تیم جوانان فوتبال ایران

انتخاب سرمربی تیم جوانان به عنوان سرمربی تیم امید در فاصله کمتر از چند هفته پس از حذف خجالت آور از گردونه مسابقات جام جهانی با واکنش برخی از کارشناسان فوتبال مواجه شد.

سرویس ورزش مشرق – امیرحسین پیروانی پس از کسب موفقیت نسبی همراه با تیم جوانان کشورمان و صعود به جام جهانی ۲۰۱۷ پس از ۱۶ سال (۸ دوره) دوری از این رقابتها با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از آرزوهایش برای هدایت تیم امید کشورمان خبر داد. اتفاقی که به تازگی رخ داده و هیأت رییسه فدراسیون فوتبال او را به همین عنوان انتخاب کردند، هر چند هنوز این خبر به طور رسمی اعلام نشده است.

پیروانی وقتی با تیم جوانان مان در جام جهانی حضور یافت در بازی اول که تیم های همگروهش شناخت کافی از این تیم نداشتند کاستاریکا را با شکست مواجه کرد. اما همین تیم در دیدار دوم با زامبیا ۲ گل به این تیم زد تا امیدواری ها به صعود را بیشتر کند اما در نیمه  دوم ۴ گل از نماینده آفریقا دریافت کرد و شوک بزرگی به همه داد.

تیم پیروانی در بازی آخر مقابل پرتغال هم بازی را خوب آغاز کرد ولی در ادامه همه چیز به ضرر ما تمام شد. ما نیمه اول یک گل زدیم ولی در نیمه دوم دو گل خوردیم تا نیمه مربیان، در ۱۸۰ دقیقه آخر این جام را تمام و کمال (با ۶ گل خورده) باخته باشیم. در این بین کمیته فنی فدراسیون فوتبال چه طرح و برنامه ای به اعضای هیأت رییسه داده که توانسته آنها را متقاعد کند تا باز هم از این مربی در رأس تیم امید استفاده کند مشخص نیست.

ابراهیم قاسمپور در گفت و گو با مشرق، دراین ارتباط حرف زد. سرمربی اسبق تیم امید که از نتایج تیم جوانان ناراضی به نظر می رسید این انتخاب را مورد تحلیل قرار داد. متن صحبت های وی در ادامه می آید؟

*کلا به زمان بی تفاوتیم

ما همیشه این مشکلات را برای انتخاب سرمربی تیم المپیکی مان داریم. همیشه صبر می کنیم تا یک ماه مانده به آغاز مسابقات مقدماتی و تازه یادمان می افتد که سراغ انتخاب مربی برویم. در این قبیل موارد آنچه بی اهیمت ترین چیز به نظر می رسد زمان است بعد می خواهیم در یک برهه زمانی کم همه کارها را انجام بدهیم.

*چرا پیروانی در رده ای که جواب داده نماند؟

من از اتفاقاتی که در فدراسیون رخ داده و تفکراتی که پشت این انتخاب بوده خبر ندارم. شاید از اول هم قرار بر این بوده که پیروانی انتخاب شود! شاید هم با توجه به راهیابی تیم جوانان به جام جهانی جوانان او را انتخاب کرده اند. اما من معتقدم حالا که امیرحسین در رده جوانان خوب کار کرده می تواند در این رده بماند و باز هم برای جام جهانی بعدی که دو سال بعد برگزار می شود تلاش کند.

*انتخاب پیروانی بحث دارد!

با توجه به زمان کم باقی مانده تا آغاز بازیهای مقدماتی المپیک انتخاب مربی خارجی سخت بود ولی انتخاب مربی ایرانی و پیروانی هم یک مقدار بحث دارد. بحث پیروانی نیست ولی هر کسی که انتخاب می شود باید رزومه و سوابق کارش را حتما در نظر بگیرند. آیا امیرحسین پیروانی نتایج خوبی گرفته؟ رزومه قوی داشته؟ کارنامه قابل دفاعی دارد یا اگر سوابق زیادی در فوتبال ما دارد می تواند گزینه خوبی باشد ولی اگر غیر از این باشد پس گزینه خوبی نیست. نتایجی که او در کارش بدست آورده است و مجموعه ای از این مسایل می تواند یک مربی را برای چنین پست مهمی کاندیدا کند.

*تیم پیروانی با تدارکات خوبی حذف شد

نمی خواهم از این انتخاب حمایت کنم یا با آن مخالف باشم ولی این را می دانیم که تیم جوانانی که امیرحسین پیروانی سرمربی اش بود از نظر تدارکات و بحث آماده سازی شرایط نسبتا بدی نداشت. این تیم از نظر مهره ای هم چیزی کم نداشت و تقریبا می شود گفت که مهره هایی که در اختیار این تیم بودند اغلب از نفرات اصلی و تأثیرگذار تیم های لیگ برتری محسوب می شدند. از نظر اردوهای خارج از کشور هم مشخص است که نسبت به سالهای قبل تر شرایط برای این تیم بهتر بوده است. اردو در آلمان و حضور در تورنمنت کره جنوبی قبل از شروع جام و دو دیدار دوستانه با سنگال در اردیبهشت ماه سال جاری قبل از اعزام تیم به مسابقات که بخشی از تدارکات خوب این تیم بود، نشان می دهد که تیم از نظر تدارکاتی هم بد عمل نکرده است ولی پس چرا حذف شد؟ 

*تیم جوانان کلی بازیکن لیگ برتری داشت

اما وقتی ما با زامبیا بازی کردیم و ۲ بر صفر جلو بودیم و در نیمه دوم چهار گل خوردیم مشخص می شود که تیم در نیمه مربیان دچار ضعف بوده است. این شاید به تجربه کم بازی های تدارکاتی بین المللی بیرون از ایران برگردد که با توجه به مرور برنامه های آماده سازی تیم متوجه می شویم که وضعیت خیلی هم بد نبوده است ضمن اینکه این بازیکنان همه لیگ برتری بودند و تجربه بالایی داشتند. اگر این امکانات در اختیارش بوده پس کار ضعیف بوده است. بحث بحث پیروانی نیست و هر کس دیگری هم بود این را می گفتیم. ما می توانستیم از این مرحله بالاتر برویم.

*مبادا باز هم المپیک در رویا باقی بماند!

پیروانی انتخاب شده و حالا ما باید به فرد منتخب کمک کنیم ولی امیدواریم که با انتخاب پیروانی، او بتواند از تجربیات گذشته اش استفاده کند و کمک بگیرد. همچنین از نفراتی که می توانند به او کمک کنند بهره ببرد. نفرات شاخصی را انتخاب کند و فدراسیون هم امکانات لازم را به او بدهد وگرنه باید باز هم خواب و رویای صعود به المپیک را ببینیم.

ماجدی: ما ناکام ترین تیم آسیایی در المپیک ها هستیم/کادر فنی امید باید تقویت شود

میرشاد ماجدی هم در گفت و گو با مشرق، در این باره حرف زد. کارشناس فوتبال کشورمان که مدتی هم مسئولیت کمیته جوانان فدراسیون فوتبال را برعهده داشت درباره انتخاب پیروانی به عنوان سرمربی تیم امید در آستانه آغاز مسابقات مقدماتی المپیک اظهار داشت:« مردم از پیروانی انتظار و توقع دارند. در اینکه پیروانی توانست تیم جوانان را پس از ۱۶، ۱۷ سال به جام جهانی ببرد حرفی نیست و اتفاق خوبی برای فوتبال مان رقم خورد ولی نتایج رقم خورده در جام جهانی را از یاد نبرده ایم».

وی ادامه داد:« ما ناکام ترین تیم آسیا در زمینه راهیابی به المپیک هستیم. این خیلی بد است که ما قدرت اول آسیاییم و در رنکینگ جهانی اول هستیم ولی سالهاست نتوانسته ایم به المپیک برویم(!). این اتفاق در شأن فوتبال ما نیست».

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد:« در این برهه زمانی و در حداقل زمان ممکن تا شروع مسابقات مقدماتی این انتخاب خوبی بود. ما با سریلانکا، قرقیزستان و عمان هم بازی داریم که تیم های آسانی هستند اما تیم باید به لحاظ مدیریتی و کادر فنی تقویت شود. حتما یک مربی تمرین دهنده خوب خارجی و یا بدنساز خارجی با سطح کلاس کار بالا باید کنار پیروانی باشند. خودش هم باید رابطه اش را با باشگاه ها و مسئولان آنها بیشتر کند تا بتواند بازیکنان را در اختیار داشته باشد و اینکه صرفا فقط سرمربی باشیم و بنشینیم تا دیگران کارهای ما را انجام بدهند کاری از پیش نخواهد رفت. رابطه خوب سرمربی تیم امید با مربیان لیگ برتری باعث می شود که بتواند بازیکنان مورد نظرش را بیشتر و راحت تر در اختیار داشته باشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    4 1
    سلام روسیه
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    4 1
    کیروش عالیه
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    3 0
    خوب بود مشرق
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    4 0
    برادران پیروانی چی میخوان از جون فوتبال مملکت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس