قرآن کریم

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی از بعد از ظهر امروز آغاز بکار می‌کند که این نمایشگاه در سال‌های اخیر با چالش‌هایی نظیر تکراری بودن محتوای بخش‌ها، فقدان نوآوری روبرو بوده است.

به گزارش مشرق،‌ بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از امروز دوشنبه 8 خرداد‌ماه 1396 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کار خود را آغاز می‌کند.

این نمایشگاه در حالی کار خود را آغاز می‌کند که در سال‌های اخیر دست‌خوش تحولاتی شد و بیم آن می رفت که این تحولات سبب برچیده شدن نمایشگاه قرآن شود.

شروع تحولات نمایشگاه قرآن کریم و در واقع افت این نمایشگاه از سال 1393 آغاز شد تا جایی که احتمال عدم برگزاری نمایشگاه از سوی مسئولان مطرح شد و نهایتاً نمایشگاه به صورت محدود هم از نظر زمانی و هم از نظر کمی و کیفی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد که این نوع برگزاری با انتقادات زیادی روبرو بود.

نمایشگاه قرآن کریم در سال 1394 با همان محدودیت‌ها در باغ موزه دفاع مقدس و بخشی از باغ کتاب برگزار شد و مجاورت نمایشگاه با مراسم شب‌های شیدایی در باغ‌ موزه دفاع مقدس و اجرای برنامه‌های موزیکال در این برنامه‌ و حتی در برنامه‌های خود نمایشگاه انتقادات را از برگزاری آن شدت بخشید. علاوه بر این پراکندگی بخش‌های مختلف نمایشگاه موجب نارضایتی بازدیدکنندگان شده بود که در نهایت همین انتقادات موجب شد که مسئولان برگزاری به فکر تغییر مکان برگزاری نمایشگاه بیفتند.

سال 1395 نمایشگاه قرآن با یک بازگشت به گذشته روبرو بود و محل برگزاری آن پس از سه سال به مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بازگشت، محلی که برای برگزاری نمایشگاه مناسب‌تر بود و از نظر محتوایی هم مصلی نزدیکی بیشتری با نمایشگاه قرآن داشت اما به هر دلیل این نمایشگاه دو سال در محلی دیگر برگزار شد و دوباره به مصلی بازگشت.

از تحولات مکانی نمایشگاه که بگذریم کاهش زمانی نمایشگاه از حدود یک ماه به حدود دو هفته از دیگر نکات قابل توجه است که این اتفاق هم از سال 1393 رخ داد و دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه در طول ماه مبارک رمضان نبودیم و نمایشگاه در نیمی از ماه رمضان پذیرای علاقه‌مندان بود.

البته اگر آماده نبودن برخی بخش‌های نمایشگاه در روز‌های نخست را هم از زمان نمایشگاه کسر کنیم زمان مفید برگزاری کمتر از دو هفته بوده است. اما از این نکته نمی‌توان غافل شد که این موضوع در سال‌های پیش از 93 هم مشهود و محسوس بود و در سال‌های گذشته هم تا چند روز پس از آغاز بکار نمایشگاه همه بخش‌ها فعال نبودند.

محوریت تابلو در بخش‌های مختلف نمایشگاه موضوعی است که در سال‌های اخیر و حتی قبل از سال 1393 در نمایشگاه محسوس بوده و بیشتر بخش‌ها باوجود داشتن دکور‌های زیبا محتوای چندانی نداشته و چند تابلو همه محتوای بخش را به مردم ارائه می‌کردند. اتفاقی که امسال منتظریم با تدبیر مسئولان کمتر شاهد آن باشیم و محتوای بخش‌ها با شیوه‌های گوناگون هنری به مردم ارائه شوند.

رونق بخش‌های فروش محصولات قرآنی و فرهنگی هم شاید دلیلی بر تأیید این موضوع باشد، زیرا بخش‌های دیگر برنامه و جذابیت چندانی ندارند و عموم مردم ترجیح می‌دهند بیشتر زمان خود را در بخش‌های فروش محصولات سپری کنند.

عدم پذیرایی مطلوب از عموم مردم در زمان افطار هم موضوع دیگری است که در سال‌های اخیر مشهود بوده و پک‌های ساده افطاری به همراه چای حداقل تکریم از مردم روزه‌دار است که به خوبی انجام نمی‌شود.

همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم شاید مهم‌ترین بخش نمایشگاه قرآن باشد و همه ساله با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد، اما این همایش طی سه سال گذشته فقط یک دوره با حضور رئیس جمهور برگزار شد و دو دوره دیگر یک دور با حضور وزیر ارشاد و یک دوره هم کنسل شد، البته امسال مسئولان وعده برگزاری همایش با حضور رئیس جمهور را داده و قرار است افرادی که سال گذشته به عنوان خادم قرآن معرفی شدهد هم در مراسم امسال تجلیل شوند.

البته امسال نمایشگاه در آغاز با تأخیر سه‌روزه روبرو شده و امید است که این آغاز با تأخیر آغازی با اشکالات گوناگون نبوده و فردا شاهد افتتاح کامل نمایشگاه باشیم. البته انتقادات به نمایشگاه امسال فقط به تأخیر زمانی باز‌نمی‌گردد و پوستر و شعار نمایشگاه هم با ضعف و انتقاداتی روبرو است.

امسال شعار نمایشگاه «قرآن، اخلاق زندگی» انتخاب شده و قرار است در تمامی بخش‌ها مشهود باشد اما این شعار ابتدایی و کلیشه‌ای برای نمایشگاهی با ابعاد بین‌المللی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و بهتر بود مسئولان برای این نمایشگاه شعاری محوری‌تر برمی‌گزیدند تا بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز با توجه به شعار نمایشگاه دست پر به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند.

پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز با وجود فراخوان طراحی پوستر نمادهایی مناسب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ندارد و بسیار ضعیف طراحی شده است در حالی که انتظار می‌رفت مسئولان برای این نمایشگاه به طراحان و هنرمندان توانمند کشورمان سفارش می‌دادند تا طراحی در خور جمهوری اسلامی ایران و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سطح شهر و خود نمایشگاه جلوه‌ کند.

به هرحال بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعد از ظهر فردا در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کار خود را آغاز می‌کند و امید است به جز نکات مطرح شده درباره زمان، پوستر و شعار نمایشگاه شاهد اشکالات دیگری در آن نباشیم!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس