کد خبر 729273
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
گوشت

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد با بیان اینکه از خرداد ماه عرضه گوشت گوسفندی به بازار افزایش می‌یابد،گفت: ما در واردات نیز مشکلی نداریم وفقط نگران سیستم توزیع هستیم.

به گزارش مشرق، محمدرضا ملاصالحی با بیان اینکه سالانه حدود ۸۲۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود، اظهارداشت: حدود ۵۱ درصد از این میزان گوشت گوساله و نزدیک به ۴۹ درصد آن گوشت گوسفند و بز است.  

وی با اشاره به اینکه تولید مثل در گاو فصلی نیست، افزود: به همین جهت ما در طول سال در تولید و عرضه دام پرواری  یک روند خطی داریم و  کمتر  شاهد بروز  نوسان در این زمینه هستیم ضمن اینکه قیمت دام زنده نوسانات جزئی و قابل قبولی در طول سال دارد، هم اکنون نیز به طور میانگین هرکیلوگرم گوساله پرواری درجه یک بین ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.  

*آغاز عرضه دام های پرواری عشایر به بازار 

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: اما درباره گوسفند و بز چون تولید مثل آنها فصلی است، روند عرضه دام کشتاری نیز به تناسب فصول تولید مثل نوسان دارد، در برخی فصول ما با عرضه انبوه مواجه هستیم و در برخی مواقع عرضه کمتر می شود، به طور مثال اواخر تابستان و اوایل پاییز عرضه گوشت گوسفند و بز به بازار زیاد می شود در اوایل بهار عرضه مقداری کاهش پیدا می کند و یکی دوماه نخست فصل بهار عرضه دام سبک مقداری کمتر می شود اما از ماه سوم به بعد دوباره عرضه گوشت گوسفند و بز به بازار روند افزایشی پیدا می کند.  

ملاصالحی ادامه داد: این مساله مصادف با زمانی است که کوچ عشایر به سمت ییلاقات آغاز می شود و در این مقطع عشایر دام های پروار شده و حذفی  را با خود به ییلاقات نمی برند و آنها را به بازار عرضه می کنند بنابراین معمولا از خردادماه عرضه دام سبک کشتاری افزایش پیدا می کند.  

وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شود، اضافه کرد: نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتن از نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه از محل واردات تامین می شود، در سالیان گذشته عمدتا گوشت های وارداتی گوشت گوساله و گوشت دام سنگین بود اما در چند ماه اخیر به دلیل اتفاقاتی که در بازار رخ داده واردات گوشت گوسفندی نیز انجام می شود.  

*افزایش واردات گوشت گوسفندی به کشور

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی  گفت: مردم چندان طالب گوشت یخ زده گوسفند نیستند بنابراین به صورت گرم باید وارد شود، به همین دلیل این واردات باید از کشورهای همسایه مثل کشورهای آسیای میانه و روسیه تامین شود.

وی به این پرسش که آیا درحال حاضر ما  از استرالیا نیز گوشت وارد می کنیم؟ پاسخ داد: بسیار کم وارد می شده و می شود، چون این واردات باید با هواپیما انجام شود و هزینه حمل آن گران است، مشکلات خاص خود را دارد، امید ما این است که عمده این گوشت گوسفندی از کشورهای آسیای میانه تامین شود.

ملاصالحی گفت: درحال حاضر تعدادی از شرکت ها ورود پیدا کردند و گوشت وارد می کنند؛ میزان واردات را نیز افزایش خواهند داد تا ما بتوانیم در محدوده همان ۱۰ درصد نیازمان، بخش بیشتری را از گوشت گوسفند تامین کنیم.

ملاصالحی با بیان اینکه عرضه دام سبک در ماه های گذشته مقداری کاهش پیدا کرد، افزود:میزان  کاهش عرضه آنقدر چشمگیر نبود که مسبب این افزایش قیمت گوشت شود و ما در ماه گذشته مرتبا این مساله را تذکر دادیم که قیمت گوشت عرضه شده در بازار متناسب با نرخ دام زنده در دامداری نیست و ناشی از مداخله عوامل واسطه زائد است که هزینه های اضافی را به شبکه مذکور تحمیل می کنند و نهایتا این پول از جیب مصرف کنندگان خارج می شود؛ این گرانی ها سودی برای دامداران ندارد.  

*ذخایر مرغ برای ماه رمضان مطلوب است

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: با مسائلی که مطرح شد، نگرانی برای ماه مبارک رمضان نداریم چراکه در این ماه اولا گرایش برای مصرف گوشت قرمز مقداری کمتر می شود و بیشتر گرایش برای مصرف گوشت مرغ است.  

ملاصالحی اضافه کرد: ذخایر گوشت مرغ کاملا پیش بینی شده و به اندازه کافی است، شرکت پشتیبانی امور دام به اندازه کافی ذخیره مرغ دارد ضمن اینکه  عرضه این کالا در بازار به طور طبیعی در حال انجام است، قیمت ها نیز مناسب و قابل قبول است بنابراین ما نگران نیستیم که بخاطر کمبود مرغ به گوشت قرمز فشار وارد شود.

وی تصریح کرد: در واقع برای ماه رمضان ما نگران کمیت عرضه، بویژه عرضه دام و گوشت از محل واردات نیستیم اما ممکن است عوامل واسطه بازهم شیطنت هایی انجام دهند و باید حتما این عوامل توسط دستگاهی کنترل شوند.  

*نگران سیستم توزیع گوشت قرمز هستیم

ملاصالحی درباره اینکه کنترل این عوامل وظیفه چه دستگاهی است؟ تصریح کرد: این مساله تعریف شده است سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کنندگان وظیفه این کار را دارد.  

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: ما در بخش تولید هیچ مشکلی نداریم، تولید روند طبیعی خودش را طی می کند، در بخش واردات نیز مشکلی وجود ندارد اما بعد از این وارد مرحله بازار و واسطه گری در بازار می شویم که در این مرحله ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که به نفع مصرف کننده نیست.  

ملاصالحی گفت: بنده نگران تولید و عرضه دام نیستم نگران سیستم توزیع هستم که اگر بخواهد همین طور ادامه دهد و شیطنت کند بعید نیست که بخواهند در بازار مشکل ایجاد کنند اما در بحث تولید و عرضه هیچ مشکلی نداریم و امیدواریم در ماه رمضان نیز مشکلی پیش نیاید.  

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس