کد خبر 730209
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
شورای شهر

اعضای شورای شهر در چهار سال حضور در شورا نزدیک به ۲۴۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند ولی این کرسی‌ها گاهی از سوی لیست امید به قیمت ۲ میلیارد تومان خرید و فروش شد، آیا قصد فقط خدمت به مردم است؟

به گزارش مشرق، حقوق اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر اساس حق الجلسه است.

سال گذشته اعضا اعلام کردند که بین 4/5 میلیون تا 5 میلیون تومان در ماه از شورا حقوق دریافت می‌کنند. به طور متوسط در 4 سال فعالیت هر عضو شورای اسلامی شهر تهران حدود 240 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

حال سوال اینجاست که چرا برخی از این کرسی‌ها به قیمت حدود 2 میلیارد تومان به فروش می‌رسد، مگر قصد خدمت به مردم نیست.

این جمله که شورای شهر «سیاسی نیست و یک نهاد اجتماعی است» تنها به یک شعار تبدیل شده و در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران حمایت چهره‌های سیاسی از لیست‌های مختلف نشان داد که شورای شهر اجتماعی نیست و محلی برای حزب‌های سیاسی اعضا شده است. 

فاطمه دانشور عضو اصلاح طلب فعلی شورای اسلامی شهر تهران به یکی از رسانه‌ها گفت: برای اینکه مرا در لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار دهند تقاضای 2 میلیارد تومان کردند و چون این پول را ندادم اسم مرا از لیست خط زدند.

البته بعد از انتشار این خبر واکنش‌های زیادی از سوی اصلاح طلبان صورت گرفت.

اصلاح طلبان در این دوره شورا 2 لیست ارائه کردند چرا که در لیست اول اسم تعدادی از افراد شناخته شده نبود. قیمت لیست اول به دلیل حمایت یکی از چهره‌های سیاسی بسیار بالا بود و قیمت حضور در لیست دوم بین 50 تا 100 میلیون تومان بود.

پیش از این نیز در انتخابات مجلس دهم الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای سرشناس در جریان اصلاحات از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جا مانده بود در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: «به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند.» وی دربخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.

کولایی «پول» و «رانت» را یکی از ابزارهای مهم برای ورود به سیاست و حضور در لیست‌های انتخاباتی دانست و گفت: پول و رانت و همچنین تلاش برای استفاده از سازوکارهای مؤثر در نتایج انتخابات، هیچ‌گاه از عرصه رقابت‌ها خارج نشده و نخواهد شد.

ضمن اینکه در توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها نیز شاهد تأثیرگذاری چنین عواملی در انتخابات یا ورود کاندیداها به لیست‌ها هستیم.

یکی از نامزدهای شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: برای لیست‌های ناشناخته بین 20 تا 50 میلیون و برای لیست‌های شناخته شده بالغ بر 300 میلیون پول می‌خواستند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم رای بیاوریم باید پول می‌دادیم.

بر اساس این گزارش، لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای پنجمین دوره شورای شهر توسط عبدالواحد موسوی لاری ، حسین کمالی، محمود صادقی، ژاله فرامرزیان، اسماعیل گرامی مقدم، الهه کولایی و مرتضی مبلغ بسته شد. 

نظام گزینش نفرات در این لیست نیز این طور بیان شده بود: «پیش از بررسی صلاحیت‌ها در این هیأت هفت نفره، یک تیم ارزیابی 14 نفره رزومه داوطلبان شوراهای شهر را بررسی کرده و لیست 150 نفره‌ای که بیشترین امتیاز را داشتند، به هیأت هفت نفره ارسال کردند.

این گروه بر اساس تقسیم‌بندی‌هایی که مشخص شده بوده (متخصصان، جوانان، زنان و ...) 42 نفر را به هیات رییسه شورای عالی اصلاح طلبان معرفی کرده و در نهایت، شورای عالی اصلاح طلبان در جلسه داخلی خود از بین این 42 نفر رأی گیری کرده و 21 نفر را انتخاب کردند.»

بعد از انتشار لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورا، برخی اصلاح طلبان به لیست منتشره معترض و تصمیم به تحریم لیست گرفتند.

در فضای مجازی منتشر شد که خاتمی از لیست حمایت کرده است ولی اصلاح طلبان گفتند دروغ است.

بر اساس شنیده‌ها اصلاح‌طلبان با مسجدجامعی صحبت کرده و به وی وعده ریاست شورای را داده‌اند و در عوض خواسته‌ بودند که وی به دلیل رفاقتی که با  خاتمی دارد، تأیدیه لیست را بگیرد.

بر اساس این گزارش، به گفته اصلاح طلبان، سناریوی نوشته شده توسط بچه‌های جبهه مشارکت است. همچنین شنیده شده حسین مرعشی و دوستان به دنبال گزینه شهردار تهران هستند و جلسات زیادی در این زمینه برگزار کرده‌اند.

یکی از اصلاح طلبان به خبرنگار فارس گفت:‌ در لیست منتشره اصلاح‌طلبان حضور ندارند و این یک بازی است که جبهه مشارکتی‌ها راه انداخته‌اند. رأی‌گیری‌های انجام شده برای بستن لیست فرمالیته بوده و قبلا این لیست بر اساس سفارشات بسته شده ست. لیست در ساعات پایانی 19 اردیبهشت منتشر شده و صبح همان روز علی مرعشی پسر حسین مرعشی لیست را برای چند نفر فرستاده بود.

اصلاح‌طلبان معتقدند که مناسبات پنهان و پدرخوانده‌گی در این لیست دیده می‌شود. قرار بود قبل از انتشار لیست با خاتمی هماهنگی شود، اما افرادی که لیست را بستند هول شده و لیست را منتشر کردند، این لیست کاملا مهندسی شده است. 

محسن هاشمی که در این لیست قرار دارد میثاق‌نامه را امضا نکرده است ولی اخباری مبنی بر اینکه وی میثاق‌نامه را امضا کرده منتشر کرده‌اند. همچنین شنیده  شده که محسن هاشمی نمی‌خواهد در لیست اصلاح‌طلبان باشد و به وی گفته‌اند اگر تو را در این لیست قرار داده‌ایم به خاطر پدرت بوده نه خودت. 

اصلاح‌طلبان برای تأیید لیست‌شان پیش خاتمی رفتند ولی راهشان ندادند.

در اردیبهشت سال 95 اصلاح‌طلبان پیش خاتمی رفتند و از او خواستند مکانیزم شورای عالی اصلاح‌طلبان را حذف کند چرا که این شورا شخص‌محور است و از خاتمی خواسته بودند کار را به احزاب بسپارد ولی توجه به این موضوع نشده است یکی از اصلاح‌طلبان گفت: افرادی که لیست را بسته‌اند فرصت‌طلب هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس