کلاش 133

در کلاش ۱۳۳ شاهد اضافه شدن چند بخش به سلاح هستیم که با استفاده از این مجموعه اضافه شده به آکا ۱۰۳، می توان به صورت بسیار دقیق تر به سمت هدف شلیک و از خطا رفتن گلوله ها جلوگیری کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق،  با وجود پیشرفت های بسیار گسترده در بحث سلاح های سنگین مثل موشک، هواپیماهای رزمی، ناوهای جنگی و تانکها، باز هم در بسیاری از موارد این نیروهای پیاده مسلح به سلاح های سبک هستند که بایستی پیروزی نهایی را برای نیروهای خودی در میدان نبرد کسب کنند. ایران اولین تجربه در بحث ساخت سلاح های هجومی را در دوران پیش از انقلاب آغاز کرد. شرکت آلمانی "هکلر اند کخ" آلمان خط تولید سلاح ژ-۳ را در ایران راه اندازی کرده و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی این سلاح در ایران و البته زیر نظر مستشاران آلمانی تولید می شد.

در مدت زمانی کوتاهی پس از پیروزی انقلابی اسلامی جنگ بر کشور ما تحمیل شد و یگان های سپاه و بسیج نیز در کنار ارتش وارد میدان نبرد شدند. نیروهای بسیجی و سپاهی عمدتا از کلاشینکف های غنیمتی از عراقی ها استفاده کرده و به مرور در سالهای جنگ، حجم بیشتری از این سلاح با کیفیت روسی از منابع مختلف تهیه شده و به کشور وارد شد اما ضرورت بهره گیری از نسل های جدید کلاشینکوف با توجه به تجربیات فرامرزی و تهدیدهای تقویت شده دشمنان در حوالی مرزها، بیش از پیش احساس می شد تا اینکه مرداد ماه سال گذشته خبر خریداری اسلحه هجومی AK-۱۰۳ توسط وزارت دفاع ایران، از کشور روسیه منتشر شد؛ عضوی از خانواده سلاح های هجومی معروف کلاشینکوف که سالهاست مدل قدیمی تر آن یعنی AK-۴۷ در کشور ما در حال خدمت است.

در همان زمان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان یک کنفرانس خبری درباره تولید این سلاح در داخل کشور این گونه توضیح داد: "در ۱۰ سال گذشته به علت اولویت طرح‌های هوا و فضا و دریایی، تولید سلاح‌های سبک کم شده بود اما با توجه به بحران‌های منطقه‌ای این خرید صورت گرفت که البته زیرساخت‌هایی نیز برای تولید این سلاح در داخل فراهم شده است. ما در داخل کشور امکان تولید سلاح‌های سبک و انفرادی را داریم و همه نیازهای نیروهای مسلح در کشور فراهم می‌شود."

 آکا ۱۰۳ چگونه به ایران آمد؟

این وعده و نوید وزیر دفاع درباره امکان ساخت یک اسلحه جدید و مدرن تر به نسبت کلاشینکف های باسابقه، زمان زیادی برای گام برداشتن در مسیر عملیاتی طی نکرد و در روز اردیبهشت ماه سال جاری، تعدادی از محصولات جدید وزارت دفاع رونمایی شدند که یکی از آنها کلاش ۱۳۳ نام داشت. بر اساس اعلام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سلاح انفرادی کلاش ۱۳۳ به درخواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده و دارای کیفیت، دقت بوده و از اطمینان بالایی برخوردار است.

در ابتدا باید به نکته ای اشاره کرد و آن هم این مسئله است که از سال گذشته تا به امروز سلاح AK-۱۰۳ در دست نیروهای سپاه در جریان رژه ها و برخی از رزمایش ها دیده شده است و به احتمال فراوان فرماندهان سپاه نیازمندی های خود برای ارتقاء این سلاح را به صنایع دفاعی منتقل کرده و برخی از ارتقاء ها بر روی آن انجام شده است.

اما در کلاش ۱۳۳ چه ارتقاء هایی صورت گرفته است؟ برای فهم بهتر نیاز است ابتدا نگاهی به خود آکا ۱۰۳ داشته باشیم و تفاوت این سلاح با نمونه های اولیه خانوادهAK  .

سلاح های سری AK-۴۷ با شروع ۸ سال جنگ تحمیلی تبدیل به سلاح و واژه ای آشنا برای مردم ایران شد. حجم زیادی از مدل های مختلف AK-۴۷ و AKM ساخت شوروی سابق، چین و اقمار آنها در سالهای جنگ از متجاوزین عراقی به غنیمت گرفته شده یا از بازار خارجی خریداری شد. اطمینان پذیری بالا و قدرت بازدارندگی مناسب، به سرعت کلاشینکف را به سلاحی محبوب و قابل اطمینان برای نیروهای ایرانی بدل کرد .از سرزمین های گرم و رملی جنوب تا قله های رفیع و سردسیر کردستان، این اسلحه به خوبی کار کرده و با نمره مناسبی از آزمون جنگ تحمیلی خارج شد.

اما در خود شوروی سابق و همزمان با اوج گیری جنگ ویتنام، مطالعات بر روی نسل جدید سلاح ها آغاز شد. روسها با مطالعه بر روی اسلحه M-۱۶ آمریکایی و مهمات جدید ۴۵*۵.۵۶ میلی متری آن اسلحه AK-۷۴ و مهمات ۳۹*۵.۴۵ میلی متری را توسعه دادند. این مهمات به نسبت مدل قبلی روسی یعنی ۳۹*۷.۶۲ میلی متری سبک تر بوده و از کشندگی بیشتری در برابر انسان برخوردار بود. اما در هنگام برخورد با هر جسم سختی مثل بدنه یک اتومبیل یا بلوک های سیمانی یا هر جسم سخت دیگری بسیار ضعیف تر نسبت به مدل قبلی عمل می کرد.

روسها در ابتدا گونه AK-۷۴M را توسعه دادند. در این سلاح در حجم زیادی از مواد پلیمری استفاده شده و امکان نصب بهتر و راحت تر انواع سامانه های اپتیکی و نارنجک انداز نیز بر روی آن وجود دارد. خانواده AK-۱۰۰ بر راساس همین مدل توسعه یافته است. اما AK-۱۰۳ برای پاسخ به نیاز آن کاربرانی است که یک پلتفورم مدرن و به روزرسانی شده به همران فشنگ های قدرتمند ۳۹*۷.۶۲ میلی متری را نیاز دارند .

AK ۷۴M

یک نکته مهم دیگر در سفارش این اسلحه برای جمهوری اسلامی ایران، بحث کاهش هزینه ها و زمان آموزش و نگهداری این سلاح است. اسلحه AK-۱۰۳ از لحاظ مکانیزم، شکل ظاهری، اندازه تقریبی و کالیبر مورد استفاده کاملا شبیه کلاشینکف های مورد استفاده در داخل کشور است. در صورت استفاده از مدل هایی با کالیبرهای دیگر، باید یا مهمات در حجم بالایی به کشور وارد یا خط تولید جدیدی برای آن راه اندازی می شد که امری زمانبر و هزینه بر به حساب می آمد.

AK-۱۰۳
در حقیقت یک مدل سبک تر و کنترل پذیرتر از خانواده کلاشینکف های سری AK-۴۷ و AKM محسوب می شود. AK-۱۰۳ وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم داشته و طول آن ۹۴۳ میلی متر است .نواخت تیر آن ۶۰۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن ۷۱۵ متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم سبک تر است. برد موثر آن در حدود ۵۰۰ متر است .بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-۱۰۳ مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند. یک مدل از این سلاح به نام AK-۱۰۳-۲ توان شلیک سه تیر را نیز دارد .

AK-۱۰۳

خشاب این سلاح نیز از جنس پلیمر ساخته شده است و یک ارتقاء مهم به نسبت خشاب های فلزی این سلاح ها محسوب می شود. خشاب های فلزی خانواده کلاش که در کشور ما نیز وجود دارد معمولا ۴۳۰ یا ۳۳۰ گرم وزن دارند و با استفاده از مهمات استاندارد ۳۹*۷.۶۲ میلی متری یک سرباز می تواند در شرایط عادی فقط تعدادی معدود از این خشاب ها را که هر کدام حاوی ۳۰ گلوله است را حمل کند اما خشاب پلیمری AK-۱۰۳ تنها ۲۵۰ گرم وزن داشته و بار همراه استاندارد سرباز را به حدود ۱۵ خشاب می رساند.

در دو مدل خشاب قبلی، وزن کل خشاب ها به همراه مهمات به ترتیب ۱۰.۱۲ کیلوگرم و ۹.۸۴ کیلوگرم است. اما در آکا ۱۰۳ با وجود اضافه شدن یک خشاب وزن کل به همراه آنها به همراه ۳۹۰ گلوله ۹.۶۲ کیلوگرم است. با استفاده از این سلاح و خشاب های پلیمری نه فقط وزن سلاح و مهمات همراه کاهش پیدا کرده و بلکه حجم مهمات همراه نیز افزایش یافته است. بخشی از یگان های ارتش و نیروهای امنیتی و پلیسی روسیه نیز از جمله کاربران این سلاح هستند.

کلاش ۱۳۳ ایران چه فرقی با آکا ۱۰۳ دارد؟

اما نگاهی به AK-۱۰۳ به صورت استاندارد نشان می دهد که سلاح مورد نظر همچنان در بحث سامانه های اپتیکی مخصوص هدفگیری دچار کمبود است. نگاهی به درگیری های اخیر در منطقه خاورمیانه به راحتی نشانگر این مطلب است که سامانه های اپتیکی هدف گیری در حال حاضر نه فقط در ارتش های منطقه و بلکه در دست گروه های تروریستی نیز دیده می شود.

بر این اساس، در اسلحه کلاش ۱۳۳ شاهد اضافه شدن چند بخش به سلاح هستیم که یک دو پایه مخصوص برای تیراندازی دقیق تر، یک سیستم اپتیکی هدف گیری و یک سیستم نیز در کنار سلاح بسته شده است که احتمالا ترکیبی از چراغ قوه و هدف گیر لیزری برای شرایط کم نوری و دید پایین است. با استفاده از این مجموعه اضافه شده به آکا ۱۰۳، می توان به صورت بسیار دقیق تر به سمت هدف شلیک و از خطا رفتن گلوله ها جلوگیری کرد.

نکته مهم درباره دو پایه نصب شده این مسئله است که به طور کل خانواده سلاح های استفاده کننده از کالیبر ۷.۶۲ میلی متری دارای لگد زیادی هستند و کنترل آن ها خصوصا در حالت شلیک رگبار مشکل و گاهی نیز تقریبا غیر ممکن است. وجود دوپایه مورد نظر کمک زیادی به حفظ پایداری سلاح می کند و در عین حال می توان از آن برای شلیک های تک تیر دقیق در نقش تک تیرانداز سبک نیز بهره برد.

کلاش ۱۳۳ - به قطعات اضافه شده روی سلاح دقت کنید

مسئله بعدی نیز درباره کلاش ۱۳۳ این نکته است که با توجه به تولید این سلاح در ایران می توان این گونه برداشت کرد که فناوری مربوط به این سلاح جدید به داخل کشور منتقل شده و در حال حاضر سلاح مورد نظر با استاندارد های مورد نظر شرکت سازنده در داخل ایران تولید می شود؛ حرکتی که در کنار ارزش های نظامی می تواند باعث ایجاد اشتغال و فرصت های اقتصادی نیز در داخل کشور باشد و نشان می دهد علاوه بر استاندارد شدن مواد اولیه مورد استفاده در این خطوط تولید ایرانی بر اساس معیارهای روز دنیا، سایر فرآیندهای تولید نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و شاید پس از گذشت سالها و دهه ها، سلاح سازمانی پاسداران انقلاب، از آکا ۴۷ به آکا ۱۰۳ آنهم با ارتقاء های ایرانی، تغییر کند.

البته در سالهای گذشته، سلاح هایی چون فجر و فاتح نیز توسط متخصصان سازمان جهادخودکفایی نیروی زمینی سپاه، طراحی و ساخته شده اند که با توجه به ویژگی های خاص آنها، به نظر می رسد برای استفاده در یگانهای خاص و ویژه پاسدار مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا در عین استفاده از تجارب موفق ارتش های بزرگ دنیا، نمونه های ایرانی نیز اهمیت و جایگاه خاص خود را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    یادمه در کتاب های آموزش دفاعی دبیرستان و راهنمایی ده ها سلاح ایرانی رو معرفی کرده بودند که الان پس از گذشت حدود 15 سال حتی یک دونه از اون ها هم وارد سازمان رزم نیرو های ایرانی نشدند. این هم مثل همه اونا البته اگر وارداتی باشه بحثش جداست چون ما ذاتا در واردات تخصص داریم، حالا وردات کلی هم نشد واردات خط تولید هم برای مدیران راحت طلب مثلا پیشرفت حساب می شود! دیگه گول نمی خوریم!
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      42 17
      حالا باز یکسریا فاز دانشمندی گرفتن داداشای گلم تو ایران چه علمی و چه غیر علمی این سلاح به کلاشینکف مشهوره
    • مغزمتفکر IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      31 13
      باید آواکس بسازیم که آواکس واجب اوجبات هستش و نقش کلیدی در جنگ هوایی داره آواکس
    • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      20 3
      مغز متفکر! درستش اوجب واجباته...!!!
  • مهدي NL ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    90 9
    بعد از سالها گزارش ويژه هنوز نويسنده محترم اسم سلاح را به درستي درج نكردند اسم اين سلاح كلاشنيكوف هست نه كلاشينكوف
    • حجت IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      22 22
      داداش، کالاشنیکوف نه کلاشنیکوف
    • حسین IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      12 27
      یک باز گوگل رو سرچ میکردی میدیدی درست نوشته انگلیسیش رو سرچ کن من برات انجام دادم بیا kalashnikov
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      5 29
      کالاشینکُو
    • هدایت IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      40 1
      بین علما اختلاف افتاده
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      20 5
      کولاشنیکولوف
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    70 7
    سلاح فقط هکلر کخ المان مخصوصا hk 416
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      38 19
      hk 416 عالیه ولی ام4 امریکا هم قوی هستش
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      15 6
      فقط G36 آلمان ، فرزند خلف ژ3
  • امیر US ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    67 25
    به خدا این کارا زشته عیبه مث بچه آدم کلاش 103 روسا آلیاژ عوض کردن خشاب پلیمری کردن دقت نشانه گیری افزایش دادن دوربین اپتیکیم بنده خدا ها خودشون به فکرشون رسیده بوده ساختن و...تازه شده 103 اونوقت با چه حسابی و کدام شیرین فکر به مخیلش وحی شد با یه <> 30تا لول بالا ببره !!! و اینقدر باعث فخر ایران شده که با افتخارم میگید کلاش 133 انگار یه سر وگردن اسلحه رو نسب به سازنده ارتقا دادین گفتن این حرفا فایده ای نداره اما میشد بگین با یه اسم جدید مونتاژ بشه نه دیگه عدد عوض کنید
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      65 69
      داداش لطفا یکی دو تا کشور هم سطح ما نام ببر خط تولید صفر تا صد رو داشته باشن الکی زر نزن لطفا
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    96 29
    از این گزارش ها زیاد دادی و آخرشم پوچ . هواپیما جنگنده . زیر دریایی . هلی کوپتر . ..... فقط یه عکس و آخرشم هیچی به هیچی
    • حسین IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      26 32
      من به شخصه پیگیری میکنم به امید خدا شما رو از تک تک مراحل تحویل به یگانها مطلع میکنم امری باشه قربان؟
    • بی نشان IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      28 34
      جناب ناشناس ناامیدی کار شیطان هست صنعتگران ایرانی در هر زمینه ای بیشرفتهای چشمگیر داشتند توقع ندارید که تمام مسائل مربوط به صنعت نظامی رو اعلام کنند؟
  • ايراندوست CA ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    هر ماه خبر اسلحه هاى مدرن و توليد انبوه انها را در ايران إعلام ميكنيد ولى دست سربازان مرز بانمان در مناطق مرزى خاليست. پس چه شد جليقه هاى ضد گلوله ، رادارهاى دستى. روباتهاى مسلح كنترول از راه دور شاهد ١٢٩ ،ار كيو 170 ايرانى و ........؟ با اين اعلامهاو وعده و وعيد ايران تبديل شده به يك طبل توخالى كه حتى كشورهاى كوچك خليج هميشه پارس هم براى ما سبزى هم خورد نمى كند.
    • M.sh US ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      44 77
      این سبزی خورد نکردنها به دلیل از دست دادن صنعت هسته ای که خود عامل بازدارنده بود و زانو زدن ولبخند ژکون وعدم پاسخگویی به اظهرات سخیف جلادان و صهیونیستهاست، نه به دلیل این سلاحها! اگه اگر نبود این سلاحها وموشکها الان در دریای مدیترانه در حال غرق شدن بودیم!
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      34 61
      دوست گلم از همین سلاح هایی که میگن تولید کردیم تو سوریه دارن استفاده میکنن. البته که مرزبان ها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرن ولی دیگه قرار نیست که روبات ببرن توی مرز با ربات از مرز دفاع کنن این سربازای مظلومیم که دارن شهید میشن دارن همش توی دام قرار میگیرن و به نامردی میزننشون و شهید شدنشونم کمترین ارتباط رو با کمبود امکانات داره مثلا واسه مراقبت شبانه روزی از مرز هیشکی نمیاد از پرنده بی سرنشین استفاده کنه یا سر هر مساله جزیی پهباد بپرونن.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      42 5
      آقای ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲ ما همه را یک مجموعه واحد میبینیم، چه کسی صنعت هسته ای را به باد داد؟ آقای ظریف و روحانی و عراقچی که فرزند اسلام و انقلاب و نظام و معتمد نظام هستند! مگر کسی غیر این ها با این القاب بودند که توافقات ترکمانچای هسته ای رو امضا کردند؟ آقای ناشناس ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲ وقتی جان سرباز و مرزبان به هر دلیل و هر صورت در خطر هست این کم اهمیته؟ جان مرزبان بی اهمیته که شما میگی به خاطر هر مسئله جزئی پهپاد نمی پرنونن؟ اگر مسائل مرزبانی اینقدر جزئیه پس چرا در همون نقطه چندین "انسان" به عنوان نگهبان می ذارن؟ یعنی اون انسان ها اینقدر بی ارزشند؟
    • SG ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      26 3
      جونه جوونه مردم مسئله ی الکیه؟یکم انصاف داشته باشید
  • محمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    65 9
    والا زمانی به یک کشور سازنده سلاح میگویند که حداقل توانایی ساخت در تیراژ بالا صد هزار را داشته باشد وگرنه در تعداد کم بسیاری از کشورهای افریقایی هم میشوند سازند هسلاح! طراحی تسلیحات انفرادی بر خلاف ظاهرش پیچیدگی بسیاری دارد در علم مواد وطراحی کوچکترین قطعات ان وگرنه همه میشدن هکلر کخ المان! امریکا با ان همه ادعا بخشی از سلاحش رو از المان وارد میکند
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    31 29
    سلاح هایی با گلوله های هدایت شونده باید تولید شه تا درصد خطا به صفر برسه و تمامی گلوله ها به هدف بخورن
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      30 7
      مگه فیلم هندیه؟
    • alone wolf IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      2 0
      بله ثبت شد امر دیگه؟
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    " اگر خواستی سرزمین ات را آزاد کنی 10 گلوله در تفنگت بگذار، 9 گلوله برای خائنین و آدم فروشان و تنها یک گلوله برای دشمن......!!! آدولف هیتلر
    • همایون IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      13 10
      اشتباه نظر دادم نظر من مثبت است .
    • CA ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      50 53
      و هيتلر با اين نظريه منحصر به فرد در جنگ جهاني دوم برنده شد و چرچيل نخست وزير لندن بهمراه پادشاه انگلستان در يك پناهنگاه در حالي كه سربازان ألماني صد متر باهاشون فاصله داشتند در لندن خودكشي كردند" تاريخ بر أساس ذهنيت دوستان مشرقي "
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      42 5
      هیتلر فقط تو محاسباتش در ورود به جنگ با شوروی و امان دادن به انگلیسی ها اشتباه کرد وگرنه کل دنیا تو مشتش بود
    • محمدرضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      حقیقت داداش واقعاکه حرفت سندسنده،
  • @channels100 IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    20 11
    سلام.البته در کنار سلاح مصاف
  • میلیتاریست IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    16 11
    فقط اسلحه مصاف .
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    76 1
    اینا همه حرفه تا دست مرزداران نبینم هیچی باور نمیکنم بچه های میرجاوه اگر تجهیزات خوب داشتند مظلومانه شهید نمی شدند
  • خودم IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    33 5
    تا جایی که یادمه اگه اشتباه نکنم ، پیش فنگ را اشتباه انجام داده ... سرباز تو عکس دست راستش جاش اشتباست !؟ عجب آموزش خوبی دیده ... فکر میکنم بیشتر از این مباحث باید به فکر آموزش باکیفیت به نیروهای نظامی باشند تو آموزش سربازی مون به دلیل بازدید یکی از سرداران از آموزشگاهمون ، کلی از وقت مون را گذاشتند برای انجام سناریو!!! چند هفته بیشتر کلاسا مون تعطیل شد که سناریو تمرین کنیم ، که چه !!؟؟ بعدشم تعداد زیادیمون از جمله خود من سرباز مرزبانی سیستان و بلوچستان شدیم!!!
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      19 2
      خوش تیپ ...به این میگویند دست فنگ نه پیش فنگ ......همان بهتر که رفتی سیستان و بلوچستان تا یک خرده اسلحه دست گرفتن یاد بگیری
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      17 1
      اشتباه میکنی،این پیش فنگ نیست،دست فنگه،،پیش فنگ،قنداق میادراست زیپ شلوار،مگسک میاد راست دماغ،،کاش تو سی سال پیش سرباز من بودی،
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    37 8
    به سلامتی، ان شاءالله تولید این اسلحه حقیقت داشته باشه و صرفا سوژه خبری نباشه.
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      4 4
      اشتباهی منفی دادم
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    16 5
    البته مصاف هم اسلحه ی خوبی است. و امیدوارم هم ای کی 133 و هم مصاف هر دو تولید انبوه بشود. الویت اول ما باید تجهیز نیروی خودی به پیشرفته ترین سلاح ها برای مقابله با تروریستهای سعودی باشد.
  • هومن US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    9 19
    عشق من ژ3 است .ژ3 ابهت زیادی دارد .
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    80 5
    چرا لباس سرباز نیروی انتظامی اینقدر چندشه ؟! چرا سالهاست همینه ؟!
    • مغزمتفکر IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      11 2
      واقعا مسخره هستن اکثر لباس ها
    • مجتبی IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      6 2
      خو اون یگان خودشه مصوب میکنه طراحی لباسشو وگرنه هیشکی اونو مجبور نمیتونه بکنه که لباس رو بپوشن. این رنگ لباس رنگ لباسای ارتش اسراییلم هست ولی لباسای نیروی انتظامی از کیفیت خیلی پایینی برخورداره.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      3 6
      می خواستی لباس پلو خوری بپوشن (:
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      18 5
      لباس کهنه را با تجهیزات کهنه ست کردن!
    • آنارشی NL ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      9 7
      لباسهای داعش و طالبان و ... هم از لباس کل نیروهای نظامی و انتظامی شیکتر و به روزتر هستن
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    18 4
    شرمم خوب چیزیه -مثلا چه فرقی کرده-نه بابا شعله پخش کنش قلمبه ترشده
  • مجتبی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    14 9
    سلامتی وطنم ایران که خیلیا چشم پیشرفتشو ندارن . لعنت به عربستان.داعش.امریکا وهمه غربی ها...
  • مجتبی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    19 3
    به به میبینم که جمع دانشمندا جمعه. هنو ۹۰ درصد کسایی که تو ایران مسایل نظامی رو دنبال میکنن سازوکار نیروهای مسلح ایران رو نمیدونن. بابا هریگانی که سلاحی رو بخواد به وزارت دفاع میگه تا واسش توسعه بده یعنی اگه سفارشی نباشه وزارت دفاع در‌مورد اون سلاح کاری نمیکنه. اگرچه در ایران در نتیجه بی مدیریتی کارای دیگه هم میشه مثلا یگان خودش یه سلاح رو توسعه میده و برای تولید انبوه تحویل وزارت دفاع میده چون تنها وزارت دفاع اسباب تولید انبوه رو داره. البته برای تولید انبوه باید اون سلاح به تایید وزارت دفاع و از همه مهم تر به تایید ستاد کل نیروهای مسلح برسه در غیراون صورت اون سلاح تولید نخواهد شد. یه مثال خیلی بارزش تانک ذولفقار که جهاد خود کفایی ارتش درست کرد ولی سالها درانتظار تاییده ستاد کل موند اخرشم تایید نشد. بحث سلتح های انفرادی هم همین طوره. سلاح های زیادی رونمایی شدن ولی مورد تایید نهایی قرار نگرفتن. سلاح مصاف جالبه به نظر‌من البته باید تست های میدانی رو پشت سر بگذاره. سپاه به عنوان یکی از یگانهای نظامی دوست داشته این سلاح رو سفارش بده که وزارت دفاع هم بلافاصله اقدام به خریداری کرد. اکا۱۰۳ برای نیاز های فعلی خوبه. به نظرم سپاه کار منطقی انجام داده. به جای ارتش که هرماه یه سلاح تک تیرانداز رونمایی میکنه و هیچ کدوم هم تولید انبوه نمیشن چون مورد تایید قرار نمیگرن رفت سفارش تک تیرانداز روسی رو کرد .
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    11 4
    مثل ماشینامون که با یک تغییر تو چراغ اسمشون عوض میشه. اینم با یک پایه و چراغ قوه اسمش عوض شد. میترسم از فردا هر کی دماغشو عمل کنه اسمشم عوض کنه.
  • IQ ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    23 3
    همش تبليغات الكيه يك نمونه توليد ميشه و تمام
  • مسعود US ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    4 1
    بابا بايد ak15 ميگرفتيم
    • حسین IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
      2 0
      هنوز در مرحله آزمایشی هست و عملیاتی نشده
  • الف IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    22 2
    مشرق یعنی اسلحه ی مصاف با استاندارد های روز دنیا برابری نمیکرد که به این میگین اولین؟اینقدر جلوی تولیدات روسیه خودباخته نباش مصاف اسلحه ی خوبیه و تا اونجایی که گفتن استاندارد های لازم را داره در ضمن با نصب دوپایه و ریل تجهیزات نوع تفنگ عوض نمیشه به امام زمان عوض نمیشه بابا جنگنده هم ارتقا بدن مدل A و B و.....‌ میذارن بابت هر ارتقایی که نمیان اسمش و مدلش را عوض کنن
  • ali IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    13 7
    من دوست دارم بمب نوترونی و ییدروژنی و اتمی و الکترو مغناطیسی رو ایران بسازه نه اینارو. اینارو وارد کنیم بهتره
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    27 7
    کلاشنیکف درسته.نه کلاشینکف
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    6 3
    فقط کپی کاری روسها
  • بابا IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    16 0
    خب با توجه به خبر توليد انبوه اين سلاح به نظر مياد كه اسلحه مصاف حداقل براي نيروي زميني سپاه كنار گذاشته شده،،ارتش هم با توجه به كاليبر متفاوتي كه با كلاش داره وحج مهمات ذخيره شده بعيد ميدونم از كلاش جديداستفاده بكنه مگر اينكه يك مدل مخصوص ازكلاس جديدبا كاليبر 7/62استاندارد ناتو كه تو ارتش استقاده ميشه براي ارتش ساخته بشه ..اميدوارم اگه ارتش بخواد تغييركاليبر بده از مصاف استفاده بكنه هرچند كه كلاش هم اسلحه بسيارتوانايي هست.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      8 0
      موافقم
  • رامین IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    21 6
    انقدر از این ادعاهای پوچ کردیم . بازی با اعداد . حکایت ما همون ببر کاغذیه
    • امیر IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      5 7
      جناب رامین ،رامین این همه خودباختگی و رذالت امثال شما واقعاً باعث تاسف است ، باید از خودت خجالت بکشی.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    0 3
    فقط کلانش
  • mmdsniper IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    4 1
    واقعا نمیدونم چی بگم کلاش سلاح خوبیه،ولی ضعف داره،مگه ما میخوایم نیروهای دشمن رو از پشت دیوار یا موانع بزنیم که گلولهای سبک خوب نیستن؟ یک کلام بگن چون مهمات کلاش زیاد داریم سلاح جدید نمیخوایم
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
      4 1
      دقیقا علتش همینه امیر پوردستان زمانی که فرمانده نیروی زمینی ارتش بودن گفتن چون مهمات ژ۳ در حجم زیاد داریم و این سلاح دقت و قدرت خوبی داره قصد نداریم از دور خارجش کنیم به نظر این یه دور باطل هست چون مهمات داریم سلاح را عوض نمیکنیم و چون سلاح داریم باید انبار ها پر از مهمات باشه در نتیجه انبار ها هیچ وقت خالی نمیشن و این سلاح ها یا در بهترین حالت این کالیبر هیچ وقت کنار گذاشته نمیشه!
  • مغز متفکر جعلی JP ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    5 0
    فقط آواکس آقا ! فقط آواکس !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس