کد خبر 738633
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
برجام نمایه

در شرایطی که آمریکایی ها تحریم های بی سابقه ای را علیه ایران تدارک می بینند٬ مدعیان رفع تحریم ها روزه سکوت گرفته و پاسخی درباره فاجعه برجام که به منفذی برای ضربه زدن به ملت مبدل شده٬ نمی‌دهند.

به گزارش مشرق، «برجسته سازی» به عنوان یکی نظریات در اصول ارتباطی می‌گوید «ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چگونه بیندیشند اما می‌توانیم تعیین کنیم که درباره چه بیندیشند و وقتی توانستیم تعیین کنیم که آنها به چه بیاندیشند ، سپس تحمیل چگونه فکر کردن در چارچوبی از پیش ساخته بر آنها کار سختی نیست» .


نگاهی کلی به شرایط بسیار حساس کشور و مسائل مبتلا به آن از یک سو و جنس اظهارات رئیس‌جمهور و تیتر رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت طی هفته و روزهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد که روحانی و تیم مشاورانش به کمک فضای به شدت مسموم مجازی چگونه بر این اصل ارتباطی تمرکز کرده و تلاش می‌کنند با برجسته کردن موضوعات مبهم و فرعی و حاشیه ساز ، فکر و ذهن مردم را از موضوعاتی دور کنند که روزی با صدای کلفت و تیترهای درشت وعده می‌داند و حالا که حباب وعده‌ها ترکیده رویشان را سمت دیگری کرده‌اند .


تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا علیه ایران


ساعات پایانی چهارشنبه گذشته بود که مجلس سنای آمریکا ، با اتفاق نظر دو حزبی (دموکرات و جمهوری‌خواه) طرح «تحریم‌های جامع علیه ایران» موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ۲۰۱۷» را با ۹۸ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف در فهرست مصوبات خود قرار داد .
این طرح با نقض فاحش برجام(به طور خاص بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام) خواستار اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران به ‌بهانه برنامه موشکی، انتقال تسلیحات، حمایت از گروه‌های مقاومت (که واشنگتن آنها را تروریستی می‌داند) و نقض ادعایی حقوق بشری است.


طرح جدید سناتورها که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را افزایش می‌دهد، بطور کلی سه محور اصلی دارد:


۱-تحریم‌های موشک بالستیک: که اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند را هدف تحریم قرار می‌دهد.


۲-تحریم‌های جدید تروریسم: تحریم‌هایی مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کند و بطور مشخص قوانینی علیه افرادی تدوین می‌کند که در حال حاضر به بهانه حمایت ادعایی ایران از «تروریسم» تحریم هستند. این قانون رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که جزو مقام‌ها، مأموران یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند.


۳- اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌سازد تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در فعالیت‌های خاص مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به یا از ایران را توقیف کند.


نکته قابل تامل اینکه سنای آمریکا تصویب این تحریم‌ها را به خاطر نگرانی از تاثیر منفی بر انتخابات ایران، به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کرد.


دولت مشغول حاشیه سازی


درست زمانی که قانونگذاران آمریکائی در حال کندن «سیاه چاله تحریم» علیه کشورمان بودند ، رئیس‌جمهور محترم در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان مشغول تحریف نهج البلاغه و برش‌های مغرضانه از کلام امام معصوم (ع) بود.


روحانی که قبل از این برای اغراض سیاسی خود حادثه عاشورا را تحریف کرده بود و مدعی شده بود کربلا درس مذاکره است!در این مراسم در اظهاراتی شبهه ناک و غیر‌دقیق از سیره عملی امیرالمومنین‌(ع) گفت: حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود. مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.


روحانی افزود: انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می‌دهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم می‌داند.


روحانی همچنین در مراسم  تجلیل از خادمان قرآنی نیز دست به تحریف تاریخ زمان امام حسن‌مجتبی(ع) زده به نسبت دادن خلاف واقع به این امام معصوم گفت: شهامت بسیار زیادی می‌خواهد که انسان برای مصالح جامعه اسلامی در برابر ‏دشمنان دست صلح دراز کند.
وی افزود: امام حسن(ع) برای دین خدا و امت اسلام این کار را کرد و با صلح ‏خود شمشیر و نیزه‌ای را تحمل کرد که بسیار دردناک‌تر از شمشیر و نیزه در میدان جنگ بود.


مسلما پاسخ به این اظهارات خلاف واقع و تحریف گونه از سیره معصومین (ع) نیاز به پاسخی در خور و مفصل دارد که در این نوشتار نمی‌گنجد؛ اما اینکه مقصود رئیس‌جمهور از طرح چنین مسائلی در شرایط فعلی چیست، چیزی  جز حاشیه‌سازی و منحرف کردن افکار عمومی از وقایع با اهمیت و البته بسیار تلخی همچون نقض برجام و تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان پاسخ دیگری به ذهن نمی‌رسد .


سانسور تحریم‌های جدید آمریکا در روزنامه‌های زنجیره‌ای


از سوی دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت نیز که روزی با تیترهای درشت و عبارات غلو آمیز همچون « تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»، «اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «پیروزی، بدون جنگ» و... » برجام را فتح الفتوح همه تحریم‌ها می‌نمایاندند و گرچه بعدها معلوم شد که مامور به بزک برجام بوده‌اند ، این روزها در مقابل شدیدترین تحریم آمریکا علیه ایران سیاست سانسور را در پیش گرفته‌اند و به جای پرداختن به نقض مکرر روح و جسم برجام، حاشیه سازی‌های دولت را تیتر می‌کنند یا با برجسته کردن مسائل فرعی و کم اهمیتی مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها یا عدم پخش فلان آهنگ پیش از افطار ، خود رکن چهارم دموکراسی را نقض مکرر کرده باشند .


 واکنش مجلس به تحریم‌های جدید آمریکا : دو هفته تعطیلات !


همچنین در حالی که نمایندگان سنای آمریکا گسترده‌ترین تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب می‌کنند نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعطیلات دوهفته‌ای می‌روند و احتمالا نمایندگان پس از دوهفته به مجلس خواهند آمد و در حد چند دقیقه‌ هم به بیان کلیاتی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده علیه کشورمان خواهند پرداخت.


کما اینکه برخی نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که «پیش‌نویس طرح مقابله متناسب با اقدامات کنگره آمریکا تدوین شده است و در اولین جلسه کمیسیون امنیت‌ملی پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه بررسی و تصویب می‌شود.»


در شرایطی که این اقدامات آمریکایی‌ها خلاف برجام است و این معاهده بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و با توجه به مطرح شدن موضوعات کلان ملی و بین‌المللی؛ قطعا بهارستان‌نشین‌ها باید سرکشی از حوزه‌های انتخابیه و استراحت را به زمان دیگری موکول می‌کردند و با تشکیل جلسه فوری در مجلس این اقدام آمریکایی‌ها را بررسی و برای مقابله با آن چاره‌اندیشی کرده و تصمیمات متناسبی اتخاذ کنند .


بدون تردید کشور و منافع ملی آن نباید تحت الشعاع اقدامات غیر فوری مانند سر کشی به حوزه‌های انتخابیه آقایان و خانم‌های نماینده قرار گیرد و مردم، امروز بیشتر از هر روز دیگری نیازمند حضور نمایندگان و تصمیم‌گیری آنها در مجلس شورای اسلامی هستند.


پاسخگوی فاجعه برجام باشید


برغم نقدها و هشدارهای مشفقانه دلسوزان طی ۲ سال گذشته اما لجبازی نگذاشت رئیس‌جمهور واقعیت را ببیند و بپذیرد و آمریکا نیز به مدد بانیان برجام‌ها، تحریم‌هایی وسیع‌تر و شدیدتر از ماقبل برجام را به تصویب رسانده است. اکنون زمانی است که هیئت نظارت بر برجام باید وارد عمل شود. اما این هیئت چه اقدامی می‌تواند انجام دهند؟!


- اعلام نقض برجام توسط طرف آمریکایی و الزام دولت به مراجعه به سازوکار قضایی: در این صورت براساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام (که در بندهای ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ نیز تکرار شده است) شکایت ایران پس از طی چهار مرحله و ظرف ۴۵ روز به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع و ۳۰ روز پس از آن نیز قطعنامه ۲۲۳۱ لغو و شش قطعنامه تعلیق شده پیشین و همه تحریم‌های درج شده در آنها بازخواهد گشت. پیرو این وضعیت، تحریم‌های لغو یا تعلیق شده اتحادیه اروپا و آمریکا (که پایه حقوقی آنها قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است) نیز بلافاصله مجدداً اعمال خواهد شد! (این یعنی بازگشت همه تحریم ها)؛


- صرف نظر کردن از شکایت: که به نسبت اقدام اول عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد!


- اما کار سومی را هم هیئت نظارت می‌تواند انجام دهد: «بیان واقعیات» هیئت نظارت صریحا و غیر مصلحت اندیشانه به مردم بگوید که «برجام از اول قابل نقض، بلکه نقض شده! نگارش شده است!» هیئت نظارت به مردم بگوید که تعدادی از شروط ۹ گانه رهبری طی اجرای برجام هرگز رعایت نشد! ، غربی‌ها در ارتباط با بند اول شروط رهبری، هرگز نامه‌ای ارسال نکردند مبنی بر اینکه بعد از اجرای تعهدات ایران تحریم‌ها را «لغو» خواهند کرد (و لذا به لغو تنها ۱۵ درصد و تعلیق ۳۵ درصد بسنده کردند و در ارتباط با ۵۰ درصد باقی مانده هیچ کاری نکردند!)


از سوی دیگر سازوکار شکایت در برجام به نحوی تنظیم شده که هر نوع شکایت ایران (ولو با استنادات کامل) منجر به بازگشت همه تحریم‌ها خواهد شد! (یعنی به نحوی تنظیم شده است که ایران هرگز جرات شکایت نداشته باشد، ولو در صورت نقض‌های آشکار طرف مقابل)!


اضافه کنید به آن این نکته را که متن به نحوی نوشته شده که تفسیر طرف مقابل بخش مهمی از آن را بلااثر کرده است، بدون اینکه ما بتوانیم اعتراض کنیم!


دولت که در این شرایط باید پاسخگوی فاجعه و خسارت محض برجام باشد در حال ماله‌کشی و زمینه‌چینی برای برجام‌های دیگر است!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس