قطر

این اختلافات نه تنها به قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان و قطر انجامیده بلکه در سایر کشورهای جهان عرب که عربستان با پول خود بر روی آنان نفوذ دارد نیز گسترش یافته است.

سرویس بین الملل مشرق - تنشی که در پی سخنان شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در مراسم پایان خدمت گروهی از سربازان این کشور در انتقاد از تروریستی خواندن «حماس» و «حزب الله» و تاکید بر نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت منطقه ای، همچنین متهم کردن مدعیان مبارزه با تروریسم به تعصب مذهبی و عدم درک درست از اسلام واقعی، از سوم خرداد جاری بین دوحه و ریاض ایجاد شده، نه تنها کاهش نیافته، بلکه با شدت یافته است.

این موارد نه تنها به قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان و قطر انجامیده بلکه در سایر کشورهای جهان عرب که عربستان با پول خود بر روی آنان نفوذ دارد نیز گسترش یافته است و باید گفت که تنش میان قطر و عربستان اینک به یک تنش منطقه‌ای تبدیل شده است که آثار و ابعاد مختلفی دارد.

چهار کشور عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز(دوشنبه) در بیانیه‎ای جداگانه روابط دیپلماتیک خود را با قطر کردند.

رسانه‎های عرب زبان گزارش دادند که چهار کشور عربی قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و اعلام کردند که این کشور باعث بی ثباتی در منطقه می‎شود.

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کردند.

دولت بحرین در بیانیه ای اعلام کرد که «روابط دیپلماتیک این کشور با دوحه برای حفاظت از امنیت ملی بحرین قطع می شود و دیپلمات های قطری ۴۸ ساعت فرصت دارند تا منامه را ترک کنند.»

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که هنوز دو کشور عربی کویت و عمان تصمیم خود درباره ادامه همکاری و یا قطع روابط دیپلماتیک با دوحه با وجود فشار شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ نکرده‎اند.

پایان حضور قطر در ائتلاف عربی ضد یمن

فرماندهی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن اعلام کرد که به مشارکت قطر در این ائتلاف پایان داده است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی، زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

همچنین حمله عربستان به یمن ، مردم یمن بویژه کودکان را با گسترشی کم سابقه بیماری های خطرناک و کشنده از جمله وبا و گرسنگی قرار داده است.

خبرگزاری‌ها بامداد دوشنبه از قطع روابط عربستان، بحرین، امارات و مصر با دوحه خبر دادند.

عطوان: اقدام بعدی علیه قطر، احتمالا اقدام نظامی است

یک تحلیلگر سرشناس عربی می‌گوید، قطع روابط عربستان و سه کشور دیگر عربی با قطر، مقدمه‌ای برای حمله نظامی علیه این کشور است.

«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده سیاسی مشهور دنیای عرب به قطع روابط چهار کشور عربی با قطر واکنش نشان داد.

عطوان که از روزنامه‌نگاران ملی‌گرای عرب است در اکانت توییتر خود نوشت که قطع روابط (عربستان و سه کشور عربی دیگر) و بستن مرز با قطر مقدمه‌ای برای منزوی کردن دوحه است.

عطوان نوشت: گام بعدی شاید دخالت نظامی برای تغییر رژیم در قطر باشد. این جنگی است که ماه‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده است.

صبح امروز دوشنبه (5 ژوئن) عربستان به همراه مصر، امارات و بحرین، اعلام کردند که مناسبات رسمی دیپلماتیک با قطر را قطع کرده‌اند.

اختلافات عربستان و قطر که چند سالی است در خصوص مسائل منطقه و حمایت دوحه از اخوان المسلمین ادامه دارد، اخیرا پس از اظهارات امیر قطر در خصوص ایران، حزب‌الله، حماس، آمریکا و عربستان به اوج خود رسید.

تنش در جهان عرب قیمت نفت را افزایش داد

پس از آنکه روز دوشنبه کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط خود با قطر را قطع کردند، و این کشور را به حمایت از تروریزم متهم ساختند، قیمت نفت امروز با افزایش جهشی مواجه شد.

این اقدام هماهنگ 4 کشور عربی موجب تشدید اختلافات در جهان عرب بر سر حمایت قطر از اخوان المسلمین، با سابقه ترین جنبش اسلامی جهان شده و بر برخی از بزرگترین صادر کنندگان نفت و گاز جهان تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 1.1 درصد افزایش به 50 دلار و 48 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم با یک درصد رشد به 48 دلار و 17 سنت رسید.

قطر بزرگترین عرضه کننده ال ان جی جهان و یکی از فروشندگان عمده میعانات به شمار می رود.

ریسک های ژئوپلتیک همچنین موجب شد تا به رغم رشد بی سابقه شاخص ها در بورس آمریکا در روز جمعه، امروز ارزش سهام های آسیایی افت کند.

شاخص دلار در برابر سبد 6 ارز معتبر جهانی، که روز جمعه به پایین ترین سطح از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر رسیده بود، امروز با حدود 0.1 درصد افزایش به 96.78 رسید.

تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در آمریکا در ماه می 138 هزار مورد بود که بسیار کمتر از رقم پیش بینی شده 185 هزار فرصت شغلی بود. این نشان می دهد که به رغم کاهش نرخ بیکاری در آمریکا به 4.3 درصد که در 16 سال اخیر بی سابقه است، از شتاب ایجاد فرصت های شغلی در این کشور کاسته شده است.

تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه های مارس و آوریل هم مورد بازنگری قرار گرفته و نسبت به گزارش های قبلی 66 هزار مورد کاهش داشته است.

ابراز تأسف قطر از اقدام ۴ کشور عربی

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از اقدام ۴ کشور عربی در قطع روابط با دوحه، این اقدام آنها را غیر قابل توجیه و مبتنی بر ادعاهای بی‌اساس خواند.

در این بیانیه آمده است که قطر برای به شکست کشاندن تلاش‌های مربوط به تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است که این اقدامات هرگز در روند حیات طبیعی شهروندان و اتباع خارجی مقیم قطر تأثیری نخواهد داشت.

در این بیانیه اشاره شده است که قطر با موج اتهام‌زنی و افتراء‌ مواجه است که هدف از آن ضربه زدن به دولت قطر است.

وزارت خارجه قطر همچنین افزود که هجمه رسانه‌ای در متقاعد کردن افکار عمومی منطقه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شکست خورد و این علت حملات روزافزون و مستمر است.

قطر تأکید کرد که بیان کردن دلایل ساختگی برای اتخاذ اقداماتی علیه یک کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دلیل روشنی بر عدم وجود توجیهات قانونی برای این قبیل اقدامات است و هدف از اقدامات اتخاذ شده با هماهنگی مصر، تحمیل قیمومیت بر دولت قطر است و این امر نیز نقض حاکمیت ماست و لذا کاملا مردود است.

لیبی هم روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد

دولت موقت لیبی به تبعیت از عربستان سعودی و سه کشور عربی دیگر روابط دیپلماتیک خود با کشور قطر را قطع کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه پاکستان گزارش داد که این کشور قصد ندارد تحت فشار عربستان روابط دیلپماتیک خود با قطر را قطع کند.

ابوطالبی: شکاف و فروپاشی ائتلاف، نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به قطع روابط برخی کشورهای عربی با قطر نوشت: شکاف و فروپاشی ائتلاف، نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است.

 حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به تحولات اخیر قطر و تحرکات تازه عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر علیه این کشور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«نوشته بودم دوران ائتلاف سازی وبرادر بزرگتری به پایان رسیده و سلطه گری سیاسی، قبیله بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه ای جز بی ثباتی در برندارد؛ امروز می نویسم زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست.

سوال این است چگونه کشور کوچک توانسته سرنگونی حکومت قانونی بحرین!، حمایت از داعش و القاعده و افراط گری در صحرای سینا!، وشکاف در ائتلاف! را رقم بزند؟ شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی توان یک جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت! جای برادر بزرگتر عوض شده است!؟

عربستان، مصر، امارات، بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند! راهی جز دموکراسی در داخل و گفتگو در منطقه ندارند؛ عصرقبیله پایان یافته است».

آمریکا خواستار حل اختلافات کشورهای عربی با قطر شد

وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عربی که روابطشان با قطر را قطع کردند خواست اختلافات را حل و به تنش‌ها دامن نزنند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به قطع روابط 4 کشور عربی با قطر، از آنها خواست اختلافات خود را حل کرده و متحد باقی بمانند.

تیلرسون که اکنون در استرالیا به سر می‌برد طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «انتظار ندارم این اقدام اثر مهمی، مخصوصا بر روی نبرد با تروریسم در منطقه بگذارد.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی از کشورهای عربی خواست بجای دامن زدن به تنش‌ها، اختلافات خود را حل کنند.

قطع پروازهای قطر با امارات، عربستان و مصر

به دنبال قطع روابط دیپلماتیک شرکت ‌ها و خطوط هواپیمایی امارات، عربستان، قطر و مصر نیز قطع پروازهای هوایی را اعلام کردند.

شرکت هواپیمایی الامارات در دوبی اعلام کرد که پروازهای رفت و برگشت خود به دوحه پایتخت قطر را از صبح فردا سه شنبه به حالت تعلیق در می آورد.

شرکت هواپیمایی الامارات گفت که آخرین پرواز از دوبی به دوحه ساعت دو و نیم صبح فردا انجام خواهد شد و آخرین پرواز از دوحه به مقصد دوبی نیز ساعت سه و 50 دقیقه فردا صبح انجام خواهد شد.

شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات نیز چند ساعت پیش پروازهای رفت و برگشت خود به قطر را به حالت تعلیق درآورد.

شرکت هواپیمایی "فلای دوبی" دیگر شرکت هواپیمایی اماراتی بود که همه پروازهای خود به دوحه را از فردا سه شنبه تعلیق کرد.

شرکت خطوط هواپیمایی العربیه نیز تعلیق پروازهای خود بین شهرهای شارقه و دوحه را از فردا سه شنبه تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

در مقابل، شرکت خطوط هواپیمایی قطر نیز تعلیق همه پروازهای خود به عربستان را اعلام کرد.

در همین حال، شرکت هواپیمایی مصر نیز از تعلیق همه پروازهای خود به دوحه قطر خبر داد. خطوط هواپیمایی عربستان نیز در صفحه توییتری خود تعلیق همه پروازهای خود به قطر را اعلام کرد.

پیش از این نیز باشگاه الاهلی عربستان قرارداد اسپانسری خود با شرکت خطوط هواپیمایی قطر را فسخ کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • مسعود123 IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    102 7
    فرصتی کوتاه مدت برای بهره برداری در جهت وسعت عمق میدان نفوذ در شبه جزیره عرب...
    • SE ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      20 87
      خیر. عربستان امروز رهبر همه کشورهای عربی و اسلامی است. هیچ زمان کشورهای عربی تا به الان اینطور مطیع آل سعود نبوده اند.
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      2 0
      هیچ دو عربی در طول تاریخ نبوده که با هم اختلاف نکنن فریب ظاهر را نخور همه این اتحاد ها سست است
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      1 1
      چرا ما از دوشیدن قطر لذت نبریم؟؟
    • غلامرضا IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      1 0
      من که تعجب میکنم این چند روز هم فقط فکر میکنم نکنه این اتفاقات مثل کودتای نمایشی اردوغان باشه.قطری که تا دیروز حامی اصلی مخالفین بشار بوده چگونه با یار غار خود عربستان به مشکل خورده است.با این حال من از عقرب نمی ترسم ولی از نیش میترسم
    • مهدی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      0 3
      الان بهترین فرصت برای انتقام از قطره. ما هم باید ارتباطمون رو با قطر قطع کنیم و اجازه بدیم دشمنانمون به جون هم بیفتن. اگه هم این اختلافات نمایشی باشه که ما ضرر نکردیم
    • ناشناس IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      3 1
      رهبر همه کشور های عربی و اسلامی؟ شما اطلاعاتتون رو از کجا بدست میارین؟همه دارن عربستان رو میدوشن .کدوم رهبر؟خخخخخخخ
    • مسعود IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
      0 0
      کدوم کشور عربی مطیع عربستان هستند؟ جزیره بحرین که مردمش شیعه و فارسی زبان هستند و 40 ساله از ایران جدا شده؟ دولت در تبعید یمن؟ مولاوی اصلا کجا هست؟ لیبی که عملا 3 تکه شده ؟یا جیبوتی؟ خوب امارات متحد قدیمی با عربستان بوده و هست اما اختلافات مصر و عربستان هم ریشه داره و حتی ترکیه و عربستان هم اختلافات گسترده ای دارند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    90 38
    بهترین فرصت برای جذب قطره این ظریف چرا یه تلفن نمی زنه بهشون؟
    • نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      64 42
      منتظر مجوز آمریکاست
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      2 0
      اونا(ظرافت خان) فقط دوست دارن مذاکره کنن از این کارا خوششون نمیاد
    • علی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
      1 0
      ایران اولین کشوری بود که به این قضیه واکنش نشون داد قطعا نباید حمایت ایران علنی باشه چون در جهان عرب نتیجه عکس می ده ایران به سرعت حریم هوایی خودش رو برای قطر باز کرد و به قطر اطمینان داد که مواد غذایی رو به این کشور در محاصره می رسونه
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    اشتباه نکنید این یه تلست هیچ وقت اختلافات این ها با هم این همه سریع به اوج نمی کشه مخصوصا سر یه حرف کاملا معلومه اینا برای یه کاری نقشه کشیدن و برنامه ریزی کردن و برای رسیدن بهش عجله دارن عین کودن ها دارن تند تند نقشه ای که کشیدن رو بازی میکنن در ضمن همه این مسایل درست بعد از سفر ترامپ اتفاق افتاده یه کاسه ای زیر نیم کاسست
  • تحلیلگر ارشد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    27 35
    توجه فرمایین که قطر در همه مراحل نقشه های غربی و عربی منطقه حضور داشته، حالا که نوک حمله ها مقابل کشور عزیز ما قرار گرفته، جا زده وتنه دلیلش اینه که از تاسیسات گازی خودش(مشترک با پارس جنوبی) میترسه، اگر حمله ای به ایران بشه می خواهد که ایران حمله ای به تاسیسات گازیش نکنه توجه فرمایین که ما در دفاع هوایی در عسلویه ضعف داریم و نصب دفاع هوایی در خارک و عسلویه خیلی واجبه.
  • تحلیلگر ارشد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    17 13
    توجه فرمایین که قطر در همه مراحل نقشه های غربی و عربی منطقه حضور داشته، حالا که نوک حمله ها مقابل کشور عزیز ما قرار گرفته، جا زده وتنه دلیلش اینه که از تاسیسات گازی خودش(مشترک با پارس جنوبی) میترسه، اگر حمله ای به ایران بشه می خواهد که ایران حمله ای به تاسیسات گازیش نکنه توجه فرمایین که ما در دفاع هوایی در عسلویه ضعف داریم و نصب دفاع هوایی در خارک و عسلویه خیلی واجبه.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      22 7
      شما بهتر است اسمتان را عوض کنید اگر ایران در بوشهر نیروگاه اتمی میسازه پس تجهیزات دفاعی بسیار قدرتمندی در جنوب مستقر کرده. عسلویه هم از این قاعده مستثنی نیست.
  • سلام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    20 9
    سعودی می خواهند هزینه یوزگی و هرزگی خوش رقصی خودشان برای آمریکارا بوسیله قطر هزینه کنند که این مشکل همان مشکل سنتی اعراب است خرج از کیسه میهمان حاتم تائی شدن آسان وهابی ها - چراغ سبز حمله به دوحه مثل چراغ سبز حمله به کویت به صدام و سپس انهدام کشور عربستان مثل عراق بوسیله آمریکا این آل سعود قادر امور عربستان نیستند بیگانگان آن را اداره می کنند.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      13 14
      بله درسته ترامپ با گرفتن سهم خود از گاوهای شیرده سعودی جواز مصادره کردن قطر را داده که سه نتیجه دیگر برای ترامپ دارد یا قطر برای اصلاح دست به دامن امریکا می شود که باید این گاومیش هم دوشیده شود تا امریکا کاری براش بکند و البته در این صورت هم قطر مجبور به حرف شنوی از سعودی است دوم عربستان و امارات برای مصادره قطر حمله نظامی کنند و سپس امریکا با اجماعی مثل اجماعی که علیه عراق در زمان حمله به کویت کرد سعودیها را تکه تکه کند و قطر و امکارات و سعودی را یکجا به صهیونیستها ببخشد و البته کشوری داعشی هم در جنوب تأسیس کند برای بردن نفت یمن یا قطر بخشی از بدهیهای سعودیها را بپذیرد و رابطه را عادی کند و زیر بار خفت و خواری رود. قطر می تواند با روسیه و هند و چین ببندد نه با ایران ولی از کمک مالی به تروریستها دست بردارد و از اون سمتی که برای خود در باره ایفای نقش اول در جهان دست بردارد
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    54 14
    باید به صورت حداکثری قطر رو جذب خودمان کنیم، قطر ثروتمند ترین کشور دنیاست و با ما منابع گازی مشترک دارد هم اکنون تنها راه هوایی موجود قطر ماییم...نباید بی طرف باشیم چون دیگه رابطمون با عربستان از این بدتر نمیتونه بشه..
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    34 1
    سیاست منطقه هر روز پیچیده تر میشه
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      2 0
      چقدر این کامنت روشنگرانه است!
  • ناشناس US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    27 20
    ایران فقط و فقط وفقط باید سگوت کنه..هم ریسکش کمتره ..هم تاثیر گذارتر....
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    18 35
    الان وقتشه بزاریم جنگ شه بعد بریم کمک قطر و حساب عربستان رو برای همیشه برسیم
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      31 5
      شما با این طرز فکرتان سیاستمدار خوبی میشید!!!!(عمرا) برادر من این یک تله است تله.
  • khodam IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    11 15
    گطر کجاست؟
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      7 5
      در لیلی آبادی که معلومت نشده لیلی مرد است یا خانم !!!!!!!
  • دوست DE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    36 5
    قطر هیچوقت قابل اعتماد نیست و نخواهد بود.
  • LB ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    30 2
    فرصت ایران برای صادرات به قطر. مدیر مرکز بروکینگز در قطر گقت قطع رابطه کشورهای عربی با قطر به امنیت غذایی قطر ضربه می زند. قطر فراورده های لبنیاتی و دام را از عربستان وارد می کرد.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      0 1
      کل جمعیت قطر به 2.5 میلیون نفر هم نمیرسه یعنی از اکثر استانهای ما کم جمعیت تره. فرصت چندانی هم بنظر نمیرسه با توجه به جمیعتشون. ولی فی کل حال به نظرم ایران باید پیشنهاد تامین مواد غذایی رو به عنوان کشوری که همسایه ست بده وگرنه سود اوری چندانی نخواهد داشت. مطمئنا سود اوری شرکت ها تو استانهای خودمون بیشتره چرا که جمعیت بالاتری دارند
  • LB ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    25 1
    فرصت ایران برای صادرات به قطر. مدیر مرکز بروکینگز در قطر گقت قطع رابطه کشورهای عربی با قطر به امنیت غذایی قطر ضربه می زند. قطر فراورده های لبنیاتی و دام را از عربستان وارد می کرد.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    35 0
    قطر به خاطر ترس از حمله نظامی و کودتا عرستان به ایران پناه آورده نه از خط مشی ایران
  • ویرو گردی US ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    9 0
    عربستان یه ائتلافی برای جنگ تو یمن تشکیل داد و در ابتدا با ادعاهای ضد ایرانی و اتهام زنی به ایران شیخ نشینای عربی رو دور خودش جمع کرد و حالا داره از اون ائتلاف سواستفاده می کنه برای به کرسی نشوندن قدرت خودش و منتقداش از جمله قطر و بعدن عمان رو با فشار ساکت می کنه و این وسط امارات با توجه به پیشرفت های اقتصادی و صنعتی می تونست نقش مهمتری داشته باشه تا نوکری عربستان سعودی...بیابون نشین های حجاز و شتر چران شدن آقای شیخ نشین ها !
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      0 0
      بیابون نشین های حجاز غلطه آل سعود بیابون نشین های نجد بودند که متاسفانه 80 سال پیش حجاز را اشغال کرده و کشور عربستان سعودی رو تشکیل دادند
  • احمدی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    42 1
    مکروا ومکرالله والله خیر الماکرین
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    30 6
    بهترین فرصت برای تولید کنندگان لبنی و کشاورزی ایران است تا از طریق دریا و هوا به قطر صادرات داشته باشیم البته اگر ظریف از طریق تلفن کدخدا انصراف نده
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      12 3
      برادر عزیز کشورهای رقیب تو منطقه زیادند.تو قطر بهترین موادغذایی از خود آمریکا وارد میشه.لبنیات هم ترکها و هلندیها هستند .کلا این عربها خیرشون به ایرانیها نمیرسه .اما این هنر دیپلماسی ماست که بتونیم جهت منافع خودمون حرکت کنیم
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      16 27
      قسمت اول رو موافق هستم ولی بعدش نه- ظریف یکی از قدرتمندترین سیاست مدارهای ایرانی است. اسمش برای همیشه در تاریخ ایران جاودانه خواهد ماند
    • SE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      4 0
      میرزا آقاخان نوری هم خودش را خیلی مقتدر می دانست. چون با از دست دادن مفت هرات توانست سایه جنگ را دور کند!
    • SE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      2 0
      میرزا آقاخان نوری هم خودش را خیلی مقتدر می دانست. چون با از دست دادن مفت هرات توانست سایه جنگ را دور کند!
    • US ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      2 0
      کجای کاری تولیدکننده گان نساجی چهار سال اول تعطیل شده دختر وزیر بیچاره از کشور بیگانه وارد می کند مطمئن باش چهار سال دوم هم نوبت کشاورزی و لبنیات است که ظریف وارد کشور می کند
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      5 0
      چه اعتماد بنفسی دارن بعضیها ظریف نامش جاودانه میشه اما نه به عنوان یه سیاستمدار زبده واقعا وضعیتی که توشیم اینقدر جای به به و چه چه داره؟!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    14 6
    بی طرفی و سکوت ایران بهترین واکنش است. چون ممکن این یک تله باشد(با توجه به اینکه ترامپ و صهیونیستها این روزها ناز اعراب خلیج فارس را میخرند).
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    30 4
    از کجا معلوم اینها نقشه نباشد ؟؟؟؟ شاید قطری ها با سعودی ها جنگ زرگری راه انداخته اند تا ایران را وارد ماجرا کنند بعد همهشون بکشن کنار و ایران بمونه تنها. همه خوب میدونیم که همه ی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس همشون سر و ته یک کرباسند.
    • شما IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      0 0
      نقشه چیه؟ اصلا چکار می تونن کنن؟ 007 بازیه مگه
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    29 0
    ترامپ و عربستان نقشه کشیدن برای بزرگترین حوزه گازی جهان .
  • حمید IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    اختلافات قطعا به ضرر آمریکا و اسراییل و شورای همکاری خلیج فارس است اما به این معنا نیست که میشود با قطر همکاری کرد. تا زمانی که قطر حامی جبهه النصره در سوریه و طالبان در پاکستان و افغانستان است همکاری معنا ندارد
  • مهدی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    2 0
    ظریف چه سیاست به خرج داده است در بر جام همه چیز داده هیچی نگرفته اگر خوب بود وضع مااین نبود
  • هیچکس IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    الان بهترین فرصت که قطر رو بکشیم طرف خودمون با توجه به دفاعی که امیر قطر از کرده .البته میگن آون صحبت ها ساختگی بوده شاید دستای پشت پرده در کار بوده باشه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    خبری در راه است......جنگی در راه است
  • عباس IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    اختلافات اونا به ما ربطی نداره . بهترین کار اعلام بی طرفیه.مثل زمان حمله عراق به کویت و عربستان و متعاقب اون حمله امریکا به عراق و زمزمه های که در ایران شد مبنی بر اینکه به پشتوانه عراق وارد جنگ با امریکا بشیم .ولی رهبر ی ایران اعلام بی طرفی کرد
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    قطر با سرمایه گذاری در جنبشهای اعتراضی و گروهکهای نظامی عقیدتی ؛ قصد تبدیل شدن به قذافی عاقلتر و با تدبیر را داشت و دارد ؛ تا از این طریق هم به دولتها فشار بیاورد و هم شانس عملیات تروریستی را در داخل کشور خود کاهش بدهد از نظر سیاسی ایران نباید مثل دوره قاجار عمل کند(سریع دوست شدن با رقیب دشمن(انگلیس یا فرانسه در مقابل عثمانی و.. و سریع پیمان بستن)؛ فرصتهای بزرگ فعلی عبارت از صادرات کالاهاها و محصولاتی که ترکیه؛ عربستان؛ بحرین؛ امارات به قطر صادر می کردند دوم و مهمتر؛ افزایش پرواز به قطر و جذب مسافران و مهمتر از آن از طریق برقراری و تقویت پروازها؛ جذب گردشگران قطری به ایران ؛ و امکان ترانزیت مسافران ایرانی از ریق قطر به کشورهایی که ایران پرواز مسنقیم ندارد - شاید این رفتار اعراب موجب شود اخوانی ها (احرار شام سوریه و سایر گروههای مسلح در عراق و سوریه و مصر و روسیه و ترکیه که بنوعی از تفکر اخوانی تغذیه میشوند) و سایر کروههای انهدام گر (نه آزادیخواه و توسعه طلب و عدالت خواه ) مانند داعش و طالبان(شاخه های افراطی تندرو نه شاخه های بهبود طلب) در رفتارهای جنایی خود تعدیل کنند
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    عربستان به بخشي از اراضي قطر ادعاى ارضي داره و ابوظبي هم همين طور بعيد نيست بهش طمع كنند اما سؤالات زيادى وجود داره كه زمان مى بره، تمام اين اتفاقات ايا نقشه جديد ترامپ نمى تونه باشه!؟ به هر حال ترامپ سياستمدار تاجر پيشه ايست كه همه جا خواسته خودى نشان بده و خود رو موفق جلوه بده بعيد نيست طرح هاى عجيبي توى سرش باشه!
  • شهاب IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    امیدوارم جنگ بشه عربهای حوزه خلیج همدیگروبکشن یه جنگ حسابی نه یکی دوروزه ایرانم نظارهگرباشه البته ازقدرت نظامی قطراطلاع دقیقی ندارم چون قطعاازیمن قویتره ولی وسعت جغرافیایی یمن رونداره
  • سیاست عرب زده IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 1
    صبح تا شب اخبار مملکت شده اعراب و عربستان ! جمع کنید بابا . ملت خودش مشکل زیاد داره
  • سام شمس الدینی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 1
    به نظر من قطر بسیار باهوش عمل کرده . این رفتار قطر نشان میدهد در آینده نزدیک جنگ بین اعراب و ایران عملی میشه . قطر کشور کوچکی است و توان درگیری در چنین جنگی را ندارد و میخواهد خود را از آتش جنگ دور نگه دارد.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    2 0
    ایران باید بی طرف باشه...نه سر پیازه نه ته پیاز
  • علی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    2 0
    اینا همشون از یه اخور غذا میخورن اشتباه محضه که بالا خواه قطر در بیاییم
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    این اتفاق اعمال یک سیاست مرموز و پشت پرده است ما باید هشیار باشیم و با درایت با آن برخورد کنیم که هنر مردان سیاست است.
  • شاهین IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    1 0
    عجب حربه ای... امریکا با این کار صدتا نشون میزنه... اگر ایران به قطر نزدیک بشه و کمکش کنه تو بوق و کرنا میکنن میگن دیدی ایران حامی تروریسته؟ اگه ایران به قطر کمک نکنه عربستان میگه بیخیال اخوان نشی نون نداری بخوری پس وهابیت خودشو تحمیل میکنه... از طرف دیگه آمریکا میخواد قطر رو از ناتوی عربی بکشه بیرون چون بزرگترین صادر کننده گاز دنیاس و میخوان در صورت اعتلاف اعراب علیه ایران, قطر آسیب نبینه. حالا این بماند که تغییر مسیر پرواز های قطر به ایران چه خطراتی رو میتونه داشته باشه... حواسمون باشه ایشالا
  • بابا IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    2 0
    يادمون باشه اگر هم تله باشه اين دفعه اولي نيست كه براي ما تله ميذارن بارها وبارها از اينكارها كردن از جمله سرقضيه يمن و بحرين وسوريه حتي زمان جنگ عراق اوني كه تا الان هواسش بوده خداروشكر الانم هستش و خوب ميدونه چيكاربكنه ،اما به هرحال اين قضيه ميتونه فرصتهاي اقتصاديي براي ما داشته باشه
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    2 0
    اگر ایران هم بخواد وارد بازی بشه، همون بهتر که فعلا دست به مهره بازی نکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس