حسن روحانی

تحلیلگران اصلاح‌طلب به دلائل خاصی در حال القای این معنی هستند که روحانی بدون اصلاح‌طلبان، هیچ است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ناصری: «رحمانی فضلی» توانایی برگزاری یک انتخابات بی‌مسئله را هم ندارد

عبدا... ناصری از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی در گفت‌وگو با سایت جماران در اشاره به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت آقای روحانی گفته است:

«وزارت کشور هم از جمله مهمترین وزارتخانه‌هایی است که باید در آن تغییراتی صورت بگیرد. هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶، توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی از مهم‌ترین شعارهای آقای روحانی بوده است. متاسفانه انتخاب آقای رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور بی‌توجهی به این شعار است!»

او افزوده است: اما انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ این نکته را برای همگان اثبات کرد که ایشان حتی از توانایی لازم برای برگزاری یک انتخابات بی مسئله برخوردار نیستند.

ناصری در اظهارات خود همچنین تغییر در وزارتخانه‌های اقتصادی، آموزش عالی و فرهنگی و اجتماعی را از مهم‌ترین تغییرات احتمالی دولت دوازدهم دانسته است.[۱]

*جدای از تأکید این چهره ستادی اصلاح‌طلبان بر مسئله‌دار بودن انتخابات ۹۶ که از اهمیت زیادی برخوردار است؛ مشخص نیست رئیس‌جمهور روحانی در قبال انتقادات چندین ساله اصلاح‌طلبان از رحمانی فضلی چه واکنشی نشان دهد؟!

رحمانی فضلی از ابتدا مورد حقد و کینه اصلاح‌طلبان بود و شاید به دلیل نزدیکی او به چهره‌هایی نظیر علی لاریجانی، همواره بر تغییر او از سوی اصلاح‌طلبان تأکید می‌شد.

مثلاً علی تاجرنیا، از فعالان اصلاح‌طلب، چند سال قبل در این رابطه گفته بود: معتقدم آقای روحانی تا دیر نشده باید در زمینه انتخاب وزیر کشور تجدیدنظر کند!

با این وجود اما رئیس‌جمهور روحانی ۴ سال تمام مقاومت کرد و رحمانی فضلی را تغییر نداد.

و البته رحمانی‌فضلی هم در راه اطاعت از اوامر روحانی تا مرتبه پاکبازی پیش رفت.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا رئیس‌جمهور روحانی برای کابینه دولت دوازدهم نیز از رحمانی فضلی استفاده می‌کند یا خیر؟!

پر واضح آنکه رحمانی فضلی در صورت تمدید حضورش در مسند وزارت کشور، روزهای پر چالشی را با اصلاح‌طلبان در پیش رو دارد...

***

مردمی که به روحانی رأی ندادند، دلبسته شعارهای غیر واقعی بودند!

داریوش قنبری، از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرده است:

«رأی رییس دولت دوازدهم کیفی و گفتمانی است در حالی که طیف مقابل وی رای گفتمانی نداشت. اگر ۱۶ میلیون آرای گروه مخالف روحانی بررسی شود خواهید دید که رای گفتمانی آنان به پنج میلیون نیز نخواهد رسید و بیشتر آرای اصولگرایان برای تحقق وعده های خارج از گفتمان خودشان همچون افزودن مبلغ یارانه و ارایه کارانه بود. آنان بیشتر به شعارهای پوپولیستی تکیه کردند.»

او تصریح می‌کند: آرای کسب شده توسط این گروه بیشتر مربوط به قشر ضعیف و کم درآمد جامعه بود که به شعارهای غیر واقعی نامزدهای رقیب روحانی دل بستند. این بخش از جامعه به این موضوع فکر نکرده بودند که منابع افزایش مبلغ یارانه از کجا تامین خواهد شد. منابع مالی و درآمدی کشور به نفت و مالیات محدود می شود و واضح است که از راه این درآمدها نمی توان مبلغ یارانه را سه برابر افزایش داد. این وعده ها اما توانست رای برخی از افراد را که نیازهای آنی و فوری داشتند تحت تاثیر قرار دهد.[۲]

*مردم ایران به تصلّب فکری و توهین‌های اصلاح‌طلبان عادت دارند...

چه وقتی که اکبر ترکان در سال ۹۲ از این گفت که ۴۹.۵ درصدی که به روحانی رأی نداده‌اند حامی بی‌قانونی‌اند[۳] چه وقتی که حسین مرعشی پس از انتخابات مجلس دهم اینطور گفت که شهرستانی‌ها به لحاظ توسعه سیاسی با تهران همسنگ نیستند[۴] و چه هنگامی که علی مطهری تأکید کرد: ما مردم خود را می‌شناسیم اگر الان بگوییم که فلان جا جارو توزیع می‌شود همه می‌آیند و صف می‌بندند.[۵]

در اشاره به اظهارات قنبری لازم به توضیح است که اولاً رئیس‌جمهور روحانی و ستاد انتخاباتی وی عطش بی‌پایان و غیر قابل انکاری برای کپی‌برداری از شعارهای رقیب خود داشتند! ثانیاً جریان رقیب هیچ شعاری را خارج از تکالیف قانونی دولت ارائه نکرد و ثالثا شعارهای غیر واقعی نه کار رقبای آقای روحانی بلکه کار کسی بود که وعده حل مشکلات در ۱۰۰ روز و رفع بالمرّه تحریم‌ها را داد اما بعدها منکر آنها شد!

***

روحانی بدون ما هیچ است...

هادی خانیکی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در صحبت‌هایی که روزنامه اعتماد آنها را منتشر کرد، گفته است: «روحانی اگر می خواهد به برنامه ها و شعارهایش جامه عمل بپوشاند، نمی تواند نسبت به جامعه مدنی بی توجه باشد و باید از آن کمک بگیرد.»[۶]

در همین حال، عبدا... ناصری، از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز طی اظهاراتی در سایت جماران تأکید کرده است: «اگر آقای روحانی به دنبال کارآمدی و افزایش بهره‌وری دولت است قطعاً باید به دنبال اصلاح‌طلبان باشد.»[۷]

*چارچوب هدف و چشم‌انداز صحبت‌های عجیب فوق هنگامی مشخص می‌شود که بدانیم، محمد عطریانفر، از اعضای مبرّز حزب کارگزاران سازندگی زمانی در سال ۹۴ و در گفت‌وگو با نشریه صدا تصریح کرده بود: «روحانی شرط‌پذیر نیست...»

از سوی دیگر مبرهن است که اصلاح‌طلبان دچار زوال حافظه نیستند و صحبت‌های خود را به خوبی به یاد می‌آورند.

بر اساس این گزاره‌ها، تحلیلی وجود دارد که می‌گوید اصلاح‌طلبان از آنجا که امیدی به کارنامه اجرایی چشمگیر دولت آقای روحانی در پایان ۴ سال عمر کابینه دوازدهم ندارند و نیز از آن رو که جریان سیاسی خاص در نزد مردم بعنوان پاسخگوی اصلی رفتارهای دولت دوازدهم شناخته می‌شود؛ پس بایستی سناریویی از سوی اصلاح‌طلبان طراحی شود که به آن واسطه دامن آنها از بدعملی‌های احتمالی دولت پاک شود و اصطلاحاً از فرمول «کی بود، کی بود، من نبودم...» استفاده شود تا در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ مشکلی در مقابل اصلاح‌طلبان نباشد.

هم از این روست که چهره‌های جریان خاص از یک سو عنوان می‌کنند روحانی صرفا با اتکاء به اصلاح‌طلبان و گفتمان آنهاست که می‌تواند کارآمد باشد و به شعارهایش جامه عمل بپوشاند و از سوی دیگر خودشان هم اذعان دارند که آقای روحانی به هیچ وجه توصیه پذیر نیست و شاهد مثال هم آنکه آقای روحانی در مقابل تمام خواسته‌های آنها مبنی بر تغییر کابینه ایستاد.

این بازی به آنجا می‌انجامد که در صبح فردا، هرگونه خطا یا بدعهدی و بدعملی که از جانب دولت دوازدهم صورت پذیرد؛ بلافاصله از جانب اصلاح‌طلبان اینطور عنوان خواهد شد که روحانی به توصیه‌های ما عمل نکرده و برای همین هم ما پاسخگوی عملکرد دولت نیستیم!

و صد البته برای همان روز مباداست که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات نیز علی‌الدوام تأکید می‌کردند که رئیس‌جمهور روحانی نامزد اصلی و رسمی آنها نیست...

***

1_ http://parsipoo.ir/news/1497295800907431

2_ http://www.irna.ir/fa/News/82563480/

3_ http://www.yjc.ir/fa/news/4708040

4_ http://khabarfarsi.com/u/14712068

5_ http://www.isna.ir/news/92111611751

6_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3575271

7_ http://parsipoo.ir/news/1497295800907431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سید IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    65 25
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    31 4
    تحليلاتون هميشه برعكس از اب در مياد بريد دنبال يه كارشناس زبده تا درست تحليل كنه
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    2 1
    دززززززززززززززززززززززززززززززززززززز 1 امیتاز
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    39 11
    پس چرا کاندیدا اجاره ای انتخاب کرده اند اصلاح طلبی که گزینه مناسب برای ریاست جمهوری ندارد چرا اینقدر ادعا دارد؟
  • رسا IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    54 14
    مشکلات ، بیکاری ، حاشیه نشینی ،فقر ، اشرافی گری ، تبعیض ، فاصله طبقاتی ، نتیجه 28 سال حاکمیت اصلاح طلبان بر دولت و قوه مجریه است !!
  • Jimi IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    45 8
    واقعا چه تحلیل بی خودی، رای آقای رئیسی گفتمانی نبود و رای آقای روحانی گفتمانی بود؟؟؟؟!!! بله ، گفتمان کنسرت،گفتمان ربنای شجریان، گفتمان برداشتن گشت ارشاد... اینا گفتمان های متعالی تونه؟؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    37 7
    کنسرت، ربنای شجریان و البته برداشتن سایه جنگ فقط معلوم نشد موقع حمله داعش به تهران آقایان چرا نرفتند با داعش برجام کنند
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    50 11
    شعارهای روحانی حتما عقلانی بود؟ با جوسازی و ایجاد هراس و کلی دروغ رای آوردن که هنر نیست . 4 ساله روحانی رو دیدیم 8 سالشم میبینیم . خلایق هر چه لایق.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس