وزنه برداری

علی مرادی در شرایطی در رقابت با رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری شکست خورد که خیلی‌ها اعتقاد دارند آیان دشمن وزنه‌برداری ایران است و از این پس شرایط سخت‌تری برای وزنه‌برداری کشورمان به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش مشرق، انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (IWF) روز گذشته (دوشنبه) در بانکوک، پایتخت تایلند برگزار و تاماش آیان، رئیس کنونی این فدراسیون با کسب 86 رأی از 187 رأی در سمت خود ابقا شد. نزدیک‌ترین رقیب او آنتونیو اورسو از ایتالیا بود که 61 رأی کسب کرد و راه به جایی نبرد.

تاماش آیان از مجارستان، آنتونیو اورسو از ایتالیا، محمد یوسف المنا از قطر و نیکو ولاد از رومانی برای تصدی پست ریاست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با یکدیگر رقابت کردند اما آیان 78 ساله که 17 سال است بر کرسی ریاست تکیه زده، برای پنجمین بار متوالی در انتخابات پیروز شد. البته حضور او در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به سال 1976 برمی‌گردد که به عنوان دبیرکل به فدراسیون راه پیدا کرد.

نکته مهم در این انتخابات ثبت نام، تلاش نافرجام علی مرادی برای رسیدن به پست ریاست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بود. رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان از مدت‌ها پیش برای رقابت با آیان اعلام آمادگی کرد و با سفرهای متعدد سعی در تصاحب آرای نمایندگان فدراسیون جهانی داشت اگر چه در نهایت از حضور در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی انصراف داد.

مرادی از همان ابتدا می‌دانست کار سختی مقابل آیان و تیم قدرتمندش دارد اما با این حال وارد رقابتی شد که نتیجه‌ای جز شکست نداشت. این موضوع قطعا با تبعاتی برای وزنه‌برداری ایران همراه خواهد بود. آیان از گذشته دور نشان داده که خیلی رابطه خوبی با ایران و البته مرادی ندارد، این بار و با موضع تندی که مرادی علیه او گرفت، رابطه‌اش با کشورمان تیره‌تر خواهد شد. بسیاری از کارشناسان وزنه‌برداری کشورمان معتقدند مرادی باید با خویشتنداری بیشتر آنگونه علیه آیان موضع نمی‌گرفت و اگر هم مشکلی وجود داشت آن را به این شکل رسانه‌ای نمی‌کرد.

اتفاقی که برای وزنه‌برداری ایران ناخوشایندتر بود، انتخاب جلود عراقی به عنوان دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بود. این نام برای دوستداران وزنه‌برداری در ایران یادآور خاطرات تلخی است. زمانی که بهداد سلیمی در المپیک ریو 2016، دو بار در حرکت دو ضرب توانست وزنه 245 کیلوگرمی را مهار کند، یک بار داوران و یک بار هیئت ژوری با حضور جلود، حرکت او را رد کردند تا قهرمان دسته فوق سنگین جهان از او با لفظ «جلاد» یاد کند.

حالا جلود عراقی که زمانی در کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا زیر دست مرادی فعالیت می‌کرد و رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان دبیرکل کنفدراسیون بود، صاحب مهم‌ترین کرسی جهانی پس از آیان است اما مرادی جایی میان بزرگان ندارد.

شاید می‌شد با رویکردی بهتر، آینده‌ای روشن‌تر برای این رشته پر مدال رقم زده شود اما احتمالا از این پس بیشتر شاهد رفتارهای تبعیض‌آمیز با قهرمانان کشورمان در میادین بین‌المللی خواهیم بود چرا که آیان نشان داده خیلی نگاه مثبتی روی ایران ندارد تا جایی که بسیاری از او به عنوان دشمن ایران یاد می‌کنند. در این بین البته باید دید علی مرادی تا چه اندازه از داخل ایران برای رای آوردن حمایت شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس