هادی محمدی

به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، خسارت‌های استراتژیک در سطح منطقه‌ای و جهانی مجدداً دامن آمریکا را با وجود سیاست‌های ترامپ خواهد گرفت و سرعت فروپاشی شرکای منطقه‌ای این کشور را تسریع خواهد کرد.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با آمریکا، با اشاره به اینکه خسارت‌های استراتژیک منطقه‌ای و جهانی دامن آمریکا را خواهد گرفت، بیان داشت: موضوع نشست ریاض در دو سطح مختلف قابل‌بررسی است. سطح نخست بررسی رخدادها، توافقات مطرح‌ شده و سخنرانی‌های ترامپ و مقامات سعودی است. سطح دیگر ماهیت این دیدارها و نشست است که نخستین سفر خارجی ترامپ است. هدف‌گذاری‌های این سفر با توجه به محتوای آن چیست؟ چه ظرفیتی از بی‌ثبات‌سازی و هرج‌ومرج در منطقه علیرغم تمام جنجال‌های یک ماه اخیر و قراردادهای عربستان و آمریکا می‎توان انتظار داشت؟

وی با تأکید بر اینکه آل سعود علیرغم خوشحالی خود از اتمام دوره اوباما و قدرت گرفتن ترامپ، با رئیس‌جمهوری روبرو شده که به شکل علنی به غارت ثروت‌های منطقه اقدام می‌کند، افزود: آل سعود برای حفظ خود ناچار است هزینه‌های بسیار هنگفتی نه‌ تنها برای خرید تسلیحات، بلکه برای حفظ بخشی از اقتصاد آمریکا پرداخت کند. این رخدادها و قراردادها شتاب تحولات بزرگ منطقه را دامن خواهد زد. این تحولات فروپاشی کشورهای دیکتاتوری و لائیکی است که به نام اسلام و دموکراسی به حیات انگلی خود که به کشورهای غربی پیوند خورده، ادامه می‌دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه قراردادهای طرفین پیش از اینکه برای عربستان سود داشته باشد، یک مسیر یک‌طرفه برای تقویت بنیه اقتصادی آمریکا است، گفت: اگرچه آمریکا ارقام بزرگی از سلاح‌های پیشرفته را در اختیار عربستان قرار می‌دهد، اما از آنجایی‌که ترامپ در سه‌ ماهه اول با کاهش رشد اقتصادی مواجه بوده است، با این پول‌های هنگفت تلاش می‌کند اقتصاد آمریکا را نجات دهد. این مسئله به‌اندازه‌ای برای آمریکایی‌ها و ترامپ خوشحال‌کننده است که همسر و دخترش برای شاهزادگان سعودی جلب‌توجه می‌کنند.

وی با اشاره به نقش پررنگ داماد ترامپ به‌ عنوان مؤسس روابط جدید رژیم صهیونیستی و آل سعود تأکید داشت: اگر تضمین‌های امنیتی از جانب آل سعود داده نمی‌شد، سلاح‌های پیشرفته در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت. به‌ علاوه رژیم سعودی باید آماده باشد نقش فعال‌تری در سیاست آمریکایی ایفا کند که این امر در نطق ترامپ به‌ خوبی مشخص است. رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند. با این‌ حال ادبیات سیاسی و امنیتی آمریکایی‌ها و کشورهای دیکتاتور به‌خوبی مشخص است. منظور آن‌ها از تروریسم همان واقعیتی نیست که همه جهان از آن درک می‌کنند، بلکه آن‌ها مقاومت را تروریسم می‎دانند که یک ادبیات کاملاً اسرائیلی است.

محمدی با تأکید بر اینکه ترامپ ابراز خوشحالی می‌کند که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، مقاومت و حزب‌الله را به معنای تروریسم می‌شناسند، افزود: این موضوع به این معنا است که آن‌ها با تکفیری‌ها و عربستان که مادر تروریسم جهان است، مبارزه نخواهند کرد و مقدمات بی‌ثباتی منطقه را در کنار رژیم صهیونیستی فراهم خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شاید برای آمریکایی‌ها به‌صرفه نباشد که بخشی از مهمات فروخته‌شده به سعودی‌ها را در آمریکا تولید کنند، اضافه کرد: آمریکایی‌ها به سعودی‌ها منت خواهند گذاشت که برای آن‌ها صنایع نظامی راه‌اندازی می‌کنند. سعودی‌ها نیز از این به بعد خوشحال خواهند بود که صنایع نظامی و مهمات‌سازی در اختیار دارند؛ اما آمریکایی‌ها از این طریق سود بیشتری خواهند برد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه ترامپ با یک شخصیت بسیار وارونه و ضد اخلاقی در محیط داخلی آمریکا و سطح جهان به مهد تروریسم سفر و ایران را متهم می‌کند، اشاره داشت: اگرچه این امر یک فاز جدید از سیاست‌های آمریکایی در منطقه است؛ اما آن‌ها آمادگی ورود به یک باتلاق جدید در خاورمیانه را ندارند. نا امن سازی منطقه برای تأمین منافع واشنگتن مهم‌ترین سیاست و راهبردی است که از زمان بوش پسر در دستور کار پنتاگون، CIA و وزارت خارجه آمریکا قرار دارد. آن‌ها جنگ‌هایی را با ایران هراسی، فروش سلاح و تقویت گروهک‌های تروریستی ساماندهی می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه توسعه و حمایت از تروریست‌ها در منطقه طی ۶ سال گذشته خشن‌ترین نوع هرج‌ومرج سازی بوده است، تأکید داشت: آمریکایی‌ها باوجود فضای بسیار سنگین رسانه‌ای و آفریدن تصاویر وحشتناک تروریستی برای رقبای خود فرصت سازی کرده‌اند. آن‌ها قدرت بزرگ جهانی مانند روسیه را با ایجاد تروریسم تکفیری و بر هم زدن امنیت کشورهایی مانند عراق و سوریه مجدداً به غرب آسیا بازگردانده‌اند و مؤلفه‌های استراتژیک خود را از دست‌داده‌اند. خسارت‌های استراتژیک در سطح منطقه‌ای و جهانی مجدداً دامن آمریکا را باوجود سیاست‌های ترامپ خواهد گرفت و سرعت فروپاشی شرکای منطقه‌ای واشنگتن را تسریع خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس