، نواخت تیر علمی 600 تیر بر دقیقه، سرعت خروج گلوله از لوله در حدود 715 متر بر ثانیه، برد مؤثر 300 و برد نهایی 2000 متر دارد. طول لوله این سلاح 415 میلیمتر و طول نمونه های مختلف قنداق ثابت و تاشوی آن از 655 تا 890 میلیمتر و جرم آنها با خشاب پر حدود 4 تا 4.3 کیلوگرم است. کلاشنیکف های ایرانی نیز امکان نصب تجهیزات جانبی نظیر دوربین معمولی و دید در شب را دارند.
کلاشنیکف با قنداق تاشو از زیر

 
اس-5.56
به گزارش مشرق، در سالهای اخیر و با حضور نیروهای فرامنطقه ای در اطراف کشور شاهد بکارگیری نمونه دیگری از سلاح های هجومی بودیم که از نظر ظاهری مشابه اسلحه معروف ام-16 آمریکا رقیب دیرینه کلاشنیکف است. این اسلحه که با نام اس-5.56 معرفی شده در اختیار یگان هایی از سپاه پاسداران است.
اسلحه اس-5.56 با دوربین

با توجه به مشخصات اعلام شده این سلاح کالیبر آن 5.56 میلیمتر، نرخ شلیک 700 تا 950 تیر بر دقیقه، سرعت خروج گلوله از سلاح 990 متر بر ثانیه، بیشترین برد مؤثر 460 متر، برد نهایی 2653 متر، جرم آن با خشاب خالی 3.2 کیلوگرم، طول سلاح 987 و طول لوله آن 505 میلیمتر است.
با نگاهی به مشخصات این سلاح شاخصه هایی چون وزن کم، برد مؤثرو نواخت تیر بالا در قیاس با کلاشنیکف و ژ-3 جلب توجه می کند. با توجه به تصاویر رژه های نیروهای مسلح در سالهای اخیر، روند تجهیز واحدهای مختلف به اس-5.56 رو به رشد ارزیابی می شود. این سلاح نیز امکان بهره گیری از تجهیزات جانبی مانند دوربین و نارنجک انداز 40 میلیمتری را دارد و به نظر می رسد دو نوع خشاب 20 و 30 تیر با آن قابل بکار می رود.
نارنجک انداز 40 میلیمتری

خیبر-2002/سما
نمونه هایی که تا به اینجا معرفی کردیم تفنگ های طراحی شده در کشورهای دیگر بودند که تحت امتیاز در ایران تولید و بعدها بهسازی شده اند. اما متخصصان توانمند کشورمان با درک نیازهای آینده و بهره گیری از تجریبات فراوان 8 سال جنگ تحمیلی در زمینه کارکرد، قابلیت ها و سایر مسائل سلاح های تهاجمی اقدام به طراحی و ساخت یک نمونه تفنگ تهاجمی با کالیبر 5.56 نموده اند. سلاح ملی ایران یا سما که در ابتدا از آن با نام خیبر2002 نیز یاد می شد یک نمونه اسلحه بولپاپ است.
از جمله مشخصات اعلام شده برای این اسحله جرم 3.7 کیلوگرم، نواخت تیر 800 تا 850 تیر بر دقیقه، برد مؤثر 450 متر، برد نهایی 2500 متر و سرعت خروج گلوله از لوله 900 تا 950 متر بر ثانیه است. همچنین دو نوع خشاب 20 و 30 تیرمشابه خشاب های اسلحه اس-5.56 با خیبر نیز مشاهده شده است.
خیبر2002 با خشاب 30 تیر، دوربین، دوپایه و سرنیزه

به گزارش مشرق، خیبر2002 با سه نوع لوله کوتاه متوسط و بلند ساخته شده که با یکدیگر قابل تعویض هم هستند. طول سلاح با این سه نوع لوله به ترتیب 680، 730 و 780 میلیمتر است که نشان دهنده یک سلاح جمع و جور در مقایسه با سایر تفنگ های تهاجمی است. این ویژگی به مدد بولپاپ بودن آن پدید آمده و بعلاوه امکان بکارگیری خیبر را در مأموریت های نیروهای مختلف فراهم ساخته است. از جمله نمونه لوله کوتاه برای واحدهای هوابرد ویا محیط های شهری و نمونه لوله بلند برای واحدهایی صحرایی مناسب تر هستند.
خیبر با لوله کوتاه

متخصصان توانمند کشورمان از ابتدا در طراحی خیبر اصول طراحی ارگونومیک(طراحی وسائل متناسب با فیزیک بدن انسان) را مدنظر داشته و در ادامه نیز با بهینه سازی طراحی این سلاح ایرادات آن را مرتفع نموده اند. به عنوان مثال محل قبضه سلاح و جای دست مخالف در نمونه های مختلف تغییر داشته. همچنین دستگیره فوقانی سلاح که در نمونه های اولیه بزرگ بوده و در نمونه های آخر با دستگیره ای مشابه دستگیره سلاح اس-5.56 و سایت نشانه روی آن جایگزین شده است. البته هم در نمونه های اولیه و هم در نمونه های آخر خیبر امکان نصب دوربین بر روی دستگیره وجود دارد. همچنین سرنیزه و دوپایه نیز به همراه خیبر بکار گرفته می شود.
خیبر با دوربین دید در شب و خشاب 20 تیر

مکانیزم ناظم آتش خیبر مشابه بسیاری از سلاح های جدید از سه حالت برای شلیک برخوردار است که شامل تک تیر، سه تیر و تیربار می شود. در حالت تیربار و با استفاده از دوپایه و لوله بلند در واقع باید این سلاح را یک تیربار سبک به حساب آورد.
خیبر-2002 و نمونه آخر آن، سما اسلحه ای با لگد کم(ضربه رو به عقب توسط سلاح در هنگام شلیک)، بالانس کامل و دقت بالا است. قابلیت اطمینان بالا و همچنین ساخت ماژولار(بخش بخش) که تعمیر آن را آسان می کند از ویژگی های این سلاح بومی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    3 5
    ‫در آلمان اسم ژ ۳ را بیاوری،میخندند،سلاح قدیمی است،ژ ۱۵ فعلأ همه کاره است.
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 0
    خودت می گی آلمان! قطب صنعتی و اقتصادی اروپا.....
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    آقای ناشناس هیچ لزومی نداره اگه اطلاعات نظامی قابل توجهی نداری اظهار نظر کنی!. محض اطلاع عرض میکنم که در چند سال اخیر اکثر قریب به اتفاق کارشناسان نظامی و سلاح های انفرادی دنیا و حتی ناتو به اینکه ناتو کالیبر 7.62در51 که همون کالیبر ژ3 (G3) کنار گذاشت و بجای اون کالیبر 5.56در45 سلاح هایی مثل ام فور(M4) یا ام16(M16) و یا حتی جی36(G36) و کلاریون و......استفاده کرد پشیمان هستند و جدیدا رویکردشون به استفاده مجدد از کالیبر بسیار کشنده 7.62در 51 شده البته با طراحی سلاح هایی جدید که ضعف سلاح های قدیمی رو نداشته باشه. چون رویکردشون از اینکه سلاحی انفرادی بکار ببرند که موجب زخمی شدن بیشتر نفرات بشه و به زعم خودشون اینطوری خسارات جانی و مالی بیشتری به دشمن زده بشه تغییر کرده و به رویکرد حذف کامل نفرات دشمن توسط کالیبر کشنده 7.62 در 51 رو اورده اون هم بیشتر بخاطر تجاربی که در جنگهای ایران و عراق و جنگهای با حزب الله لبنان و حماس کسب کرده و دیده که پس از مدتی همان رزمندگان زخمی دوباره به صحنه های نبرد بازمیگردند... البته در رویکرد جدید و طراحی سلاح های کالیبر 7.62 در 51 جدید به محسنات قابل توجه سلاح های کالیبر 5.56 مثل سبکی سلاح و طول مناسب هم توجهی مضاعف شده .
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    4 3
    اون اسلحه ای که به نام خیبره فرانسوی است و نام اصلیش فاماسه
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    3 2
    چیزی نمیدونی الکی اظهار نظر نکن .... یه عکسی دیدی فک کردی الان اسلحه شناسی .... فاماس زمین تا آسمون فرق داره فقط چون خشاب عقبه هم چین فکری کردی یا چون از لولش گلوله در میاد !!!!!!!!!
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اقا جالب بود متشکر
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    خب با این همه طول و تفصیل، اینارو که تو خبر اومده برای ترسوندن دزدا و دروغگوها هم اثر داره؟ اگه نه سنار نمی ارزه. حالا بیا خودتو بکش و هی از خودکفایی دم بزن.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 2
    یا حسین ... کدوl بدبختی می خواد با اینا تیر بزنه ، ماشیناشون که تو حالت خاموش آتیش میگیره و منفجر میشه ، وای از نارنجک انداز و بقیش ... خدا بداده سربازای اسلام برسه.
  • برسمنانی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    2 0
    مغز فوق همه تسلیحات است
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 0
    درسته که ژ3 قدیمیه ولی سلاح بسیار دقیق و فوق العاده قوی هست.صرف قدیمی بوودن دلیل بر عدم کارایی مناسب نیست
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 0
    شما اسم نیار که نخندند؛ ژ-15 یا ژ-36؟ نادان
  • محمد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    طرح بولپاپ رو هرکی اختراع کرده ، الان دیگه جهانی هست و سلاح های زیادی در کلاس خیبر با این طرح ساخته شده اینفیلد انگلیسی و فاماس فرانسوی جزو اولین های این طرح بودن؛ فکر کنم انفیلد اولیش بود؛
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    ترسوندن دزد ها و دروغگوها قانون می خواد که داریم و مجری قانون که ... اسلحه برای دفاع لازمه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 1
    ماشیناشون؟ نکنه شما جزو افغانی های مهاجر غیر مجاز هستی که با این لحن «خارج نشینانه» نوشتی!
  • تهرانی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام مطلب خوبی بود. متشکرم از معرفی ها به خصوص په په شه امیدوار هستم خیبر در آینده بهسازی شده و به طور گسترده در کشور جایگزین سلاح های خارجی گردد.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    برام جالبه مشرق این چیزای عتیقه رو از کجا گیر میاره؛ واقعا از این نظر منحصر به فرده. نمیدونستم ایران 80 سال پیش تفنگ می ساخته و فکر می کردم همش وارداتی بوده ایول به این مطلب
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اون ژ-3 تک تیر انداز هم ساخت ایرانه یا همون آلمانی قبل انقلابه یا بعد انقلاب خریده شده از اینور اونور؟
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اون طرح بولپاپش هم خیلی جالب بود؛ مشخصه ایران داره رو این طرح ها کار میکنه
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 0
    نمیدونم یا مفهوم سلاح ملی و سلاح سازمانی رو نمیدونیم چیه یا اینایی که ما ساختیم فقط یه ماکته. والا سلاح سازمانی رو باید دست یگانهای مسلح دید. فعلا که همه فقط ژ3 رو میبینن تو ارتش و کلاش رو تو سپاه . نیروی انتظامی هم تعداد کمی ام پی 5 داره. ژ3 که پیشرفت کرده رسیده به 36 و ما هنوز از 3 استفاده می کنیم. کی گفته سلاح های جدید کارایی نداشته اند و حالا همه برگشتن به قدیمیا؟ مثل اینه که الان همه ویندوز7 دارن شما بری داس کار کنی و بگی خیلی قویتر هست! درسته که هر ماموریتی سلاح خاص خودشو می طلبه، اما واقعا باید قبول کرد ما در زمینه سلاح انفرادی عقبیم. با چهارتا نمونه و نمایششون نمیشه ادعای پیشرفت کرد. اگر تعداد تولید بالاست چرا برای آزمایش و اصلاحات در اختیار یگان های عمل کننده و مانورها قرار نمیدن؟ چطوری ادعا می کنیم سلاح های ما از سلاح های آمریکایی بهتره؟ (که هر روز دارن در قسمت های مختلف دنیا در میدان جنگ وافعی امتحان میشن؟) یه مقدار تعصب رو باید بذاریم کنار و با توکل به خدا ما هم کار کنیم و نتیجه بگیریم.
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 1
    در حد تیپ و گردان های مستقل در سپاه از نمونه ایرانی ام-16 استفاده میشه
  • حسین ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    کی گفته جدید دارن و برگشتن به عقب از قدیمی ها استفاده می کنن؟ از قدیمی ها استفاده می کنن و دارن رو جدیدها کار می کنن. مطمئن باش اگه تحریم نبودیم الان جی-36 داشتیم و راهی برای ساخت خیبر باز نمی شد(به نظرم تحریم برکت داشت ولی چرا از خیبر حمایت نشده نمی دونم)
  • حسین ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 1
    این اسلحه ها فقط برای رژه 29 فروردین و 31 شهریوره. وگرنه همچنان اسلحه اصلی ارتش همان ژ3 های قدیمی و سپاه کلاشنیکوف های قراضه هست. می توانید از هرکسی که خدمت رفته سوال کنید ، به شما می گوید در دوران خدمت فقط ژ3 دیده یا کلاش. شاید هم تیربار ژ3 یا سیمینوف و گرینوف.
  • خودم ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    1 0
    ای بابا . چرا بحث بیهوده می‌کنید. ما شدیم مونتاژکار اسلحه‌های قدیمی. خدا به داد ما برسه اگر روزی بخواهیم در میدان‌های جنگ از این سلاح‌ها استفاده کنیم.
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اولا مودب باش ثانیا پیکان پیکانه می خواهد ایران بسازه یا انگلیس مهم طراحی تکنولوژیشه
  • کارشناس ارشد جنگ ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اسلحه 40 درصد قضیه هست نحوه بکار گیری بهینه و حداکثر از اسلحه...که نیاز به شجاعت کاربر و ریسک داره 60 درصد دیگه هست.....که فاصله بین حداقل و حداکثر برد یه سلاح یکی از متغییرهای این معادله هست
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    معلومه آدم بی خبری هستی ؛ چون تا به حال خیبر در رژه آورده نشده
  • حسین ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    خوب دیگه بدتر! یعنی در حد یک گردان هم تولید نشده است . من از سپاه خبر ندارم ، شاید برخی از گردان ها و تیپ های سپاه مجهز به این اسلحه های جدید باشند اما در سه پادگان ارتش که آموزشی ، دوره کد و یگان خدمتی ام را در آنها گذارنده ام یعنی 06 تهران ، مرکز پیاده شیراز و لشکر 23 تکاور ، فقط ژ3 دیدم و کلاش. حالا می گوییم 06 و مرکز پیاده پادگان آموزشی هستند . اما در لشکر 23 هم هیچ گروهانی را ندیدم که به این اسلحه های جدید مجهز باشند.
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    بسم الله دوست عزیز ی که گفتن باید بدون تعصب حرف زد کاملاً به جا بود ،اما چند نکته در مورد سلاح های انفرادی مورد استفاده در نیروهای مسلح اول اینکه در مورد استفاده از ژ3 و کلاش در سپاه و ارتش خواهش میکنم این لینک ها رو ببینید متوجه می شید که بسیاری از کشور ها از این سلاح ها استفاده کردند و هنوز تولید و استفاده میشه : http://en.wikipedia.org/wiki/G3_rifle http://en.wikipedia.org/wiki/AK-47 دوم اینکه اگر استراتژی های دفاعی و امنیتی ایران رو حتی به شکل کلی در نظر بگیریم جواب بسیاری از سوالاته ؛ سوما آیا واقعا کلاشینکف ( با سریعترین و کم هزینه ترین خط تولید و ساده ترین در یادگیری و استفاده از بین سلاح های انفرادی) جوابگوی نیرو های نظامی ما ( با توجه به مشخصات نیروی ساده با آموزش کم -سربازان وظیفه- و تعداد زیاد نیروهای مردمی - بسیجی با مشخصات مشابه ) هست یا نه ؟ چهارما اینکه ضرورت ساخت و ارتقا یا اصلاح سلاح های انفرادی یا اولویت هر کدام از این موارد چقدر است پنجماً آیا شرایط اقلیمی و آب و هوایی (با توجه به 4 فصل بودن کشور عزیز اسلامی ما) اجازه طراحی و ساخت هر نوع سلاحی رو می ده ؟ یا اینکه ما توان مالی و فنی لازم برای سرمایه گذاری روی چندین پروژه مختلف برای شرایط مختلف آب وهوایی را داریم ؟ اما در آخر ، تاریخ صنایع نظامی و حتی غیر نظامی ( نظیر صنعت هواپیما یا خودرو ، کشتی و مخابرات ) که وابسته به صنایع نظامی بودند نشود داده که جهش های بزرگ ، اختراعات بزرگ و دستاوردهای مهم در همه این صنایع در زمان جنگ ها رخ داده ، چون جنگ = ایجاد نیاز و نیاز مادر اختراعات است و من الله توفیق
  • جنگجو ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    شركت هكلر كخ آلمان هنوز هم ژ3 را توليد مي كنه البته نمونه آپگريد شده آن بانام HK-91 .ايران هم G3 هاي آپگريد شده را توليد مي كنه كه به هيچ وجه گير نمي كنه و لگد كمتري داره.حتي برخي مدل ها حالت سه تير هم دارند. شما كه به اندازهي اپسيلون سواد نظامي نداري چرا الكي نظر مي دي؟ معلومه فقط با هدف تخريب و تمسخر.
  • سینا ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    رشته ای به نام "کارشناس ارشد جنگ" هم داریم؟
  • کارشناس ارشد جنگ ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    0 0
    معادل سازی کردم...جانم لطفا دقت کنید: یه سلاح 1 کیلومتر برد داره و 500 متر برد مفید ...اما کاربر به دلیل ترس هیچ گاه به 500 متری هدف نزدیک نمیشه اما یه سلاح فقط 500 متر برد داره و برد مفید 250 متر اما کاربر به دلیل روحیه بالا و شجاعت به 250 متری هدف نزدیک میشه ...... بخاطر همینه کاربر و نیروی انسانی 60 درصد ماجراست! حالا اگر این ایمان و شهادت طلبی شیعه و مسلمان باشه......دیگه با هیچ معادله ای حل نمیشه! اگر دقت کنی امریکایها و ضد مسلمانان سعی دارن مسلمانان رو مانند خطر حمله هیولاها به انسان ها و..جلوه بدن که ریشه در همین اصل داره.....
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    0 5
    دوستان بین خودمون باشه.. ولی تسلیحاتی انفرادی که ایران سرگرم تحقیقات هست فوق پیشرفته و به نوعی آینده نگری هستند
  • م.ح ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    0 0
    محض اطلاع دوستان واقع بین سما توسط سپاه و به طور ازمایش برای مشخص شدن عیوب احتمالی در حال استفاده هست
  • عمران و حسین ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    0 0
    لطفا فقط اسلحه ایرانی را بیشتر ارتقا دهید. از خبرهای خوبتان ممنون
  • یکی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    نمیدونم بعد ازیکسال کسی اینو میخونه یا نه ولی اینو بهتون بگم که ایران سابقه درخشانی در طول تاریخ داره در صورتی که هیچ موقعه ای تجاوزگر فکرشهم نمیکرده. درضمن چرا ایران روی اموزش اسلحه های انفرادی پشت پرده کارکنه؟ وقتی که به اندازه کافی نیروی ورزیده و رسمی اموزش داده یعنی از بین سربازها غربال کرده. بیخودی اینقدر بی انصافی و خیانت با قضاوتهای الکی در قبال ایران از خودتون نشون ندیدو نظرات ارزشمندتون را نزد خودتون نگه دارید.
  • مهرداد نوپوراشرفی ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    1 0
    سلام.من مهردادنوپوراشرفی سردبیر مجله جنگ افزار و سازنده مدل بهینه سازی شده ژ-3 بولپاپ هستم.اظهار نظرات گوناگون شما عزیزان را خواندم.خواهش میکنم در اظهار نظرات ادب و خویشتن داری را حفظ کنید.انشا الله مجددا روی این سلاح کار خواهد شد و تولید انبوه آن آغاز میشود.این طرح ده سال قبل انجام شده بود ولی بدلیل ... با کناره گیری بنده متوقف شد.اگر خدا بخواهد شاهد ورود ایران عزیز به جمع کشورهای صاحب سبک و ایده در بین کشورها تولید کندده و طراحی سلاحهای سبک خواهیم بود.پیروز باشید.
  • خان ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    خفه شو!
  • گشتاسب پور ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    مرد حسابی مگه اسلحه قحط بود که رو ژ3 کار کردی؟ یعنی واقعا سوادت به یه اسلحۀ بهتر نرسید؟
  • سالار ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    خوب بود
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    ژ15 یا g15 اسلحه کمری ساخات اتریش که بسیار اسلحه خوبیه ولی ژ3 هنوز در ارتش آلمان در حال خدمته همراه با اسلحه بسیار عاله ژ36 که هر دو از یک کار خانه هستند
  • حسين ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    خيلي خوبه . من هم توان توليد فنر خشاب باكيفيت عالي را دارم . آماده براي همكاري .بامن تماس بگيريد ....0912
  • amir ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    اولا اسلحه ژ3 هنوز كه هنوزه بيشترين اسلحه استفاده اي در آلمان هستش مثل كلاشنكف تو ايران كه با اين كه اسلحه هاي جديدي اومدن ولي هنوز داره بيشرين استفاده رو ازش ميشه.دوما ما با توليد اسلحه هايي مثل همين خيبر نياز به طرح خارجي براي توليد اسلحه نداريم برو يكم تحقيق كن مي فهمي
  • l-lAJI ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 1
    آقای تعصب سربازای آمریکایی هم موقع جنگ با ویتنام تفنگاشونو با کلاشنیکوف عوض میکردن یعنی اونام عقب بودن ؟ نمیشه گفت . همین اندازه که شروع شده همینم خدارو شکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس