بارسلونا و قطر

ایستادن قطر مقابل ائتلاف ضد یمن برای این کشور دردسرهایی داشته که نسبت به روزهای نخست فراتر از خالی شدن سوپرمارکت‌ها رفته و کار به عرصه ورزش و فوتبال نیز کشیده است.

سرویس ورزش مشرق – قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 پس از مقابله با همسایگان عرب خود و خروج از حلقه تروریسم بین المللی علیه یمن اکنون به شدت تحت فشار است.

روز گذشته، جریان استقلال به ریاست احمد الفضالی و تعدادی از مقامات سیاسی مصر و کشورهای عربی تصمیم گرفتند به مقر فیفا در سوئیس بروند تا درخواست فوری خود را به گرفتن میزبانی جام جهانی 2022 از قطر را بدهند. این جریان به دلیل اینکه کشورهای عرب اطراف با قطر قطع رابطه کردند برگزاری جام جهانی 2022 در این شرایط را غیرممکن می‌دانند. کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین با ادعا اینکه قطر از تروریست‌ها حمایت می‌کند با این کشور قطع رابطه کردند. هرچند اینفانتینو با رد درخواست آنها اعلام کرد جام جهانی 2022 قطعا در قطر برگزار خواهد شد.

یکی از نهادهایی که به سیبل حملات سعودی تبدیل شده و در عرصه ورزش به شدت تحت فشار بین المللی قرار گرفته، بنیاد موسوم به قطر است که سابقه کمک به برخی نهادهای تروریستی در گذشته را داشته اما امروز آن را بیشتر به عنوان یکی از حامیان بارسلونا، فرمول یک و رشته‌های زمستانی در اسکاندیناوی می‌شناسند.

مؤسسه قطر یک سازمان خصوصی و غیرانتفاعی در کشور قطر است که در سال ۱۹۹۵ با حکم شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر بنا نهاده شد. این موسسه بر آموزش، پژوهش‌های علمی و توسعه جامعه متمرکز است. از مؤسساتی که زیر پوشش حمایت مؤسسهٔ قطر هستند می‌توان به دانشگاه‌ها، برنامه‌های آموزشی و پارک علم و صنعت قطر که خود شامل ۲۱ شرکت درگیر در تحقیقات علمی و توسعه است اشاره کرد. ریاست این مجموعه به عهده موزه بنت ناصر است. همکاری‌های مشترک سرمایه‌گذاری در زمینه‌های طراحی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مخابرات، مطالعات سیاست و مدیریت رویداد از جمله اهداف مؤسسهٔ قطر است. در این میان البته اتهاماتی نظیر پول شویی نیز بر این نهاد به ظاهر مردمی و خصوصی وارد می شود که هرگز به اثبات نرسیده اما تبرئه نیز نشده‌اند.

در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰ باشگاه فوتبال بارسلونا اعلام کرد که با مؤسسه قطر بر سر قرارداد پذیرفتن اسپانسر بر روی پیراهن این باشگاه به مبلغ ۱۷۰ میلیون یورو سالانه ۳۰ میلیون یورو و به مدت ۵ سال توافق کرده است؛ که این موضوع پایانی بود بر سنت باشگاه بارسلونا که برای پیراهن تیم هیچ حامی مالی را قبول نمی‌کرد.

این لوگوی قطری اما این روزها برای بارسلونا به یک دردسر و برای شهروندان سعودی نیز به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

دیلی میرر روز گذشته نوشت: آن دسته از هواداران عربستانی که پیراهن بارسلونا را با لوگوی خطوط هوایی قطر خریداری کنند، ممکن است با مجازاتی سنگین تا 15 سال حبس مواجه شوند.

بر همین اساس و با توجه به این که اختلافات سیاسی میان قطر و همسایگان عربی‌اش به حوزه ورزش هم کشیده شده و اکنون ممنوعیت پوشیدن پیراهن بارسلونا که از سال 2011 تا پایان ماه ژوئن سال جاری منقش به اسپانسرهای قطری بوده، تازه‌ترین نمونه از این مورد است که البته قطری‌ها آن را تکذیب کرده‌اند. در همین حال رعد العمادی وبلاگ نویس قطری با انتشار تصاویری از نحوه سانسور شدن لوگوی خطوط هوایی قطر روی پیراهن‌های بارسلونا در تصاویری که از این تیم در عربستان منتشر می‌شود پرده برداشت.

بارسلونا در پیراهن فصل آینده خود نام قطر را حذف کرده اما بهانه این حذف لوگو عدم تمدید قرارداد با پرواز قطری است، بارسلونا البته هیچ اشاره ای به فشار آل سعود برای قهر ورزشی با قطریها نمی کند. به گفته رسانه‌های اروپایی این مشکل جدید باشگاه بارسلوناست که مجبور است برای برطرف شدن این مشکل از فصل آینده اقدام به در اختیار گرفتن یک اسپانسر جدید کند.

قطری‌ها از سال 2013 که با بارسا قرارداد همکاری بستند، اسپانسر اصلی کاتالان‌ها بوده‌اند و نام‌شان روی پیراهن آنها بود اما آنها برای تمدید قراردادی که در پایان فصل اخیر منقضی شد هنوز با سران بارسلونا به توافق نرسیده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بارسایی‌ها انتظار دارند تا قبل از شروع فصل آینده یک اسپانسر جدید برای پیراهن‌شان پیدا کنند.

مشکل بارسلونا البته با ورود لاپورتا به این فضا نیز دو چندان شده است، خوان لاپورتا نامزد انتخابات مدیرعاملی باشگاه بارسلونا و رقیب جدی بارتومئو در مصاحبه با ناسیودیجیتال تصریح کرد: قرارداد بارسلونا با قطر مشکل دارد، آنها باید دو برابر رقم منتشر شده پرداخت کرده باشند و اگر رقم منتشر شده اشتباه باشد، باید دید که چرا حسابداری باشگاه از انتشار رقم اصلی خودداری کرده است.

لاپورتا ادامه داد: به اوضاع امروز بارسلونا نگاه کنید؟ سود خالص باشگاه منفی شده، راسل به خاطر فساد مالی و همکاری با فاسدان فیفا بازداشت شده، هیچ‌کس نمی‌گوید باشگاه از قطری‌ها چقدر پول گرفته و خود قطری‌ها هم نیز سکوت کرده‌اند، چه اتفاقی رخ داده؟ مگر قرار نبود در باشگاه بارسلونا اتاق شیشه‌ای تشکیل شود؟ این همان شعار بارتومئو نبود که به خاطر آن مردم مرا کنار زدند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    19 10
    سرمایه فیلم سیاسی فروشنده را هم کشور قطر داده بود ! پولشویی !
  • مشرق بی انصاف IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    18 8
    بارسلونا از چند ماه پیش قرار بود که اسپانسر مالیشو عوض کنه و هیچ ربطی به مسائل کنونی قطر نداره.. خیلی خیلی بده که یک رسانه بخواد به هر قیمتی شده برای خودش خوراک جمع کنه... تو این سطح از رسانه انصاف اولین شرط پذیرش مخاطب است که متاسفانه شما از اون محرمید... والامر الیک...
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
      0 3
      آقای با انصاف لااقل همه متن رو میخوندی
  • محمدطاها IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
    15 2
    بارسلونا از چندین ماه پیش اسپانسرشو عوض کرده نزدیک به یک سالی میشه که دنبال اسپانسر جدید بود و هیچ ربطی هم سعودی ها نداشت یه کم برید در موردش اطلاعات جمع کنید بعد مطلب بزنید لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس