کد خبر 730047
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
گوشت

مدت‌هاست که گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده در حالی که قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته و مردم کم درآمد توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و رکود در این بازار شدت گرفته است.

به گزارش مشرق، در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکل مواجه کرده، اما از زمستان سال گذشته وضعیت نوسان قیمت گوشت به گونه‌ای شد که فعالیت بسیاری از دست اندرکاران این حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داد تا جایی که نرخ این کالا در برخی از استان‌ها از جمله پایتخت به کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هم رسید.

با افزایش ناگهانی و افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز از نیمه دوم سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مصرف این کالا به حد چشمگیری کاهش یافته و درصد کمتری از مردم توانایی تهیه آن را دارند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند اختلال‌گران و بدحسابان موجب افزایش قیمت گوشت شده‌اند، اما فعالان حوزه دام دلایلی همچون صادرات بی‌رویه، کمبود دام در کشور و کاهش تولید را عامل اصلی گرانی عجیب گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفندی می‌دانند.

افزایش ۶۴ درصدی قیمت گوشت در دولت یازدهم

بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد هر کیلوگرم گوشت طی ماه‌های اخیر بیش از چند هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

براساس اعلام بانک مرکزی گوشت فقط در سال‌های فعالیت دولت یازدهم ۶۴ درصد گران شده است. خرداد ماه ۹۲ در روزهایی که حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به پیروزی رسید، قیمت گوشت چیزی در حدود ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما بعد از چهار سال در اردیبهشت ماه سال ۹۶ میانگین قیمت گوشت به ۴۸ هزار تومان رسید.

به عبارت دیگر اجزای اصلی سبد کالای خوراکی خانوار طی این دولت با افزایش قیمت‌های محسوسی مواجه شده است.

در حالی که دولت در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا با افزایش تولید و کاهش صادرات دام زنده، همچنین افزایش واردات و عرضه گوشت گوسفندی گرم و گوشت گوساله منجمد بازار این محصول را متعادل کند، اما تاکنون در این بخش موفقیتی حاصل نشده است.

بررسی وضعیت معیشت مردم نشان می‌دهد آنچه جیب مردم از رشد اقتصادی درک کرده است، رشد در قیمت‌ کالاهای اساسی بوده نه رشد اقتصادی.

برخی از کارشناسان دولتی معتقدند؛ مردم بهبود را زمانی حس می‌کنند که قدرت خریدشان افزایش یابد، بنابراین اگر تنها از زندگی مردم به سراغ تحلیل شاخص‌های اقتصادی برویم نمی‌توان پذیرفت که اقتصاد با کاهش تورم مواجه شده و رشد اقتصادی در زندگی روزمره نامحسوس است.

بنابراین روند افزایشی قیمت انواع گوشت از جمله گوشت قرمز می‌تواند در کاهش قدرت توان خرید مردم، کاهش مصرف در سبد خانوار و حذف آن از سبد غذایی خانوار‌های کم درآمد و اقشار ضعیف تاثیرگذار باشد به طوری که برخی از خانواده‌ها امکان تهیه این محصول را نداشته باشند.

در کشورهای پیشرفته و اروپایی انواع گوشت و محصولات پروتئینی با قیمت‌های مناسب و ثابت عرضه می‌شود به طوری که سرانه مصرف همین محصول در این کشورها بالاتر از ایران است.

طبق آمارها در دنیا سرانه مصرف گوشت قرمز بدون احتساب گوشت خوک بیش از ۱۳ کیلوگرم بوده، اما در ایران سرانه مصرف به ازای هر نفر سالیانه نزدیک ۱۱ کیلوگرم برآورد شده است.

رتبه ۴۹ مصرف سرانه گوشت قرمز ایران در جهان

براساس گزارش جهانی رتبه‌بندی کشورها از لحاظ مصرف سرانه گوشت در سال ۲۰۱۶ میلادی میانگین مصرف گوشت در بین کشورهای جهان ۱۷.۴ پوند است که ایران از لحاظ مصرف سرانه گوشت در بین کشورهای جهان رتبه ۴۹ را به خود اختصاص داده است.

دلیل گرانی سرسام‌آور گوشت در بازار اصفهان یکی از مهمترین سئوالاتی است که در ذهن شهروندان جای گرفته که طبق گفته‌های مسئولان تورم تک رقمی است، اما قیمت یکی از با ارزش‌ترین موادغذایی مورد نیاز مردم لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.

گزارش‌های مردمی و مشاهدات میدانی نشان از این دارد که در بازار شهر اصفهان قیمت گوشت قرمز پیش از سال نو با افزایش سرسام‌آور روبه‌رو بوده همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

در حالی‌که سال گذشته افزایش قیمت گوشت قرمز موضوعی چالش‌ساز شده بود که تعداد زیادی از مردم اصفهان به آن اعتراض داشتند و به نظر می‌رسید پس از پایان یافتن تب خرید مواد غذایی برای سال نو این داستان ادامه پیدا نکند و قیمت‌ها پایین آمده و یا حداقل تثبیت شود، اما همچنان شاهد هستیم که نرخ این محصول پروتئینی خیال کاهش ندارد.

آرامش بازار گوشت قرمز بعد از ایام عید هم دوام چندانی نیاورد و قیمت این کالا در اوایل اردیبهشت‌ ماه جاری مجددا به سوی ۴۰ هزار تومان خیز برداشت و اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان برخلاف انتظار که باید شرایط را برای خرید مایحتاج و اقلام ضروری مردم سهل کرد، گرانی بی‌حساب و کتاب گوشت قرمز در بازار زودتر از مردم به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است.

دلایل گرانی گوشت قرمز ار دیدگاه کارشناسان

برخی کارشناسان شرایط خوب علوفه‌ای صحراها و خودداری دامداران از عرضه دام‌هایشان به بازار را از جمله دلایل کمبود دام در بازار و گرانی گوشت عنوان می‌کنند.

برخی دیگر معتقدند حضور دلالان در بازار این کالا موجب ایجاد این آشفته بازار شده با این حال مهم‌تر از دلایل گرانی گوشت، عملکرد بسیار ضعیف مسوئولان دولتی در تنظیم بازار این کالا است که مردم را در خرید یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی‌شان با مشکل روبرو ساخته و سبب شده حضور این ماده پروتئینی روز به روز در سبد مصرف خانوار کمرنگ‌تر شده و از سفره برخی از طبقات ضعیف جامعه حذف شود.

بی‌تردید افزایش اقلام خوراکی از ابتدای امسال تاکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نرخ ارز افزایش یافته طوری‌که ۱۰۰درصد موجب رشد صادرات و کاهش واردات و در نهایت گرانی گوشت قرمز در کشور شده است.

به این نحو که هر چه قدر نرخ ارز کاهش یابد، واردات گوشت قرمز بیشتر و صادرات آن کمتر می‌شود، اما اکنون با افزایش نرخ ارز صادرات، توجیه اقتصادی یافته و سبب گرانی گوشت قرمز شده است.

عوامل دیگری هم در گرانی گوشت گوسفندی موثر است مثلا از اوایل امسال بیماری تب برفکی موجب از بین رفتن تعدادی از دام‌ها شد، این بیماری یکی از دلایل افزایش نرخ گوشت قرمز است که با یکی شدن اتفاقات دیگر بیشتر خود را نشان داده است.

همچنین در بحث فرآوری گوشت قرمز از دامداری تا قصابی، طی چند سال گذشته خدمات مختلف از جمله دستمزد کارگران، انرژی و مباحث پزشکی افزایش قیمت داشته است.

دلایل گرانی گوشت قرمز در اصفهان

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: به دنبال افزایش نرخ ارز، اکنون صادرات توجیه اقتصادی یافته و این سبب گرانی گوشت قرمز شده است.

امیرحسین افیونی اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که خود موجب افزایش صادرات، کاهش واردات و در نهایت گرانی گوشت قرمز در کشور و استان شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر نرخ ارز کاهش یابد، واردات گوشت قرمز بیشتر و صادرات آن کمتر می‌شود، بیان کرد: اکنون با افزایش نرخ ارز، صادرات، توجیه اقتصادی یافته و سبب گرانی گوشت قرمز شده است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد: افزایش نرخ ارز طی یک ماه گذشته تاکنون، سبب پریدن فنر قیمت گوشت شد.

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان نیز با تاکید بر خروج دام از کشور به عنوان عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت گوشت گوسفندی، گفت: صادرات دام سبب کاهش عرضه در بازار و در نهایت گرانی گوشت گوسفندی در داخل شده است.

اصغر پورباطنی ادامه داد: هر چه دام زنده در بازار کمتر باشد به همان نسبت قیمت گوشت نیز افزایش می‌یابد.

وی پیرامون اینکه نوسانات دلار چه تاثیری بر قیمت گوشت قرمز دارد، تاکید کرد: خروج دام از کشور با دلار معامله می‌شود و به تبع نرخ ارز بر قیمت گوشت داخل تاثیرگذار است، زیرا با کمبود دام زنده مواجه می‌شویم.

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان بیان کرد: گرانی آذوقه، خشکسالی، فصل زمستان، سردی و راهبندان، ماه‌های محرم و صفر و صادرات دام با مجوز یا بی‌مجوز از جمله دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در استان است.

بازی دلالان و قصابان عامل گرانی گوشت قرمز

رئیس شورای ملی تامین کنندگان دام زنده کشور اعلام کرد که گرانی گوشت قرمز هیچ ارتباطی به عرضه یا کمبود آن ندارد و بازی دلالان و قصابی‌های در بازار که خود به دلخواه‌شان قیمت را مشخص می‌کنند عامل گرانی گوشت قرمز شده است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید با آنها برخورد کند.

منصور پوریان اظهار داشت: چرا زمانی که در سال ۹۴ علیرغم وجود بیماری تب برفکی و صادرات بیشتر دام زنده مشکلی از نظر گرانی گوشت قرمز نداشتیم و بازار در حالت نسبت متعادلی قرار داشت، اما سال گذشته که از نظر وضعیت آب و هوایی زایش‌ها و تولید دام زنده وضعیت بهتری نسبت به پارسال داشتیم و صادرات نیز کمتر انجام شد، شاهد گرانی و افزایش قیمت بی‌رویه گوشت قرمز هستیم.

وی افزود: در این زمینه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است تا با گران‌فروشی‌ها و سودجویی‌های عده‌ای که به نفع خود و زیان مردم عمل می‌کنند، برخورد کند، اما در چنین شرایطی شاهد چنین برخوردهایی نیستیم و سودجویی دلالان و قصابی‌ها همچنان ادامه دارد.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ادامه داد: از سویی دیگر برخی اعلام می‌کنند که عرضه دام زنده کاهش یافته و گرانی به دلیل همین وضعیت و کمبود گوشت قرمز ایجاد شده، اما هم‌اکنون با انباشت عرضه دام زنده مواجه‌ایم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صادرات یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام زنده سبک طی امسال

زمانی ایران برای تامین نیاز خود گوشت قرمز از استرالیا وارد می‌کرد، اما امروز وضعیت به گونه‌ای بهبود یافته که بازارهای منطقه را از استرالیا به عنوان یکی از رقبا می‌گیریم و ایران نخستین تولیدکننده و صادرکننده دام زنده در منطقه است و رتبه نهم را در این زمینه در جهان دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای دام‌های تولیدی کشور وظیفه تعریف شده برای شورای ملی تامین‌کنندگان دام زنده است، گفت: در زمینه صادرات دام زنده درصددیم تا امسال یک میلیون و ۷۰۰هزار رأس صادرات دام زنده سبک انجام دهیم که ارزشی بالغ بر ۳۷۰ میلیون دلار دارد و بازارهای هدف نیز کویت، عمان، قطر و امارات هستند که بوسنی و هرزگوین نیز به تازگی به جمع مشتریان دام زنده ایران پیوستند.

پوریان اضافه کرد: همچنین در بخش دام زنده سنگین برای امسال ۱۰هزار رأس صادرات به ارزش ۲۵ میلیون دلار پیش‌بینی کرده‌ایم که عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و حوزه خلیج فارس صادر خواهد شد.

صادرات دام متوقف شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در اوایل اردیبهشت امسال گفت: صادرات دام متوقف شده است.

حسن رکنی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند از سر گرفتن صادرات موجب افزایش قیمت گوشت شده است، اظهار داشت: خیر، چنین چیزی صحت ندارد. اولا که بنده اعتقادی ندارم صادرات باید قطع شود و کوچکترین آسیبی که پیش می‌آید باید منجر به این شود که صادرات متوقف شود، ضمن اینکه در حال حاضر مدتی است که ما صادرات رسمی نداریم.

قیمت گوشت گوسفند نباید بیشتر از ۳۰ هزار تومان باشد

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران و شورای تامین دام کشور با اعلام اینکه صادرات دام زنده متوقف نشده، گفت: قیمت گوشت گوسفندی برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۳۰ هزار تومان باشد.

منصور پوریان اظهار داشت: صادرات دام زنده متوقف نشده هرچند که برای تنظیم بازار داخلی کمی محدود شده و عملیات قرنطینه برای صادرات انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به روند صادرات دام زنده اظهار داشت: در سال ۹۳ یک میلیون و ۴۵۲ هزار راس، در سال ۹۴، یک میلیون و ۲۳۲ هزار راس و در ۹ ماهه سالجاری یک میلیون و ۳۶۲ هزار راس دام سبک به ارزس ۳۷۵ میلیون دلار صادر شده است.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران بیان کرد: در مجموع در ۳ سال اخیر یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار دام سبک از کشور صادر شده که ارزآوری مناسبی به حساب می‌آید.

قیمت گوسفند در ایران ۳ برابر کشورهای همسایه است

وی گفت: آنقدر قیمت گوسفند در ایران نسبت به کشورهای همسایه گران است که نه تنها از ایران قاچاق نمی‌شود بلکه تمایل قاچاق گوسفند از آن طرف به داخل وجود دارد و شیوع تب برفکی در سال گذشته به همین دلیل بوده است.

پوریان با تاکید بر اینکه قیمت دام سبک ایرانی به مراتب بالاتر از قیمت دام در کشورهایی همچون عراق است، خاطرنشان کرد: قیمت هر عدد گوسفند مرغوب صادراتی ایرانی  ۲۱۵ دلار است، اما در عراق این رقم برای یک راس دام ۷۵ دلار است. در نتیجه عراقی‌ها نه تنها تمایلی به واردات یا قاچاق دام از ایران ندارند بلکه تلاش می‌کنند تا دام خود را به ایران قاچاق کنند.

وی اظهار داشت: هم اکنون تنها ۲ درصد دام تولیدی کشور به کشورهایی همچون کویت، عمان و امارات صادر می‌شود.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران افزود: جالب اینجاست که پس از مسئله حمله داعش به سوریه و زورگیری دام روستائیان این منطقه، اکنون دام‌ها در خیابان‌های عراق رها شده‌اند و به دلیل شرعی کسی حاضر به خرید یا استفاده از این دام‌ها که غصبی محسوب می‌شود نیست و برخی در تلاش‌اند تا این دام‌ها را از طریق قاچاق وارد ایران کنند.

احتمال کاهش قیمت گوشت قرمز تا ۲ هزار تومان در اصفهان

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با اشاره به کمبود دام سبک در اصفهان، گفت: احتمال دارد نرخ گوشت قرمز در اصفهان بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان کاهش یابد.

رضا انصاری افزود: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفند با دنبه ۳۶ هزار تومان، گوشت گوسفند بدون دنبه ۳۹ هزار تومان، ران گوسفند ۴۲هزار تومان است همچنین نرخ ران گوساله ۳۷هزار تومان، گوشت شتر با کوهان ۳۴ هزار تومان، بدون کوهان مخلوط ۳۸هزار تومان و ران شتر ۴۰هزار تومان است.

وی پیرامون اینکه در ماه رمضان افزایش نرخ نداریم، اظهار داشت: البته قیمت‌ها بستگی به تعادل بازار، عرضه و تقاضا و وجود دام سبک بستگی دارد و هم اکنون قاچاق دام زنده از مبادی غیررسمی انجام می‌شود.

فروش یک میلیون تومانی دام زنده به عرب‌ها در مرزهای ایران

براساس خبرها از بازار اصفهان و گزارش‌های میدانی، به علت گرانی بیش از اندازه، گوشت گوسفندی روی دست قصابی‌ها مانده و بسیاری از مردم در اقدامی همگانی و خودجوش از خرید آن اجتناب می‌کنند.

یکی از قصاب‌های شهر اصفهان با بیان اینکه گرانی قیمت گوشت باعث شده مردم این کالا را خریداری نکنند، گفت: بازار گوشت قرمز به شدت کساد شده و رکود بر آن حاکم است.

وی ادامه داد: این روزها بازار گوشت قرمز ملتهب است و قیمت‌ها ناگهانی بالا رفته و توان خرید مردم پایین آمده است.

این فروشنده گوشت قرمز در اصفهان بیان کرد: مسئولان مربوط علت اصلی این مهم را به گردن گرانی یکباره دام زنده و کمبود گوسفند در بازار می‌اندازند و معتقدند بالا رفتن قیمت دلار و از همه مهم‌تر گران شدن قیمت کاه، جو و سبوس از جمله دلایل عمده گرانی بی‌رویه گوشت قرمز است.

وی تنها عامل اصلی گرانی گوشت قرمز را قاچاق دام زنده از مرزهای غیررسمی کشور بیان کرد و گفت: اکنون کنار مرز‌های ایران بره زنده ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرمی به عرب‌های بادیه‌نشین یک میلیون تومان فروخته می‌شود.

فروش دام زنده داخل کشور ۱۶ هزار تومان

وی پیرامون اینکه بره زنده اکنون در شهر اصفهان ۱۶ هزار تومان فروش می‌رود، اظهار داشت: تا زمانی که دام زنده به بازار عرضه و بازار اشباع نشود گرانی ادامه دارد، زیرا در شرایط فعلی عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و همین عامل موجب گرانی این محصول شده است.

این قصاب اصفهانی در پاسخ به اینکه آیا قیمت‌ گوشت قرمز در بازار اصفهان کاهش خواهد یافت، افزود: در حال حاضر خرید دام از کشتارگاه تا درب قصابی‌ها با حمل ونقل، هزینه کشتار برای قصاب ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود و باید به نحوی فروخته شود که برای آنها به صرفه باشد.

وی ادامه داد: اکنون گوشت گوسفندی در اصفهان ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان، بدون دنبه درجه یک ۴۲ و گوساله هم ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود، اما مردم قدرت خرید ندارد و قصابی‌های هم با شرایط هزینه‌های اولیه نمی‌توانند قیمت خود را پایین بیاورند، زیرا جز ضرر سودی عاید آنها نمی‌شود.

این فروشنده گوشت قرمز در پیرامون عرضه گوشت ارمنستان در اصفهان، گفت: این نوع گوشت وارد اصفهان نشد، زیرا با عرضه ۲۹ هزار تومانی آن به دلیل عدم حمایت دولت، قطع شد.

وی اضافه کرد: کیفیت گوشت ارمنستان به دلیل دو بیانه شدن خیلی مطلوب نبود، زیرا برای بسته‌بندی و توزیع یکبار در ارمنستان بیات شده بود و یکبار هم در ایران و گوشت‌ها بو گرفته بودند و اصفهان آن را وارد نکرد.

قصاب اصفهانی پیرامون اینکه طبق گفته مسئولان اتحادیه اصفهان احتمال کاهش ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی نرخ گوشت قرمز در ایام ماه رمضان است، اظهار داشت: این گفته‌های شایعه است، زیرا قیمت بره زنده در این ایام به ۱۷ هزار تومان هم می‌رسد و چگونه نرخ گوساله که اکنون درب قصابی‌ها ۳۷ هزرا تومان است با ۲ هزار تومان کاهش فروخته خواهد شد در حالی که بره زنده از ابتدای سال ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: زمستان سال گذشته قیمت بره زنده به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و به همین دلیل نرخ گوشت گوساله به یکباره تا ۴۰ هزار تومان هم افزایش یافت.

این فروشنده گوشت قرمز در اصفهان با بیان اینکه قیمت فعلی بره زنده در بازار مصرف کاذب است، افزود: در حال حاضر باید نرخ بره در بازار ۱۲ هزار تومان باشد، اما به دلیل قاچاق غیررسمی و رسمی دام از مرزها قیمت آن در داخل برای ما قصابان به ۱۶ هزار تومان رسیده و این امر سبب کاهش مصرف مردم نیز شده و در آینده نیز سبب تنزل تولید هم خواهد شد.

نرخ فعلی در بازار گوشت واقعی نیست

یکی از عرضه کنندگان گوشت در بازار اصفهان گفت: در حال حاضر با جو بازار گوشت قیمت‌ها فروشندگان تعیین می‌کنند و نرخ‌های فعلی در بازار گوشت اصلا واقعی نبوده است.

وی اظهار داشت: علت اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار خروج بیش از حد دام از کشور و صادرات بی‌رویه است که موجب شده بازار اینگونه متشنج شود و قیمت غیر واقعی افزایش یابند و به علاوه واردات گوشت گرم از کشورهای دیگر کاهش یافته و این امر بازار را بیش از بیش ملتهب کرده است.

این عرضه‌کنندگان گوشت قرمز علت گرانی گوشت را در روزهای اخیر کنترل نداشتن دستگاه‌های نظارتی بر طریقه عرضه گوشت به صورت عمده دانست، افزود: در حال حاضر دامداران علوفه مورد نیاز دام خود را با قیمت بالا خریداری کرده و این امر سبب می‌شود که در قیمت دام عرضه شده افزایشی اعمال کند.

وی در ارتباط با میزان عرضه و تقاضا با گرانی گوشت، بیان کرد: در وضعیت فعلی با گرانی گوشت در میادین اصلی شاهد کاهش عرضه در این میادین بوده‌ایم و از سوی دیگر تقاضای مردم برای خرید گوشت از قصابی‌ها بسیار کاهش یافته تا جایی که عرضه‌کنندگان، خود به فکر کاهش قیمت گوشت در برخی مناطق شده‌اند.

این عرضه کننده گوشت قرمز در اصفهان گفت: با ادامه روند صعودی قیمت گوشت در بازار، به نظر می‌رسد تنها توقف صادرات بی‌رویه به خارج از کشور و نظارت کامل بر عرضه کنندگان گوشت شهر بتواند بازار ملتهب گوشت را آرام کند.

سال‌هاست گوشت قرمز، پرهزینه‌ترین کالای موجود در سبد غذایی خانوارها بوده است و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد و از این رو است که دولت‌مردان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.

واقعیت این است که میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود.

براساس آمار وضعیت مصرف گوشت قرمز در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است، به طوری که سرانه مصرف گوشت قرمز در حالی که در مدت سال‌های ۸۰ الی ۸۹ سیر صعودی و افزایشی داشته، ناگهان از این سال، شیب نزولی پیدا کرده که عمده دلیل آن به افزایش قیمت آن و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها باز می‌گردد.

حال جای این سئوال در افکار عمومی مطرح است که چرا مسئولان مربوطه با وجود صحبت‌هایی مبنی بر وفور کالا توان کنترل قیمت گوشت قرمز را ندارند؟

در سال‌های اخیر رکود بازار کاملا محسوس شده است به طوری که عدم توانایی مردم در خرید گوشت و کم شدن قدرت خرید مهر تایید این مطلب است.

خبر‌های رسیده از بازار گوشت قرمز حاکی از آن است که این بازار دچار رکود شدیدی شده است و مردم دیگر پولی برای خرید گوشت ۳۷ و ۴۲ هزار تومانی و بالاتر برای هر یک کیلو ندارند!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس