کد خبر 730159
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
 صحن علنی مجلس شورای اسلامی

یک هفته مانده تا انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی تمام ناظران، حفظ وضعیت فعلی در جایگاه‌های حساس هیئت رئیسه، همچون ریاست مجلس و نواب رئیس بود.

 به گزارش مشرق، حالا صحبت از دخالت دولتی‌ها در جریان انتخاب رئیس مجلس است و اینکه فراکسیون‌ها قول و قرارهای قبلی را به‌هم زده‌اند و احتمالاً علی مطهری این بار بر صندلی نایب رئیسی نخواهد نشست. البته در ابتدا همه این شایعات را تکذیب کردند، اما موکول شدن انتخاب رئیس مجلس از روز یک‌شنبه ۷ خرداد ماه به روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه نشان می‌دهد که اختلافات جدی است.   اختلافاتی که قرار است تا روزهای باقی مانده با مذاکرات سنگین حل و فصل شود و در این میان خیلی‌ها به اینکه در نهایت با این معادلات پیچیده تمام فراکسیون‌ها از انتخابات هیئت رئیسه راضی باشند، بدبین هستند.

توییت‌های افشاگرانه

تمام حرف و حدیث‌ها از توئیت مصطفی تاجزاده شروع شد. زمانی که وی از تلاش‌های گسترده در مجلس برای حذف علی مطهری از هیئت رئیسه مجلس خبر داد. این خبر وقتی در فضای مجازی با استقبال دیگر کاربران روبه رو شد که برخی دیگر از اعضای فراکسیون امید این شایعه را در فضای مجازی تأیید کردند.

بماند که هفته قبل کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین نیز به میان خبرنگاران آمد و گفت: ما اعتقاد داریم که در ترکیب هیئت رئیسه، هر سه فراکسیون نقش داشته باشند، به گونه‌ای که هر فراکسیون چهار نماینده در هیئت رئیسه داشته باشد اما در مذاکرات اولیه، دوستان اصلاح‌طلب عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان نیستند.

حالا به نظر می‌رسد این تمایل فراکسیون امید برای عدم ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان گران تمام شده است. عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید در توئیتی با بیان اینکه عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیئت رئیسه توافق کردند ادعا کرد، برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر محمود صادقی یکی از دیگر از اعضای فراکسیون امید از دخالت برخی از اعضای دولت در فرآیند انتخاب هیئت رئیسه خبر داد. اگرچه در این توئیت‌ها اشاره واضحی به هیچ کدام از مدیران دولتی نشد، اما در پس پرده خبرها حاکی از حضور محمود واعظی در این رایزنی‌ها بود.

تکذیب واعظی

محمود واعظی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات از وزرایی است که علاوه بر فعالیت در حوزه تخصصی خود ید طولایی در فعالیت‌های سیاسی دارد.

حضور هفتگی در یک موعد مشخص در غذاخوری نمایندگان و ارتباط خوب وی با آنان صرف‌نظر از جهت‌گیری سیاسی نکته‌ای است که توانسته توانمندی وی در جذب آرای نمایندگان را به شدت بالا ببرد. حتی برخی این شایعه را مطرح می‌کنند که ورود برخی از نمایندگان حاشیه‌ساز لیست امید نتیجه فعالیت‌های واعظی بوده است.

در این میان اتهام تلاش برای حذف مطهری نکته‌ای نبود که وی بتواند در مقابل آن سکوت کند. واعظی در پاسخ به این اتهامات در اینستاگرام خود نوشت: متأسفانه اخبار نادرستی مبنی بر دخالت برخی از اعضای دولت در انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شده که قویاً تکذیب می‌گردد. انتخاب هیئت رئیسه مجلس، حق نمایندگان است و دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد، به نظر می‌رسد این گونه شایعات برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن رابطه خوب دولت و مجلس است و هدفی جز کاستن از شیرینی انتخابات ندارد.   با این حال واکنش محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم به خوبی نشان داد که حذف علی مطهری از هیئت رئیسه ضربه‌ای غیرقابل چشم پوشی است.

اتمام حجت عارف

عارف در خصوص نحوه تعامل فراکسیون امید با سایر فراکسیون اصولگرایان می‌نویسد: ابتدا یک کمیته برای مذاکره و تعامل با سایر فراکسیون‌ها تشکیل شد و چون زمان زیادی نداشتیم دو کمیته با فراکسیون‌های مستقلین و اصولگرایان وارد بحث شد و مجدداً برای ادامه مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که یک کمیته ادامه فعالیت دهد. ما هنوز هم معتقدیم می‌توانیم با سیاسیون مجلس به تفاهم برسیم و با تفاهم همان مسیر سال اول فراکسیون را در سال دوم ادامه دهیم.

وی در خصوص انتخاب هیئت رئیسه و موضع فراکسیون امید در این باره می‌گوید: در مورد آقای پزشکیان مطلع نیستم ولی حذف آقای مطهری شنیده شده و در جلسات فراکسیون هم صحبت مفصلی در این زمینه داشتیم. خط قرمز ما حفظ دو نایب رئیس است و گاهی در مذاکرات حفظ رئیس و دو نایب رئیس فعلی را پیگیری کردیم.

البته عارف به نوعی در خصوص انتخابات هیئت رئیسه اتمام حجت می‌کند و می‌گوید در صورت عدم توافق با سایر اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید نیز، به صورت یک طرفه لیست مورد نظر خود را در انتخابات هیئت رئیسه ارائه خواهد کرد.

در میانه این دعوا فراکسیون مستقلین نیز بر این نکته پافشاری می‌کند که هنوز به توافق مشخصی با فراکسیون اصولگرایان ولایی نرسیده و مذاکره در این باره داغ است.

مهدی فرشادان، نایب رئیس دوم فراکسیون مستقلین با اشاره به همین نکته است که می‌گوید: قطع یقین بدانید که این فراکسیون می‌تواند در بسیاری از موارد توازن‌آفرین باشد. هرکدام از فراکسیون‌های امید یا ولایی که بتوانند با مستقلین به توافق برسند، وزن بیشتری خواهند داشت.   البته این عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید می‌کند که هیچ مشکلی با علی مطهری برای حضور در فراکسیون اصولگرایان ندارد.

نکته جالب اینجاست که سیدحسین نقوی حسینی به عنوان سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی، بحث حذف مطهری را رد می‌کند و از حاکم بودن فضای همدلی و صمیمیت بین فراکسیون‌های مجلس خبر می‌دهد.
البته وی در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که فراکسیون اصولگرایان ولایی و فراکسیون مستقلین بر سر فرمول ۶+۶ در خصوص ساختار هیئت رئیسه به توافق رسیده اند، اما ممکن است همین توافق هم دچار تغییر شود.

نشان آن هم این است که کاظم جلالی با اشاره به اینکه فراکسیون امید از ابتدا سر ناسازگاری بر سر تقسیم مناصب در هیئت رئیسه داشته است، شایعات حذف علی مطهری را از این سمت رد کرده است.

وی در ادامه به جلسه روز جمعه فراکسیون مستقلین با علی مطهری اشاره کرد و گفت: آقای مطهری پیشنهاد کردند که رئیس ثابت و مورد اتفاق و اجماعی باشد ودر مورد نواب رئیس؛ دو کاندیدا فراکسیون امید معرفی کنند و یک نفر فراکسیون نمایندگان ولایی و یک نفر از سوی فراکسیون مستقلین ولایی معرفی شود و در صحن این چهار نفر با هم رقابت کنند و در مورد بقیه کرسی‌های هیئت رئیسه، به نسبت فعلی، سه نفر برای هر فراکسیون حفظ شود.
البته وی در نهایت حل و فصل نهایی این ماجرا را در گرو نهایی شدن پیشنهاد فراکسیون امید برای همکاری با سایر فراکسیون‌ها دانسته است. به نظر می‌رسد این بار لابی‌ها لحظه آخر همه چیز را تعیین کنند.

منبع: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس