ترامپ

«دونالد ترامپ» در نخستین دیدار خود با مقامات نظامی ناتو «تروریسم، مهاجرت و تهدیدات از جانب روسیه» را موضوعاتی مهم خواند که نیازمند جلب تمرکز و منابع مالی این بلوک نظامی است.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه در مراسمی که برای یادبود قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در بروکسل برگزار شد، اظهار داشت: «ناتو در سالهای آینده باید بطور گسترده ای بر تروریسم، مهاجرت و همچنین تهدیدات از جانب روسیه و [تهدیدات موجود] در مرزهای شرقی و جنوبی خود تمرکز نماید».

آنچه که در دیدار و گفتگوهای غیررسمی میان رئیس جمهوری آمریکا با رهبران ناتو و سایر مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل بیش از هرچیز به چشم می خورد، اختلاف نظر آشکار بر سر وجود تهدیدی است که به روسیه نسبت داده می شود.

در همین ارتباط، «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا اوایل روز پنج شنبه در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت: «امروز من ۱۰۰ درصد مطمئن نیستم که ما [دونالد تاسک و دونالد ترامپ] بتوانیم بگوییم در مورد روسیه موضعی مشترک و عقیده ای مشترک داریم».

دونالد ترامپ پس از ارائه فهرستی از آنچه که به زعم وی، تهدیدات عمده علیه ناتو خوانده می شود؛ به بحث پیرامون بودجه دفاعی پرداخت و گفت که در گفتگو با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو و اعضای این ائتلاف با صراحت کامل از لزوم پرداخت سهمی عادلانه از سوی کشورهای عضو ناتو و ضرورت پایبندی آنها به تعهدات مالی خود سخن گفته است.

رئیس جمهوری آمریکا با متهم ساختن ۲۳ کشور عضو ناتو به «عدم پرداخت سهمیه عضویت»، مواضع پیشین خود را در خصوص سهمیه مالی اعضای ناتو تکرار کرد. وی در این باره گفت: «ظرف هشت سال گذشته، آمریکا بیش از مجموع منابع مالی پرداخت شده از سوی سایر اعضای ناتو، برای اقدامات دفاعی هزینه کرده است».

ترامپ در ادامه افزود که شرکای واشنگتن در این بلوک نظامی «مقادیر قابل توجهی پول از سالهای گذشته بدهکار هستند».

ترامپ همچنین مدعی شد که بلوک نظامی ناتو در سال ۲۰۱۶ با کسری بودجه ۱۱۹ میلیارد دلاری مواجه شده است که دلیل این امر، عدم پایبندی اعضای این ائتلاف به پرداخت دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به ناتو است.

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو ناتو به بودجه دفاعی «حداقل [سهمیه مالی] برای مقابله با تهدیدات بسیار واقعی و بسیار خطرناک است».

ترامپ در این باره گفت: «عدم پرداخت سهمیه مالی مناسب از سوی اعضای اصلی این ائتلاف نظامی، به [مشکلی] مزمن تبدیل شده است».

شایان ذکر است که پیش از این دیدار، دولت جدید آمریکا از ائتلاف نظامی ناتو خواست تا در مقابله با تروریسم نقش پر رنگ تری ایفاء نماید. اما این سازمان نظامی تاکنون از ورود به هرگونه درگیری و مناقشه در منطقه خاورمیانه اجتناب کرده است. با این حال، برخی از کشورهای عضو ناتو در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش مشارکت دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس