کد خبر 738324
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
آرش کردی

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه عبور مصرف برق از ۵۰ هزار مگاوات فشار فزاینده‌ای به سیستم‌های برق وارد می‌کند، گفت: تاکنون مصرف برق رشد ۹.۳ درصدی داشته که این عدد در سال‌های گذشته ۴ الی ۵ درصد بوده است.

به گزارش مشرق، آرش کردی در برنامه روی خط خبر با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در تابستان امسال 4 هزار مگاوات صرفه جویی صورت بگیرد، گفت: سال گذشته حدود 3 هزار مگاوات صرفه‌جویی از طریق راهکارهای مختلف صورت گرفت که پیش‌بینی می شود امسال این میزان به حدود 4 هزار مگاوات برسد.

وی افزود: در سال گذشته از 400 هزار مشترک کشاورزی 43 هزار مشترک برای کاهش مصرف همکاری داشته‌اند، به‌گونه‌ای که در 4 ساعت پیک مصرف روز هیچ‌گونه مصرفی نداشته‌ و در سایر ساعت‌ها برق آنها رایگان حساب شد.

کردی خاطر نشان کرد: برای مشترکین خانگی که بخش قابل توجهی از آنها، کنتورهای هوشمند سه زمانه دارند در صورت مصرف در میان‌باری یا کم‌باری، هزینه کمتری در مقایسه با پرباری پرداخت خواهند کرد.

وی ادامه داد:به همین خاطر از این مشترکین تقاضا داریم مصرف‌های غیرضرور خود را به ساعات اولیه صبح و یا ساعت‌های پایانی شب منتقل کنند تا هم در مدیریت مصرف برق ما را یاری کنند و هم شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی هزینه‌های پرداختی خود باشند.

*زنگ خطر خاموشی برق در تابستان

مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به این سئوال که مصرف برق در سال جاری رشد داشته یا خیر گفت: تاکنون شاهد رشد 9.3 درصدی پیک مصرف برق بوده‌ایم که این عدد در سال‌های گذشته 4 الی 5 درصد بوده است.

وی افزود: بر همین اساس تا به امروز پیک 49 هزار و 700 مگاواتی را تجربه کردیم که پیش از این بیشترین مصرف برق در مدت مشابه سال 45 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسیده بود که این نشان از زنگ خطر برای ادامه مصرف در تابستان است.

به گفته وی، عبور مصرف برق از 50 هزار مگاوات فشار فزاینده‌ای را به سیستم‌های برق وارد می‌کند که این امر احتمال خاموشی را افزایش خواهد داد.

*توانایی بالای کشور در تولید برق

کردی در خصوص تولید برق کشور گفت: تولید 49 هزار و 700 مگاوات برق در این زمان بی‌نظیر بوده که این نشان از توانایی بالای کشور در تولید برق دارد ولی با این شرایط اگر مدیریت مصرف برق صورت نگیرد در روزهای آتی تأمین برق با مشکل روبرو خواهد شد و با توجه به سراسری بودن شبکه برق این کمبود در تمام کشور توزیع خواهد شد.

*آغاز اجرای طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق

وی در خصوص آغاز اجرای طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق برای صنایع، کشاورزی و اداره‌ها گفت: امسال با رشد روز‌افزون مصرف برق از تاریخ 15 خرداد تا 15 شهریور ماه طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف در نظر گرفته است.

کردی افزود: در این حوزه سه طرح تشویقی برنامه‌ریزی شده که یکی از آنها جابجایی برنامه تعطیلی فصلی و دوره‌ای آنها به زمان پیک مصرف برق است که در این طرح جلوگیری از کاهش تولید صنایع و مقابله با رکود نیز در نظر گرفته شده است.

کردی افزود: صنایع می‌تواند به صورت داوطلبانه تعطیلات روز جمعه خود را به ایام هفته منتقل کند تا با این اقدام از پیک مصرف برق در طول هفته بکاهند.

مدیر عامل شرکت توانیر در ادامه به طرح ذخیره عملیاتی اشاره و بیان کرد: با مصرف‌کنندگان بخش صنایع پیش از 15 خردادماه وارد مذاکره شده‌ایم تا طی توافقی مشخص شود در چه زمان‌هایی مصرف خود را کاهش می‌دهند و با خروج آنها از مدار، ظرفیت ایجاد شده را در سایر بخش‌ها مصرف کنیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 4 هزار و 800 واحد صنعتی صرفه‌جویی از راه طرح ذخیره عملیاتی داشته‌اند که همین امر تشویقی 140 میلیارد تومانی شرکت توانیر به صنایع را به‌دنبال داشت.

کردی اظهار کرد: در سال گذشته علاوه بر 4 هزار و 800 واحد صنعتی، 43 هزار تفاهم‌نامه در بخش کشاورزی و بیش از 500 قرارداد با بخش عمومی دولتی در خصوص کاهش مصرف قرارداد به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت توانیر عنوان کرد: پیگیری‌هایی صورت گرفته تا ادارات دولتی موظف به کاهش حداقل 10 درصدی مصرف نسبت به سال گذشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس