کد خبر 735758
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
دکتر کوشکی

به اعتقاد کارشناس مسائل سیاست خارجی، احتمالاً شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در قالب یک کودتای آرام درون خانوادگی کنار گذاشته شود و فرد دیگری از همان خانواده آل ثانی به جای او به قدرت برسد

 به گزارش مشرق، «محمد صادق کوشکی»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاست خارجی، در خصوص مواضع بحرین در قبال قطر مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها را در برخورد با این کشور روی میز دارد، با اشاره به اینکه احتمال وقوع یک کودتای آرام درون خانوادگی در قطر وجود دارد، بیان داشت: تهدید نظامی قطر از سوی بحرین یک طنز است. حتی دولت و ارتش بحرین قدرت سرکوب قیام مردم بی‌سلاح کشور خود را نیز ندارد. آل خلیفه طی چند مرحله چند هزار نفر از نیروهای سعودی را برای سرکوب قیام مسالمت‌ آمیز مردم بحرین به کمک گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد مشکل برای قطر از سوی ارتش ۲۶ هزار نفری بحرین بیشتر یک خودشیرینی برای عربستان است، افزود: حکومت بحرین با این ادعا به دنبال این است که نشان دهد همان­طور که عربستان برای سرکوب قیام مسالمت‌آمیز مردم بحرین، به این کشور کمک کرد، بحرین نیز در این مسأله حاضر است به سعودی‌ها کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با توجه به اختلافات پیشین طرفین یادآوری کرد: از آنجایی که انجمن سلطنتی انگلستان نقشه کشورهایی مثل بحرین، قطر، عربستان و ... را ترسیم کرده است، بین این کشور‌ها اختلافات مرزی و ارضی وجود دارد. بر این اساس به صورت بالقوه اختلاف مرزی بین بحرین و قطر و بین قطر و عربستان وجود داشته است. با این حال احتمال تهاجم نظامی بحرین به قطر برای اعمال فشار به این کشور بسیار ضعیف است. به فرض محال اگر بحرین وارد جنگ با قطر شود، خود این کشور آسیب بیشتری می‌بیند.

وی با بیان اینکه تسلیم قطر یا تغییر رویه‌ این کشور به اقداماتی چون جنگ نیاز ندارد، اضافه کرد: این کشور بیش از حد به بیرون از مرزهای خود وابسته است. به گونه‌ای که بیش از ۹۶% نیازهای مردم قطر شامل خوراک، پوشاک، لوازم، ماشین‌آلات و ... وابسته به خارج از کشور است. حتی آب نوشیدنی نیز از خارج از قطر وارد می‌شود؛ لذا این کشور بسیار وابسته‌ است و تولید تقریباً در این کشور معنا ندارد. صرفاً ۴% نیازها و احتیاجات قطر در خود این کشور تولید می‌شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه بخشی از واردات قطر از طریق عربستان سعودی انجام می­‌شود، مطرح کرد: در واقع بسته شدن مرز سعودی روی قطر یک تحریم شدید برای این کشور محسوب می‌شود؛ لذا قطری‌ها باید بنادر خود را برای برطرف کردن نیازها فعال‌تر کنند. این کشور راه زمینی دیگری غیر از عربستان ندارد. این مسأله به نوعی به قطری‌ها فشار وارد می‌کند.

وی با توجه به اینکه منزوی شدن قطر در شورای همکاری نیز آسیب‌پذیری این کشور را بیشتر می‌کند، گفت: قطر و مردم و حاکمیت آن به هیچ عنوان به شرایط سخت خو نگرفته‌اند، حتی آنها آمادگی یک روز فضای تحریم را ندارند. این فشارها باعث می‌شود حکومت کنونی قطر تسلیم شود و رویکرد عربستان را بپذیرد یا شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر آن در قالب یک کودتای آرام درون خانوادگی کنار گذاشته شود و فرد دیگری از همان خانواده آل ثانی به جای او به قدرت برسد. احتمال فرض دوم بیشتر است و نیازی به ماجرای جنگ نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس