حسن نصرالله

پایگاه خبری المیادین در بررسی تحلیلی سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان به شکست‌های متوالی سیاست‌های آل‌سعود در منطقه اشاره کرده و سیگنال‌های شکست نشست ریاض را تشریح کرد.

سرویس جهان مشرق - پایگاه خبری شبکه المیادین در مقاله‌ای به بررسی سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌زمان با عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان پرداخت و تأکید کرد که دبیر کل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی پیام‌های قوی را برای دشمنان خود ارسال کرد. پیام‌هایی مبنی بر گرایش به سمت گفت‌وگو با ایران که احتمالاً گوش شنوایی در ریاض پیدا نکند، چرا که آنها زبان پول را در روند سیاسی و خریدن مواضع طرف‌های مختلف انتخاب کرده اند، اما مهم‌تر از همه این است که گرایش‌های ایجاد شده بر اساس پول به سرعت از بین می‌رود، چرا که هیچ دیدگاه سیاسی عمیقی برای دقت در سرنوشت و پایان کار ندارد. به این ترتیب عواقب این اقدام، مصیبت‌بار و جنون‌آمیز خواهد بود.

سخنرانی سیدحسن نصرالله در هفدهمین سالروز عید مقاومت و آزادسازی به صورت کلی به تشریح دیدگاه‌های ارائه شده در نشست ریاض پرداخت و و به شکل واضح و مشخصی این پیام قوی را به صورت قوی مخابره  می کند که نتایج نشست سران میان ترامپ با تعدادی از رهبران و مسئولان دولت‌های عربی و اسلامی در ریاض پایتخت عربستان سعودی صفر است، چنانچه اعلامیه‌ها و سخنان مطرح ‌شده در این نشست هیچ‌ گونه تأثیری نداشته است و اتفاقی که در آنجا رخ داد یک مسخره بازی و رسوایی بود، چرا که بیانیه ریاست در حالی آماده شده بود که حاضران هیچ اراده‌ای در تدوین آن نداشتند و افراد حاضر در این نشست نیز آن را از طریق رسانه ها شنیدند.

واکنش سید حسن نصرالله درباره این تحولات از طریق ارائه و تشریح تحولات میدانی در عرصه منطقه‌ای بود. او از شکست‌ فجیع سیاست‌های عربستان در تمامی جبهه‌های منطقه طی سال‌های گذشته در عراق و یمن خبر داد و تأکید کرد که پیشروی گسترده ارتش سوریه در جبهه قلمون و رسیدن آن به تدمر و صحرای سوریه و حومه حلب یکی دیگر از این شکست‌ها است. وی تأکید کرد که عربستان سعودی از هیچ ابزار و وسیله‌ای برای تضعیف محور ایران فروگذار نمی‌کند. وی تاکید کرد که برگزاری این نشست نیز موضوع تازه‌ای نیست و عربستان نمی‌تواند پیش از این چیزی را ارائه دهد. حتی اگر آنها بخواهند کشتار خود را افزایش دهند، ما عاشق شهادت و مرگ هستیم. روحیه مستحکمی که در سخنان سید حسن نصرالله مشخص بود، مبتنی بر دو عامل اساسی است.

ایمان به قدرت و همبستگی و رویکرد استراتژیک ائتلاف‌های حزب‌الله لبنان به ویژه بعد از نشست امنیتی در سوریه که شامل مشاوران و مسئولان امنیت ملی سوریه و ایران و عراق و روسیه بود و به صورت مطلق نتایج نشست ریاض را رد و بر ادامه روش‌های هماهنگی و وحدت و اتحاد استراتژیک برای پیشروی در میدان‌های مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید کرده است.

نتایج درگیری‌های لجستیک که اخیراً در زمینه تأمین امنیت مرزهای لبنان و سوریه و تکمیل روند ایجاد امنیت در مرزهای سوریه و عراق شاهد آن هستیم و نقطه عطف اساسی در روند جنگ در منطقه به شمار می‌رود و اطمینان حسن نصرالله [در رابطه با پایان دادن به  آتش ] از این موضوع سرچشمه می‌گیرد.

این نکته را نمی‌دانیم که سخنرانی نصرالله می‌تواند غیرت عربستان را تحریک کرده و اقدامات آنها در رابطه با ائتلاف خاورمیانه و تشکیل نیروی ذخیره را تسریع بخشد یا نه، به ویژه در شرایطی که وی به صراحت اعلام کرد که محور ایران قوی‌تر از هر زمان گذشته است و محور مقابل ضعیف تر از هر زمان گذشته شده است. دبیر کل حزب‌الله در واکنش به خبر تشکیل نیروهای ذخیره و پیامدهای احتمالی آن در سال ۲۰۱۸ گفت که در آن سال‌ دیگر چیزی با عنوان داعش در منطقه عربی وجود نخواهد داشت.

جزئیاتی که به صراحت و با قدرت و ثبات لحن در سخنرانی سیدحسن نصرالله وجود داشت، از جنبه افزایش قدرت حزب‌الله و توانمندی‌ها و امکانات آن و وعده مجدد به پیروزی و حضور در تمامی عرصه‌ها و خالی نکردن میدان‌های مبارزه قابل توجه بود و ضرورتاً باعث نگرانی اسرائیلی‌ها شد. به ویژه در شرایطی که این رژیم خطوط قرمز خود را در عدم رسیدن به سلاح‌های استراتژیک به دست حزب‌الله لبنان تعریف کرده‌ و این همان چیزی است که نصرالله در سخنرانی خود آن را رد کرده است. عربستان سعودی نیز در این زمینه از در همگرایی با اسرائیل وارد عمل شده تا بتواند گفتمان این رژیم را فعال کند، اما میزان موفقیت این طرح چقدر است؟ به ویژه در شرایطی که آمریکا جیب عربستان را خالی کرده و اساساً هدف از تمامی این جاروجنجال‌ها و بالابردن صداها در ریاض همین موضوع بوده است. آمریکا در این زمینه عنوان کرده که دیگر به نیابت از کسی حتی اسرائیلی‌ها  وارد جنگ نمی‌شود و نویسندگان اسرائیلی نیز صحبت از جدیت ترامپ برای ادامه دورة ریاست جمهوری خود می کنند.

شاید سخنان دبیر کل حزب‌الله لبنان در زمینه گفتگو با ایران گوش شنوایی در عربستان پیدا نکند ، چرا که سعودی‌ها زبان پول در سیاست خارجی و خرید مواضع و نظرات دیگران را در پیش گرفته‌اند. مهم‌تر از همه اینکه موجب تحرکات صورت گرفته در نتیجه پول به صورت شتابزده و بدون وجود دیدگاه سیاسی عمیق و مآل اندیشی دقیق دنبال می شود و این رویکرد عواقب مصیبت‌بار و دیوانه‌واری به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    46 9
    تحلیل المیادین دقیق نیست. سعودی ها غیرتی ندارن که سیدحسن نصرالله بخواد هدف قرار بده. سیدحسن نصرالله حرف حق رو بر سر سعودیهای جنایتکار کوبید و روشنگری کرد.
  • اهوازی GB ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    30 8
    من و همه کس و کارم فدای ایران و اسلام
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    37 9
    زنده باد این مرد بزرگ
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    32 10
    ای کاش فرماندهان و مسیولان ما نیز مثل سید حسن بودند
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
      7 4
      کم نداریم مسئول شبیه سید حسن.نگاه به این چهار تا بزدل نکن
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    25 9
    ما ترکها به سید حسن حسودی می کنیم
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    9 4
    من حسن نصرالله را هزار بار به حسن روحانی ترجیح میدهم...
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    7 5
    سید عاشقتم..
  • یا زهراس IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    9 5
    مرگ بر منافقین و داعشیهای وطنی و مرگ بر دشمنان اسلام و داعشیان امریکایی عبری عربی لعنت خدا و ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۴زمعصومین و اولیا الهی و همه علما و همه شهدا بر شما باد و امیدوارم روز نابودی امریکا و ماسونهای اسراییلی رو با چشام ببینم
  • یا زهراس IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    8 5
    مرگ بر منافقین و داعشیهای وطنی و مرگ بر دشمنان اسلام و داعشیان امریکایی عبری عربی لعنت خدا و ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۴زمعصومین و اولیا الهی و همه علما و همه شهدا بر شما باد و امیدوارم روز نابودی امریکا و ماسونهای اسراییلی رو با چشام ببینم
  • حاج منصور IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    8 4
    وقتی سخن از روی ایمان واعتقاد به خدا گفته شود اینچنین کوبنده میشود کما اینکه سخنان امام خمینی ومقام معظم رهبری اینگونه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس