واکنش ها به تحریم ایران

در حالی که ظاهر مصوبه سنای آمریکا، اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه است، اما جزئیات این مصوبه نشان می‌دهد هدف آن، ضربه زدن به اقتصاد ایران است.

سرویس سیاست مشرق - رسانه‌های وابسته یا حامی دولت یازدهم، نسبت به مصوبه جدید سنای آمریکا در وضع شدیدترین نوع تحریم‌ها علیه ایران، سیاست‌ سکوت یا تحریف را در پیش گرفته‌اند.

در حالی که   سنای آمریکا در مصوبه جدید خود قوی‌ترین زیرساخت‌های تحریمی علیه ایران را وضع کرده که حتی قبل از برجام هم خبری از آنها نبود، رسانه‌های دولت یازدهم تلاش دارند این مصوبه را به تحریم نظامی و موشکی ایران تقلیل دهند و سخنی از تبعات اقتصادی آن به میان نیاورند.

در حالی که ظاهر مصوبه سنای آمریکا، اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه است، اما جزئیات این مصوبه نشان می‌دهد هدف آن، ضربه زدن به اقتصاد ایران است، زیرا با این قانون، هر نهاد داخلی و خارجی که با سپاه همکاری کند، مستقیما به لیست تحریمی آمریکا اضافه می‌شود.  به این صورت که آن فرد یا نهاد ارایه دهنده خدمت خودش نیز در لیست تحریمی آمریکا یا همان SDN قرار می‌گیرد.

یعنی دیگر خبری از یک تنبیه موقتی نیست، بلکه آن شخص یا نهاد به طور کامل در لیست تحریم‌های بانکی آمریکا قرار می‌گیرد.

ضمن آن که اگر قبلا فقط مبادلات دلاری و ارزی ایران رصد می‌شد در این تحریم جدید، مبادلات ریالی هم مبنای تحریم قرار می‌گیرد، حتی در این حد که بانک مرکزی یا خزانه هم اگر بخواهند حقوق کارکنان سپاه را بپردازند، تحریم می‌شوند. این مسئله موجب افزایش ریسک همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود یعنی فضایی که با برجام هرچند به طور حداقل ایجاد شده بود، مجددا بسته می‌شود.

 بدین ترتیب تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی که با سپاه پاسداران روابط همکاری دارند پتانسیل لازم برای قرار گرفتن در لیست تحریمی آمریکا را دارند. این وضعیت حتی از قبل از برجام هم بدتر است. تا قبل از برجام حدود ۶۰۰ فرد و نهاد در این لیست تحریمی قرار داشت و برجام ۴۰۰ نفر و نهاد را از لیست خارج کرد. اما با تصویب و اجرای این قانون می‌توان پیش‌بینی قرار گرفتن چند هزار فرد و نهاد در لیست تحریمی   را متصور دانست.

از آنجا که سپاه در بخش اعظمی از مبادلات مالی ایران دخیل است، تحریم‌های جدید، شرکت‌های خارجی را از انجام مبادله با ایران هراسان خواهد کرد که این باعث تضعیف وعده رفع تحریم‌ها است که در توافق هسته‌ای به ایران وعده داده شده است.

آن‌چه   سنا تصویب کرد تنها یک طرح عادی قانونی تحریمی علیه ایران نیست، بلکه یک طرح مادر است که زمینه‌ساز تحریم‌های گسترده‌تری علیه ایران خواهد شد و نیاز به مصوبه قانونی ندارد چون با دستور اجرایی رئیس‌جمهور عملیاتی می‌شود. طرح مادر اعمال تحریم‌ها علیه ایران که در راستای تاکتیک‌های قبلی آمریکایی‌هاست.

دانستن حق مردم نیست

با وجود گستره بی‌سابقه قانون تحریمی جدید آمریکا، رسانه‌های دولتی تلاش دارند این قانون را در حد مصوبه‌ای برای تحریم‌ نهادهای نظامی و موشکی ایران جلوه دهند و تاثیر اقتصادی آن را سانسور کنند.

این رسانه‌ها که در دولت قبل، هر مصوبه تحریمی جدید را با آب و تاب منعکس می‌کردند، از زمان تصویب قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا،‌ به انتشار یکی دو خبر کوتاه در این باره اکتفا کرده‌ و در عناوین مطالب خود بر غیراقتصادی بودن این تحریم‌ها تاکید کرده‌اند. (همانطور که ذکر شد تقلیل تبعات اقتصادی این تحریم، کاملا غیرواقعی است.)

به عنوان مثال، با وجود انتشار جزئیات این مصوبه،  خبرگزاری ایرنا صرفا به انتشار یک خبر کوتاه درباره این مصوبه اکتفا کرده که در این مطلب، بیشتر بر ۲ نماینده‌ای که به این قانون رای مخالف دادند و همچنین جزئیات تحریم‌های روسیه! اشاره شده تا تحریم‌های جدید علیه ایران.

ایرنا همچنین بر این جمله تاکید داشته است که «سناتورها آمریکا می گویند که این تحریم ها مانعی برای اجرای توافق هسته ای ۱+۵ نیست.»

خبرگزاری دولتی ایسنا هم خبر مربوط به مصوبه سنا را به طور کوتاه و بدون اشاره به محتوای آن منتشر کرد.

خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا هم در اقدامی عجیب، خبر تصویب قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا را سانسور کرد و منتشر نکرد.

مطمئنا اگر رقیب حسن روحانی رئیس‌جمهور شده بود، رسانه‌های حامی دولت روحانی، واکنش متفاوتی به تحریم‌های جدید آمریکا داشتند و آن را به نتیجه انتخابات، ربط می‌دادند؛ همانطور که در تبلیغات انتخابات در پروژه رقیب‌هراسی خود، مردم را به جنگ و تحریم -در صورت انتخاب رقیب روحانی- وعده دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    61 10
    از عاشق نسبت به معشوق چه انتظاری دارین ؟
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      2 0
      اشتباهی منفی دادم.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    8 10
    از همه شاهکارتر خط اهر خبر انتخاب بود! این تحریم ها صرفا نظامی و موشکی است نه اقتصادی!! مثلا کیهان تیتر میزد در دولت قبل و وضع تحریمها که این تحریم ها صرفا هسته ای است نه اقتصادی!! :) خب برادر دانشمند خبرنویس!! تحریم هسته ای یعنی اگر هسته ای را نخوابانی، با ابزار اقتصاد تحریم میکنیم. تحریم نظامی و موشکی یعنی اگر سپاه را منحل و موشکی را تعطیل نکتی، با ابزار اقتصاد تحریم میکنیم. ابزار همون تحریم اقتصادی است، بهانه فرق کرده! آی کیو! حالا شاید بخوای طرفداران روحانی را تحمیق کنی ولی همه که احمق نیستند! آمریکا با عمال داخلیش اگر خائن نباشند قطعا احمقند! به آرامی با تجهیز اعراب به سلاح های مدرن و نابودی معدود ابزار دفاعی ایران یعنی موشک ها و خلع سلاح سپاه، داره میدان جنگی را شکل میده که ایران دست خالی در برابر اعراب مجهز به سوپرهورنت و هیمارس و آبرامز و ایگل و فالکون کار ناتمام صدام را در تجزیه ی ایران کامل کنند بدون اینکه امریکا یا رژیم صهیونیستی آسیبی ببینه.
  • سجاد IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    50 5
    علی برکت الله روحانی مچکریم
  • همایون IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    53 6
    خدایا تاکی این همه خفت و خواری را تحمل کنیم !
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    40 5
    وَ لَنْ‌ تَرْضَى‌ عَنْکَ‌ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَى‌ حَتَّى‌ تَتَّبِعَ‌ مِلَّتَهُمْ‌(بقره:120)...اینها تا مثل عرب ها گاو شیرده نشیم براشون از ما راضی نمیشن هر کاری هم بکنیم باز هم یک بهانه ای پیدا می کنند برای تحریم
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      9 4
      برادر من همه این ها تعهداتی است که در برجام داده شده ولی پنهان می کنند و مردم را سرکار می گذارند علی برکت الله خیلی خیلی مچکریم لااقل روی احساسات جوانان راه ترید خدا از شما نگذره که با حیثیت کشور بازی می کنید نحوه جواب دادن شما این مسئله را ثابت خواهد کرد
  • دانیال IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    23 61
    اخه سپاه تحریم شده ، به دولت چه مربوطه؟
  • ناشناس IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    38 8
    آب زیر کاه که میگن همین دولته.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    40 8
    خدا شر دشمنان داخلی رو از سر کشور دور کند الهی امین
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    19 11
    الهی امین
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    37 9
    تعجبی ندارد چرا که این تحریمها در جهت اهداف اصلاح طلبان برای خلع سلاح نظامی ایران و انحلال سپاه پاسداران و احیای قانون کاپیتولاسیون است. اصلاح طلبان خوب می دانند که این مصوبه سنا یعنی فرصت برای چانه زنی و فشار بیشتر به حاکمیت و مقامات عالی نظام.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    27 4
    روحانی همین تحریم های برجام را نتونست به طور کامل برطرف کند آنوفت در انتخابات وعده ی برداشتن همه ی تحریم ها را می دهد! بسم الله...
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      8 7
      آره وعده برداشتن بقیه تحریمها را داده ،درسته ولی از دید خودش میگه نمیذارن بقیه تحریمها را رفع کنم.با کمک مردم !!! این تحریمها رفع میشه....یعنی مردمی که منو انتخاب کردن به نظام فشار بیارن تا صنعت موشکی و کل هسته ای را و همچنین سپاه و بسیج را تعطیل کنیم تا بقیه تحریمها برداشته بشه.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    24 8
    از کدخدا بتوران جز این انتظاری هم نیست
  • amir IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    20 13
    انکه خواهد ک نداند که نداند در جهل مرکب ابد دهر بماند
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      7 1
      آنکس که نداند و نداند که نداند، در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    29 4
    مرگ بر جیره خواران امپریالیسم،مگر بر او که پول گرفت تا رسالت خبرنگاری را کتمان کند مگر بر او که پول گرفت تا علیه مردم و وطنش کار کند
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    18 12
    آفتاب را می خواهند پنهان کنند
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      3 14
      آفتاب ه برجام
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    24 15
    نه امریکا ونه همدستان داخلی هیچ غلطی نمیتوانندبکن ما گوش به فرمان رهبرعزیزمان هستم بایه اشاره جان فدایش میکنیم
  • امیر IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    9 9
    به عنوان کسی که به روحانی رای دادم، باید بگم یه بوهای داره میاد :)))))))))))))))))))))))، وقایع زیر در کنار هم اصلا اتفاقی نیست: 1) قرارداد های چندین میلیارد دلاری نظامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس 2) اذعان صریح کشورهای ارتجاعی به نا امن کردن ایران و هجوم ملخ وار تروریست ها به ایران در چند هفته ی گذشته جوری که هر روز خبر از نابودی و دستگیر یکیشون میاد 3) فشار تحریم امریکا و تصویب جدید قطعنامه تحریم های علیه ایران ... فکنم وقتشه که دولت یه حرکتی بزنه، وگرنه همون اتفاقی که برای دولت دوم خاتمی افتاد برای این دولتم میفته. فکنم اگر به عقب برگردیم به روحانی رای نمی دادم. چیزی که برام ازار دهندس اینه که انصافا دولت منفعلانه عمل می کنه. و این باعث میشه طرف مقابل بفهمه تحریم ما براش بی هزینس، فکر میکردم روحانی این چیزارو می دونه، ولی روز به روز نظرم برمیگرده.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      0 1
      شما وامثال شماها دیر قضیه را فهمیدید داداش
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    8 35
    سپاه بهانه است؟
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      5 0
      برای اینکه رئیس جمهور قبل از انتخابات بره با دستاوردای سپاه عکس بگیره
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      6 9
      از طرف دوست و یار غار شما آمریکا...
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    22 8
    اگر برجام پاره هم بشه، رسانه های دولتی میگن این اقدامات با روح برجام ناسازگاری داره. این ها مصداق کسانی هستند که هوای نفس کور و کرشان کرده است.
  • ناشناس IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    22 17
    آفتاب تابان !!! برجام زیر ابر نخواهد ماند و تشدید تحریمها برای همه مردم آشکار خواهد شد.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    21 20
    برای جهنم رفتن عجله دارن انگار
  • مهدی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    33 50
    نیروهای دلسوز این آب و خاک رو با انگ های مختلف به حاشیه روندند تا خودشون سر کار بیان حالا اومدند خودشون موندند و یه گرگی به اسم ترامپ!:(
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    23 33
    فقط ي احمق فكر ميكنه بين اوباما وترامپ فرق هست ،ايران را تحريم هاي شديد ميكنن در حاليكه كشورهاي اطراف رو سرشار از سلاح كردن تا صدام جديد درس كنن ، بعد روحاني موشك و توان نظامي رو زير سوال ميبره ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس