کد خبر 733453
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
محمدکاظم انبارلویی

سردبیر روزنامه رسالت نوشت: حکومت و مردم در فلسفه سیاسی امام (ره) مفهوم خاص خود را دارد و با تعاریف کلاسیک در علوم سیاسی متفاوت است.

به گزارش مشرق، محمد کاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت:

حکومت و مردم در فلسفه سیاسی امام (ره) مفهوم خاص خود را دارد و با تعاریف کلاسیک در علوم سیاسی متفاوت است.

از دیدگاه امام (ره) «مردم بندگان خدا هستند.» (1) «مردم مردم الهی هستند، مسلم هستند، قیام لله کردند، به خاطر حق قیام کردند.» (2)

امام همواره روی دین مردم تکیه می‌کرد و بر اساس همین تکیه، جمهوری اسلامی با هدف اجرای احکام اسلامی را بنا نهادند.

امام می‌فرمود: «مردم دیندار هستند، مردم دیندار آدم خدمتگزار به دین می‌خواهند، هر کس برجسته‌ تر شد، او را دوست دارند،‌ علاقه مردم به ما برای دین است.» (3)

مبتنی بر این دیدگاه؛ «خدمت به مردم، خدمت به اسلام است.» (4)

نظامی که از میان این دیدگاه پدید می‌آید با دیگر نظام‌های سیاسی متفاوت است. هر قدر مردم و حکومت به سمت ارزش‌های الهی و اسلامی و پیاده کردن احکام‌ الله در جامعه پیش بروند همان قدر عنایات الهی در این نظام افزون می‌شود.

اینکه نزدیک به 4 دهه نظام جمهوری اسلامی با همه ناملایمات و سختی‌ها و تبهکاری‌های دولت‌های استکباری سرپا ایستاده است و اقتدار خود را در صحنه‌های منطقه‌ای و جهانی به رخ ابرقدرت‌ها می‌کشد، همین است که

اتکال به خداوند و اسلام و قرآن پایه حرکت مردم و حکومت است و از این طریق نیازی به هیچ قدرت زمینی ندارد.

قدرت در جمهوری اسلامی مستظهر به پشتیبانی جنود الهی است و این خود سرّ اصلی مانایی انقلاب اسلامی است.

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی حیات فکری و نظری خود را در تک ‌تک ذهن ملت ایران حفظ کرده است. خط امام (ره) زنده است و خلف صالح او، حضرت آیت ‌الله العظمی امام خامنه ‌ای با تمام قدرت

پرچمداری این خط را به دوش دارد و حتی یک لحظه از صیانت و پاسداشت آن در جامعه ایرانی، اسلامی ما غفلت نکرده است.

خط امام (ره) روشن و همیشه بدیع می ‌نماید و اندکی گرد و غبار روی اصول تغییرناپذیر آن نمی‌نشیند.

خطوط روشن آن در وصیتنامه‌ الهی - سیاسی وی و نیز اصول قانون اساسی چون خورشید می‌درخشد و روشنایی ‌بخش حرکت‌های انقلابی ملت و الهام‌ بخش همه مسلمانان در سرتاسر جهان است.

کارآمدی دولت برای امام (ره) فوق‌ العاده مهم بود. کارآمدی دولت را امام (ره) در تامین رفاه مردم می‌دانست و می‌فرمود: «نظام برای این است که رفاه مردم را تهیه کند.» (5)

و نیز خطاب به مسئولان دولتی می‌فرمود: «شما خود را حاکم مردم ندانید، شما خود را خدمتگزار مردم بدانید.» (6)

فلسفه وجودی حاکمان در نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه امام، خدمتگزاری و تلاش در جهت رفاه مردم است.

دولت دوازدهم به زودی شکل می‌گیرد. آهنگ رئیس دولت در کابینه جدید بر اساس رهنمودهای امام (ره) باید حفظ دین و صیانت از احکام الهی باشد. کما اینکه در نخستین روزهای پس از رای ‌گیری که روحانی به قم برای دیدار با مراجع عظام تقلید رفت، آنها هم همین مهم را مورد تاکید قرار دادند.

دولت دوازدهم به زودی شکل می‌گیرد، آهنگ رئیس دولت در کابینه جدید باید کارآمدی باشد و رفاه مردم در دستورکار قرار گیرد. براساس آخرین نظرسنجی‌ها دغدغه اصلی بیش از 70 درصد مردم موضوع اشتغال، رکود، گرانی، تورم و راه‌اندازی چرخ‌های تولید در کشور است. مردم یک زندگی توام با عزت و کرامت می‌خواهند و رئیس دولت باید در صف اول پاسخگویی به این مطالبه حقیقی باشد.

روحانی در دور اول خدمت خود در پاسداشت از دین و نیز کارآمدی با سوالات جدی از سوی مردم روبه‌رو بود. نتایج انتخابات نشان داد حداقل 16 میلیون نفر او را در انجام این ماموریت ناموفق می‌دیدند. چهار سال  خدمت جدید او فرصتی است که عملا بگوید قادر است در خط امام بماند و از انجام این دو ماموریت غفلت نورزد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی در حرم امام خمینی (ره) اصول و مبانی امام (ره) را به شرح زیر مورد بازخوانی قرار دادند:

-  تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی (ص)
 - بیرون آمدن از چنبره سلطه آمریکا
-  ایجاد خودباوری در ملت
-  عدم سازش با قدرت‌ های سلطه‌ طلب جهان

آقای روحانی و دولت دوازدهم مخاطب اصلی این سخنان بود. وی باید در شکل‌ گیری دولت جدید اهتمام ویژه‌ای برای صیانت از مبانی امام (ره) از خود نشان دهد. این یک مطالبه جدی از سوی رهبری و مردم است. غفلت از این مبانی و اصول، کشور را به دره هولناک سازش و هزینه‌های گزاف آن سوق می‌ دهد. در این باره سخن بسیار است و آن را به آینده موکول می‌کنیم.

پی‌ نوشت‌ ها:
1- صحیفه امام (ره) ج 8 صفحه 237
2- صحیفه امام (ره) ج 5 صفحه 42
3- صحیفه امام (ره) ج اول صفحه 275
4- صحیفه امام (ره) ج 17 صفحه 164
5- صحیفه امام (ره) ج 7 صفحه 236
6- صحیفه امام(ره) ج 13 صفحه 203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس